Cuppen van de achterbanden.

Rallye

Forumguru
Cuppen komt inderdaad ook door de rijstijl, ga maar na, als je met 130 een afrit op de snelweg neemt dan gaan je banden "schuiven" hierdoor worden de blokjes scheef gezet en slijten daardoor scheef af. Vaak komt het hierdoor. De banden zijn dan warm van de snelwegrit waardoor de blokjes soepel worden en makkelijker slijten (in dit geval scheef).
Soms komt het door te lang stilstaan.
Tip om op een leuke manier de banden weer rond te krijge: 1 uur lang op volle snelheid de Autobahn nemen! :) ;) :)

Je stelt het net andersom als ik het altijd begrepen heb. Volgens mij is de oorzaak van het cuppen juist het (te) regelmatig afslijten van de banden. Door het "schuiven" met de banden zou je het probleem juist oplossen. Het regelmatige slijtagepatroon ontstaat juist door veel rechtuit rijden; de Autobahn zou dan juist geen oplossing zijn.....

Ook cuppen door stilstaan lijkt mij vreemd: wel kan daardoor een plat vlak (tijdelijk) op de band ontstaan, wat ook geluidsoverlast (en trillingen) geeft. Als de banden warm zijn is het platte vlak dan weer weg.
 

SkodaMan

Actief lid
Het onafgeveerde deel van de auto wordt steeds lichter o.a. door het toepassen van Lichtmetalen velgen. Om de wielen toch maximaal op de weg te laten drukken is een strakke vering en demping noodzakelijk maar dat is niet erg comfortabel. Er wordt dus een middenweg gezocht.
Afhankelijk van; de hardheid van de compond van de band (wat op zich ook al een compromis is); toleranties in de ophanging; statische onbalans; al dan niet met zware belading rijden; met constante snelheid rijden over een lange tijd kan er hoogteslag ontstaan op een band. Die hoogteslag versterkt als er resonantie optreedt. Met andere woorden: de band veroorzaakt een trilling in andere delen van de ophanging en/of carrosserie die kan gaan resoneren. Het klinkt als een gebrom maar het is er niet altijd en alleen bij bepaalde snelheden. Het gevolg van hoogteslag is op den duur het "cuppen" van de band. Door trimmen van de band kan je dit verhelpen maar er is geen garantie. Het gebrom verdwijnt en de kleinere diameter van de band hoeft geen resonerende hoogteslag tot gevolg te hebben. Nieuwe banden plaatsen kan ook.
In de garantieperiode is hoogteslag een goede reden om andere banden te verlangen van je dealer.
 

Frankie

Actief lid
Het onafgeveerde deel van de auto wordt steeds lichter o.a. door het toepassen van Lichtmetalen velgen. Om de wielen toch maximaal op de weg te laten drukken is een strakke vering en demping noodzakelijk maar dat is niet erg comfortabel. Er wordt dus een middenweg gezocht.
Afhankelijk van; blah blah blah (see above).

Hmmmmm, <copy-paste> ?? Welke bron ?
 

SkodaMan

Actief lid
Hmmmmm, <copy-paste> ?? Welke bron ?

Ik heb mijn winterbanden vorig jaar laten trimmen vanwege getril en bedreun in het onderstel van mijn O2. Ik heb me toen verdiept in het fenomeen en het e.e.a. gelezen op internet: zoektermen: hoogteslag, trimmen, cuppen etc.. Helaas kwam de posting nogal formeel over. Sorry Frankie, ik zal het niet meer doen.
 

LenK

Forumguru
Miejaar, wil ik gisteren mijn wielen verwisselen vanwege dat cuppen.
Wat denk je, geen moer los te krijgen. Met mijn volle gewicht (80kg+) op de sleutel gestaan, maar geen beweging in te krijgen.

Nog blij dat ik het nu ontdek. Beter dan bij een lekke band (als een blondje met naaldhakken :24:) hulpeloos :blush: aan de kant te wachten op de hulptroepen (daar heb je weer zo'n watje die zijn handen niet vuil wil maken....)

Maar even naar de garage om alle moeren los en weer normaal vast te laten draaien. Dacht dat je LM velgen niet zo vast mocht draaien, maar daar hebben ze zich niet echt aan gehouden lijkt me :mad:
 

Gieliovd

Forumguru
Miejaar, wil ik gisteren mijn wielen verwisselen vanwege dat cuppen.
Wat denk je, geen moer los te krijgen. Met mijn volle gewicht (80kg+) op de sleutel gestaan, maar geen beweging in te krijgen.

Nog blij dat ik het nu ontdek. Beter dan bij een lekke band (als een blondje met naaldhakken :24:) hulpeloos :blush: aan de kant te wachten op de hulptroepen (daar heb je weer zo'n watje die zijn handen niet vuil wil maken....)

Maar even naar de garage om alle moeren los en weer normaal vast te laten draaien. Dacht dat je LM velgen niet zo vast mocht draaien, maar daar hebben ze zich niet echt aan gehouden lijkt me :mad:

Hehehe, ik zie het al voor me ja, een blondje met naaldhakken langs de snelweg banden wisselen, lijkt me niet!!

Als ik het op zou zien en je kunt veilig stoppen zou ik toch wel zeer sterk overwegen om de Fabia langs de kant te slingeren.

Zoals je zegt is het met LM velgen van belang dat je geschikte wielbouten gebruikt (die lopen anders taps dan gewone stalen velgen) en deze op moment vastdraai. Anders draai je gewoon je alu naar de knoppen.

Met alu is het vooral ook belangrijk na te spannen heb ik als advies gehad. 1000 rijden en de wielen controleren.
 

LenK

Forumguru
Heb mijn wielen laten omzetten. LA<->RV en RA<->LV
Dus wielen gaan van achter naar voor en de rijrichting draait om.
Heb er de heel schappelijke prijs van €20 voor betaald.
Kostte nog wat moeite om de moeren en de wielen los te krijgen wegens vastroesten. Maar alles is nu weer lekker ingevet.

Bandenman gaf wat verklaringen voor cuppen: Michelin's harde compound is gevoeliger voor cuppen, VAG = vaker cuppen en ook de lichte belasting van een lichte wielophanging = meer cuppen.
Er zijn ook auto's die vóór cuppen, en motorfietsen aan het voorwiel ook regelmatig. Andere merk dat genoemd werd was Renault.

Ben trouwens beniewd hoe lang die Michelins van mij meegaan. De voorbanden die nu dus achter erop liggen hebben nog volop profiel na nu reeds 48000km.
En achteraan hebben ze weer minder te lijden, dus nog minder slijtage.
Bandenman had weleens Michelins met 100000km meegemaakt.

Ontopic: zal nog laten weten wat het wielwisselen opgeleverd heeft.
 

LenK

Forumguru
Het kruislings wisselen (la-rv, ra-lv) van de wielen heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Van achteren (waar de voorbanden zitten dus) is het lekker stil.
Maar aan de voorkant (met de gecupte achterbanden) is de herrie nu groter dan ie destijds aan de achterkant was.
Dat ligt er natuurlijk ook aan dat je onder het rijden normaal gesproken naar voren kijkt en dat door de bijhorende stand van de oren naar voren je het geluid van voren beter hoort dan van achteren.

Omdat het cuppen dus blijkbaar aan de vooras niet ontstaat zal het ook niet lukken de gecupte banden aan de vooras gladder te krijgen (bedoeling was door de omgedraaide rijrichting het cuppen te verminderen/op te heffen).

Daarom binnenkort de banden maar weer van voor naar achteren leggen (lv-la en rv-ra). Ze zitten draaien dan omgekeerd tov de stand voor het kruislingsverwisselen en hopenlijk worden de cupjes er dan wel uitgereden.
 

Tallguy

Forumguru
Mijn achterbanden zijn ook dusdanig gecupped (o.a. vanwege het akkefietje dat mijn ophanging voor én achter niet goed uitgelijnd was) dat ik, als de zomerbanden er weer opgaan, ik nieuwe achterbanden krijg. De achterbanden zijn nu afgekeurd. Worden dan wel de Michelin's die ik nu voor heb zitten. Die zijn nl véél stiller.

En ja, het is een bekend VAG probleem. Schijnt met de ophanging te maken en dan voornamelijk achter.
 

SkodaMan

Actief lid
Mijn achterbanden zijn ook dusdanig gecupped ......... En ja, het is een bekend VAG probleem. Schijnt met de ophanging te maken en dan voornamelijk achter.

Autofabrikanten proberen het onafgeveerde gewicht van wielen en assen zo laag mogelijk te houden met als doel de wielen zo snel mogelijk weer op het asfalt te drukken na een opgaande beweging. Dit bevordert de wegligging.
Als een (nieuwe) band net niet helemaal rond is bij geringe belading van de auto gaan de wielen gemakkelijk een licht stuiterende beweging maken welke zorgt dat de band onregelmatig gaat slijten. Een onregelmatige band versterkt op zijn beurt weer de stuiterende beweging en de band gaat cuppen.
Het kan elke moderne auto overkomen maar de kwaliteit van de banden speelt een grote rol.
 
Als een (nieuwe) band net niet helemaal rond is bij geringe belading van de auto gaan de wielen gemakkelijk een licht stuiterende beweging maken welke zorgt dat de band onregelmatig gaat slijten. Een onregelmatige band versterkt op zijn beurt weer de stuiterende beweging en de band gaat cuppen.
Het kan elke moderne auto overkomen maar de kwaliteit van de banden speelt een grote rol.

Is een mogelijk middel tegen dat onregelmatige afslijten dan om standaard een wat zwaarder voorwerp in de bagageruimte te vervoeren? Of is dat te simpel geredeneerd? Dat dribbelen bij een onbeladen wagen - afgezien van de bestuurder - herken ik wel, trouwens, en het voelt niet prettig aan. (Ik heb Bridgestone Turanza-banden onder mijn O2.)
 

SkodaMan

Actief lid
Is een mogelijk middel tegen dat onregelmatige afslijten dan om standaard een wat zwaarder voorwerp in de bagageruimte te vervoeren? Of is dat te simpel geredeneerd? Dat dribbelen bij een onbeladen wagen - afgezien van de bestuurder - herken ik wel, trouwens, en het voelt niet prettig aan. (Ik heb Bridgestone Turanza-banden onder mijn O2.)

Het is mogelijk om meer gewicht in de auto te plaatsen achterin maar dat kost onnodige brandstof want de oorzaak zit in onronde banden. Daar kun je wat aan doen door ze bijvoorbeeld te laten trimmen: http://www.kruijthofbanden.com/trimmer.htm of http://www.ronvanempel.nl/spec_trimmen.asp
 

Pim

Lid
Lijkt me vreemd, dat verhaal over lichte ophanging. Doordat het onafgeveerde gewicht (velg, rem, draagarm, etc) lichter wordt, kan deze juist makkelijker de oneffenheden van de weg volgen en als zodanig grip houden. Zware ophanging zorgt er voor door de massa traagheid dat het wiel gaat dribbelen over oneffenheden en dus voor onregelmatige slijtage zorgt.
Straffere ophanging en plattere banden, ook een moderne trend, zouden wel een versterkend dribbel-effect kunnen hebben.
 

LenK

Forumguru
Mijn banden zijn weer "stil". Ik had vandaag tijd en zin om even langs de bandenboer te gaan om de banden te laten trimmen.

Onderstelgeluiden zijn nu weer te hebben, maar het blijft een/het min-punt van Skoda, die slechte isolatie van het onderstel.
Trillingen door kleine oneffenheden in de weg zoals grof asfalt voel je ook heel duidelijk in het stuur, dus niks verwonderlijk dat het geluid ook "doorkomt".

Oja het kostte €50 (2 banden)
 

!Škoda!

Actief lid
Cuppen wat is dat?

Voor diegenen die willen weten wat cupping is: een overzicht van slijtagepatronen met oorzaak

Waar ik ook zoek, telkens word "versleten onderdelen" of ongebalanceerde (of verkeerd gebalanceerde) banden als oorzaak van cupping aangegeven. Aangezien ik niet geloof dat er zoveel fout gebalanceerde banden zullen zijn, denk ik aan de eerste oorzaak. Zou het niet zo zijn dat er een ondermaatse schokbreker gemonteerd zit bij VAG? (Of een te grote tolerantie bij de wiellagers zijn?)

Cupping komt door dansen van de band, dit word op zijn beurt door een schokbreker tegengegaan. Treed dit toch op bij normaal gebruik van de auto, lijkt me de schokbreker dus niet voldoende werken.
't is maar een idee...
 

higgy

Forumguru
Alhoewel mijn auto er bijna uitmoet, gaf Dutchlease 2 weken geleden toch toestemming om de voorbanden naar achteren te zetten (de achterbanden hadden wederom last van cuppen) en voor twee nieuwe Michelins te monteren. Auto is heerlijk stil nu en ook niet meer zoekerig (wat 'ie de laatste tijd wel was).
 

Ralph

Lid
Oke, oorzaak van mijn gecupte banden: De wielen stonden naar binnen gericht dus extreem gezegt zo: / \ "vanaf bovenaf gezien dan"

Oorzaak van de extreem snel " schuin" gesleten voorbanden: Verkeerde uitlijning!
 

Reizende

Actief lid
Vandaag ook de bandjes laten vervangen vanwege het lawaai achter. Ook hier was cuppen de oorzaak. Maar... wel 105000 km met deze banden gereden, en het profiel was nog steeeds 2.5 mm. Kon het bijna niet geloven, en dat terwijl ik toch niet in rollatortempo over 's lands heren wegen rij.
 

Gieliovd

Forumguru
Oke, oorzaak van mijn gecupte banden: De wielen stonden naar binnen gericht dus extreem gezegt zo: / "vanaf bovenaf gezien dan"

Oorzaak van de extreem snel " schuin" gesleten voorbanden: Verkeerde uitlijning!
Dit is een probleem waar ik over algemeen VAG over hoor. Een fout in de wielophanging die er met uitlijnen/richten niet uit te halen is. Vooral aan de achterzijde vanwege de wielophanging.
 
Bovenaan Onderaan