CaseyBasey
Actief lid
Het hoeft niet glad te zijn om voordeel van winterbanden te hebben. Als het alleen maar koud is, is de remweg met winterbanden aanzienlijk korter dan met zomerbanden. Zie de testen maar.
vannacht kans op nachtvorst.
Twee weken geleden al moeten krabben , voor t eerst dit jaar weer na de zomer.
Dus ja, t wordt langzamerhand tijd.
Bij mij hetzelfde, ook bijna 33 jaar autorijden met 1 ongevalletje in de zomer.
Rij wel wat minder km, ongeveer 1200 per jaar.
Gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden.
Ik gok dat het merendeel van auto's in een garage of minimaal carport staat?
Kan, ik sta onder de carpoort, maar moest mooi 2 weken geleden mn ruiten ijsvrij makenIk gok dat het merendeel van auto's in een garage of minimaal carport staat?
Ik gok dat het merendeel van auto's in een garage of minimaal carport staat?
Draagvermogen is erg eenvoudig: Ergens in of aan je auto zit een typeplaatje waarop massas staan vermeld. Op dat plaatje staan ook de maximale aslasten van je voor- en achteras. Van deze twee neem je de grootste (dit is vaak de achteras, maar niet altijd!). Deze waarde deel je door twee en dan weet je welk draagvermogen je band minimaal moet hebben. Dit kun je dan vertalen naar een load-index volgens deze tabel:Qua draagvermogen zit ik nog te dubben, zomerband heeft 84, wat is verstandig voor de winterband?
En ik kan je honderden dicht bevolkte wijken aangeven waar 100 %Lol..
@ Corsaar, waar haal je 70% onbeschermd vandaan? Ik veronderstel iets vanuit mijn woonbuurt, waar gezinnen 1 of 2 auto's hebben en allemaal een garage of minimaal een carport. Maar u roept zo maar iets zonder bron?
We begrijpen allemaal dat je 12000 bedoelt.
1200km per jaar is natuurlijk iets waar een gemiddelde rijder in een maand over doet. Een aanpassing in rijgedrag met een winter zoals die het afgelopen jaar was is onvoldoende.
Bent u wel eens op wintersport geweest met de auto? Dan heb je echt niets meer aan je rijstijl aanpassen. Je komt letterlijk niet meer van zijn plek. Dat was afgelopen winter ook het geval hier in NL.