Wanneer wordt de automaat leverbaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hemi24

Forumguru
Staat wel (al) in de configurator in CZ: Car Configurator Skoda Auto
Is daar zo'n 6% duurder dan de versie met handschakeling.

CO2 uitstoot : 1.0 (44KW) / 1.0 (44KW) Greentech / 1.0 (55KW) / 1.0 (55KW) Greentech

Handgeschakeld : 105 / 95 / 108 / 98
Automaat (ASG) : 103 / -- / 105 / --
 

hemi24

Forumguru
Gewoon in "D" zetten, gas geven en af en toe je nekspieren aanspannen tegen de schokkende bewegingen. (zo gaat het tenminste bij Peugeot...)

Voor wat meer gegevens:

http://www.autofans.be/content/volkswagen-krijgt-semi-automaat

of

http://motoren.wordpress.com/2012/08/05/volkswagen-up-receives-asg-gearbox-option/

vw-up-gearbox.jpg

Voor de leifhebber nog een stukje tekst en tevens een mogelijkheid om je Duits weer eens op te halen:

Das SQ100, 5, ist die automatisierte Variante
des MQ100-Getriebes. Es nimmt dem Fahrer die Gangwahl und die Betätigung
der Kupplung ab. Der Fahrer wählt lediglich mit einem neu konzipierten Wählhebel
im Fahrzeuginnenraum zwischen den Fahrstufen D, N und R und das Getriebe
schaltet je nach Fahrsituation in den optimalen Gang. Dabei wird in unmittelbarer Folge zunächst die Kupplung geöffnet, der aktuelle Gang ausgelegt, der neue Gang eingelegt und die Kupplung anschließend wieder geschlossen.

Schaltsprünge über zwei oder auch mehr Gangstufen sind
dabei möglich. Der Fahrer hat jederzeit die Möglichkeit, in den manuellen Modus
zu wechseln und selbst die Gangwechsel am Wählhebel auszulösen oder in einem
Wunschgang zu verbleiben. Im Automatikmodus D erfolgen die Gangwechsel zu
verbrauchsoptimierten Zeitpunkten, die aus diversen von Streckenprofil und Fahrzeugbeschleunigung abhängigen Kennfeldern errechnet werden. Dies hat zur
Folge, dass der Verbrauch des up! durch die Verwendung des SQ100-Getriebes
gegenüber der sparsamen, handgeschalteten Variante sogar noch weiter reduziert
werden kann.

Die Entwicklung des Automatisierungssystems erfolgte zeitgleich zur Entstehung
des Handschaltgetriebes. So wurde bereits in der Konstruktionsphase des MQ100 die
optionale Integration der Automatisierung berücksichtigt. Es wurde erreicht, dass
zum einen die benötigten Betätigungssysteme zur Gangwahl und Kupplungsansteuerung
bauraum- und gewichtsoptimiert am Getriebe Platz finden und zum
anderen die automatisierte Getriebevariante auf der gleichen Fertigungslinie produziert
werden kann wie das manuelle Getriebe.

Die elektromechanische Aktuatorik ist direkt am Getriebe platziert und in zwei
grundlegende Funktionsgruppen aufgeteilt, Die Schaltbetätigung zum Einlegen
der Gänge besteht aus zwei unabhängigen Elektromotoren, die die Gassenwahl
und das Ein- beziehungsweise Auslegen der Gänge über interne Übersetzungsstufen
und einer herkömmlichen Schaltwelle mit Schaltfinger übernehmen. Solange keine Schaltaktionen durchgeführt wer-den, sind beide Motoren stromlos geschaltet. Dies reduziert den Energieverbrauch. Der Steller zum Öffnen und Schließen der Kupplung wird durch einen weiteren Elektromotor betrieben. Da mit einer mechanischen Kompensationsfeder gearbeitet
wird, die die Gegenkraft der Kupplungsfeder kompensiert, werden durch
den Elektromotor lediglich die Reibungskräfte bei Öffnungs- und Schließvorgängen der Kupplung aufgebracht.

In der normalen Position bei voll geschlossener Kupplung ist der Elektromotor ebenfalls
stromlos geschaltet. Damit bietet das Gesamtsystem eine optimale Energiebilanz und trägt zum
guten Wirkungsgrad des automatisierten Schaltgetriebes bei. Mithilfe von Positionsgebern
an allen drei Motoren und einem weiteren separat angebrachten Sensor zur Erkennung der Getriebeeingangswellendrehzahl kann das System jederzeit seine
aktuelle Betriebssituation an das Getriebesteuergerät übermitteln. So kann das System
einerseits schnell und dynamisch, andererseits positionsgenau geregelt
werden, was lautes Anschlagen in Endanschläge verhindert.

Obwohl das Grundgetriebe MQ100 für die Verwendung im up! ausreichend
dimensioniert wurde, musste der Bedienung durch das Automatisierungssystem
im SQ100 Rechnung getragen werden. Die Schalthäufigkeit ist im automatisierten
Getriebe etwa doppelt so hoch wie im manuellen Getriebe. Zusätzlich sind auch
die Schaltkräfte, mit denen die Gänge eingelegt werden, teilweise deutlich höher als die vom Fahrer über den Schalthebel eingeleiteten Kräfte. Eine angepasste Schaltfingerkonstruktion
und Wandstärkenoptimierungen an den Gehäuseteilen kompensieren die höheren Belastungen. So konnte erreicht werden, dass der Gangwechsel selbst bei extremer Kälte und
damit verbundenem zähen Getriebeöl immer sicher erfolgen kann und die systembedingte
Zugkraftunterbrechung während der Gangwechsel so kurz wie möglich ausfällt.

Auch die Gangabstufung ist auf die Anforderungen im SQ100-Getriebe verändert worden. Ziel war die Umsetzung kleinerer Gangsprünge zwischen den unteren
Gängen, um die Gangwechsel bei geringeren Drehzahlen durchführen zu können
und so den Komfort zu steigern. Das Getriebesteuergerät steht in direktem
Kontakt mit der Sensorik des Getriebes und hält über CAN permanente
Verbindung zum Motorsteuergerät, zur Bremsensteuerung und zu anderen Informationsquellen
des Fahrzeugs. Von dort aus werden aufgrund der durch den Fahrer
gewählten Fahrstufe und Gaspedalposition die Gangwechselbefehle ans
Getriebe übermittelt und überwacht. Gleichzeitig werden nötige Eingriffe ins
Motormanagement vorgenommen, Fahrerinformationen
über die aktuell eingelegte Gangstufe an das Kombiinstrument übermittelt
und dem Fahrer angezeigt. Abhängig von Außentemperatur und Fahrsituation
können Gangwechsel mit unterschiedlichen Betätigungskräften und
Kupplungsstellgeschwindigkeiten über die elektromechanische Aktuatorik ausgelöst
werden. Das Getriebesteuergerät ist als separates Bauteil im Vorderwagen an einem vor
Spritzwasser und Hitze geschütztem Ort platziert. Die nicht aggregatefeste Position
verhindert zusätzlich unnötige Schwingungsbelastungen.

Mit einem Gesamtgewicht von circa 30 kg ist das SQ100 ein Leichtgewicht unter den automatisierten Getrieben.

(bron: http://www.motor-talk.de/forum/automatisiertes-getriebe-t3521917.html?page=2#post31581357 )
 

Fabia

† In Memoriam
Maar nog niet in de prijslijst die je kan downloaden. Dat is nog de oude prijslijst met alleen maar handgeschakeld.
 

bert44

Senior Member
Benzine 1.0 MPI 55 kW Automaat-5 A 20% Ambition€ 10.730 Bekijk
Benzine 1.0 MPI 44 kW Automaat-5 A 20% Elegance€ 10.960 Bekijk
Benzine 1.0 MPI 55 kW Automaat-5 A 20% Elegance€ 11.630
 

bert44

Senior Member
Benzine
1.0 MPI
44 kW
Automaat-5
A
20%
Ambition
€ 10.060

wel raar dat deze automaat modellen 10% meer verbruiken :crazy:
terwijl het dezelfde versnellingbak is maar dan gerobotiseerd zodat hij optimaal kan schakelen :confused:

hemi24 bericht zelfs:
Handgeschakeld : 105 / 95 / 108 / 98
Automaat (ASG) : 103 / -- / 105 / --
 

Hetzer

Forumguru
Hoewel het op de site ook nog niet helemaal goed staat, maar de automaat is niet leverbaar als greentech, dus je hebt geen sss en geen sportonderstel
 

bert44

Senior Member
De kleine drieling van de Volkswagen Groep - de Volkswagen Up, de Skoda Citigo en de Seat Mii -gaat aan de automatische transmissie. Of liever gezegd, een geautomatiseerde handbak zoals je die wel vaker tegenkomt in het A-segment. AutoWeek stapte in de Seat Mii ‘automaat.’
Dat er geen conventionele automaat of misschien ook logisch lijkend, transmissie met dubbele koppeling (DSG) in de Seat Mii leverbaar is, valt te verklaren. Dat zijn vrij dure oplossingen, een gerobotiseerde handbak kost minder geld, en in dit segment wordt toch al op elke stuiver gelet. Daarover gesproken, gekoppeld aan de 1.0 60 pk is –ie 950 euro duurder, op de 75 pk versie kost het 1.200 euro extra. Wil je zakelijk automatisch Mii'en bedenk dan wel dat het je 20 procent bijtelling oplevert in plaats van 14% voor de handgeschakelde versies van de Mii. Dat komt door de iets hogere CO2-uitstoot van de varianten met automaat. Motorrijtuigenbelastingvrij zijn ze gelukkig wel, bpm-vrij dus niet.

Even liften

De Mii automaat rijdt zoals we van dit soort gerobotiseerde handbakken gewend zijn. De verzetwissel loopt niet zo vloeiend. Je kunt altijd maar het beste de gasvoet lichtjes liften, dan schakelt –ie wat beter. Of zelf het pookje ter hand nemen, nog beter. Naar voren bewegen betekent een tandje op, de pook naar achteren duwen zorgt voor een lagere versnelling. Toch doet deze bak het in vergelijking tot bijvoorbeeld de MMT, een technisch vergelijkbare transmissie, van de Toyota Aygo helemaal niet verkeerd. Je merkt aan alles dat de bak afgericht is op zuinig mogelijk rijden. Druk je het gaspedaal niet te bruut naar de bodem dan laat hij de soepele 1.0 driecilinder vanuit lage toerentallen klimmen. Druk je te hard, door het weerstandje in het pedaal heen, dan gaat hij terugschakelen, en dat maakt het allemaal wat minder comfortabel. Heb je haast neem dan gewoon zelf het pookje ter hand.

m1mywicb6ngn.jpg

We reden de Mii automaat in combinatie met de 1.0 75 pk, en die is vlot zat. Ook al sprint hij 0,8 seconden trager van 0 naar 100 km/h dan de handgeschakelde versie, wat neerkomt op 14 tellen rond. De 60 pk automaat heeft flink wat meer tijd nodig, en komt uit op 15,3 tellen. Dat is 1,1 seconde langer dan de handgeschakelde 60 pk-versie nodig heeft. Beide automaten ontlopen elkaar niet veel qua verbruik, 4,4 liter per 100 kilometer om 4,5 liter voor de ‘zwaarste’, maar zoals gezegd levert dat een CO2-uitstoot van respectievelijk 103 en 105 gram op. Door de hogere bijtellingscategorie betekent het dat deze aanvulling in Nederland vooral interessant is voor de particuliere rijder.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/20380/gereden-seat-mii-automaat
 

Noord26

Forumguru
Naar achteren duwen is een lagere versnelling? Dat klinkt niet logisch, heb eerder semi-automaten gereden en bij allemaal was terug schakelen naar voor tikken. Voelt ook prettiger als je wat harder remt.
 

bert44

Senior Member
Klopt helemaal wat je schrijft het klinkt niet logisch en het is niet logisch, vandaar dat het in een ralley auto ook precies andersom zit :grin:
Als het die van mij zou zijn zou ik het graag ook andersom gehad willen hebben, mogelijk kan je gewoon een draadje omwisselen oid en een zwarte stift doet de rest om van de - een + te maken en andersom :crazy:
Belangrijkste vind ik gewoon dat als stadsauto ik niet elke keer mijn aandacht naar het schakelen hoef te verleggen
 

Canon-Eye

Forumguru
Belangrijkste vind ik gewoon dat als stadsauto ik niet elke keer mijn aandacht naar het schakelen hoef te verleggen
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je bij een automaat het schakelen in principe gewoon aan dat ding kan overlaten - het eventueel zelf kunnen doen is meer voor de fun, toch?
 

Fabia

† In Memoriam
Ik kan mijn automaat ook handmatig bedienen maar gebruik het nooit. Waarom, als je een automaat hebt???
 

bert44

Senior Member
Omdat je bijv:

De auto wilt aanduwen en ja dat kan dus ook met deze automaat netzoals bij de smart

Wilt remmen op de motor als je de berg af wilt rijden om je remmen te ontlasten

Geen opschakelende automaat wilt bij het bergop rijden

En zo zijn er nog wel een paar te noemen maar dat laat ik aan mijn medeleden over :laugh:
 

Fabia

† In Memoriam
Ik duw nooit mijn auto aan, rij 1x per jaar in de bergen dus nee ik gebruik nooit de handbediening van mijn automaat.
 

EdK

Forumguru
Omdat je bijv:

De auto wilt aanduwen en ja dat kan dus ook met deze automaat netzoals bij de smart

Wilt remmen op de motor als je de berg af wilt rijden om je remmen te ontlasten

Geen opschakelende automaat wilt bij het bergop rijden

En zo zijn er nog wel een paar te noemen maar dat laat ik aan mijn medeleden over :laugh:

Tsja met aller respect hoor, maar als ik dat lees dan heb ik zoiets van waarom heb je zoveel geld besteed aan een automaat ?
Had gewoon een handbak genomen
 

bert44

Senior Member
Tsja met aller respect hoor, maar als ik dat lees dan heb ik zoiets van waarom heb je zoveel geld besteed aan een automaat ?
Had gewoon een handbak genomen

Als ik een handbak koop kan ik hem niet in de automaat stand zetten
maar als ik een automaat koop heb ik een handbak wanneer ik dat wil
De extra kosten zijn te overzien en zeker als je veel in de stad rijdt
 

Hetzer

Forumguru
hier een commercial over de automaat

[video=youtube_share;IvPOLtbgK7M]http://youtu.be/IvPOLtbgK7M[/video]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan