Cuppen van de achterbanden.

Octavia_II

Actief lid
.....Ben trouwens beniewd hoe lang die Michelins van mij meegaan. De voorbanden die nu dus achter erop liggen hebben nog volop profiel na nu reeds 48000km.
En achteraan hebben ze weer minder te lijden, dus nog minder slijtage.
Bandenman had weleens Michelins met 100000km meegemaakt.

Op m'n vorige auto (geen skoda:biggthumpdown:) hebben Michelins Energy's achter 140.000 km meegemaakt! (ik rij dan wel vooral snelweg)

Charlie
 

Jeje

Lid
een gedeelte van het cuppen komt doordat de achterbanden slechts hoeven te volgen:smirk: en dus weinig last van wrijving (=slijtage) hebben, de voorbanden wel, vooral als je wat sneller door bochten etc rijdt.:2133: Het ligt dus niet altijd aan de uitlijning. Mijn vorige auto (geen VAG auto) had er erg veel last van (al bij 25000km GoodyearF1 eagle), ook omdat deze band erg stug is.
 

Huff

Lid
Even dit topic terug naar boven halen.


Ik had zelf de voorste met de achterste banden al omgewisseld na 15000 km bij de eerste tekenen van gecupte banden maar nu bij iets minder dan 30000 km is het niet meer te doen van rolgeluid. Gevolg van het omwisselen bij 15000 km is dat ik nu met 4 gecupte banden zit, blijkbaar zijn de voorste toch niet terug rond afgesleten.

Op naar de dealer, volgens hem was er niets abnormaal aan de hand en maken de 17" potenza's altijd veel rolgeluid :icon_smile_dead:

Dan maar naar bandenspecialist 1, deze kende het probleem wel maar er was volgens hem niets anders aan te doen dan nieuwe banden te plaatsen :1884:

Op naar bandenspecialist 2, deze kende het probleem ook en wist een (voorlopige) oplossing.
Voorste en achterste banden terug omwisselen en ook de banden zelf van links naar rechts omwisselen. Omwille van de rijrichting moet de band dan van de velg af en op de andere velg geplaatst worden. Doordat de band altijd iets schuin staat (camber?) rij je meer op de binnenkant van de band en is die ook harder gecupt dan de buitenkant. Bij het omwisselen wordt de buitenkant van de rechterband nu de binnenkant van de linkerband (en andersom natuurlijk).
Kostte: €9/band.
Resultaat: terug een stille O2 (maar voor hoelang?)


Over het trimmen van de banden werd nergens gesproken.
Als je op google op "banden trimmen" zoekt kom je enkel maar Nederlandse site's tegen, zoeken met de optie enkel pagina's uit Belgïe levert enkel maar resultaten op over honden trimmen. Blijkbaar lopen we in Belgïe wat achter op dit vlak :winkie:
 

LenK

Forumguru
Banden trimmen werkt goed, maar het is niet echt voordelig.
Ik heb er € 25 per wiel voor betaald.
Bij een Octavia werkt voor-achter wisselen niet omdat er aan de voorkant geen cupping is en dat houdt volgens mij dan ook in dat je het er aan de vooras niet uit kunt rijden.
Ondertussen krijg je dan cuppen op je achterbanden erbij zodat voor-achter wisselen dus inderaad 4 gecupte banden oplevert.

Achter links-rechts wisselen moét afhankelijk van het merk misschien wél met compleet wiel: op mijn Michelin Premacy stond Outside op de banden en dan kun je dus niet de banden verwisselen omdat dan Outside niet Outside blijft.
 

BOLESLAV

Nieuw lid
Banden trimmen werkt goed, maar het is niet echt voordelig.
Ik heb er € 25 per wiel voor betaald.
Bij een Octavia werkt voor-achter wisselen niet omdat er aan de voorkant geen cupping is en dat houdt volgens mij dan ook in dat je het er aan de vooras niet uit kunt rijden.
Ondertussen krijg je dan cuppen op je achterbanden erbij zodat voor-achter wisselen dus inderaad 4 gecupte banden oplevert.

Achter links-rechts wisselen moét afhankelijk van het merk misschien wél met compleet wiel: op mijn Michelin Premacy stond Outside op de banden en dan kun je dus niet de banden verwisselen omdat dan Outside niet Outside blijft.
Ik heb niet alle berichten gelezen over het onderwerp, dus misschien staat mijn ervaring er al tussen, maar ik heb nu bijna 90k km's gereden met mijn Octavia 2.0 TDI waar ik 95% van de tijd alleen in rijd. De Bridgestone Potenza's (225/55 17") begonnen na 15.000 km al te cuppen en bij 25.000 km was de herrie niet normaal meer. Van de Leasemij mocht ik de banden laten vervangen. Ik ben inmiddels aan mijn 2e set Continental Sport Contact bezig en deze kennen het probleem helemaal niet.
 

Wullum

Actief lid
Zelfde probleem met Dunlop SP01 Sport 17", die zijn spijkerhard (Profile krijgt ze bijna niet van de Pegasus velgen af). 1e voorbanden bij 15.000 op, maar uitlijning af fabriek was fout....
Stom, Profile moest er als vervanger weer Dunlops opleggen van leasemij.
Achterbanden cupten na 25.000, voor en achter kruislings gewisseld, waarna de ex-voor nu-achterbanden uiteindelijk weer begonnen te cuppen, had ik dus 4 gare banden.

Probleem is volgens Skodadealer Nieuwkoop dat de Skoda's met sportonderstel de achterwielen extreem met toe-in en negatief camber hebben afgesteld af-fabriek. Dit kan simpel worden bijgesteld (dit kan met onderstel van Octavia II / Golf V makkelijk, met de onderstellen van Octavia I / Golf IV kon dat niet), probleem is dan over, kun je alleen wat minder extreem over de Nordschleife gummen ;)

Banden laten trimmen werkt (tijdelijk) echt wel, weet ik uit ervaring met mijn Dunlops.
Definitiever opgelost door Michelin Primacy te laten monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

hbo

Lid
ik heb zelf goede ervaringen met Michelin... na 60.000 KM vervangen en geen last van cuppen meer...
 

Potje

Actief lid
Heb mijn banden laten trimmen en ongelooflijk, de auto is nog veel stiller dan toen hij net afgeleverd was.

BlackTDi, waar heb jij de banden laten trimmen?

Mijn Vredesteijns moeten ook getrimt worden en ik zoek een bandenzaak waar ik ze kan laten trimmen. Gelukkig wonen wij redelijk bij elkaar in de buurt.
 
Mijn bandenspecialist zegt dat het aan minder functionerende schokbrekers ligt. Doordat er niet continu contact is tussen band en wegdek, slijt om het blokje profiel een beetje waardoor je een slepend geluid krijgt. Laat je je banden weer "rondmaken" is het geluid verdwenen.
 

Potje

Actief lid
Mijn Vredesteijns moeten ook getrimt worden......

FYI

Heb ze getrimt en ze zijn smooth als mijn babygirl's bum van 2 weken oud....

Moeilijk om een trimmer te vinden maar via de centrale website van eurotyres heb ik er een gevonden. Deze keten heeft veelal in elk filiaal een trimmer staan.
 
We kunnen allemaal "trimmen" wat we willen, maar als de uitlijning niet goed staat komt het zeker terug (bij merk band a sneller als bij merk band b).

JE kan een O2 toch zo mooi uitlijnen aan de achterkant.
 
(JE kan een O2 toch zo mooi uitlijnen aan de achterkant.[/quote] ?


Sorry maar wat bedoel je hiermee? Dat het dus wel kan?

Grt ies
 
(JE kan een O2 toch zo mooi uitlijnen aan de achterkant.
?


Sorry maar wat bedoel je hiermee? Dat het dus wel kan?

Grt ies[/quote]

Ja, nou en of wielvlucht en sporing, maar voor het cuppen is vooral de sporing van belang, en vergeet vooral de bandenspanning niet, want ook deze is een grote boosdoener bij het cuppen van de achterbanden
 
Ja, nou en of wielvlucht en sporing, maar voor het cuppen is vooral de sporing van belang, en vergeet vooral de bandenspanning niet, want ook deze is een grote boosdoener bij het cuppen van de achterbanden

Kun je over dat laatste wat meer informatie geven? Leidt een bandenspanning 'volgens het boekje' tot cuppen, of bedoel je wat anders?
 
Kun je over dat laatste wat meer informatie geven? Leidt een bandenspanning 'volgens het boekje' tot cuppen, of bedoel je wat anders?


Nee, bandenspanning volgens het boekje leid niet tot cuppen, een te lage bandenspanning kan het cuppen wel doen toenemen (lees: versnellen)
en mijn ervaring is dat er door veel berijders nog steeds erg weinig naar de bandenspanning gekeken wordt(dus niet allemaal)
Dan wordt een veel gehoorde reactie waarschijnlijk geschreven: maar ik heb toch bandenspanningcontrole!!
Klopt... maar deze waarschuwt alleen als er één band zachter is als de rest, en dus niet als alle banden ongeveer evenveel aflopen.

Beter is de bandenspanning een paar tienden hoger dan volgens het boekje, en regelmatig controleren, het scheeld een hoop lawaai en geld.
 
Geinig, bijna twee uur nadat Topsport het keurig uitgelegd heeft, ga jij nog een gokje doen! Het juiste antwoord is dus: te laag ...
 

Porettuhcs

Senior Member
Geinig, bijna twee uur nadat Topsport het keurig uitgelegd heeft, ga jij nog een gokje doen! Het juiste antwoord is dus: te laag ...

:D.... en dan nog fout gokken ook....

Wat betreft de bandenspanning... ik kan dat beamen wat topsport zegt over dat je beter 1 a 2 tiende meer druk in je banden moet pompen dan wat vermeld wordt door de fabrikanten...

Op een rijvaardigheidstraining is mij verteld dat dit de minimum waardes betreffen die de fabrikanten opgeven...
 
Bovenaan Onderaan