Cuppen van de achterbanden.

blacktdi

Actief lid
Ik heb nu 28000km gereden en vond dat de achterbanden wel erg veel lawaai maakten, af en toe net of er een lager kapot was. Heb mijn banden laten trimmen en ongelooflijk, de auto is nog veel stiller dan toen hij net afgeleverd was.
kosten 30 euro per band maar dat is het dubbel en dwars waard. De banden specialist vertelde mij dat het voornamelijk komt doordat de auto onbeladen gereden wordt. Dat klopt inderdaad omdat ik er meestal alleen in rijdt.
 

blacktdi

Actief lid
Dan wordt er een klein beetje van de band afgeslepen en de band wordt echt 100% rond. Ik hoor nu echt niets meer, heerlijk. Ik had het eigenlijk voor ook moeten laten doen, maar die zijn binnenkort toch aan vervanging toe.
 

ougie

Forumguru
Ik heb er nooit van gehoord,,,ja mijn buurvrouw laat haar poedel wel eens trimmen, maar dat van die banden wist ik niet. Bedankt voor de tip. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif
 
Ik denk niet dat het zozeer een kwaal is uit de VW-familie. Laat me raden... zijn het CONTINENTAL banden? Zo ja, dan kijk ik er niet van op. Ik heb veel ervaring met dat merk. Ik heb van mijn twee Fabia's de af-fabriek Conti's laten vervangen door Michelins. Beetje bijbetalen, maar die banden vertonen in het geheel geen gejengel! Da's pas lekker rijden!
 
A

andreg

</font><blockquote><font class="small">Citaat: blacktdi</font><hr />

Ik heb nu 28000km gereden en vond dat de achterbanden wel erg veel lawaai maakten, af en toe net of er een lager kapot was. Heb mijn banden laten trimmen en ongelooflijk, de auto is nog veel stiller dan toen hij net afgeleverd was.
kosten 30 euro per band maar dat is het dubbel en dwars waard. De banden specialist vertelde mij dat het voornamelijk komt doordat de auto onbeladen gereden wordt. Dat klopt inderdaad omdat ik er meestal alleen in rijdt.

[/ QUOTE ]

Waar kan je dat laten doen?

/forum/images/graemlins/471.gif
 

blacktdi

Actief lid
Het heeft niets met het merk banden te maken. Bij mij zitten er Dunlops onder en volgens de bandenspecialist (inderdaad Nijhoff) wordt de achterwielophanging van de auto's van tegenwoodig steeds lichter uitgevoerd waardoor de achterwielen, bij geen belasting, er een beetje achteraan hobbelen. Dat stuiteren veroorzaakt dat het profiel onregelmatig afslijt en dat hoor je als een soort zoemend geluid, net een kapot lager.
Een auto die er ook veel last van heeft is de nieuwe Opel vectra aldus de bandenspecialist. Mijn lease maatschappij wilde er niets aan doen maar de rekening krijgen ze noch.
 

Frankie

Actief lid
@BlackTDI: hoeveel mm raak je kwijt van het loopvlak bij die slijpactie ? Mijn Conti's achter zijn bijna versleten, daar heeft het waarschijnlijk nog weinig effect meer.. Goeie tip wel..

Andere vraag: Ik heb ONTZETTEND veel geze*k gehad met gecupte(?) banden, maar dit is de eerste keer dat ik hoor dat dit mogelijk is. Waarom zouden mijn dealer en/og bandendealer nooit over deze opti gesproken hebben ? Heb er zelf wel eens aan gedacht, maar dacht altijd dat dat niet mogelijk was...

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pombal12</font><hr />
Laat me raden... zijn het CONTINENTAL banden?

[/ QUOTE ]

Het heeft inderdaad meer het type loopvlak te maken dan met het merk. Ik heb nu Conti Sportcontact, met een lengte profiel ipv die dwarse blokken welke ik op de Potenza's had. De Conti's zijn VEEL langer stil gebleven dan de Potenza's...
 

blacktdi

Actief lid
Ik denk dat er ongeveer een halve milimeter afgegaan is. Ze hebben daar een mal die precies de contouren van de band bepaald. De band gaat draaien en een mes schaaft de band eigenlijk zodanig af dat hij weer helemaal rond wordt.
Het kost ongeveer 10 minuten per band. Dan worden de banden weer uitgebalanceerd en alles gemonteerd. Bij het wegrijden merk je het gelijk. Ook de kleine vibratie die toch wel in de auto zat is helemaal verdwenen. Ik denk dat als je nog minimaal zo'n 4 a 5 mm hebt het nog rendabel is.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

Andere vraag: Ik heb ONTZETTEND veel geze*k gehad met gecupte(?) banden, maar dit is de eerste keer dat ik hoor dat dit mogelijk is. Waarom zouden mijn dealer en/og bandendealer nooit over deze opti gesproken hebben ? Heb er zelf wel eens aan gedacht, maar dacht altijd dat dat niet mogelijk was...

