Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

OctaviaWest

Actief lid
Ik vermoed een probleem met de transmitter in mijn brandstoftank. Wanneer ik de tank vol doe en zo'n 50 km rijd (dus 2,5 à 3 liter brandstof verbruikt) is de brandstofmeter al twee streepjes verminderd. Bij mijn vorige wagen, Golf V 2006, kon ik 200 à 300 km rijden alvorens er ook maar enige beweging begon te komen in de naald van de brandstofmeter.

Toen de wagen nieuw was, twee weken geleden, en er volgens de verkoper 6 liter brandstof werd ingedaan in de fabriek, toonde de naald helemaal niks. Toen ik vervolgens na het afhalen van mijn wagen aan de dichtsbijzijnde pomp 10 euro diesel (7 liter) heb bijgevuld om thuis te raken, toonde de naald nog steeds niets. Hoewel, de brandstoftank moest dan toch voor 25% gevuld zijn geweest...

Ook geeft mijn boordcomputer bij volle tank slechts een actieradius van 490 km aan. Dat zou (met een brandstoftank van 50 liter) betekenen dat mijn Octavia zo'n 10 liter zuipt.

Heeft de vlotter in de brandstoftank bij het monteren een duw gekregen waardoor deze constant het verkeerde (te lage) niveau aangeeft? Volgens mij is er iets niet echt pluis hiermee. Ik geloof dat ik het toch even laat nakijken...
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me inderdaad niet goed - bij een volle tank mag je toch zeker wel rekenen op minimaal een 8 à 900 km. Dus hier moet wel iets mis zijn en daar mag de dealer uiteraard onder garantie naar kijken.

Overigens, wat is het gemeten verbruik over de eerste paar volle tanks, en wat geeft de boordcomputer voor gemiddelde over diezelfde volle tanks? Als je dat weet kun je, zolang het niet gemaakt is, in elk geval behoorlijk inschatten wanneer je echt weer moet tanken...

Nostalgie:
Van 1970-1973 reed ik een kever zonder benzinemeter, maar met een kraantje dat je op "reserve" kon zetten. Daarin had ik zo'n ding op het dashboard geplakt waar ik met kartelwieltjes de km-stand bij het tanken op instelde. Dan kon ik weer zo'n 450 km verder.
Oude tijden keren terug...:D
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik hoef, denk ik, in elk geval niet bang te zijn om zonder brandstof te vallen. Wellicht dat, wanneer het lampje gaat branden en het geluidssignaal begint, ik nog zo'n 300 km kan rijden.

Het gemeten verbruik, daar heb ik nog geen zicht op. Ik weet wel aan welke kilometerstand ik laatst heb getankt, maar weet niet of de pompbediende bij de eerste klik van het dieselpistool is gestopt, of er nog een paar liter heeft bijgedaan. Dat kan de juiste meting nog ietsje (maar ook niet te veel) beïnvloeden.
 
Leuk dat je dit post op het forum ter leering en vermaeck voor ons, je hebt de probleemanalyse al grondig voor elkaar. :thumbsup: Je stelt nog wel een vraag, maar eigenlijk weet je het antwoord al, de brandstofmeter en de boordcomputer geven verkeerde waardes aan, dus ergens is er iets niet in orde. Kan zijn de sensor, of kan zijn de computer die het signaal van de sensor verwerkt. Eerste lijkt me logischer. Maar gelukkig hebben we in deze gevallen dealers en is er zoiets als fabrieksgarantie, dus ik zou zeggen rij snel langs een dealer om het te laten fixen en laat de nieuwsgierigen onder ons weten wat de oorzaak was! :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gemeten verbruik, daar heb ik nog geen zicht op. Ik weet wel aan welke kilometerstand ik laatst heb getankt, maar weet niet of de pompbediende bij de eerste klik van het dieselpistool is gestopt, of er nog een paar liter heeft bijgedaan. Dat kan de juiste meting nog ietsje (maar ook niet te veel) beïnvloeden.
  1. "Pompbediende"? Die heb ik al decennialang niet meer waargenomen. In welk openluchtmuseum tank jij?:D
  2. Ik hou mijn verbruik per tank én cumulatief bij, dus over alle km en alle liters vanaf aankoop. Die verschillen van een litertje meer of minder erin gepropt worden zodoende vanzelf weggenivelleerd. Ik heb daar een excelletje voor gemaakt waar ook de kosten per km en per jaar alsmede de afwijking van het boordcomputergemiddelde versus het echte gemiddelde (per tank) uitrollen.
 

