Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb mij de afgelopen dagen ook georienteerd op nieuwe winterbanden.
Qua bandenmaat blijf ik bij wat er als zomerband al onderligt, 185/60/R15/T. De GL heeft volgens mij al smallere banden dan de normale skoda fabia combi (tenminste dat stond mij bij)
Qua draagvermogen zit ik nog te dubben, zomerband heeft 84, wat is verstandig voor de winterband? Las al eerder draadje hierover maar wat is nu de uitkomst?

Qua type band ga ik voor de goodyear ultagrip 7+. Deze band scoort zowel in de 14 als 15 inch test goed. Helaas liet de vredestein het in de 15 inch test het wat afweten, hoe dat kan?

Iemand suggesties/aanvullingen?

Mark

Banned
misschien is het onderwerp al aan bod geweest, dan mijn excuses voor niet opletten, maar hoe denken jullie over all-season banden met sneeuwvlokje? is dat een redelijk alternatief? en ja ik heb de diverse tests gezien maar het ene jaar komt een merk goed uit de bus terwijl het jaar erop zo'n zelfde merk slecht scoort, wat alleen maar zorgt voor meer verwarring...en de bandenboeren hebben zo hun eigen voorkeuren...

Ik heb hiervoor geinformeerd voor Goodyear all-season banden met sneeuwvlok symbool (als winterband dus erkend);
-Moeten niet ondoen van echte winterbanden
-wegligging is beter dan een echte winterband maar minder tegenover een gewone band.
-slijten als gek bij zeer warm zomerweer, als je dan ook nog een caravan gaat trekken haal je niet de 30000 kilometers.
-Prijs.

Hierop heb ik besloten voor een setje gewone banden van Goodyear te gaan en zal ik de wagen (net als vorig jaar) bij zwaar winterweer gewoon netjes in de garage laten staan.

erik2907

Actief lid
Nog een optie: geen winterbanden maar je rijstijl aanpassen bij winterse omstandigheden. Begint er een beetje op te lijken dat we 8 maanden winter hebben en 4 maanden zomer zoveel als er gediscuseerd wordt over de juiste winterband. In 33 jaar autorijden heb ik nog nooit winterbanden gebruikt en geen ongeluk gehad. En het aantal kilometers dat ik rij? 40.000 km per jaar!
En nog een aardigheidje, het verbruik van de Greenline met winterbanden zal omhoog gaan wegens het grovere profiel!

de ron

Nieuw lid
winterbanden ?

Wel, ik heb wel nog geen Yeti, maar over winterbanden heb ik wel een ervaring. De laatste winters waren toch wel redelijk "streng" en de koudeperiodes duurden toch wat langer. Voor 2 jaar reed ik met mijn gewone bandjes naar huis, er was die dag redelijk wat sneeuw gevallen en de strroidiensten konden het niet bijhouden. Ik schoof bijna van de weg wanneer ik sneller dan 30 km/h wilde rijden. Ik kocht daarna winterbanden en het verschil was opmerkelijk, zelfs al bij regenweer schuiven de banden een pak minder. Ik heb toevallig wel plaats om ze te stallen, bij gebrek daaraan zijn er echter veel bandenhandelaars waar je een opslagplaats jaarlijks kan huren ..

Snoopy

Lid
Bij mij hetzelfde, ook bijna 33 jaar autorijden met 1 ongevalletje in de zomer.
Rij wel wat minder km, ongeveer 1200 per jaar.
Gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden.

Dat zijn inderdaad ook prima opties, alleen ik ga gewoon lekker een paar 100 euro's er tegenaan gooien, voorkomen is beter dan genezen. En na de bijna-knallers van afgelopen winter...gaat deze jongen in zijn nagelneue GL geen risico's nemen.

Fabia

† In Memoriam
Nog een optie: geen winterbanden maar je rijstijl aanpassen bij winterse omstandigheden.

Uiteraard moet je je rijstijl aanpassen tijdens de winterdagen maar wat was ik afgelopen winter toch blij met mijn winterbanden. Gewoon veel meer grip, makkelijker weg komen bij stilstand. Niet zwabberen over de weg. Dus alleen rijstijl aanpassen is echt niet voldoende hoor. En als je het over een langere periode bekijkt ben je met winterbanden niet veel duurder uit.

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, zonder weer een oude discussie te willen openbreken, ik ga niet aan meedoen aan deze hype van de laatste jaren. Gedurende een groot deel van het jaar rijd je dan met banden rond zonder dat de omstandigheden voldoen aan de voorwaarden daarvoor.
Bovendien valt het met dat van de weg afglijden wel mee, mits je voldoende afstand houdt, zo weinig mogelijk toeren maakt (geen probleem met de Yeti) en ook zo weinig mogelijk remt en geen abrupte stuurbewegingen maakt. Bovendien hoef ik de weg niet op als ik het niet zie zitten.

corsaar

Senior Member
Het remsysteem is de laatste jaren enorm verbeterd.
Er zit nog ruimschoots profiel op mijn banden. Waarom dan winterbanden?
In een test heb ik gezien dat de remweg korter is. Als ik dagelijks de weg op zou moeten
en 60.000 per jaar zou rijden dan is het zeker een heroverweging waard.

FredV

Banned
. Ik heb toevallig wel plaats om ze te stallen, bij gebrek daaraan zijn er echter veel bandenhandelaars waar je een opslagplaats jaarlijks kan huren ..
Bij je dealer kan het ook vaak.
En ja ik heb ook al een paar jaar ervaring met de winterbanden.
In de randstad had ik ze niet, maar hier wel en inderdaad, het verschil is aanmerkelijk.

EdK

Forumguru
Het leuke van de reactie's is altijd dat de opmerking rustiger rijden gemaakt wordt.
Wel dit lijkt me vrij logisch dat je je aanpast aan de weersomstandigheden.
Met mist / regen / eerste regenbui na alnge periode van droogte zijn momenten dat je zo en zo je rijgedrag aan moet passen.
En we weten allemaal dat er dan nog idioten zijn die denken dat ze god zijn, en rustig met 140 door kunnen kachelen.

Maar wat me wel verbaast is dat we steeds meer kiezen voor ESP, ASR, gordijn airbags en al dat soort mooie dingen om het rijden veiliger te maken voor een ieder die meerijd in de wagen.

Maar dat we een relatief goedkope aanschaf van winterbanden niet willen zien als een stukje veiligheid voor jezelf maar ook voor de medeweg gebruiker.

En moet eerlijkheidshalve ook toegeven dat ik 4 jaar terug , totaal het nut er niet van inzag ! Tot ik bij de huidige wagen voor een heel mooi financieel aanbod gezet werd door de dealer nadat ik LM velgen met banden had aangeschaft.
Dus toen maar gedaan, met idee van als het geen meerwaarde is dan raak ik die metalen velgen met winterbanden wel weer kwijt.
Wel ik kan uit ervaring zeggen dat ik niet anders meer wil hebben, en momenteel sla ik de boel op bij de dealer maar dit gaat over naar mijn eigen schuuropslag !

Want zoals afgelopen winter dat het in mijn regio om 14.00 uur opeens met giga vlokken begon te sneeuwen en ik wagens en vrachtwagens niet eens meer van hun plek zag komen en de wielen overuren draaide, reed ik met beleid gewoon weg.
Had ik met gepaste snelheid gewoon mijn grip die ik verwachte met sturen en remmen
En het belangrijkste van alles, ik voelde me veilig in mijn wagen op de weg met deze weersomstandigheden.

Maar een ieder is vrij en blij om te beslissen hoe hij de weg opgaat , voordeel van de democratie !
Maar ik kan de mensen die heden te dagen nog twijfelen aanraden om eens een wintersetje te huren !! Jaha huren kan ook heden te dagen, profile tyrecenter verhuurt ze ook.
En uiteraard wel doen als het koude dagen zijn met regen of het liefst sneeuw !

FredV

Banned
@EdK, ik onderschrijf volledig jouw verhaal. Ik wilde er eerst ook niet aan. Tot ik ze had.
En bijkomend voordeel, de zomerbanden gaan langer mee. En ik krijg er extra veiligheid voor terug.
Toen ik nog in de randstad woonde, geloofde ik er niets van, tot ik hier ging wonen en t verschil merkte, ik glibberde weg bij sneeuwval. Hier wordt weinig gestrooid.
En als t nep is wat de verhalen over winterbanden vertellen, dan moeten we maar eens naar de reclame code commissie stappen?
Mijn zomerbanden voldoen uitstekend, ONDER NORMALE condities.
En tuurlijk, de kwaltieit / eigenschappen van de winterbanden heb je niet altijd en iedere dag nodig, maar wel als de omstandigheden er zijn.
M'n remmen gebruik ik ook alleen als t nodig is. Maar daarom zeg ik niet, heb geen rem nodig want ik rijd niet hard en laat m wel uitrollen..

Maar probeer ze onder de omstandgheden waarvoor ze bestemd zijn en je weet het.
Tuurlijk, bij +2 gr en regen remt mijn auto nog steeds goed, maar mn zomerbanden hebben wel een langere remweg als ik voluit moet remmen.
En dat kan nu net die ene meter zijn die ik tekort kwam omdat ik toch voor de omstandigheden te hard reed.
Nee,voor mij geen twijfel. ik had ze en heb ze weer bersteld.

CaseyBasey

Actief lid
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik neig naar het ook aanschaffen van winterbanden. Deze bewijzen niet alleen hun dienst bij glad wegdek maar ook bij koud weer (kouder dan ca 7 graden) heb je meer grip en rij je dus iets veiliger.
En je hoeft het niet of nauwelijks te zien als extra uitgave, immers je doet dan 2x zolang met je zomerbanden. Alleen moet je wel een tweede set velgen erbij aanschaffen.
Wel vind ik heel belangrijk dat ze net zo stil zijn als m'n huidige GoodYear zomerbanden.

EdK

Forumguru
Wel CB ik zie het als volgt mbt de extra kosten !
Banden slijten ter aller tijden en als me winterset eromheen ligt kan de zomerset niet slijten, en visa versa.
Dus de werkelijke kosten zijn de velgen, en hier kun je kiezen voor stalen velgen (goedkoop en doeltreffend) of LM velgen ( duurder en veel aandacht met pekel nodig )

En mbt het geluid, oordopjes zijn niet zo duur hoor, dus als je de verkeerde keuze hebt gemaakt duw je gewoon een paar oordoppen in.
Bijkomend voordeel, het geklep van de bijrijders stoel hoor je ook niet allemaal meer !!

EdK

Forumguru
CaseyBasey;193058 Echter wat betreft eventuele geluidshinder in het geheel niet![/quote zei:
oke je hebt geen zin om met oordoppen in te zitten ?
wel radio wat harder aan zetten ??:680:

Wat ik bedoel hiermee is dat wat de één als herrie ervaart , hoeft de ander niet zo te beleven.

Zelf heb ik nu nog de Conti 810 om de velgen hangen ( winterset ) en ik ervaar deze banden als rustig.
Maar als je alle oude topics over winterbanden van 2009 / 2008 gaat lezen dan zul je merken dat anderen het anders ervaren maar ook die het ervaren als ikzelf !

FredV

Banned
Wat ik bedoel hiermee is dat wat de één als herrie ervaart , hoeft de ander niet zo te beleven.

Zelf heb ik nu nog de Conti 810 om de velgen hangen ( winterset ) en ik ervaar deze banden als rustig.
Maar als je alle oude topics over winterbanden van 2009 / 2008 gaat lezen dan zul je merken dat anderen het anders ervaren maar ook die het ervaren als ikzelf !
Ik heb de tijd en t geld niet om alle diverse type banden onder mijn auto uit te proberen om te kijken welke t stilste is.

Bij aflevering zaten en banden onder en ik had geen keus.
En een band getest onder een Seat, klinkt mss heel anders onder een Volkwagen of Skoda.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan