Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?


  • Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

CaseyBasey

Actief lid
Het hoeft niet glad te zijn om voordeel van winterbanden te hebben. Als het alleen maar koud is, is de remweg met winterbanden aanzienlijk korter dan met zomerbanden. Zie de testen maar.
 

Noord26

Forumguru
Bij mij hetzelfde, ook bijna 33 jaar autorijden met 1 ongevalletje in de zomer.
Rij wel wat minder km, ongeveer 1200 per jaar.
Gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden.

1200km per jaar is natuurlijk iets waar een gemiddelde rijder in een maand over doet. Een aanpassing in rijgedrag met een winter zoals die het afgelopen jaar was is onvoldoende.

Bent u wel eens op wintersport geweest met de auto? Dan heb je echt niets meer aan je rijstijl aanpassen. Je komt letterlijk niet meer van zijn plek. Dat was afgelopen winter ook het geval hier in NL.
 

EdK

Forumguru
Rosinfield: één uitspraak van je spreek ik tegen, enwel de volgende:

Bovendien ligt het gevaar van een vals veiligheidsgevoel natuurlijk ook op de loer. Ik heb winterbanden, dus scheuren maar!

Ben het geheel eens dat dit inderdaad voorkomt, maar bij de meeste winterbanden rijders niet !
Denk dat het hetzelfde groepje is wat altijd al als gekken op onze wegen rijdt.
Je past je aan bij elke weersomstandigheid, dus ook bij sneeuw !
Doe je dat niet en rij je nog als een gek zoals jij omschreven hebt, dan mankeert er mijn inziens iets tussen je oren en behoor je je rijbewijs gewoonweg simpel in te leveren.
Want dan kun je zelf een veilig gevoel hebben als gek, maar je brengt wel de medemens in gevaar.En daar mag tegen opgetreden worden !
 

EdK

Forumguru
Ik gok dat het merendeel van auto's in een garage of minimaal carport staat?


Weet niet waar je in nederland woont en wat je van nederland ziet.
Maar als je altijd zo gokt zou ik niet naar het casino rijden om te gaan gokken !
Gaat je veel geld kosten zegt me gevoel !

Één voordeel van casino is dat je wel overdekt kunt parkeren !
 

Rosinfield

† In Memoriam
Geloof ik direct, zei ook alleen maar dat het op de loer ligt!
Denk bv dat het bij plotselinge ijzel echt niets uit maakt, dan kun je gewoon niet rijden met, wat voor banden dan ooit. Heb het ooit een keer meegemaakt en kon gelukkig nog net naar de kant glijden. Zat niets anders op dan te wachten tot het weer ging. En intussen zag ik ze aan alle kanten van de weg en tegen elkaar glijden.
 

Noord26

Forumguru
Lol..

@ Corsaar, waar haal je 70% onbeschermd vandaan? Ik veronderstel iets vanuit mijn woonbuurt, waar gezinnen 1 of 2 auto's hebben en allemaal een garage of minimaal een carport. Maar u roept zo maar iets zonder bron?

ps. Ik ben ook op zoek naar een setje 175/70R14 84T (minste afwijking met 1 maat smallere band) icm Vredestein Snowtrac 3 banden en stalen velgen. De goedkoopste leverancier zit momenteel in Groningen; €380,-. Gebalanceerd en gemonteerd. Maar ik woon zelf in Tilburg.. :(
 

octavia-gek

Actief lid
Ik rij 75.000 km per jaar, volgende week monteer ik mijn 205/55HR16 Continental TS830 op stalen velgen onder mijn wagen, Ik moet er niet aan denken om de aankomende winter zonder winterbanden te rijden.
VEILIGHEID GA VOOR ALLES
 

EdK

Forumguru
Rosinfield: Maar nu eens een vraag naar jou toe, en dan gebasserd op vroeger en de winters.
Ik kan mij herinneren dat vloegel met sneeuw en ijssel men minder zout strooide en dat er veel zand met de pekel werd vermengd voor de grip.
Verleden jaar verbaasde me het dat er werd verteld toen de pekel zowat op was in nederland dat men terug greep naar zand !
Ik had nog steeds het idee dat dit nog steeds een mengverhouding was, mar kreeg sterk de indruk dat dit niet het geval meer is !

Vroeger toen ik klein was gooide we de aslade van de kolenkachel leeg op de stoep zodat de slak als grip diende in de sneeuw.
 

andrehj

Forumguru
Qua draagvermogen zit ik nog te dubben, zomerband heeft 84, wat is verstandig voor de winterband?
Draagvermogen is erg eenvoudig: Ergens in of aan je auto zit een typeplaatje waarop massas staan vermeld. Op dat plaatje staan ook de maximale aslasten van je voor- en achteras. Van deze twee neem je de grootste (dit is vaak de achteras, maar niet altijd!). Deze waarde deel je door twee en dan weet je welk draagvermogen je band minimaal moet hebben. Dit kun je dan vertalen naar een load-index volgens deze tabel:
LI kg
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
 

corsaar

Senior Member
Lol..

@ Corsaar, waar haal je 70% onbeschermd vandaan? Ik veronderstel iets vanuit mijn woonbuurt, waar gezinnen 1 of 2 auto's hebben en allemaal een garage of minimaal een carport. Maar u roept zo maar iets zonder bron?
En ik kan je honderden dicht bevolkte wijken aangeven waar 100 %
onoverdekt staat roept u maar.
 

EdK

Forumguru
zal maar even reageren voor het hier uit de hand loopt.
Verzand is het al !
Ja ik heb eeb inkopper gegeven, en ik bedoelde het even anders maar dat gaat ik niet meer oppennen want dat heeft geen enkele zin meer !!

Maar Rosinfield gaat nu wel winterbanden aanschaffen en met sneeuw de weg op !!!??
 

Snoopy

Lid
1200km per jaar is natuurlijk iets waar een gemiddelde rijder in een maand over doet. Een aanpassing in rijgedrag met een winter zoals die het afgelopen jaar was is onvoldoende.

Bent u wel eens op wintersport geweest met de auto? Dan heb je echt niets meer aan je rijstijl aanpassen. Je komt letterlijk niet meer van zijn plek. Dat was afgelopen winter ook het geval hier in NL.

Nee, ik ben nog nooit met de auto op wintersport geweest.
Als ik dat wel zou doen, zou ik uiteraard wel winterbanden hebben en sneeuwkettingen meenemen.
Gebruik de auto voor ww verkeer, en als de condities om te rijden in de winter belabberd zijn ga ik niet ver van huis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan