Allereerst dank voor jullie reacties.
Ik zal me niet snel op m'n tenen getrapt voelen of iets van dien aard door een bericht op een forum. Mijns inziens neem je een (gecalculeerd) risico vanaf het moment dat je je registreert. En zolang het over de inhoud gaat kan ik me niet voorstellen dat er een vuiltje aan de lucht zou verschijnen.
Ten tweede is een forum bedoeld om te discussiëren; dat doe ik dan ook graag. Het onderwerp vind ik zelfs vaak van ondergeschikt belang. Toevallig dat ik met het onderwerp hier aan de orde wel ervaring heb. Ik ben in deze dus voornamelijk een ervaringsdeskundige, kan weinig hiervan wetenschappelijk onderbouwen en ben te lui om hiervoor te googelen tenzij op uitdrukkelijke uitnodiging.
Ten derde houd ik van schrijven en dit is een uitgelezen mogelijkheid.
Terug naar het onderwerp:
De twee voornaamste argumenten die ik probeer te weerleggen zijn:
1) Dat de meeste mensen chiptuning willen met als motief "compensatiegedrag".
2) Dat je de tuning alleen in het begin merkt of als je het nodig hebt.
ad 1) Zonder de onderbouwing met cijfers denk ik dat, met het huidige aanzienlijke aandeel leaserijders in Nederland, het merendeel hiervan voor chiptuning kiest omwille van financiële redenen. Velen onder hen krijgen een leasebudget ter beschikking waarbinnen ze een auto kunnen kiezen. Buiten de topmanagers zullen mensen dit budget al snel als net te krap ervaren; net geen Superb, net geen 2.0TDI, net geen RS... we lezen het vrijwel dagelijks op dit forum, ik hoor het regelmatig van collega's. Toch willen we over het algemeen, uitzonderingen (Groen Links?) daar gelaten, om diverse redenen een mooie ruime automobiel. Redenen waaronder: ruime auto (gezin, hobby,...), mooie auto (status, auto rijden is hobby,...), snelle auto (Sjonnie, Duitsers,...), luxere uitvoering, etcetera.
Voor de paar honderd euri die standaard dieseltuning over het algemeen kost is de drempel naar net die iets duurdere wagen plotseling een stukje, en soms heel veel, lager. Je kunt dan bijvoorbeeld wel een ambiente kiezen en toch de 140pk van de 2.0 hebben zoals in mijn geval. Of je kiest net wel die O2 met een iets kleinere motor in plaats van de Fabia waarna je het lagere vermogen compenseert met tuning, gewoon omdat in die O2 wel de duik uitrusting van de hele club past. Ik overdrijf een beetje maar je begrijpt m'n punt. En er is natuurlijk ook helemaal niks mis met een Fabia. Maar elk nadeel heb z'n voordeel.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat de bijtelling voor een gechipte 1.9TDI lager is dan die voor een 2.0TDI wanneer je de kosten voor het tunen niet mee neemt in het lease contract. Tegenwoordig een erg actueel onderwerp nu de regering steeds meer melk uit de koe wil persen (of is het zuigen?)
Dan de niet-leaserijders; ook hiervan denk ik dat een groot deel uit financiële overwegingen voor chiptuning kiest, lees brandstofbesparing. Reden voor deze veronderstelling: het percentage jongeren, die inderdaad vaak in de categorie "behoefte aan hogere getalletjes" vallen, is kleiner dan het percentage "verstandige volwassen mensen" waardoor dit aandeel compensatiebehoeftigen procentueel niet zo groot zal zijn, te meer daar die jongeren over het algemeen amper het geld hebben voor een auto en vaak geen diesel kiezen vanwege de hogere belasting. We weten met z'n allen dat benzine net iets lastiger te tunen is zonder dat het meteen over veel geld gaat, lees hardware.
En pas dan kom je eigenlijk bij de echte compensatiebehoeftigen: mensen met geld, weinig belangstelling voor milieu, mensen die gaan voor de records.
Overigens vind ik je stelling dat de standaard toename van 30pk weinig winst geeft (+30% in het voorbeeld) niet overtuigend. 30% Is naar mijn mening heel behoorlijk. Stel dat je volgende maand 30% meer geld hebt. Geheid dat je het direct merkt en dat je het over 6 maanden nog steeds merkt. Maar als het er over twee jaar weer vanaf gehaald wordt merk je het dubbel! Stel dat we de wegen in Nederland 30% breder maken... en over drie jaar 30% smaller! 30% Is in alle gevallen onvergelijkbaar met bijvoorbeeld 3% gemiddelde loonstijging of 3% wegverbreding.
ad 2) Hier kan ik verder kort over zijn: uit ervaring weet ik dat je het permanent merkt. Is het niet aan de acceleratie wanneer je een keertje het vermogen aanspreekt dan is het wel de boordcomputer die constant een verbruik weergeeft die een glimlach tevoorschijn tovert (ook al is het lease). Wellicht dat andere ervaringsdeskundigen hier mijn mening kunnen staven. Zet over een jaar ongeweten het standaard programma in de chip en ik zal het je direct vertellen.
Vervolgens wil ik nog wel iets kwijt over het perspectief zuinig rijden. In een vorig leven (jaar of 15 geleden) ben ik ooit kortstondig taxichauffeur geweest. Met gepaste trots ontving ik regelmatig complimentjes over mijn rijstijl ten opzichte van mijn collega's (veel vaste klanten in de treintaxi). De oorzaak daarvan lag in het feit dat ik altijd met lage toeren rijd (en bochten niet "vierkant" neem). En niet zonder reden: schakelen is veel gemakkelijker, gecontroleerder en soepeler bij lage toeren in lage versnellingen. De verklaring hiervoor kan gevonden worden in de lagere relatieve snelheden van de mechanische onderdelen. Oftwel de "klap" die de koppeling moet opvangen heeft veel minder kracht. Het gevolg van deze rijstijl, die tegenwoordig het nieuwe rijden wordt genoemd, is een merkbaar lager brandstof gebruik en een prettiger, soepeler rijstijl. De compensatiegerichte mensen denken dan meestal aan een 50+ rijstijl. Is dat dan inderdaad 50+? Ik denk het niet. Als ik zo op de weg om me heen kijk zijn alleen de echte Sjonnies opvallend sneller uit mijn buurt. Het normale verkeer blijft op gelijke hoogte waarmee ik maar wil zeggen dat ik prima mee kan in het verkeer.
Cant55, ik kan me prima vinden in het soeverein gelijk hebben onder alle omstandigheden. Zelf was ik in het Engels aan het denken aangezien er ook al een stukje Duits tussendoor was gefietst. Neemt niet weg dat mijn beoogde uitleg begrepen is.