Skoda Zekerheidspolis een farce

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rosinfield

† In Memoriam
Op zich klopt het verhaal natuurlijk wel. Maar het verschilt in feite idd niet van alle soortgelijke producten betreffende verlengde garantie en/of verzekering. Reden waarom ik die ook standaard weiger, al hoefde dat in dit geval niet ivm de tuning die ik eerlijk bij mijn prima soepele dealer heb aangemeld.

Pollewop

Forumguru
Als ik de posts zo door lees, wordt het me duidelijk dat er wellicht wat onduidelijkheid is over begrippen als fabrieksgarantie, wettelijke garantie, commerciele (verlengde) garantie etc.

Vaak is het zo dat consumenten ervan uitgaan dat na het verstrijken van de wettelijke garantie (2 jaar) er geen recht meer is op kosteloze reparatie van een defect. Commerciele partijen maken hier gebruik van door een verlengde garantie(verzekering) aan te bieden. Je ziet het overal: bij koelkasten, TV's, auto's etc. etc. Volgens mij wordt daar zeer goed aan verdient.
Als je de kleine lettertjes leest zul je zien dat vaak/altijd de slijtage gevoelige onderdelen zijn UITGESLOTEN van de verzekering. Dit zijn dus de onderdelen met de hoogste kans op "falen".
Wat overblijft zijn onderdelen die nooit of zelden kapot gaan, en waarbij "falen" vaak komt door een constructiefout die meestal binnen de fabrieksgarantie naar voren zal komen. Bovendien heb je als consument ook na de twee jaar wettelijke garantie recht op kosteloze reparatie in dit geval, mits het goed (de auto) op een normale manier onderhouden en gebruikt is. De reden dat er een groot grijsgebied in een verlengde garantie(verzekering) is, ligt in het feit dat de verzekeringsmij niet wil opdraaien voor kosten die het gevolg zijn van misbruik van de auto.

Ik vind zo'n verlengde garantie(verzekering) geldklopperij aangezien het een vals gevoel van zekerheid geeft. Als puntje bij paaltje komt, en je dealer niet meedenkend of onwelwillend is, heb je vaak geen poot om op te staan, omdat het onderdeel op de lijst van slijtagegevoelige onderdelen staat, en is je geld over de balk gesmeten. Ook het feit dat de verzekering slechts geldt voor een beperkt aantal kilometers vind ik zeer onaantrekkelijk.

Overigens is het zo dat in principe altijd de VERKOPER aansprakelijk is bij defecten. De firma PON/de importeur wordt vaak gebruikt door dealers om er zich achter te "verschuilen". Ze proberen daarmee hun aansprakelijkheid te ontlopen, maar ze blijven primair aansprakelijk uiteraard...

Succes met de verdere discussie...:laugh:

Rosinfield

† In Memoriam
Idd, daar raak je een m.i. cruciaal punt, de meedenkende en niet onwelwillende dealer. En dat heb je voor een groot deel natuurlijk ook in eigen hand. Door open kaart te spelen (o.m. over tuning) en begrip te hebben voor de positie van de dealer. En wanneer de dealer niet meedenkt en/of onwelwillend is, dan is het denk ik verstandig naar een alternatief te zoeken.

Canon-Eye

Forumguru
Stel uw auto is 2 jaar oud en heeft 29.000 gelopen dan betaalt u minimaal 3 grote beurten samen bij skoda tussen de 1500 en 1800 euro en 3 kleine beurtjes
Ik was nog niet verder dan post #1, maar déze telling begrijp ik niet.
Mijn auto is namelijk (ruim) 2 jaar oud en heeft (ruim) 30k gereden - en die heeft toch echt nog niet meer dan 1/één kleine en 1/één grote beurt ondergaan.
En verder: die ene grote beurt was inderdaad niet heel erg goedkoop (heb ik in een ander topic - post 18 e.v. - aandacht aan besteed), maar gelet op het feit dat ik zelf nog niet met een schroevendraaier of steeksleutel naar de motor zal wijzen wil het er bij mij niet in dat ik zo'n €300 teveel heb betaald.
De vooronderstellingen kloppen dus m.i. niet...:nono:

alles zelf doen, weet je in ieder geval dat het goed gebeurt
Juist niet, dus... (in mijn geval althans)
Weten waar je grenzen liggen is op zichzelf óók een geld- en tijdbesparende kwaliteit...:D

Belangrijke aanvulling: ik kies nóóit voor verlengde garantie, van welk artikel dan ook.
Basisreden: ik verzeker alleen risico's die ik zelf niet kan dragen.
Van de winsten op al die andere (onzin)verzekeringen bouwen de verzekeraars hun marmeren panden...