[/ QUOTE ]

Mijn vorige dealer (Mazda) kende deze methode niet. Toen ik hem 7 maanden geleden attent maakte op deze methode wilde hij meteen het adres. Dat scheelt hem veel vervangen van banden bij inruilers.

Bandendboeren die een dergelijke machine niet hebben zullen je waarschijnlijk gewoon liever nieuwe banden verkopen. Zo'n machine is een flinke investering die je terug moet verdienen ten koste van de omzet op banden dus.....

Als dit breed bekend wordt dan zullen ze wel mee moeten. Je bent natuurlijk gek als je je 18 inch bandjes gaat vervangen terwijl er een véééél goedklopere oplossing is
 

RSTDI

Actief lid
Blacktdi@ Terug te komen op je vraag van onbeladen rijden.
Wat Nijhof verteld klopt niet ik rij de auto met volle belading ongeveer 250 kg gereedschap met niveauregeling onder de auto. En na nog geen 15000 km cuppen. Wat mijn opvalt is dat mijn winterbanden geen last van hebben en hier op heb ik meer km op gemaakt als mijn zomerbanden.
De winterbanden zijn conti,s
 

Jpoers

Lid
wat voor type banden heb je dan?
mijn broer had op zijn polo met oude banden 'conti-eco' enorm bonkend geluid. die zijn vervangen door gewonen continetals en waren meteen stil.
er werd gezegd dat die eco banden erg zachte wangen hadden dus als die ietsjes langer stil stonden dat ze niet meer rond bleven maar een beetje vierkant.
Wat een enorm bonkend geluid maakte...
 
Bij mijn vorige auto, een astra station vorig model, had ik er ook last van, is een starre achteras, onbeladen rijden.
Dit waren michellins. En waarom bij winterbanden niet ?
Rij je minder kilometers op en het rubber is zachter.
 

Wiseguy

Actief lid
Ik heb sinds kort het zelfde probleem.... maar goed, volgende week moet ik mijn auto voor de grote beurt weg brengen, en dan zal ik het wel even aangeven... misschien dat ze de banden dan ook kunnen trimmen of zo...
 

LenK

Forumguru
Hoe herken je dat geluid?
Is het ook aan de banden te zien?

Ik had vandaag de radio niet aan en het viel me op dat op een mooi glad wegdek er toch wel erg veel herrie van achteraf komt, ronkend zoemend, begint zo tussen de 70 en 80 kmh.

Op een slecht wegdek te veel bandenlawaai maar op een glad wegdek ook dus.
 

Frankie

Actief lid
LenK, als je band echt gecupped zijn dan hoor je dat wel en voel je het met name. Mijn huidige O2 is nu echt bijna op en de leasemij gaat de laatste 1000Km geen banden meer wisselen. Bij is het nu echt een ramp. De trilling is het ergst bij +/- 100Km/h en iets boven de 120Km/h. Net de snelheden die je het meest rijdt :-/ Het lijkt alsof het onderstel de trilling/resonantie wilt tegengaan, maar t komt iedere 100 m weer terug. Echt alles trilt in mijn auto. De middenarmsteun slaat, niet overdreven, zo'n halve centimeter naar links en rechts en op en neer. Bij sterk acceleren en remmen is het nu het ergst. Ik hoop dat in de komende O2 (met wel weer 17") minder last van te hebben. Wat jij noemt klinkt wel als het begin van cuppen ben ik bang. Denk dat het aardig wat factoren afhankelijk is. Als mijn komende O2 die ook weer gaat doen ga ik ze wel laten trimmen... succes ermee...

Ps: je kunt het zelfs voelen als je met je platte hand over het loopvlak wrijft..
 
Bovenaan Onderaan