Heeft chippen echt zo veel effect bij een diesel?

Psioneer

Actief lid
Mijn auto staat op Belgisch kenteken en komt dus van een Belgische dealer.
Er zullen er vast te vinden zijn; zie hierboven.

Chip-tunen

Tegenwoordig is Zero R Motorsport actief in het chiptunen van diverse merken. Op dit moment doet Zero R Motorsport aan belangenbehartiging van diverse autosportteams, zoals Zero R Racing die actief is in de Copa Shell Ferrari F430 Challenge Cup. (www.ferrari.it --> Corse Clienti).

Middels een reply op dit bericht kan naar extra informatie gevraagd worden

Geeft het tunen geen problemen bij de APK met de roetmeting?
Is het tunen ook mogelijk op een greeenline, of komt daarmee het A label te vervallen? Tevens vraag ik mij af of deze nog zuiniger wordt door te tunen.
Het zou niet vervelend zijn om ipv 250 nm naar minimaal 300nm te gaan.

___JC___

Forumguru
Geeft het tunen geen problemen bij de APK met de roetmeting?
Is het tunen ook mogelijk op een greeenline, of komt daarmee het A label te vervallen? Tevens vraag ik mij af of deze nog zuiniger wordt door te tunen.

Apk ga ik in februari doen dus ik laat het je weten.

Als je je greenline tuned dan is het geen A label meer lijkt me. Heeft niet eens met het verbruik te maken maar meer met de uitstoot lijkt me.

Psioneer

Actief lid
Volgens de letter van de wet denk ik dat je auto na het chippen niet meer aan de type goedkeuring voldoet en dat je naar de RDW moet voor een nieuwe papieren met de nieuwe specs. Natuurlijk zullen er weinig (geen?) mensen zijn die dit doen. In elk geval zullen alle instanties een stok hebben om te slaan, inclusief de verzekering als je hen niet op de hoogte stelt.
In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen. Alleen mijn dealer weet dat ie gechipt is en voor zover ik van lease rijders begrijp doen de lease maatschappijen vaak ook niet zo moeilijk aangezien je zo een stuk bijtelling kunt vermijden.

Bakkertje

Forumguru

Ik weet dat er bedrijven zijn die de bluemotions van VW tunen, dus ook ee ngreenline lijkt me geen probleem. Overigens beloven veel tuners dat je auto zuiniger wordt bij gelijke belasting, dus hij zou in theorie nog zuinger moeten worden.

Overigens wordt tuning ook gewoon als accesoire geleverd door PON als je het maar van ABT afneemt. Staat gewoon in de prijslijst net als bagagenetjes e.d. Dus een herkeuring lijkt me echt niet nodig. Ik denk dat de onderdelen die eronder te lijden (remmen, aandrijfassen e.d.) hebben al berekend zijn op meer vermogen.

Hey Bakkertje,

Ik heb reeds 2 groene VW's (lease), 3 Volvo's (lease) en Skoda getuned. Geen problemen! Sterker nog, de motoren lopen echt perfect! En de reactie's zijn lovend! Geen gedoe met leasenaatschappij en dealers.

Greenline's kunnen ook getuned worden.. Als je het over de Superb II hebt, schijnt ie ook zuiniger te zijn vanwege z'n wielen ofzo.

De gewone 1.9 TDI's van Skoda, tune ik van 105pk naar 150pk met een koppel van 365Nm (ja, je leest het goed..) Gegevens van andere merken en uitvoering zijn op aanvraag beschikbaar.

Mijn Superb II (1.9 TDI Business Ambition) staat in bestelling en gaat ook zeker getuned worden. Levering maart-april.

___JC___

Forumguru
Hey Bakkertje,

De gewone 1.9 TDI's van Skoda, tune ik van 105pk naar 150pk met een koppel van 365Nm (ja, je leest het goed..) Gegevens van andere merken en uitvoering zijn op aanvraag beschikbaar.

En dan gaat verbruik of uitstoot niet omhoog? Dat lijkt me heeeel sterk.

En dan gaat verbruik of uitstoot niet omhoog? Dat lijkt me heeeel sterk.
let jij daarop dan?????

Ik heb het ook niet over uitstoot en verbruik gehad. Ik heb alleen gezegd dat de motoren veel beter liepen. maar dat zijn de berichten die ik van mijn klanten heb ontvangen. Zij hebben niet per dag het verbruik en de uitstoot gemeten..

Als je daar meer info over wilt hebben, dan kan ik je er niet mee helpen in ieder geval..

___JC___

Forumguru
let jij daarop dan?????

Ik heb het ook niet over uitstoot en verbruik gehad. Ik heb alleen gezegd dat de motoren veel beter liepen. maar dat zijn de berichten die ik van mijn klanten heb ontvangen. Zij hebben niet per dag het verbruik en de uitstoot gemeten..

Als je daar meer info over wilt hebben, dan kan ik je er niet mee helpen in ieder geval..

Nee natuurlijk niet! :laugh: Maar dan vervalt dus wel je A label en daar ging het om...

Mocht het a-label nu komen te vervallen, heeft dat dan gevolgen. Het a-label heeft de auto bij aflevering, mocht deze nu getuned worden, wie en hoe wordt dit dan evt nog nagegaan.

