Resonantie Octavia Combi

OctaviaWest

Actief lid
Ik hoop ook dat het niet typisch voor de DSG is. Ik reed ook al een keer met een VW Golf 6 1.6 DSG variant en die resoneerde echt heel erg, een VW Golf 7 met dezelfde motor en bak vertoonde het niet. Vraag is dan waar het geluid wel vandaan komt. En of de dealers, bij klanten die er hoofdpijn van krijgen, iets kunnen en willen doen om het geluid weg te krijgen.
 

Alwin

Lid
Ik heb in de diesel gereden met DSG en die had het niet. Raar verhaal blijft het. Ik ga deze week naar de dealer.
 

Flem_nl

Forumguru
Ik hoop ook dat het niet typisch voor de DSG is. Ik reed ook al een keer met een VW Golf 6 1.6 DSG variant en die resoneerde echt heel erg, een VW Golf 7 met dezelfde motor en bak vertoonde het niet. Vraag is dan waar het geluid wel vandaan komt. En of de dealers, bij klanten die er hoofdpijn van krijgen, iets kunnen en willen doen om het geluid weg te krijgen.
Herken dat niet. rij al 3 jaar een vw golf 6 1.6 tdi dsg en heb nergens last van...
 

Alwin

Lid
Ik heb er vandaag nog eens extra op gelet, maar de dsg is het niet. Ik denk meer aan de stugge veren die dan een klap doorgeven aan het onderstel. en tsja, dan is de auto toch wel een ruime klankkast.
 

Gieliovd

Forumguru
Straks even een langere afstand rijden, maar ik merkte net bij de eerste rit ook al gedreun. Tja, stugge vering, platte banden, grote klankkast, weinig massa achterin (dribbelen)...
 

Gieliovd

Forumguru
Heb je de auto net gehaald dan dat je nu een eerst? Lange stuk rijdt
Ik heb hem om 11:30 meegenomen bij de dealer ja, vandaag :yeehaa:

En toen meteen terug naar werk, 20 km, en pas vanavond kunnen rijden.

Op de snelweg is het prima, ga je over ander wegdek of korte hobbels, dan dreunt het. Tja... tijd zal het leren :pieker:
 

Alwin

Lid
Gefeliciteerd. Het is echt een fijne auto. Alleen dat dreunende geluid moet opgelost worden..
Is het bij jou ook zo een drukopbouw die je in je oren
voelt?
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
Ja, maar dat heb ik al bij heel wat meer auto's gehad dus is het niet nieuw voor me.

Je kunt overigens met de knop "bewerken" je bericht bewerken.
 

Wesly

Senior Member
Ik zou idd eens wat dingen proberen, bijv wat hier al eerder werd gezegd over eens een raampje openzetten om erachter te komen of het drukopbouw is of niet
 

Pollewop

Forumguru
Lodewijk, de diesel waar ik vorige week een dag in reed had het niet, maar die had niet de 18". Ik denk dat zij de oorzaak zijn van het doorgeven van het geluid aan het onderstel en dat de auto dan idd als klankkast fungeert.

Bekend verhaal... Het lijkt me duidelijk wat de oorzaak van de resonantie is: De 18" velgen. Hoe groter de velg des te dunner de band. Hierdoor worden oneffenheden en trillingen veel meer doorgegeven aan de wielophanging en de carroserie. Carroseriedelen, panelen etc gaan dan meetrillen, en dat hoor en voel je. Met 16" velgen heb je dikkere banden en dus minder doorgifte van trillen.
Dus, grotere velgen zien er mooi uit, maar hebben wel een negatief effect op het comfort.
Vandaar dat ik toch voor de 16" velgen heb gekozen.... Sterkte ermee...:wavecry:

P.S. Het is ook nog eens zo dat resonantie nogal wisselend kan zijn, dus afhankelijk van merk van de band, vuldruk en vooral de belading van de auto. Des te groter de belading des te kleiner de kans op resonantie.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Lijkt me heel sterk dat het met de inch maat van de velgen te maken zou kunnen hebben.... Banden van mindere (lees slechte) kwaliteit daarentegen kunnen de meest hinderlijke geluiden produceren.
Onder mijn vorige S2 heb ik Continentals gehad die zo'n zelfde geluid produceerden, het was net of ze niet volledig rond waren en ze gingen ook nog eens cuppen, heb toen onder garantie 4 nieuwe banden gekregen met een kleine bijbetaling omdat ik persé Michelins wilde, dat blijft IMHO de beste band.
 

riskitalltowin

Actief lid
Winterbanden zijn normal Good years, de 17 duimers zal afhankelijk zijn van wat Skoda levert. Wel slechte ervaringen met Dunlop..
 

Alwin

Lid
Ik heb geprobeerd of het minder is het ramen of dak open, maar nee. Het komt echt van de achterbanden in combinatie met een wat ongelukkige aucoustiek. Ga wel eens met de dealer in gesprek. Wellicht idd de continentals eraf en michelin erop. Blijf ik ook altijd de best band vinden. En als het idd de 18" zijn die ervoor zorgen, gaan die eraf en kleinere erop. Ik houd jullie op de hoogte. Leuk om deel te nemen aan het skoda forum trouwens.
 
Bovenaan Onderaan