Mijn 'nieuwe' Felicia

The bone collector

Senior Member
Ik was al even op zoek naar een vervanger voor mijn huidige Felicia, met spijt in het hart want ik wou hem eigenlijk niet kwijt. Maar gezien de hoge laskosten, verschillende defecten en een versleten versnellingsbak kon ik niet anders....

Een aantal nieuwe wagens en jonge tweedehands bekeken, maar niet echt iets naar mijn zin gevonden. Ik was eigenlijk sowieso niet meer op zoek naar een Felicia (omdat ze zo oud zijn), tot mijn pa toevallig deze tegen kwam in deftige staat. Wel een aantal defecten aan, maar gekocht voor een spotprijs. Het is een Felicia 1.9 GLXD, met lichtmetalen velgen, mistlichten vooraan, gekleurde buitenspiegels en centrale deurvergrendeling.

Ondertussen heb ik een aantal dingen vervangen:
  • Koplamp
  • Homokineet
  • Schijfremmen en blokken vooraan
  • Volledig nieuwe trommelremmen achteraan
  • Schokdemperveer (was gebroken)
  • Motorsteun
  • Een nieuwe voorruit (was helemaal niets mis mee, maar toen de garagist er mee naar de keuring ging, is er blijkbaar een steen in de voorruit terecht gekomen en hebben ze die moeten vervangen)

Een eerste foto van mijn nieuwe bolide. Het is eigenlijk te vroeg voor foto's, want hij moet nog gewassen worden en de lichtmetalen velgen moeten opnieuw gemonteerd worden, maar ik kon het niet laten:

DSCN4144.JPG

turboturbo

Forumguru
Gefeliciteerd!
Leuk dat er nog mensen zijn die die oude 'rommel' (excusez-le-mot) :shocked: op rijden.
Ik zie idd nog geen LM velgen, zijn dit tijdelijke stalen wielen?
Uit welk bouwjaar komt ie? Ben je er nog wat op vooruit gegaan....?

Wat doe je nu met je oude Felicia, hou je die voor onderdelen?

The bone collector

Senior Member
Oude rommel? Hoe durf je een ware Skoda-liefhebber zo zwaar te raken :)

Inderdaad nog vergeten te vermelden, het is er één van '99, en 258K km gelopen. Op zich niet erg, de motoren zijn oersterk. Blanco gekeurd ook vandaag, dus niets om me zorgen over te maken. Deze velgen zijn inderdaad zeer tijdelijk, van zo snel ik mijn nummerplaten heb laat ik nieuwe banden op de LM velgen zetten en dan komen die er onder.

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat je in Belgie zo je oude nummerplaten over kon zetten op je nieuwe auto (of moet je nu aan de 'EU-nummerplaat' )? Wat mij opvalt bij de foto, is dat de wielen erg diep in de wielkasten staan, dat zie je eigenlijk niet meer.

The bone collector

Senior Member
Vroeger kon je dat altijd, je nummerplaten laten overzetten; maar zoals je zegt, voor elke nieuwe inschrijving ben je verplicht een Europees exemplaar te nemen. Je hebt gelijk over de wielen, vooral achteraan, was me ook opgevallen. Het zij zo...

Hetzer

Forumguru
Mooie felicia in GLX uitvoering, mijn vader rijd ook rond in deze uitvoering weliswaar als benzine.
Wat voor bouwjaar is deze ?

Mark

Banned
Vroeger kon je dat altijd, je nummerplaten laten overzetten; maar zoals je zegt, voor elke nieuwe inschrijving ben je verplicht een Europees exemplaar te nemen. Je hebt gelijk over de wielen, vooral achteraan, was me ook opgevallen. Het zij zo...
Gewoon inschrijven met de oude nr. plaat en deze tijdelijk bevestigen, je krijgt automatisch een nieuwe europese nr. plaat en kentekenbewijs in de bus.
Hou er rekening mee dat de DIV een flinke achterstand heeft ivm informatica problemen!

The bone collector

Senior Member
Ah zo, ik wist niet dat het ook kon. Maar mijn 'oude' Felicia mag nog 2 maand rijden, dus ik heb eigenlijk tijd genoeg om hem in te schrijven. Ik wou nog een tijdje met beide rijden, voor de zekerheid, het blijft een oude auto.

Tonno

Actief lid
Leuk dat er nog mensen zijn die die oude 'rommel' (excusez-le-mot) :shocked: op rijden.
Ik zie idd nog geen LM velgen, zijn dit tijdelijke stalen wielen?
Uit welk bouwjaar komt ie? Ben je er nog wat op vooruit gegaan....?
Wat doe je nu met je oude Felicia, hou je die voor onderdelen?

