Twijfels over aanschaf Fabia Combi GL

Tones

Actief lid
Het lijkt mij logischer dat je hem ergens begin januari op naam laat zetten i.p.v. december. Per saldo is het maar 1 maand verschil maar bij toekomstige verkoop van je GL, praat je dan over een auto van 2011 i.p.v. 2010. Had je daar al over nagedacht?
 

FredV

Banned
Het is zelfs zo dat de nu MRB en BPM vrijgestelde auto's in ieder geval tot 2013 zijn vrijgesteld. Er komt een geheel nieuw systeem dat vanaf 2010 geleidelijk als vervanger van de BPM wordt ingevoerd.
En uiteraard geldt die vrijstelling ook voor de occasions
 

b.vandenberg

Nieuw lid
Nou, mijn wens om de auto voor 1 jan op naam te hebben komt doordat ik niet helemaal vertrouw wat onze overheid doet. Op De Derde Dinsdag worden nieuwe plannen bekend gemaakt, en het zou zomaar kunnen zijn dat de iets te succesvolle regeling omtrent groene auto's veranderd. Als de BPM korting komt te vervallen zal dat hoogst waarschijnlijk op 1 januari zijn. Ik weet natuurlijk niet op dat in 2011 al het geval zal zijn, maar toch....

Het voordeel van de auto in 2011 op naam hebben, zie ik natuurlijk wel.
 

Combiron

Actief lid
Het is zelfs zo dat de nu MRB en BPM vrijgestelde auto's in ieder geval tot 2013 zijn vrijgesteld. Er komt een geheel nieuw systeem dat vanaf 2010 geleidelijk als vervanger van de BPM wordt ingevoerd.
En uiteraard geldt die vrijstelling ook voor de occasions

FredV, heb je ook een bron bij deze uitspraak? Niets is namelijk grilliger dan de dadendrang van onze politieke "leiders" om de voorgestelde bezuinigingen zo snel mogelijk te behalen:mad: En met een beetje pech draaien deze heren weer alles terug binnen een paar maanden.
 

FredV

Banned
FredV, heb je ook een bron bij deze uitspraak?

Bron: Auto In Bedrijf, Pieter Pijlman: "Belastingplan 2010 mist effect", blz 48-51, en interview met Jan Kees de Jager, staatssecretaris van Financiën "Ik gun de autobranche een welverdiende fiscale rust".
 

FredV

Banned
enige nuancering :
Dit is dus de officiële wetgeving:
Bron:
http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=78416&type=org

Fact sheet Zuinige auto’s Versie 25 november 2009 www.minfin.nl/belastingplan2010


Tabel: tarieven BPM
Tarieven BPM 2010-2013 (euro's)
2013

[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Zeer zuinige benzineauto’s, CO2-grens ≤110 g/km [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2010 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2011 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2012 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2013 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Zeer zuinige dieselauto’s, CO2-grens ≤ 95 g/km [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2010 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2011 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2012 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2013 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Elektrische auto’s (nulemissieauto’s) [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2010 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2011 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2012 vrijgesteld [/FONT][/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]2013 vrijgesteld [/FONT][/FONT]


Geen bijtelling voor elektrische auto’s komende 5 jaar
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Elektrische auto’s (nulemissieauto’s) hebben de komende 5 jaar geen bijtelling voor de auto van de zaak. Door deze maatregel wordt het voor werknemers interessanter om bij de keuze van een auto van de zaak voor een elektrische auto te kiezen. Voor de werkgever geldt dat de brandstofkosten substantieel lager zullen zijn dan bij werknemers die in reguliere personenauto’s rijden. [/FONT][/FONT]

Geen motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s


[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Het tarief van de (MRB) voor zeer zuinige auto’s gaat naar nul. Hiermee wordt de prikkel voor de keuze van een zeer zuinige auto vergroot. Het tarief voor zeer zuinige auto’s was in het vorige Belastingplan al teruggebracht naar een kwart van het normale MRB-tarief. Onder zeer zuinige auto’s worden personenauto’s verstaan met een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km (diesel) of maximaal 110 [/FONT][/FONT][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]g/km (benzine). De definitie van zeer zuinige auto’s zal periodiek worden herzien. Dit hangt ook af van de ontwikkelingen bij de elektrische auto’s. [/FONT][/FONT]​

Het kan dus idd zijn dat de MRB periodiek wordt herzien​

 

Captain Hook

Forumguru
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]De definitie van zeer zuinige auto’s zal periodiek worden herzien. Dit hangt ook af van de ontwikkelingen bij de elektrische auto’s. [/FONT][/FONT]

Het kan dus idd zijn dat de MRB periodiek wordt herzien​

Dat bedoel ik maar! :koffie:

Daarnaast klopt het verhaal dat electrische auto's nul gram emissie auto's zouden zijn, voor geen meter!
Wat dacht je van de productie van die auto en de voor het rijden benodigde electrische energie?! Dat is echt je kop in het zand steken om te doen alsof "de stroom komt toch uit het stopcontact?" en is er 'zomaar'. :icon_smile_dead:

Begrijp me goed, het is allemaal prachtige technologie en prima dat mensen hiervan willen profiteren. Maar de redenaties erachter rammelen aan alle kanten!
 

FredV

Banned
Dat bedoel ik maar! :koffie:

Daarnaast klopt het verhaal dat electrische auto's nul gram emissie auto's zouden zijn, voor geen meter!
Dat klopt op zich natuurlijk wel. Alleen in het kamerstuk wordt het zo genoemd.
Als je het zo bekijkt zoals je zegt, heb je natuurlijk wel gelijk.
 

FredV

Banned
Ik ben niet bang dat e.e.a binnenkort wordt afgeschaft.
Maar ik ben realist genoeg om geen illusie te hebben dat ik nooit belasting voor mn auto zal betalen (vanaf 2013 vermoed ik, zie laatste regel helemaal onderaan). Maar de tendens is verschuiving van MRB op basis van voertuiggewicht naar een belasting op basis van uitstoot. En aangezien een verbrandingsmotor een uitstoot heeft...
Voor elektrische voertuigen is het belastingregime vriendelijker. En of dat reeël is, laat ik in het midden.​

Geciteerd uit het officiele kamerstuk te vinden op:
http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=78416&type=org

Het Belastingplan 2010 is aangenomen door de Tweede Kamer.
Het gaat om de volgende maatregelen voor zuinige auto’s:
• Hogere BPM-korting van € 750 voor zuinige personenauto’s;
• Verlenging BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s;
• Stimulering Euro-6 dieselpersonenauto’s in de BPM;
• Geen bijtelling auto van de zaak voor elektrische auto’s;
• Geen motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s;
• Uitbreiding investeringsfaciliteiten voor zeer zuinige auto’s.


Ombouw BPM naar heffing op basis van CO2-uitstoot
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]De huidige BPM is onnodig ingewikkeld en stimuleert niet de aanschaf van een innovatieve, zuinige auto. Vorig jaar is daarom besloten de BPM om te bouwen naar een heffing op basis van CO2–uitstoot. Dit zal in vier jaar plaatsvinden. [/FONT]


[FONT=Verdana,Verdana]Verlenging BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s (nulemissieauto’s) [/FONT]
[FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana]Het kabinet wil het gebruik van de elektrische auto stimuleren. De BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s wordt daarom verlengd tot 2018. Zonder deze maatregel zou de vrijstelling per 1 juli 2013 zijn komen te vervallen. De vrijstelling wordt verlengd tot 2018, omdat dan naar verwachting de afbouw van de BPM, in het kader van de kilometerbeprijzing, is voltooid. [/FONT]
[/FONT][/FONT]
[/FONT]
 

LenK

Forumguru
Er staat een tegenstrijdigheid in dat citaat:

minfin.nl zei:
Vorig jaar is daarom besloten de BPM om te bouwen naar een heffing op basis van CO2–uitstoot. Dit zal in vier jaar plaatsvinden.
Volgens deze tekst en volgens een tabel op http://auto-en-vervoer.infonu.nl is in 2013 de BPM 0.0% (vervangen door CO2 heffing)

minfin.nl zei:
2018, omdat dan naar verwachting de afbouw van de BPM, in het kader van de kilometerbeprijzing, is voltooid.
En hier is de BPM pas in 2018 afgebouwd, 5 jaar later ?????
 

piair1982

Forumguru
Zoals ik het begrijp is het als volgt:
Dit geld voor bpm korting verlenging elektrische auto's, dus niet voor de andere auto's Die zijn dus 2013 BPM af.
 

LenK

Forumguru
Hoe ingewikkeld kun je het maken?
Geldt momenteel de afbouw van BPM alleen maar voor de auto's waar op BPM geheven wordt?
Maw als die extra paragraaf er niet was ging de electrische auto koper op 1 juli 2013 dan ineens BPM betalen?
 

piair1982

Forumguru
Hahaha tsja dat zou een mooie zijn. Met terugwerkende kracht? Dus alle prius insight en civic hybrid rijders zijn de pineut dan?

Trouwens de productie van een prius kost net zoveel co2 uitstoot als een dikke vrachtwagen doet met dag in dag uit rijden het hele jaar door.
Een Hummer wordt gemaakt met veel minder co2 uitstoot en de totale uitstoot zal minder zijn dan dat zo'n prius zijn hele leven maakt.

Hoezo milieuvriendelijk??
 

NielsW

Lid
Piar, een Prius/Civic is een hybride en geen electrische auto.
VW heeft bv al electrische auto's geleverd aan NL welke nu als leaseauto bij Essent worden aangeboden.
Ik denk dus dat dit allemaal al voorbereid is op het feit dat binnen 2 a 3 jaar een electrische auto overal verkrijgbaar is.
 

LenK

Forumguru
Volkomen :ot: tot de tijd dat volledig elektrische auto's net zo autonoom zijn als auto's met een brandstof motor zijn deze alleen maar goed voor rundum hause. De laadtijd moet ook aanzienlijk omlaag (door wisselbare batterijen oid). Ik denk daarom niet dat dit soort auto's het gaat worden maar voor die tijd al ingehaald zijn door brandstofcel auto's of auto's als de Chevrolet Volt met een generator aan boord lijken me meer haalbaar. Onderweg je eigen elektra opwekken dus.
 

piair1982

Forumguru
Gelukkig hebben we dus als Fabia rijders geen probleem.
We hebben de keus uit geen wegenbelasting of zuinige andere modellen. Dus waarom nog twijfelen om het maar is weer on topic te houden:grin:
 

GJS

Senior Member
Trouwens de productie van een prius kost net zoveel co2 uitstoot als een dikke vrachtwagen doet met dag in dag uit rijden het hele jaar door.
Een Hummer wordt gemaakt met veel minder co2 uitstoot en de totale uitstoot zal minder zijn dan dat zo'n prius zijn hele leven maakt.

Dat hele verhaal is allang weerlegd, dus waarom je dat er nu weer bij haalt???
 

piair1982

Forumguru
Daar heb ik nooit iets van meegekregen. Maar maakt ook niet uit. Het gaat hier nu over de twijfel van aanschaf van een fabia.

Hoever kan je off topic raken haha:grin:
 
Bovenaan Onderaan