Hoe reinig ik de binnenkant van mijn ruiten?

LenK

Forumguru
HET probleem bij schoonmaken voorruit is de bereikbaarheid. Dus iets met een steel er aan zou kunnen helpen.

Captain Hook

Forumguru
Bereikbaarheid:
Hoe meer 'trendy' een auto is, hoe lager het dak, hoe schuiner de ruit, deste moeilijker bereikbaar. :D
Volgens mij is de Yeti voorruit nog het gemakkelijkst te bereiken. (lekker vierkant design)

En al die dure merkmiddelen zijn net zo goed (of slecht) als de naamloze van Aldi, Lidl, huismerk-weet-ik-veel. Zo'n grote fles glasreiniger van de Lidl kost zoiets van 80 cent.
Enne azijn is ook pure chemie hoor.... Azijnlucht inademen is ook niet echt gezond! Gebruik dan tenminste schoonmaakazijn, daar zit geen kleurstof in... Maar ja, dan ruikt je auto lekker zurig. :crazy:

Ik gebruik een enigszins opgerolde theedoek, dan kan ik ook bij de onderste rand v.d. voorruit komen (tegen het dashboard aan). Dat is de lastigste plek. Voor de rest kan ik prima de hele voorruit van mijn O2 combi schoonmaken. Het lastigste vind ik nog twee zijruitjes in de kofferbak. Dan ga ik in de kofferbak zitten om er bij te kunnen; is een grappig gezicht. ;)

Ik heb ook slechte ervaringen met Glassex. De ramen beslaan er na sneller dan er voor.:biggthumpdown:

Wil toch een keer hetzelfde gebruiken als voor de ramen van het huis.
Gewoon een sopje van water met een klein beetje Dreft. Het recept van de glazenwassers. Daarna droogmaken met een oude schone theedoek.

Van de kranten had ik ook nog nooit gehoord. Je zou eerder denken dat de ramen vies worden van de inkt.

Rolle

Senior Member
Kranten heb ik inderdaad al eens gehoord.

wat ammoniak is naar het schijnt ook wel goed.

Alleen moet je dit dan wel verdunnen met water en niet zoals de schoonbroer van mijn collega met pure ammoniak doen. Anders kan je 3 weken met je ramen open en schele hoofdpijn rondrijden voor de geur weg is.

Steve

Senior Member
HET probleem bij schoonmaken voorruit is de bereikbaarheid. Dus iets met een steel er aan zou kunnen helpen.

Daar is een oplossing voor in de vorm van een Glass Master Pro.
Een steel van ongeveer 50cm en een vlak 3 hoekig deel met microfiber omhuld.
Helaas kost dit apparaat een euro of 17,50.

Nu zag ik laatst bij de action een goedkopere variant liggen voor ongeveer 2 euro.
Enige is dat de steel maar +- 25cm is en het vlak wat met microfiber omhuls is vierkant is waardoor je minder makkelijk in de uiterste hoekjes komt.
Er zitten 2 oranje microfiber omhulsels bij die in de wasmachine kunnen (uiteraard weer zonder wasverzachter wassen).

Vacaro

Senior Member
Makkelijkste voorruit om te poetsen lijkt mij die van een LR Defender, lekker rechtop en niks kromming. Dan kun je eerst met natte spons en dan met een aftrekkertje.
Zo doen wij dat op werk bij de reachstackers en terminaltrekkers, werkt nog het beste.
Zo doen professionele glazenwassers het ook.

Bij mijn eigen auto gaat het wat moeilijker zijn denk ik ruit heel plar en dashboard steekt ver naar binnen. En ik heb met mijn 1m74 lengte dan ook maar redelijk korte armpjes.
Mss de vrouw de auto laten poetsen vooral vanbinnen dan.

LenK

Forumguru
Je kunt een handdoek of zo op het dashboard leggen om te voorkomen dat er druppels op komen maar dat is ook weer gehannes als je in de punt vooraan moet zijn om het glas te reinigen.
Dus kun je na het ramen reinigen het dashboard weer gaan poetsen.
En dankzij de geroemde "zachte materialen" is dat weer een klus om het dashboard egaal van glans te krijgen :(
:ot:
Bij de dashboard spray's die ik ooit heb gebruikt was het middel erger dan de kwaal.
Iemand ervaring met Turtle ICE Total Interior? De Ice vloeibare was voor de buitenkant vind ik heerlijk spul om mee te werken en het geeft wmb een goed resultaat, maar of dat voor dat interieur spul ook geldt?

Spaced

Senior Member
Bij m'n huidige auto (Golf V) kan ik er redelijk gewoon bij. Ik spuit ruiten reinigingsspul van de appie over de gehele vooruit (niet dusdanig veel dat je dash ook zeiknat is), pak vervolgens de keukenrol en veeg met een papiertje de ruit van linksboven naar rechtsonder streep loos schoon. Wel regelmatig nieuw stukje papier pakken, want er komt nogal wat vuil vanaf...

Beniuewd of dit ook bij de Octavia gaat lukken.

Captain Hook

Forumguru
Ik wil helemaal geen glimmend dashboard. Het oorspronkelijk materiaal glimt ook niet.
Maar idd een stuk keukenpapier veroorzaakt veel stofdeeltjes.
Ik doe eerst de ruiten (met theedoek en ruitenspul) en dan met een harige meubelborstel aan de stofzuiger het hele dashboard en alle hoeken, gaten en kieren.

Na ruim 170.000km en 5 jaar ziet mijn O2 er nog steeds uit als nieuw (in ieder geval aan de binnenkant):489:

Constant

Erelid
Ik heb net de netdoek met raamwisser truuk uitgehaald met ruitenreiniger van de Appie, kan het resultaat nog niet beoordelen omdat de auto in de parkeergarage staat.

Vacaro

Senior Member
Gisteren auto eerste keer gepoetst en hieronder zie je resultaat.
Nog wel met gewone spons, emmertje warm water met scheutje dreft en zo'n zeemvel die in hulsje nat blijft voor in de auto afgezeemd. Binnenkort foto's plaatsen na detailed-day bij Meguairs. Nu alvast pics van hoe ie er nu gepoetst uitziet:
Als ik hier een ander merk mag posten, topic gaat toch over poetsen hé.

Bijlagen

• Antara20100220 001.jpg
    Antara20100220 001.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 85

Vacaro

Senior Member
Met een natte zeemvel en dan zo'n doek, waar je ook mee kan afstoffen, is iets van HaRa, zo van die house party's zoals tupperware ofzo..

LenK

Forumguru
Het gaat dus echt goed met een krant.
Heb net even de ruiten schoongemaakt met een opgefrommelde krant en was aangenaam verrast.
Je voelt een lichte weerstand bij de eerste wrijving, je ziet het glas schoon worden en dan glijdt de krant bijna zonder weerstand over de ruit die zo te zien perfect streeploos schoon is.
Hopenlijk schijnt de zon morgen om te kijken of het echt egaal schoon is.

Kost niks, dus wat let je om het ook eens te proberen.

Constant

Erelid
Ik heb het gisteren verprutst met de Albert glasreiniger en theedoek (met raamwisser). Zometeen nieuwe poging met de krant van gisteren.

Captain Hook

Forumguru
Dat vind ik knap (?), hoe kun je dat nou verprutsen? Simpele glasreiniger en een doek. Is echt geen rocket-science... :crazy:

Constant

Erelid
Misschien was de vloeistof niet de beste of de vuillaag te hardnekkig. Nog een tweede poging dan maar :grin:

Spaced

Senior Member
@Lenk,

ik kan gewoon niet geloven dat het zo goed gaat met een krant :tongue:

Gezien alle vuiligheden van de afgelopen periode, ga ik die van mij volgende week even door de wasstraat halen, dan ga ik gelijk deze methode proberen...

EdK

Forumguru
Het verbaast me niet dat het met een krant goed gaat, in de inkt zitten olieën verwerkt en deze zullen er voor zorgen dat het raam wordt gereinigd.

Een ander grootmoeders recept is boter, en dan niet om je ramen schoon te maken maar als je op strand hebt gelopen en er olieresten onder je voeten zitten.

En als je boomhars aan je handen hebt, dan ergste eerst eraf halen door ergens langs te schuren, maar dan hou je plakkende vingers. Wel haal ze door je hoofdhaar en het plakken is weg !

Bovenaan Onderaan