Rosinfield

† In Memoriam
Maar al te waar, zelf doen alleen als je de vereiste competenties in huis hebt. Tegenwoordig ben ik al zo trots als een aap met 7 lullen na het zelf monteren van een armsteun. Maar er zijn legio zaken waar ik me voor geen goud zelf aan waag.

Auto rijden is nu eenmaal duur. Geldt ook voor het onderhoud. Aangezien ik het zelf niet kan en een goede relatie met de dealer wil blijven onderhouden, besteed ik het daaraan uit. Bij beurt of reparatie betaal ik gewoon en ben het direct weer vergeten.

michelover

Forumguru
Neem aan dat de TS ook weet dat dit in andere landen om ons heen ook aangeboden wordt?
En dat dit vanuit Skoda gaat en dus niet vanuit de importeur, zie stukje van de Skoda site;
ŠKODA Extended Warranty

In cooperation with selected importers, ŠKODA AUTO offers the Extended Warranty, which when certain conditions are fulfilled covers the same extent of defects as a standard two-year warranty.

By purchasing a new ŠKODA vehicle with the Extended Warranty, you will gain certainty that during the selected warranty period you will not be surprised by any unexpected expenses related to repairs of your vehicle, and you will be able to use every kilometre of your journeys without having to worry about anything.

The Extended Warranty can be arranged for a specific purchased new vehicle, and upon the subsequent sale of a used vehicle, its next owner can take advantage of it as well. Therefore, it is a reliable way to increase the value of the vehicle during its resale.

You can receive more information about the Extended Warranty from your authorised ŠKODA service partner.

En zoals bij elke verzekering/garantie, dient men altijd eerst de kleine lettertjes te lezen.
Er is ook niemand die je verplicht om het te kopen.

Pollewop

Forumguru
Neem aan dat de TS ook weet dat dit in andere landen om ons heen ook aangeboden wordt?
En dat dit vanuit Skoda gaat en dus niet vanuit de importeur, zie stukje van de Skoda site;

Ik heb even gekeken op de site : www.skoda.nl. De Skoda Zekerheidspolis wordt aangeboden door VVS Assuradeuren B.V.. VVS Assuradeuren B.V. is onderdeel van Volkswagen PON Financial Services te Amersfoort.
De Skoda Zekerheidspolis valt m.i. dus niet onder verantwoording van Skoda Auto, Tsjechië, maar is een initiatief van Volkswagen PON Financial Services te Amersfoort. Kortweg PON dus...

Canon-Eye

Forumguru
De Skoda Zekerheidspolis valt m.i. dus niet onder verantwoording van Skoda Auto, Tsjechië, maar is een initiatief van Volkswagen PON Financial Services te Amersfoort.
"Initiatief van..." lijkt me een wat haastige conclusie.
Als het in andere landen ook wordt aangeboden, kan het heel goed een initiatief van Skoda CZ zijn geweest waarvan de uitvoering om praktische redenen (of vanwege verschillende wetgeving) aan de respectievelijke importeurs is gedelegeerd.

w.r.

Lid
Het specifieke in dit geval zit in de omschrijving van een mechanische storing

Het plotseling uitvallen en/of breken van een onderdeel dat gelet op dat gebrek en/of die breuk, overwegende het onderhoud, de leeftijd en de informatie van de fabrikant, niet meer in staat is de functie te vervullen waarvoor het werd ontworpen;

Hiermede kan vrijwel elke claim worden afgewezen

De omschrijving is ook niet markt conform, het bijzondere in dit geval zit in die tussenzin overwegende het onderhoud, de leeftijd en de informatie van de fabrikant

Het is zelfs afwijkend van volkswagen duitsland verlengde garantie

Unsere Leistungen:
  • alle Leistungen entsprechen in vollem Umfang der Herstellergarantie
  • Zeitraum wahlweise 1, 2 oder 3 Jahre im Anschluss an die 2-jährige Herstellergarantie
  • keine Selbstbeteiligung – volle Kostenübernahme bis zur vereinbarten Gesamtfahrleistung
  • maximal wählbare Gesamtfahrleistung 200.000 Kilometer
  • späterer Einstieg bis zu einem Fahrzeugalter von 2 Jahren und max. 100.000 Kilometer möglich.
De in duitsland toegepaste voorwaarde is de volgende

Ab dem Zeitpunkt der Vertragsverlängerung gemäß Ziffer

IX. leisten wir eine Garantie für die Funktionsfähigkeit aller

mechanischen und elektrischen Bauteile mit Ausnahme der

unter Ziffer III. aufgeführten Positionen (Garantieversicherungsausschlüsse).

