Als ik dit soort dingen lees, en ik had het al op facebook ook gelezen dan moet ik echt super hard lachen, om te beginnen met de tuner die dit soort onzin schrijft, want dat bewijst dat hij er echt NIETS van kent, maar nog harder met de blinde volgelingen die maar al te graag Bijbel verkondigen van hun tuner, het lijkt soms wel een sekte waar de leden gebrainwashed zijn.
hier even een korte samenvatting van hoe de uitlaatgastemperatuurregeling werkt bij de 1.6 TDI :
1) een kenveld "Basic torque limitation based on exhaust gas temperature" , dit kenveld zal hoe warmer de uitlaatgastemp wordt, steeds meer en meer het vermogen begrenzen. Kortom de het vermogen wordt geleidelijk aan steeds meer en meer begrensd hoe warmer de EGT
2) een kenpunt "Exhaust gas temperature threshold for overheating protection" , dit is een maximale temperatuur vanaf de welke de ECU drastisch ingrijpt in het motorvermogen teneinde oververhitting te voorkomen.
Dus even conclusie, het eerste kenveld mag je gerust compleet "wegschrijven" de EGT zal toch niet stijgen boven de maximale waarde van het kenpunt, moest dat toch gebeuren omdat de EGT niet snel genoeg daalt, dan krijg je noodloop en foutmelding. Kortom het is in geen geval "onveilig" het eerste kenveld wat het koppel begrensd bij hoge temperaturen te verhogen want de ecu zal toch ingrijpen.
Een tuner kan er dus voor kiezen om ofwel het vermogen steeds meer en meer te gaan begrenzen bij hogere EGT's, ofwel maximaal vermogen toe te laten totdat een bepaalde temperatuur bereikt wordt en dan drastisch het vermogen te verlagen. De ene tuner is daarom zeker niet slechter dan de andere !
Maar een tuner die naar de tuning van een andere tuner kijkt en daar een kenveld op maximale waarde ziet staan en dan maar meteen vanuit gaat dat zijn collega niet kan tunen, die zou beter 2 keer nadenken hoe de ecu precies werkt en misschien ook de hele file eens bekijken om te zien wat er nog zoal gewijzigd werd. Hoge EGT's kan je overigens pas bereiken in hoge toeren en er zijn dan ook wel andere manieren om de EGT's onder controle te houden dan enkel met dat ene kenveld.
just saying.....
Sincerely
Bruno Lermusiau Ing.
@Soulchi : je verhaal van de 1.6 TDI doet mij ook wel hard lachen, denk zelf eens na, als jij iets ontwikkeld had wat veel geld waard is, ga jij dat dan gratis aan een israelier geven die je niet kent ? En die israelier staat wel bekend als een super verstandige kerel die reeds jaren gespecialiseerd is in het hacken van computers, zou het dan niet logisch zijn dat hij het ontwikkeld heeft en probeerde te verkopen aan de hoogste bieder ?