LPG G3 laten inbouwen?

Chatslet

Forumguru
Zo'n oliepomp is leuk maar je gaat dan toch onder je auto moeten zijn om het oliefilter te moeten vervangen want die moet mee met de oliewissel. En als het oliefilter wordt vervangen moet de olie er toch al uit en omdat je dan toch al onder de auto moet zijn kun je net zo goed de plug uit het carter draaien. Het nut van zo'n pomp ontgaat me dus even.
Ik zou zeggen, rij lekker naar een hobbygarage en huur daar lekker een oprijbrug. Je rijd je auto er op, zet hem in de versnelling en op de handrem en vervolgens doe je die brug de hoogte in waarna je overal perfekt bij kan. Kost je misschien 15 euro voor een uurtje. Dan heb je dat filter echt wel vervangen.
 

Octa Collection

Forumguru
Een hobbygarage zit hier niet echt in de buurt, is zeker wel een optie om ergens heen te rijden.
Pluspunten zijn dat je overal bij kan en je staat droog.
Ik ga van het weekend eens kijken of ik bij het oliefilter kan komen, en eens google-en voor een doe het zelf garage in de regio.
 

EdK

Forumguru
kunt de bol ook legen in de flessen olie die je nieuw gekocht hebt en hebt gellegd in je wagen.
Want weet niet of ze op werf een vat hebben waar je je bol ff kan legen
 

Octa Collection

Forumguru
Ik heb deze gisteren besteld, verwacht hem deze week binnen.
Je kan hem inderdaad legen in een oliefles als deze leeg is zoals Ed hierboven zegt, bij de gemeentewerf moet je het denk ik afgesloten aanbieden, anders bij de buren in de tuin............oh nee dat mag niet natuurlijk :tongue:
Alles is besteld, olie en filter, komt ook deze week binnen.

Ik ga tzt proberen of ik het filter van bovenaf eruit krijg, ik denk van niet maar dan maar even de krik eronder en de beschermplaat verwijderen.
Waarschijnlijk ga ik volgende maand ermee aan de slag.
Wordt vervolgd.
 

Octavia 4T

Senior Member
Ook ik ben wat laat met mijn reactie, maar ik ben dan ook pas lid.
Inmiddels heeft mijn Octavia I uit 2004 er bijna 400.000 km op zitten met een Vialle installatie. And still counting. De auto rijd ik vanaf nieuw (2004) als lease auto en heb hem naderhand (2007) gekocht. Dat bleek een goede investering...
 

Octa Collection

Forumguru
Ik heb ook de AZJ motor, volgens mijn inbouwer (en andere die een offerte hebben gemaakt) hoeft er geen klepsmeersysteem in.
Een paar bedrijven bood het wel aan, ik heb gekozen zonder.

De olie vacuum pomp is binnen, ziet er solide uit met een voldoende lange slang.
Voor die € 32,- incl verzendkosten lijkt het mij een goede deal.
De praktijk zal het uitwijzen tzt.
 

Octavia 4T

Senior Member
Eerlijk is eerlijk, maar bij 40.000 kilometer bleek dat er toch iets vergeten was m.b.t. de LPG inbouw. De 2.0 is niet zonder meer geschikt voor gas. Hiervoor is een modificatie nodig tegen overmatige klepslijtage. Dit was op voorhand niet gebeurd dus, kon dit bij 40.000 km gebeuren. Ook is de lengte van de Vialle injectoren iets aangepast, omdat de motor af en toe (echt heel soms) stotterde. Na deze twee aanpassingen inmiddels dus 400.000 km gereden. Olieverbruik waar ik veel over lees, is totaal niet aan de orde. Garage gebruikt overigens geen longlife olie vanwege de relatief vele kilometers (ca. 35.000) per jaar die ik rijd.
 

Octa Collection

Forumguru
Wat voor modificatie is er dan uitgevoerd?
Long life olie zit er bij mij (en komt er ook) niet in, ik heb een 1/4 liter bijgevuld in 12.000 km.
 

Octavia 4T

Senior Member
Helaas staat dat niet omschreven in het onderhoudsboekje. De monteur is inmiddels met pensioen, maar misschien dat ik het nog kan achterhalen.
 

Vlaar032

Senior Member
Hoe dan ook...Zo min mogelijk de kleppen gebruiken, weinig toeren=weinig kleppen open en dicht natuurlijk...Dan slijten de zittingen niet zo in.:deuk:
Door de automaat (6 versn), die echt snel iedere keer opschakelt naar een laag toerental hoop ik dat dat aardig samen gaat met een gasbak.
 

turboturbo

Forumguru
Toch vreemd. Vaille zet de 2.0 liter AZJ motor op de lijst 'geschikt'
Kennlijk maakt het uit welk type 2.0 liter je hebt (motorcode)

2.0i 8V 85kW 4 COMBI Plus AZJ 01/04 G3/EURO 3

En die de 2.0 liter AZL staat ook op de blacklist van 'liever niet op gas' van autogastanken24.de
Skoda Fabia 2000> AZL 2000 cc 8V Excessive wear of valves/seats inlet valves 120.000 km Customer
en hier betreft het overigens een Fabia.
 

Octa Collection

Forumguru
Wat precies de vrschillen zijn tussen de diverse motorcodes zijn weet ik niet.
Volgens mij is de azj motor ook op de 4x4 modellen gebruikt, wellicht dat er in dit type andere kleppen zitten?
 

Vlaar032

Senior Member
Iemand misschien nog ervaring met de JLM Valve Saver Kit i.c.m. LPG?

Ik heb er een besteld en zal 'm inbouwen.

Dat HOOP ik tenminste, dat het net zo makkelijk gaat als op het Youtubje.
 

Octavia 4T

Senior Member
Zo, even nagevraagd bij de toenmalige automonteur. Bij ongeveer 40.000 kilometer liep het vermogen sterk terug van de motor. De cilinderkop ging eraf en het bleek dat de klepzittingen waren ingezakt. Deze zijn door een revisiebedrijf vervangen door nieuwe en hardere klepzittingen (speciaal voor LPG). De kleppen zijn hiervoor ingeslepen en alles is weer gemonteerd. Nu staat er dus 401.000 kilometer op de teller... Biinenkort gaat-tie weer voor een kleine beurt.
 

Vlaar032

Senior Member
Octavia 4T, na 40K al, dat is vlot! Dat is vast een Mexico kop. :banghead:
Maar dat moet dan een behoorlijke investering zijn geweest, ik dacht dat een cilinderkop aanpassen snel op 1500,= komt bij een simpele zoals op de 8-valve zit.
 

Octavia 4T

Senior Member
De auto zat toen nog in de lease, dus wie er voor de kosten heeft moeten opdraaien, dat wist ik toen als bestuurder niett. De auto werd gewoon gerepareerd.
Maar goed, de investering om de auto na de lease periode te kopen blijkt iig een heel goeie :jaja:. Hoe langer de auto het volhoudt hoe liever ik het heb, al wordt-ie 100 jaar :D

Vraagje: wat wordt er eigenlijk bedoeld met een "Mexico kop"?
 
Bovenaan Onderaan