Mocht het a-label nu komen te vervallen, heeft dat dan gevolgen. Het a-label heeft de auto bij aflevering, mocht deze nu getuned worden, wie en hoe wordt dit dan evt nog nagegaan.
Nou, ze zouden dan de ECU eruit moeten halen, opsturen naar BOSCH of naar de fabriek en dan zouden ze eventueel kunnen achterhalen wat er met je auto is gebeurd.

Ik gebruik tunings-software die handmatig de ECU kan terugzetten op de standaardwaarden. Dus als je bang bent dat ze er bij een onderhoudsbeurt erachter komen dat je wagen getuned is, dan kan je ervoor kiezen om je software terug te laten zetten.. kosteloos..

Boet

Actief lid
Ik heb het verbruik wél bijgehouden. Ik rij een gechipte Roomster (nu 136 pk en 310 nm). Momenteel -in de winter met kou en files- haal ik gemiddeld (boordcomputer) precies de fabrieksopgave. In de zomer kom ik fluitend onder de 1:20 te zitten met als uitschieter 1:25 tijdens een rustige snelwegrit van Gouda naar Amsterdam-Zuidoost midzomer.

Mijn ervaring is dat de motor méér kracht heeft, waardoor je minder moeite hoeft te doen om een bepaalde snelheid te halen of te handhaven.

Als je het vermogen gebruikt, gaat het verbruik uiteraard ook mee, maar bij gelijkblijvende rijstijl kún je onder de fabrieksopgaven duiken. Zou bij een Greenline ook moeten kunnen.

Men heeft feitelijk andere banden gemonteerd, de boel wat verlaagd, andere overbrengingsverhoudingen gerealiseerd en hier en daar wat detailwerk. Ik maak me sterk dat, zou ik de Roomster een centimeter of vier verlagen, mijn verbruiksscijfer nóg wat omlaag gaat...

van_der_P

Senior Member
Als dat chippen zo positief is waarom wordt dat dan niet affabriek gemonteerdt ?
Dat is toch een geweldige reclame om te stellen dat je produkt 1:25 loopt, en dan ook nog een lage uitstoot van schadelijke stoffen. Dat levert minsten een A label op. Met een hoge korting.
Ik snap het niet.

___JC___

Forumguru
Die van mij zuipt gewoon meer dan een standaard 140pk diesel hoor.
Meer vermogen kan alleen maar door meer lucht en brandstof in te spuiten. Dus zuiniger dan vanuit de fabriek krijg je m volgens mij niet met chippen...

Ik wil niet anders meer dan een gechipte wagen. Zie ook mijn topic.

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=6364

Rijd zoveel relaxter, en nadat het nieuwtje er vanaf is en je wat minder vaak het gaspedaal diep intrapt, lees: als de snelheidskick gewend is geworden, is de auto weldegelijk zuiniger.

Tip: Spreek gewoon met een bedrijf af om een soort niet goed, geld terug garantie te krijgen.

Psioneer

Actief lid
De mijne is ook zuiniger (de vorigen waren dat ook). Zoals ik eerder al schreef: bij dezelfde rijstijl is een gechipte auto zuiniger.
Waarom fabrikanten dit niet af fabriek leveren? Voor zover ik weet is de hoofdreden dat auto's zo geconstueerd worden dat ze over de hele wereld zullen functioneren; vrieskou, tropisch warm, vochtige lucht, slechte brandstof.... In principe kun je dus zo van de noord pool naar Kaapstad rijden zonder dat je veel problemen krijgt.
Chippers maken gebruik van de toleranties die er zijn voor auto's die voornamelijk in dezelfde omstandigheden rijden. Tussen laten we zeggen Zweden en Monaco zijn de verschillen aanzienlijk kleiner dan tussen de noord pool en Kaapstad (waarbij je ook nog wel een stuk woestijn tegen kunt komen.
Dit verklaart denk ik ook het verschil in vermogens dat sommige chippers kunnen leveren: hoever durf je deze toleranties te exploreren? Als je weet dat een auto alleen in en rond Nederland zal rijden weet je ongeveer wat je aan weersomstandigheden (en brandstofkwaliteit) kunt verwachten.

remmie

Lid
Nou... mijne is hetzelfde blijven gebruiken, spreek over gemiddelden gedurende de afgelopen 10000km.

Hoe kan ik eenvoudig en voordeling achter komen of mijn Fabia gechipt is?
Op de TomTom gaf hij met 4 personen in de auto een snelheid van 201 km/u aan. De snelheidsmeter gaf 210 km/u aan.
Ook bij tussenacceleraties voel ik 'm als een beer doortrekken.

jos_br

Actief lid
Hoe kan ik eenvoudig en voordeling achter komen of mijn Fabia gechipt is?
Op de TomTom gaf hij met 4 personen in de auto een snelheid van 201 km/u aan. De snelheidsmeter gaf 210 km/u aan.
Ook bij tussenacceleraties voel ik 'm als een beer doortrekken.

Of de software uitlezen, of er rijdend een log van maken waarin je aan de waardes kunt zien of er iets verandert is t.o.v. de originele waardes.

Jos.

Bovenaan Onderaan