Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

TamRex

Actief lid
Kheb nu ervaring! Probeer toch maar de 215/60 16" te bemachtigen.
Afwijking in Kilometers is (minimaal en) gelijk aan de voorgeschreven bandenmaat voor de Yeti.
Het is wel zo dat als je met sneeuwkettingen moet rijden toch de 205/55 moet/kunt nemen en dat is een stuk minder comfortabel!

Ben niet van plan om op korte termijn met sneeuwkettingen te gaan rijden.

de kilometer afwijking vind ik nog niet zo erg als je eenmaal weet hoe hard
je daadwerkelijk rijdt.

was de 205 / 55 / 16 oncomfortabel? het scheelt maar 5 mm in de hoogte en 10 mm
in de breedte, je zou zeggen dat dit haast te verwaarlozen is.

de 205 / 55 / 16 set kan ik nog aankomen 1 week levertijd.

gaat om de

Continental 205/55 R16 94H WinterContact TS 830 XL
of de
Dunlop 205/55 R16 94H SP Winter Sport 3D XL MFS

TamRex

Actief lid
Ik had naast de originele Continental 215/60 16" de Dunlop 205/55 16" gezet, zo op het oog zat hier een hoogteverschil van c.a. 3 cm in.
De Dunlop 205/55 was werkelijk oncomfortabel te noemen en hoort naar mijn mening niet op de Yeti thuis. Als je met sneeuwkettingen wil/moet rijden mag er, volgens mij, niet een grotere band zoals een 215/60 op.

Aanvulling over wat ik bedoel met comfortabel rijden.
Met de 205/55 voelde ik aan het stuur dat ik over een ribbel reed waar b.v. een inductielus in de weg was ingebracht.
Met de 215/60 was dit niet het geval.
De band met dikkere (hogere) wangen is minder gevoelig voor allerlei ribbels/structuur in/van de weg waardoor ook comfortabeler.
Het is mij niet duidelijk of dit meer aan de kwaliteit van de band ligt i.p.v. de 'wangen'. De Michelin is tenslotte net zo als de Dunlop een topband, alleen een heel stuk duurder!
Dat ie duurder is kan tenslotte ook door de afwijkende bandenmaat komen.

Vanmorgen nog even met de bandenboer gesproken maar 205 / 55 / r16 werd
afgeraden het verschil in hoogte zou niet ten goede komen van de wegliging etc.

Dus de juiste winterband is de 215 x 60 x r16 voor de Yeti 1.2 tsi. en die zijn
dus moeilijk te krijgen.

Jos & Ine, ben toch benieuwd hoe jullie bevindingen zijn met de 205 x 55 x 16 banden
ze zouden dus minder comfortabel zijn en de Yeti komt dus lager te staan t.o.v. de
geaviseerde bandenmaat.

Tallguy

Forumguru
Mijn 205/60 op 16"stalen 6x0J velg gaat anders prima momenteel. Je moet alleen geen /55 nemen ivm de afwijking.

TamRex

Actief lid
Mijn 205/60 op 16"stalen 6x0J velg gaat anders prima momenteel. Je moet alleen geen /55 nemen ivm de afwijking.

...en het oncomfortabele rijden. Dit zul je op een besneeuwde weg niet of nauwelijks opmerken, maar er ligt niet altijd sneeuw !!

Ik heb die 55tigers op de Yeti gehad en heb er slechte ervaringen mee.

Tja, afwijking?? Misschien heb ik die wel? Gisteravond uit geweest terwijl het sneeuwde en onze oprit (inmiddels met vastgereden sneeuw) die vanaf garage oploopt (drive in woning) genomen.
Net alsof ik met m'n gewone 'zomerse banden' omhoog en weg reed. Wat betreft de 'snelheidsmeter afwijking' heb ik de afwijking dat ik er niet naar gekeken heb. Wat betreft 'hoorbaar verschil' heb ik niets gehoord omdat mijn vrouw en ik gezellig aan het praten waren. Dit omdat we gewoon lekker relaxt konden rijden. Geen 'angsthazen' gewoon met het verkeer mee.
De bandenmaat 205/55/R16 is eronder gelegt door onze skodadealer (Verdaat Eindhoven) Deze garage vertrouw ik omdat al die jaren dat ik er kom nog nooit voor verrassingen ben komen te staan. (behalve bij het zien van onze nieuwe yeti) En zij altijd een goed advies hebben gegeven. (daarom ook gewoon de 1.2 met DSG durven kopen zonder er in gereden te hebben)

Zoals je aan mijn 'toon' zult merken vind ik al de ophef over dit onderwerp een beetje buiten proporties geraakt.

Zoals iedereen die al jaren rijdt weet is het wegdek in winterse omstandigheden heel anders dan onder zomerse omstandigheden. Asfalt is bevroren en keihard. De bitumenkit op 'lussen' in de weg is hard. Bevroren en verijsde sneeuwsporen, klompen ijs vanonder auto's op de weg. Stuggere vering door vorst enz.
Knap als je al deze mogelijke oorzaken dan kunt terugbrengen op 5 mm hogere of lagere banden. Datzelfde geldt voor 2 cm smallere wielen t.o.v. de normale 225 mm.

Maar zo kom je wel de donkere eenzame winteravonden met z'n allen door. Behalve ik dan. Ik ga gewoon 's avonds lekker met m'n vrouw uit. Weer of geen weer.

TamRex

Actief lid
Nou, laat je niks aanpraten door mij met m'n ervaring.
Wees blij en gelukkig dat je verder niets opmerkt.
Klompen ijs, bevroren en verijsde sneeuwsporen maken maar een klein deel van de wintertijd uit.
Tussen 60 en 55 betreft het echt geen 5 mm !

Anderen en ik hebben uit ervaring goede informatie gegeven en doet iedereen er mee wat ie zelf goed dunkt.

EdK

Forumguru
Zo zie je maar dat een ieder ook weer een ander advies krijgt
Maar zaterdag dan gaan bij mij de Continental 205/55 R16 94H WinterContact TS 830 XL eronder die ik in overleg met de bandenboer heb aangeschafft incl de stalen velgen.
En teller afwijking ?? Who care , in deze omstandigheden misschien wel veilige r ook, dat je denkt 120 te rijden en dat je een stuk langzamer rijd !
Kan met de laatstgevallen sneeuw zeker geen kwaad om gewoon wat gematigder te rijden !

piair1982

Forumguru
Opperdepop... maar ga ze ook niet kopen. Twintig jaar geleden kende men nog geen winterbanden. En het is nog altijd goed gegaan.
ik koop ze dus ook niet. Verkoop ze alleen maar. :)

Gewoon rustig aan en goede afstand. Dan gaat het in nl wel goed.

Constant

Erelid
20 jaar geleden vond men het nog normaal om botsautootje te spelen tijdens de winter :icon_smile_dead:. Altijd botsingen in de straat als het maar een beetje glad was, vaak eenzijdige botsingen. Tegen een lantarenpaal. Of tegen een geparkeerde auto zoals die van mijn moeder. Auto total loss door andermans schuld en dan krijg je alleen de dagwaarde.

Vroegah, toen was het pas echt kei- en keiglad!

bobby45

Actief lid
zal zonder winterbanden niet kunnen.

We maken stroom dus zonder winterbanden geen stroom/koffie:koffie:
we werken in het puntje van groningen en dit is het sneeuw val van deze nacht.:mad:

Berry

Senior Member
Al jaren vond ik ook totaal overbodig tot deze week
begon te glijden op mijn zomerbanden tegen de stoeprand gevolg band kapot velg kapot
dus nu ook winterbanden en het is toch een redelijk groot verschil

MarcoO2

Forumguru
Ik heb gisteren "ontdekt" dat ook winterbanden grenzen hebben... zie mijn schadetopic! Dat bevestigt maar weer dat winterbanden nooit een legitimatie mogen zijn voor (te) hard rijden of ander roekeloos rijgedrag.

Constant

Erelid
Met zomerbanden was het waarschijnlijk veel slechter afgelopen. Reed je op ijs (of tot ijs samengeperste sneeuw)?

Nadeel van winterse omstandigheden is dat verijsde stukken wegdek vaak niet zichtbaar zijn. Ik had het vorig jaar ook bij een stoplicht, reed ik over een sneeuwbedekte ijslaag. Dat merk je pas als je probeer te remmen. En nog een lichte helling naar beneden ook. Gelukkig reed ik echt langzaam, dus gleed maar 2-3 meter door (bijna voetgangster geramd). Maar buren met zomerbanden (en haast) zijn hetzelfde drukke kruispunt opgegleden (en veel geluk gehad dat er geen botsing was met auto's, middenberm of lantarenpalen).

dat winterbanden nooit een legitimatie mogen zijn voor (te) hard rijden of ander roekeloos rijgedrag.
Je mag mee op vakantie om dat aan de Zwitsers te vertellen, je wilt niet weten hoe hard sommige zwitsers over een ijzige bergpas rijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan