Mijn eerste Skoda

Zal me hier gelijk netjes voorstellen,

Ik ben Mike en sinds afgelopen donderdag avond de trotse eigenaar van een Skoda Octavia uit 2002( vermoed dat dit een octavia I is?)

Het gaat om een Elegance(volgens mij de L+K uitvoering) van de octavia, met onder de kap een 1.8 20V turbo blok met wat ik van de vorige eigenaar begrepen heb 250 pk aan de wielen. Zodra er zich een mogelijkheid voordoet wil ik hem nog eens op de vermogensbank zetten om te zien wat die echt doet. Dat hij heel erg fijn rijdt is iig wel meer dan duidelijk:) , Het is een heerlijke comfortabele auto met meer dan genoeg vermogen onder de kap. Heb nog niet echt aso hard met deze auto gescheurd, wel vrijdagavond heel even het gas onderin gelegd en het apparaat zat binnen no time van de 120 op de 200 km/uo_O . Toen maar weer braaf het gas los gelaten en netjes op de 130 op de CC gereden:shamefullyembarrased:

Uiteraard is zo topic zonder foto's minder leuk interessant, dus bij deze wat fotootjes van mij scheurijzert, enjoy:sneaky:Het krachtbronnetje onder de kap, volgens de vorige eigenaar is deze door de 1ste eigenaar al gechipt naar 250 pk aan de wielen :shock: , zelf wil ik hem zodra er eens een meeting is met een dyno wel graag op de bank zetten om het echte vermogen te weten te komen :thumbsup: . Wat ik al wel weet is dat hij vermogen zat heeft iig :oops:



De auto zelf:











En het interieur:



 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je auto! Is het niet een RS? Leuk gelijk de foto's!
Heeft de auto al veel km's gereden?
 

turboturbo

Forumguru
Prachtige auto. Die 1.8 20kleppers zie je niet vaak. Hier in de buurt staat een afgetrapte Leon met dezelfde motor.
Welke motor heeft een vRS Octavia dan eigenlijk?
Hetzer heeft er toch ook zo een, een rode?
Lijkt me geweldig zo'n Octavia, omdat je er zowel je gezin fatsoenlijk in kunt vervoeren, en je een leuke snelle wagen rijdt.
 

CDK

Forumguru
allereerst welkom op het forum én gefeliciteerd met je mooie Octavia, lekker blok ligt er in ook! standaard zit er 150pk in dus als er nu 250pk uit komt is'ie wel heel erg gekieteld.
thanx voor de foto's want daar houden wij hier wel van :)

greetz Corné
 

ertromp

Forumguru
Prachtige auto. Die 1.8 20kleppers zie je niet vaak. Hier in de buurt staat een afgetrapte Leon met dezelfde motor.
Welke motor heeft een vRS Octavia dan eigenlijk?
Hetzer heeft er toch ook zo een, een rode?
Lijkt me geweldig zo'n Octavia, omdat je er zowel je gezin fatsoenlijk in kunt vervoeren, en je een leuke snelle wagen rijdt.

Kijk en daarvoor is zo'n Forum dag leuk:

De strakke rode Octavia I RS is van Antera:

P1020021.JPG


En deze mooie Citigo van Hetzer

P1020025.JPG
 

turboturbo

Forumguru
Oja, Antera bedoelde ik inderdaad!
Heb net eens gekeken wat zo'n Octavia RS uit die periode moet kosten, maar dat is absoluut betaalbaar, zeg! (Qua aankoop dan, onderhoud en brandstof kosten is misschien wat anders vergeleken met een Fabia driecilindertje :geek:)
 
Lijkt mij ook sterk idd. Het is overigens geen RS, de 1e eigenaar heeft hem helemaal als een RS gemaakt. Dezelfde bumpers etc zijn er onder gegaan. De auto heeft inmiddels 131.000 km gereden. Niet heel erg veel voor een auto uit 2002.

Wat betreft het blok zijn volgens mij deze dingen aan gebeurd:

Hij is gechipt, heeft een ander luchtfilter, andere dumpvalve dan standaard(die ligt achterin de kofferbak). Ook heeft die volgens zeggen hetzelfde uitlaat systeem als de RS zou standaard heeft.

Het is idd een zeer fijne wagen om mee te rijden, ruimte meer dan zat. De kinderen en mijn vriendin vinden het dan ook een zeer fijne auto:)
 
Vandaag, na het afzetten van mijn vriendin op het station het 'monster' even uitgelaten:). Op de weg terug toen ik alleen in de wagen zat even een verkeerslicht sprintje getrokken:eek:. De ASR had het zowel in de eerste als de tweede versnelling er moeite mee. Wat een bak vermogen zeg! Reed daarna kalm, maar met een hele dikke grijns op mijn gezicht verder:happy:
 

Noord26

Forumguru
Woon je toevallig op de Groote Wielen?

250pk aan de wielen zou wel erg veel zijn. Want het opgegeven vermogen is altijd aan de krukas zonder overbrengings-verliezen. Dan zou je op grofweg 270pk zitten..
 
Ja de RS heeft standaard 180 pk, dit zal wss alleen door een andere chip komen. Ook is de motercode van het blok wat anders maar verder zijn de blokken identiek aan elkaar volgens mij.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet van de Leon dat er toch meer verschil is dan alleen de software. Ik dacht dat er ook verschil is in sensoren en er zijn nog wat zaken die net even anders zijn. Toevallig dat ik van iemand met een Leon die dacht even makkelijk een ander blok er in te leggen, maar waar het in het ene geval vrij simpel was, was het bij de andere motorcode nog een hele kunst om 'm aan de gang te krijgen. Motorcodes zijn geloof ik BAM en AUQ als ik me niet vergis.
 
Weet niet of dit ook het juiste gedeelte is voor eventuele projecten, maar ik heb wel wat plannen met de wagen :happy:.

Dit zijn namelijk:

- Inbouwen van (bi)Xenon,
- Plaatsen van een turbodrukmeter,
- Inbouwen van een parrot BT carkitt ---> Via MP gekocht en zojuist opgehaald,
- Inbouwen van een fatsoenlijke radio (sony), ---> nog op zoek naar een fatsoenlijke met een bus ingang en het liefst usb uitgang.
- Inbouwen van de CD-wisselaar ---> staat nog thuis op de kast:happy:,
- Oplossen van het antenneprobleem ---> Al een adapter met phantom voeding besteld.
- Laten onderzoeken of de wiellagers achter in orde zijn en indien nodig laten vervangen ---> Al wat geregeld met een maat van me

Dit zijn de eerste punten die ik graag wil aanpakken, voor de rest gewoon lekker mee rijden en goed voor het beestje zorgen :sneaky:

Weet iemand of mijn octavia al het zo geheten canbus systeem aan boord heeft?
En mocht iemand heel toevallig een sony radio die aan de omschreven specs doen hebben liggen en hem kwijt wil tegen een bescheiden vergoeding hou ik me aanbevolen.
 
Vandaag langs die maat van me gereden. Die heeft even onderzoek gedaan en daar kwam uit dat de achterbanden gecupt zijn. Daardoor maakt hij dat bonkende geluid. Na overleg worden hier 2 nieuwe banden gelegd. Er komen 2 nieuwe toyo's onder achter. Daarna ben ik van dat gebonk af. Kleine investering in nog meer rij genot :)
 
Vandaag zijn er achter 2 nieuwe banden onder gegaan. Dat scheelt echt een hoop herrie vergeleken met de oude gecupte banden. Hoor zelfs de uitlaat brommen tijdens het rijden, dat hoorde je eerst niet. Ben weer helemaal :happy:
 
Bovenaan Onderaan