Eppiegrande

Actief lid
  1. "Pompbediende"? Die heb ik al decennialang niet meer waargenomen. In welk openluchtmuseum tank jij?:D
  2. Ik hou mijn verbruik per tank én cumulatief bij, dus over alle km en alle liters vanaf aankoop. Die verschillen van een litertje meer of minder erin gepropt worden zodoende vanzelf weggenivelleerd. Ik heb daar een excelletje voor gemaakt waar ook de kosten per km en per jaar alsmede de afwijking van het boordcomputergemiddelde versus het echte gemiddelde (per tank) uitrollen.

Vast ten overvloede, maar kijk eens bij: www.spritmonitor.de is ook een App voor.
 

MaRco2

Forumguru
Lijkt me inderdaad niet goed - bij een volle tank mag je toch zeker wel rekenen op minimaal een 8 à 900 km. Dus hier moet wel iets mis zijn en daar mag de dealer uiteraard onder garantie naar kijken.

Dat doe ik ook makkelijk (nu actieradius plm. een kleine 950 km gereden afstand + restactieradius opgeteld, ik wil een keer een continurit maken om de 1.000 km op een tank vol te maken), maar dan met een 170 pk TSI.:thumbsup::sterretjes::maakmegek:

Bij mij begint de meter na plm. 140 km te zakken, tank wel tot het randje vol trouwens.

Overigens: aflevering met een lege tank is echt not done, zat bij mij gewoon bomvol, zoals aangegeven tijdens offerte/koopovk.
 

CharlesTucker

Forumguru
Overigens: aflevering met een lege tank is echt not done, zat bij mij gewoon bomvol, zoals aangegeven tijdens offerte/koopovk.
Enigszins off-topic, excuses alvast, maar ik dacht hier op het forum wel eens gelezen te hebben dat in Belgie wel de gewoonte is om auto's met een vrijwel lege tank af te leveren. Daarentegen betalen ze daar dan wel veel minder of geen afleveringskosten dan wij in NL. Misschien is de topicstarter Belg?
 

MaRco2

Forumguru
Zou natuurlijk kunnen, maar je zal maar net een tankstation niet kunnen halen als een auto veel keer (showroom, voorraadterrein een paar km verderop, werkplaats, naar binnen/buiten) verplaatst is.
 
Mijne inderdaad ook bommetje vol. En maar 4,5 km op de teller..... Helaas geen gevarendriehoek, pech hesje en verbandtrommeltje ontvangen.... Beetje jammer.. :nono:
 
Laatst bewerkt:

OctaviaWest

Actief lid
Enigszins off-topic, excuses alvast, maar ik dacht hier op het forum wel eens gelezen te hebben dat in Belgie wel de gewoonte is om auto's met een vrijwel lege tank af te leveren. Daarentegen betalen ze daar dan wel veel minder of geen afleveringskosten dan wij in NL. Misschien is de topicstarter Belg?

Yep, Belg. Wij betalen geen afleverkosten. Maar krijgen ook geen brandstof. Zit er wel in (waarschijnlijk wegens wettelijk verplicht): gevarendriehoek, pechhesje en verbandtrommeltje (tegenwoordig een prullig zakje met een paar pleisters erin -- wellicht iets van € 0.59 in de Action :-).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Nou, ik wist wel. Afleverkosten vs. een volle tank peut; tel uit je winst...:greedy:

Kun je er tenminste ook meteen brandstof van je voorkeur erin gooien voor het inrijden (euro 98 bijv.)
 

Joske

Forumguru
Yup, klopt helemaal ;)

Hier krijgen we inderdaad weinig brandstof mee bij aflevering van nieuwe wagen, maar dat geeft me niets aangezien wij 0 euro afleverkosten betalen.. En als ik bij jullie de bedragen zie.. dan wordt ik al spontaan misselijk :greedy:

@OctaviaWest : waar heb je je auto gekocht?
 

MaRco2

Forumguru
Yep, Belg. Wij betalen geen afleverkosten. Maar krijgen ook geen brandstof. Zit er wel in (waarschijnlijk wegens wettelijk verplicht): gevarendriehoek, pechhesje en verbandtrommeltje (tegenwoordig een prullig zakje met een paar pleisters erin -- wellicht iets van € 0.59 in de Action :-).

Geen brandblusser meer?
 
Bovenaan Onderaan