TurboTurbo, Moet jij niet naar hockey-les ? :tongue:

TheoStek

Forumguru
Gewoon inschrijven met de oude nr. plaat en deze tijdelijk bevestigen, je krijgt automatisch een nieuwe europese nr. plaat en kentekenbewijs in de bus.
Hou er rekening mee dat de DIV een flinke achterstand heeft ivm informatica problemen!

Nee, nee, dit gaat niet zoals jij vermeld.
Voor elke nieuwe inschrijving wordt een europeese plaat afgegeven, de oude plaat wordt meteen bij de DIV uit het bestand gehaalt,
Ik ben ook op zoek naar een andere auto, maar wil mijn huidige auto voorlopig niet van de hand doen, iedere nieuwe auto die ik koop met keurring voor verkoop wordt een nieuwe Europeese plaat af gegeven voor inschrijving ! die attesten moeten af gegeven worden aan de verzekeringsmakelaar.
Nu de nieuwe auto heeft geen platen ? maar wil oo zo graag de auto aan mijn huis hebben, ik mag dan de platen van mijn huidige auto op de nieuwe auto bevestigen en ermee naar huis rijden, mits ik de verzekering hiervan op de hoogte breng.
De nieuwe auto kan niet ingeschreven worden onder de oude plaat, dan wordt meteen door de DIV mijn huidige plaat van de oude auto uit het bestand gehaald !
Dus kan ik voor de huidige auto opnieuw een inschrijving aanvragen voor een nieuwe plaat, maar dat gaat niet de auto zal dan gekeurd moeten worden voor verkoop ? maar ik heb geen plaat .
Keurring voor verkoop geschied altijd met de inschrijving van desbetreffende plaat, ofwel door een garagist die met zijn garage plaat naar de keurring gaat.

The bone collector

Senior Member
Dat is wel een feit, had ook geen keuring voor verkoop omdat de auto een aantal mankementen had waardoor hij toch nooit door de keuring zou geraakt zijn. Maar de garagist kan gewoon voor je gaan ook, zo lukt het wel.

TheoStek

Forumguru
Dat klopt, maar je kan een voertuig niet inschrijven als je het formulier "aanvraag tot inschrijving" niet hebt, dat formulier moet de verkoper/garagist aan de koper overhandigen.
Met het formulier "aanvraag tot inschrijving" ga je naar de verzekeraar, die bevestigt dat het voertuig gedekt is voor burgerlijke aansprakelijkheid. Enkel hij kan het voertuig via (webDIV) internet inschrijven.
Je kunt ook via het loket of postkantoor gaan, maar dan duurt het veel langer voordat je de nieuwe plaat hebt.

Bij mij heeft het dik een week geduurd zaterdag 12 mei aangevraagd door verzekeraar en 22 mei ontvangen. Ben blij voor je dat je nu niet lang meer moet wachten voor je effectief rondrijdt.

The bone collector

Senior Member
Voor de geïnteresseerden: een paar mooiere foto's van mijn ondertussen gepoetste Felicia. Enkel de velgen moeten nog gewisseld worden, maar dat is nog niet gebeurd omdat er nieuwe banden op moeten. Aan één wielkast zat een klein beetje roest (gevoeligste plaats voor een Felicia), mijn pa ging dat wat bijwerken, maar als verrassing heeft hij ook het volledig kofferdeksel en het dak herspoten (zaten ook lichte oneffenheden in). Beide wielkasten zijn in nieuwstaat hersteld en ook in nieuwe lak gezet. Mijn nieuwe Felicia is helemaal top nu
smile.png
. Nog maar 49 kilometer op de teller gezet, maar hoop dat het er snel meer worden!

Bijlagen

• DSCN4513p.jpg
    DSCN4513p.jpg
    205,5 KB · Weergaven: 32
  • DSCN4512p.jpg
    DSCN4512p.jpg
    198,5 KB · Weergaven: 32
  • DSCN4517.JPG
    DSCN4517.JPG
    235,7 KB · Weergaven: 32
  • DSCN4520.JPG
    DSCN4520.JPG
    230,7 KB · Weergaven: 32

F0RM4N

Lid
Gaaf karretje. Eigenlijk zou je nog ff wieldoppen moeten regelen om het helemaal af te maken.
Grappig om te zien dat alles een doorontwikkeling is van mijn eigen auto.
Het dashboard is gewoon hetzelfde, maar dan rond(er) :tongue:

The bone collector

Senior Member
Er komen lichtmetalen velgen onder hoor, origineel van Skoda, maar daar moeten nog nieuwe banden op. Felicia is inderdaad doorontwikkeld. Zelfs het roesten van de achterklep zit er nog in, daarom dat die van mij herspoten is, lak begon ook blazen te vertonen.

Bovenaan Onderaan