S2C 1.8 TSI - H6 1 jaar in gebruik en 32.000 km verder

CDO

Forumguru
Net iets meer dan een jaar geleden mijn Superb Combi op mogen halen. Inmiddels circa 32.000km gereden in binnen en buitenland.
Met de sleurhut erachter ook een 2.500 - 3.000 km ervaring opgedaan. Een keer op de Duitse onbegrensde snelweg 213 op de klok gehad en ik had nog wat over, alleen helaas geen ruimte meer. Top van 218 moet er dus wel inzitten.
In Nederland bijna alles afgelegd met 100 / 120 / 140 op de teller (ja het kan nog steeds), met een gemiddeld verbruik van tussen de 1 op 12,5/13. Uitschieters naar boven en beneden: 1:15 / 16 (lekker rustig met het dak open cruisend) tot 1: 7/8 met de sleurhut. Even flink gebruik maken van alle 160 pekaatjes resulteert snel in 1:10.

Wat bevalt:
- motor, wat een heerlijk apparaat;
- rust en stilte in het interieur;
- ruimte, heerlijk;
- panoramisch schuifdak, top!
- mdi (ik wist niet wat het was omdat de auto uit voorraad besteld is, maar wat een genot);
- bochtenverlichting;
- zonder logo's (blijft leuk, iedere keer weer lachen bij de stoplichten, 't lijkt net een greenline....).

Wat kan beter:
- vering achter (nu hulpveren nodig voor de caravan);
- kleurgebruik in het interieur, standaard comfortline is wel erg zwart maar het went;
- 12v aansluiting in de middenconsole / armsteun zou standaard moeten zijn, nu achteraf ingebouwd;
- opbergvak in de middelste armsteun achterbank zou prettig zijn
- en als ik nu nog meer moet gaan bedenken dat zou ik gaan zeuren.

Al met al 200% tevreden!:super:
 

CDO

Forumguru
Nog even wat extra info:

Eerste beurt gehad bij circa 30.000 km, kosten 295,00. Tussendoor een halve liter olie bijgevuld en verder niets......
Inmiddels 4 nieuwe winterbanden laten omleggen bij circa 28.000 km, voorbanden zat nog ongeveer 4 mm profiel op, achter allebei nog 6 mm.

Tussendoor 1 x bij de dealer geweest voor een melding van oliedruk (bleek niets aan de hand te zijn) en 1 x terug geweest vanwege water in de kofferbak door het schuifdak (waarschijnlijk een verstopte afvoer want sindsdien niet meer voorgekomen).
 

andrehj

Forumguru
Wat kan beter:
- vering achter (nu hulpveren nodig voor de caravan);
- kleurgebruik in het interieur, standaard comfortline is wel erg zwart maar het went;
- 12v aansluiting in de middenconsole / armsteun zou standaard moeten zijn, nu achteraf ingebouwd;
- opbergvak in de middelste armsteun achterbank zou prettig zijn

Een 12V aansluiting zit toch achterin de middenarmsteun (bij het display van de achterpassagiers)?
En in mijn armsteun van de achterbank zit ook gewoon een (helaas niet al te groot) opbergvak. Maar het kan zijn dat dat in de Comfort wegbezuinigd is?
 

CDO

Forumguru
@andrehj klopt 12V zit op het paneel bij de achterpassagiers, ik heb echter mijn telefoon in de middenarmsteun liggen en heb hier een extra 12V stekker in laten maken met een laadsnoer. Nooit gekloot met laden op kantoor of thuis. telefoon hangt elke dag lekker een uurtje aan de stroom in de auto...

Armsteun achter is bij mij een geheel, geen opbergvak. Zal dan wel, zoals je zegt, wegbezuinigd zijn.

Maar ja als dit de enige puntjes zijn...

Mijn vorige auto was een japanner waar ik tussen de beurten door nooit mee in de garage ben geweest, zou ik echter terug willen?? Dach het nie!
 

CDO

Forumguru
Inmiddels 1,5 jaar onderweg en 48.000 km op de klok.

Wat valt er nog te melden:

Storing Panoramadak: dak bleef steken bij openen of sluiten. Tevens maakte hij bij het openenen erg veel geluid. Dealer heeft eerst geprobeerd het een en ander te smeren (zou eigenlijk niet mogen / kunnen volgens hen). Probleem leek in eerste instantie voorbij maar kwam toch weer terug.
Keurig opgelost door de dealer, dakframe vervangen onder garantie, functioneert nu weer perfect.

Olieverbruik. Tussen de beurten door toch wel 1 tot 1,5 liter erbij gooien (verbuik is wel constant).

Nog zwakke punten ondekt? Ja toch wel: dorpels zijn krasgevoelig doordat ze zo breed zijn en veel vuil vangen.

En voor de rest: nog steeds iedere dag met een grote glimlach achter het stuur!
 

CDO

Forumguru
Zo, weer een stukkje verder.

Inmiddels bijna twee jaar in bezit en net de tweede beurt gehad bij de dealer. Kilometerstand gaat richting de 60.000 (zit er nog net iets onder), serviceinterval indiactie begon bij 56K te melden dat ik een afspraak moets gaan maken.

Geen storingen meer gehad, panodak is gerepareerde de vorige keer en tot op heden geen klachten. Apart om te zien dat er inmiddels onder mat in de kofferbak twee stickers geplakt zitten van terugroepacties maar dat daar verder niets over gemeld wordt aan de klant (1 staat trouwens ook in het boekje vermeld).

1 actie heeft te maken gehad met nieuwe logo's op de voor- en achterkant, ander moet ik nog nazoeken.

Al met al nog steeds reuze tevreden!
 
Een betere reclame kan Skoda zich toch niet wensen dacht ik zo ;)

Als opvolger van mijn S1 staat een S2C op mijn kandidatenlijstje.
Krijg er steeds meer vertrouwen in dat dat geen verkeerde keus zou zijn :xyxthumbs:
 

CDO

Forumguru
Zeker. Ik heb al in een boel auto's mogen rijden maar de prijs / kwaliteitsverhouding was en is prima in mijn ogen.

En ik heb er een zeer hoog "tevredenheidsgevoel" bij, niet onbelangrijk.
 

CDO

Forumguru
Begin mei 2013, 2 jaar en dik 4 maand onderweg en ongeveer 77.000 km op de teller.

Nog steeds tevreden.

Wat me wel opvalt is dat de auto meer olie gaat verbuiken. Misschien het forum maar een nazoeken of een topic opstarten. Ik weet niet of iemand er ook last van heeft.

Tot de 60.000 km beurt heb ik tussen de beurten door steeds ongeveer een liter bijgevuld, op een gegeven moment hoor je dat de motor wat rauwer klinkt en wanneer je dan de oliepijlstok bekijkt staat hij bijna onderaan. Halve liter erbij en gaan maar weer.

Na de 60.000 km beurt tot op heden (zeg maar halverwege de volgende beurt) ben ik bij ongewijzigde rijstijl inmiddels al 1,5 liter verder...
en ik heb de laatse tijd geen zware aanhanger of caravan getrokken en ben niet in de Heimat geweest om de topsnelheid te testen gedurende langere tijd, rara pindakaas.

Voro het overige: geen rammels, geen kraakjes, geen problemen (buiten een gat in de bestuurdersmat na, maar ja om dat nu Skoda aan te rekenen).

Een goede bekende rijdt een 1.4 TSI in een Passat met een chipje erin en die is inmiddels aan zijn 4e turbo toe onder garantie (nog geen 60K op de teller), verzuchte laats: had ik mijn 1.8TSI nog maar.


Oh ja, ik zou graag de titel willen veranderen (tijd en KM stand), kan dit??
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ben wel benieuwd wat dat voor chipje is van die goede bekende en of dat er mee te maken heeft. Lijkt me haast niet anders kunnen. Of houdt hij er een uiterst sportieve rijstijl op na?
 

CDO

Forumguru
Origineel via de dealer ABT getuned met behoud garantie etc etc. Gelukkig maar achteraf.

Rijstijl is normaal tot stevig, maar ja dat doen er wel meer in Nederland en die blijven wel heel:laugh:
 

CDO

Forumguru
4e zit er nog niet in maar hij heeft nu al weer klachten van noodloop en vermogensverlies. En deze klachten hebben tot nu toe steeds tot vervanging geleid vandaar.

Verhaal van de dealer is dat de turbo door bepaalde oorzaken buiten de toleranties / het regelgebied komt en daardoor in noodloop gaat. Kan dan niet meer dan 4000 toeren maken (en alleen langzaam in toeren klimmen) en niet sneller dan 140km/h.

Hij weet ook niet of er een nieuwe turbo of een revisie in gekomen is.. Feit alleen al dat ze op voorraad liggen zegt genoeg (veel multitronic versnellingsbakken bij een automatenspecialist op voorraad maakte mij ook altijd huiverig voor de aanschaf van zo'n automaat bijvoorbeeld)
 

ertromp

Forumguru
Leuk om te lezen je verslagen!
Olie verbruiken zal iedere auto doen maar toch apart dat er nu zo'n toename is. Geen zichtbare weetplekken of lekkages aan onderzijde? Zoals rond de aftapplug? Of zie je meer rook aan de achterzijde van de auto?
Welke codes staan er op die bewuste stickers waar je het over hebt?
 

jalex_h

Forumguru
Ik heb precies hetzelfde mrt het olieverbruik. Ben inmiddels ca. 10.000 km verder na de 60.000 km beurt en heb er gisteren net voor de derde keer een liter ingekiepert. En dat terwijl het verbruik voor de beurt ca. 0,5 liter per 15.000 km was.
De auto heeft al op de brug gestaan, maar de onderkant was droog.
In overleg met de garage houden we nu bij wat het verbruik is. Op zich valt het nog binnen de fabrieksnorm, maar ook zij vinden deze toename wel erg vreemd. Zal dus wel vervolgt worden.
 

CDO

Forumguru
@ertromp: thanks! Geen zichtbare lekkage aan het blok, ook geen lekplek onder de auto (en deze staat altijd op dezlfde plek). Was met mijn VR6 wel anders ahum...

Ook geen olie achter de auto te zien. Ik meot wel zeggen dat ik dit in het verleden met een van mijn tdi's ook al eens gehad heb. Op een gegeven moment heb ik deze van long-life over laten zetten op normaal onderhoud met een iets dikkere olie. Motor liep er hoorbaar mooier op en "verbuik" tussen de beurten was weer 0. Moet wel zeggen dat de eburten dan ook weer op 15.000 lagen ipv tussen de 25K tot 30K.

Codes zal ik nog even nakijken en vermelden.
 

CDO

Forumguru
@jalex-h zou het te maken hebben met carterventilatie? Ofterwijl weer olie opzuigen en meeverbranden? Misschien dat de skodamonteur weet of dit vaker voorkomt bij de 1.8 tsi en of er een modificatie voor is.

Was bij de oude 1.8T wel een probleem geloof ik.

3 liter op 10.000 kilometer is wel veel in mijn ogen..
 

CDO

Forumguru
Nog even de kosten op een rij (exclusief brandstof en wegenbelasting) tot 77.000 km:

- 1e beurt 295 euro ex BTW(circa 30K km);
- 2e beurt 330,47 euro ex BTW (circa 60K km);
- 3 kleine factuurtjes tussendoor voor wat klein spul samen 110 ex BTW
- 4 liter longlife olie
- 4 winter banden (bij 40K zomerbanden vervangen door winterbanden), zomerbanden met restprofiel op MP verkocht, winterbanden zitten er nog onder...
 

jalex_h

Forumguru
Misschien dat de skodamonteur weet of dit vaker voorkomt bij de 1.8 tsi en of er een modificatie voor is.

Mijn garage heeft dit nog maar één keer eerder bij de hand gehad. Dus een typisch probleem voor deze motor is het niet.
 
Bovenaan Onderaan