Eine den Garantiefall auslösende Funktionsunfähigkeit liegt

dann vor, wenn eines oder mehrere der versicherten Teile ihrer

bestimmungsgemäßen Verwendung innerhalb des Fahrzeuges

aufgrund eines technischen Defektes nicht mehr nachkommt.

Funktionsbeeinträchtigungen durch Verschleiß gelten nicht als

Defekt im Sinne dieser Bedingungen.

IV. Welche Pflichten haben Sie vor und während der Vertragslaufzeit?

Sie sind verpflichtet, an Ihrem Kraftfahrzeug ab dem Zeitpunkt

der Erstzulassung die vom Hersteller vorgeschriebenen Wartungs-,

Inspektions- und Pflegearbeiten nach den Vorgaben

des Herstellers durchführen zu lassen. Ansonsten besteht kein

Anspruch aus dem Vertrag. Dies gilt nicht, wenn Sie nachweisen,

dass der Verstoß gegen die Obliegenheit zur Durchführung

der Arbeiten den Garantiefall nicht verursacht hat

Hier staat nergens dat je naar een volkswagen of skoda dealer moet gaan

Conclusie als jij niet weet waar je het over hebt en hoe de voorwaarden zijn aangepast lijkt het me gepast dat je eerst eens inleest en wellicht als ondergetekende 7 jaren rechten studeert

Misschien praat het dan wat makkelijker

Noord26

Forumguru
Deze laatste post zegt meer over uzelf en 'kennis'. Is dit uw afstudeerproject? Op de vraag waarom u zo negatief bent is nog geen antwoord gekomen. En je hoeft het ook niet te af te sluiten toch?

Niemand hoeft u te vertellen als rechten-expert dat je uit mag gaan van een bepaalde levensduur van een onderdeel of product. Daar bovenop zal u zeker kort en bondig uw recht kunnen behalen als zich iets voor mocht doen?

Wat was nogmaals de hele aanleiding van u om dit topic te starten? Want legio mensen verteld u niets nieuws. De voorwaarden zijn glashelder?

Canon-Eye

Forumguru
Zulke lappen tekst vind ik nogal ontmoedigend om aan te beginnen.
Echt krachtige argumenten zijn doorgaans wel kernachtiger te formuleren...

Wild Chocolate

Senior Member
Om nou 7 jaar te wachten met het verder voeren van deze discussie. Waarschijnlijk heeft Skoda tegen die tijd zowel de Duitse als de Nederlandse voorwaarden allang gewijzigd.

Wel een beetje een rare manier om de discussie te beslechten. Als je gewoon in je openingspost had gezet dat je hiervoor gestudeerd hebt (en gepromoveerd bent, neem ik aan gezien de 7 jaar?), dan hadden we je allemaal in 1 keer gelijk kunnen geven en had het topic binnen een dag op slot gekund.

Overigens verbaast het mij dat je het belangrijkste deel van de Duitse voorwaarden (namelijk de uitzonderingen) weglaat. Staan daar soms zaken in die niet in je straatje passen?

• Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Die studie is toch korter ?
Zit je een beetje van gemeenschaps geld de eeuwige student uit te hangen ??
Enne één van de regels (wetten) is dat we mekaar in onze waarde laten
Maw ongeschoolde tot de meest hoogst opgeleide persoon is hier welkom en word niet afgezeken !!

Of moet die regel eerst wet worden voor het je wat doet ?

pfff tis weer warm buiten iedereen is zo weer op kookpunt

Zo is het maar net! Anders moet je maar een auto zoeken en een bijhorend forum dat wat beter bij je past! Dat bekakt gedoe heeft niemand wat aan hoor.. Als je een punt wilt maken, doe het dan op een normale manier en niet zo uit de hoogte.

Pollewop

Forumguru
Het specifieke in dit geval zit in de omschrijving van een mechanische storing

Het plotseling uitvallen en/of breken van een onderdeel dat gelet op dat gebrek en/of die breuk, overwegende het onderhoud, de leeftijd en de informatie van de fabrikant, niet meer in staat is de functie te vervullen waarvoor het werd ontworpen;

Hiermede kan vrijwel elke claim worden afgewezen

De omschrijving is ook niet markt conform, het bijzondere in dit geval zit in die tussenzin overwegende het onderhoud, de leeftijd en de informatie van de fabrikant

Het is zelfs afwijkend van volkswagen Duitsland

Iedere verzekeringsmaatschappij is vrij om zijn eigen verzekeringsvoorwaarden te bepalen. Iedere consument mag zelf bepalen of dit aantrekkelijke voorwaarden zijn, en of de prijs juist is.
Ook bepaalt iedere importeur van een land hoe een verlengde garantieverzekering wordt aangeboden. Skoda Auto Tsjechië zal zich hier niet of nauwelijks mee bemoeien. Het is immers een autofabriek en geen importeur/verkooporganisatie.
Het is daarom helemaal niet zo vreemd dat VW, Skoda, Seat en Audi verschillende voorwaarden hebben. Ieder merk binnen PON heeft eigen "profit and loss" verantwoordelijkheid, en moet dus zijn eigen "broek op houden". Vandaar dat ze er onderling afwijkende marketingstrategiën op na houden.
Zeker het vergelijken van nederlandse en buitenlandse verzekeringsvoorwaarden is denk ik niet zo zinvol. Het zijn verschillende markten, met verschillende produkten...

Antera

Donateur
Koop een kia met 7 jaar no nonsens garantie. En die komen tot op heden hun 7 jaar garantie ook na en zijn er weinig uitzonderingen. En ja ook deze hebben vast wel kleine uitzonderingen maar niet zoals jij ze hier oprakeld.

Daarnaast als je zo ook tegen je dealer bent zal die zeker niet meegaand willen zijn.

My 52 cents

Amen

w.r.

Lid
Als u het allen niet erg vindt wil ik weer verder gaan met mijn oorspronkelijk uitgangspunt namelijk volkswagen vag skoda pon te bewegen de garantie afhandelingen te versoepelen , de coulance regelingen uit te breiden met name daar waar het de EGR betreft en wellicht op termijn te komen tot een afdoende technische oplossing:cool:

Uitgangspunt dient te zijn dat de importeur zorg draagt dat wij kunnen genieten van onze aankoop en zich niet in alle bochten wringt om de aanspraak af te wijzen en daar waar sprake is van een gebrek of een gebrekkig product dit technisch opgelost dient te worden en daar waar een technische oplossing niet voorhanden is dat de kosten verbonden aan herstel voor rekening komen van de importeur en of fabrikant gedurende de levensduur van een vergelijkbaar onderdeel bij een vergelijkbaar merk

Elke afwenteling van kosten op ons als consument dient te worden afgewezen

VEEJAY

Forumguru
Voor ons Peugeotje 208 zei de dealer dat verlengde garantie zonde geld is. Dit baseerde hij op de verwachte kilometrage. Ik kon 3 jaar bovenop de 2 jaar nemen voor slechts 2000 euro, wel in 1 keer contant betalen omdat de auto niet gefinancierd werd.

Onze inruiler Peugeot 206 1.4 16v die 8 jaar trouwe dienst heeft gedaan, had in de 8 jaar bij elkaar als enige mankement een draagarm van 400 euro na 4 jaar. Verder ging de stoelverstelling stuk en dat was het zo een beetje (45.000 op de klok).

De huidige Skoda is pas na 5 jaar intensief gebruik technisch hier en daar moeilijk aan het doen.

VEEJAY

Forumguru
Service/garantie/coulance van Po(e)n is een jarenlange gebeuren, al sinds ik op alle vagfora kom. Zie het niet snel veranderen en neem het maar als feit.

Er is alleen 1 voorbeeld waar het wel heeft gewerkt. Was een dame die PON via Twitter op de knieen kreeg, ging over een nieuwe Ibiza met problemen dacht ik.

*edit* linkje

w.r.

Lid
Pon is slechts een marionet en het vervelende voor hen is dat die nog vervangbaar is ook

Na aanleiding van de grote grote terugroepactie van VAG in China waar VAG kennelijk meer onder de indruk was van de Chinese media en Chinese overheid dan van de Europese consument lijkt het mij dat willen wij effect gaan krijgen ons initiatief wat betreft de EGR moeten uitbreiden door er een mondiaal karakter aan te geven door publicatie op Chinese sites als de Chinese facebook en onze nieuwe Chinese vrienden te vragen te retweeten

Ik geloof niet in vliegemeppers, als we willen scoren moeten we het grove geschut in zetten in de groeimarkten van VAG en dan hoeven we geen aangetekende brieven te schrijven, VAG komt van zelf:dankje:

Blackokkie2

Forumguru
Geloof mij, Pon is zeker geen marionet, ze kunnen zelfs overleven zonder VAG. Zal niet snel gebeuren want Pon heeft nogal wat aandelen VAG.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan