Wanneer is de beste tijd om Fabia GL in te ruilen.

Noord26

Forumguru
Ik denk dat de kilometerstand van 45k hier toch wel debet aan is.

De koerslijst gaat uit van 30K op jaarbasis. Dus 45K zou exact een auto van midden 2010 zijn. Conform het ingeschatte kilometrage dus. Kijk maar eens wat dergelijke auto's met wat opties momenteel nog kosten bij de dealers.

Hint: er loopt momenteel een groepsaankoop voor JD tuning, stage 1. De regering wil dan wel de volle mep weer gaan ontvangen voor zuinige auto's en dan was het motortje acceptabel als je geen MRB hoefde te betalen. Maar aangezien die regeling weer de das is omgedaan biedt JD een mooie optie om er toch mee door te rijden voor een zacht meerprijsje! Ik bedoel, 100pk en 230Nm is absoluut acceptabel te noemen.

:grin:
 
bedankt voor de reacties. Ga volgende week voor een kleine beurt, zal eens informeren. Zal wel lachen worden. 12,5K is iig dichter bij wat ik gehoopt had. Ze hebben nu ook 750 euro korting extra! Dus geen aflever kosten;)

Misschien dat Seat me wil hebben ;)
Mocht het niks worden, ga hem dan ook afrijden!
 

ElScorpione

Forumguru
Kijk eens op www.autodna.nl. De waarden die je daar terugkrijgt, kloppen over het algemeen heel goed. Waar je ook rekening mee moet houden is het feit dat de voordelen van deze auto's binnenkort verleden tijd zijn. Dat heeft een nadelig effect op de waarde. Nu is het voor iedereen interessant om zo'n auto te rijden, maar op termijn niet meer. Ik las laatst een artikel waarin staat dat de waarden van deze auto's fors zullen dalen (consumentenbond). Succes met de eventuele inruil.
 

Ronbe

Senior Member
Deze waardebepaling komt uit Carbase en ligt iets hoger als die van de ANWB. Een vetpot is het echter niet.

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)
5 deuren - 5 versn., handgeschakeld
maand: augustus
kilometerstand: 45000 km

verkoop: € 11.800
inkoop: € 10.400


De waarde van deze auto is bepaald met behulp van het Waardebepalings Systeem uit CarBase. Bij de waardebepaling wordt uitgegaan van een goed onderhouden schadevrije auto. De waarde verkoop is een indicatie van de gemiddelde vraagprijs. De hoogte van de vraagprijs is vaak afhankelijk van het geboden servicenivo (garantie, afleveringsbeurt), maar ook regionale verschillen kunnen van invloed zijn. De waarde inkoop geeft een indicatie voor een inruilprijs. Bij inruil kan het soort auto (nieuw/occasion, prijsklasse) dat u terugkoopt van belang zijn voor de hoogte van de inruilprijs. Belangrijk is vooral wat u moet bijbetalen (verkoopprijs nieuwe auto minus inkoopprijs in te ruilen auto).
 

Ridley

Forumguru
Mijn combi 1.4 benzineversie uit 2009, ingeruild op 1.2tsi met 38000 op de teller deed nog 11.500 bij inruil. Volgens mij draait het om je onderhandelingen en de relatie met je dealer. Ik koop zelf iedere 2 à 3 jr een nieuwe, vandaar dat dealer ook wel weet dat hij met een fatsoenlijke bod moet komen.
 

peperskoda

Forumguru
@Supercows: Volgens mij kun je die vraag beter bij je dealer neerleggen. Uiteindelijk bepaalt de vraag die hij al of niet heeft naar dit type auto de prijs die hij bereid is te betalen voor jouw voertuig. Hier krijg je wel antwoorden, maar daar kun je dan vervolgens weer niets mee.

Overigens vindt ik al dat gepraat over restwaarden die misschien in de toekomst wel eens erg zouden kunnen gaan dalen niet erg nuttig. Zoals ik in een ander draadje ook al heb gezegd is er niemand die kan voorspellen wat er met de restwaarde van mijn auto gebeurt. Er kunnen alleen verwachtingen worden uitgesproken die gebaseerd zijn op wat er op dit moment speelt in de markt.
Ik heb nog net zo'n leuke voorspelling als de concumentenbond: als de recessie nog even doorzet en de kortingen op de pensioenen doorgaan dan gaan de restwaarden van het hele wagenpark in NL afgrijselijk naar beneden.........
 

Yetirr

Nieuw lid
Een kennis van mij heeft bij de skodadealer in Rotterdam vorige week zijn Fabia Greenline Combi ingeruild met 40.000km,hij kreeg rond de 13.250 en de groenpremie van eur 750 terug op een businessline. Zijn dealer zat te springen om gebruikte Fabia greenlines....misschien eens met de dealer in Rotterdam bellen/mailen ??succes
 

Hetzer

Forumguru
Wat had hij dan terug gekocht??

Ik had in december afgelopen jaar zelf 13400 terug gekregen voor mijn "oude" GL van 06-2010, met bijna 55k op de teller.
 

Rene22

Nieuw lid
Het is denk ik de moeite waard om ook eens bij een andere dealer te kijken.
Zelf komt mijn Fabia greenline Bussines in week 12 van firma Holsch uit Lelystad.
Na mijn aankoop is een kennis er ook naartoe geweest en kreeg veel meer terug dan van haar eigen dealer in Purmerend.
Een stukje meer rijden kan lonen. Eventueel van te voren bellen voor een indicatie kan ook een ritje besparen.

Ik hoop wel dat je een Skoda rijder blijft.
 
Nieuwprijs was 17650 en nu 25 duizend KM. Misschien is die afschrijving wel normaal voor een Skoda. Heb niet eerder een Skoda gehad. Op mijn vorige auto, Ford Focus uit 2003, schreef ik exact 10000 euro af op 7 jaar, nu al ruim 7500 na 18 maanden. Hij hoeft ook niet persé weg nu was alleen benieuwd of ik voor een redelijk bedrag erbij nieuw kon blijven rijden, was van plan in te ruilen bij 2 jaar oud dus over ruim een half jaar. Deze week nog 2 inruiloffertes gehad, allemaal rond die 10000 euro. Volgens 1 dealer wil heel Nederland nu al af van de belastingvrije diesel. Dat moet ik nog maar zien, m.i. blijven deze auto's interessant vanaf zo'n 15000 km per jaar. Vraag me af of dealers nu ook geen nieuwe eco-diesels aan particulieren meer kwijt raken of vertellen ze deze een andere verhaal?
 
Denk dat die prijs redelijk reeel is, ook al is het een flinke afschrijving, maar straks moet je gewoon weer wegenbelasting betalen, valt die in zelfde klasse als een 1.6 tdi of dergelijke. Veel mensen hebben een belastingvrije auto aangeschaft vanwege de goedkope maandlasten, maar nu die straks weer betaald moeten worden, rijd een ieder liever in een auto met een echte 4 cilinder die ook 1 op 20 haald en nog pittig is ook, dan in een 3 cilinder.
Heb zelf pas geleden een fabia van 2008(nieuwe model) gekocht 1.6 16v met lpg met net 60000km deze koste met 6 maand garantie en beurt 7500 euro. Je rijd mischien wel goedkoop nu en de aanschaf viel mee met de bpm afterk, maar half nederland heeft een belastingvrij exemplaar gekocht of geleased en die worden zollangzamerhand massaal weer de tweedehands markt opgedrukt.
Heb zelf bewust niet gekozen voor een greenline, wel in proefgereden, maar ben blij dat ik wat meer vermogen onder de kap heb. En voor lpg heb gekozen.
 

vinshi

Lid
veelsucces met je lpg ik heb een roomster gehad met lpg. heb er zoveel stukken aan gehad dat ik hem door de problemen snel weggedaan heb.cilinderkop verbrand inspuiting stuk onregelmatig lopen en noem maar op.en dit voor een moderne g3 instalatie.VOOR MIJ NOOIT MEER LPG.
 
Ook een 1.6 of andere motor? heb diverse auto's op lpg gehad en noemeswaardig problemen gehad.
praktijk zel het leren hoe dit gaat bevallen.
Tot nu toe erg tevreden. redelijk zuinig goedkoop tanken. en nog geen problemen gehad.
Maar zullen ook wel zijn met problemen . verschil met inbouwers maakt ook nogwel wat uit.
En ook de 1.2 tdi is niet geheel probleem loos. Al moetik zeggen dat alle huidige moderne wagens vaak problemen hebben met brandende controle lampjes en fout meldingen.
In de goede oude tijd kwam je met 4 bougietjes een vedeelkapje en rotortje en schroevendraaier al heel ver.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar als ik niet al te ver onder het omslagpunt zak, dan weet ik het wel: gewoon doorrijden en genieten van de extra's die werden betaald uit de BPM-vrijstelling. Dié pakken ze in elk geval niet meer af!

Mocht ik ooit moeten besluiten om toch in te ruilen, dat weet ik één ding nu al heel zeker: LPG komt er bij mij sowieso niet in.
Redenen (in random order): het kost me teveel ruimte, want m'n gewone reservewiel blijft. Verder was het in 't verleden nèt een paar maal te vaak in 't nieuws dat iemand 's ochtends het licht in z'n garage aanknipte - en toen plotseling geen garage meer had. Ook vind ik een diesel(tje) gewoon veel aangenamer / relaxter rijden dan de meeste benzineversies. En dan heb ik het nog niet eens over de problemen m.b.t. LPG die ik op dit forum voorbij heb zien komen.

Ja ja, ik wéét het, ik krijg nu vermoedelijk alle LPG-aanhangers over me heen:): "zeldzame uitzonderingen", "doet-ie anders nooit hoor", "gebeurt écht nóóit heus niet", "dat was vroeger", etc. Zal allemaal best, mensen - maar doe geen moeite... Als het ooit echt onvermijdelijk wordt om van m'n dieseltje af te stappen, dan zoek ik wel een superzuinig benzinemodel uit (Skoda, of desnoods iets anders).
Tot die tijd ben ik uitermate happy met 't hieronder genoemde voertuig.:koffie:
 
@fabialpg...da's een mooie prijs van dat bouwjaar met die lage km stand, lijkt me dat je een goede koop hebt gedaan. Voor dat geld had je sowieso nog geen belastingvrije Greenline gekregen. Wat je zegt over een 1.6 TDI klopt denk ik wel. Als de wegenbelasting tenminste gelijk is gaat de voorkeur uit naar meer vermogen.

Heb besloten om er langer mee door te rijden. Ik vind een afschrijving van 40% op 18 maanden gewoon teveel. Als ik kijk naar de huidige benzineprijzen en het gemiddelde verbruik van een vergelijkbare benzineauto blijft het lonend vanaf zo'n 15000 en tot en met 2013 is het sowieso erg voordelig. Over de prestaties ben ik overigens tevreden, ik gebruik de Fabia vooral voor woon/werk 60 km per dag op 80 km wegen en dan voldoet ie prima.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Piet B, even terugkomend op een eerdere posting:
Op mijn vorige auto, Ford Focus uit 2003, schreef ik exact 10000 euro af op 7 jaar, nu al ruim 7500 na 18 maanden.
De afschrijving gaat in het begin altijd veel sneller dan na een aantal jaren, dus deze vergelijking gaat per definitie enigszins mank.
Tussen het moment dat je de sleutels van je nieuwe auto van 20 mille aanpakt en het moment dat je het terrein afrijdt, istie al minimaal 1000 euro minder waard. In 5 minuten!

De gemiddelde restwaarde van die greenlines na een jaar of 7 moet uiteraard nog blijken, maar zó dramatisch veel slechter dan je vergelijking met de Focus suggereert, verwacht ik toch niet. Echter, veel zal ook afhangen van de vraag hoe betrouwbaar c.q. onderhoudsgevoelig ze op de langere termijn zullen blijken; dat is nu nog niet goed te voorspellen. En de Focus heeft wat dit betreft geen slechte track record, dus dat zal op dit moment wel verschil maken.
 

Noord26

Forumguru
Wanneer is het de beste tijd om je Fabia GL in de ruilen? Euhm.. Niet.. De eerste jaars afschrijvingen zijn altijd enorm. Zo lang mogelijk doorrijden is het verstandigste (lees: goedkoopste). Bij 12Dkm per jaar zijn de kosten gelijk aan een 1.2 TSI. Een TSI rijdt toch echt wel fijner (meer koppel onderin en betere souplesse). Als je een auto hebt rijdt je er als snel 10K per jaar mee. Voor kostenbesparing hoef je het dus niet te doen. Vanaf volgend jaar moet er bij een GL weer gewoon aanschafbelasting betaald worden als je hem zou willen kopen. Dat scheelt 4,5K. Dan worden de 2e hands vanzelf populairder, omdat het verschil dan opeens wel erg groot wordt met een nieuwe.

Het jaar daarop moet men weer gewoon MRB gaan betalen. Dan wordt het weer een ander verhaal. Dit torretje houden met zijn lage verbruik en volle mep MRB of een auto met krachtigere diesel-motor en een slechs iets hoger verbruik? Daarom zelf maar gekozen voor een JD behandeling. Denk niet dat ik dan nog ga verlangen naar een grotere motor. Voor snelheid en sensatie staat er altijd nog iets in de garage op 2 wielen..
 

Canon-Eye

Forumguru
@Noord26: geheel eens - m.u.v. van die motorfiets (daar krijg je mij echt niet op) en de tuning.

Ik weet niet waar 't aan ligt (misschien aan het gebruik in de eerste 5000km van z'n bestaan: bijna uitsluitend snelweg), maar mijn GL is ruimschoots vlot genoeg om goed mee te komen in het NL snelwegverkeer. Als ik niet oplet, hangt hij al snel tegen de 140 aan terwijl ik op 120km-stukken standaard zo'n 123-125 op de satnav rij. Zodoende niet echt behoefte aan tuning - en anderzijds toch wat beducht voor de consequenties die dit kan hebben voor de levensduur...
 
Bovenaan Onderaan