Hoe reinig ik de binnenkant van mijn ruiten?

Constant

Erelid
Na jarenlang autorijden heb ik nog steeds geen goede manier gevonden om de binnenkant van mijn voorruit op een goede manier (streeploos!) te reinigen. Als ik ga poetsen is het middel vaak erger dan de kwaal :407:. Wie weet raad?
 

nemo

Senior Member
Pak een schoon doekje
maak hem vochtig
vraag je vrouw waar de ramenwisser ligt
doe het doekje om de ramenwisser en veeg de binnenkant schoon
doe daarna een droge theedoek om de wisser
maak de binnenkant van de ruit droog
let op > na iedere 'veeg', de theedoek even verplaatsen zodat je een schoon stukje theedoek hebt

ps: patent by nemo
 

MarcoO2

Forumguru
"nemo: ik snap het niet en wil je patent niet overtreden; zou je het misschien eens willen laten zien bij mijn auto? :winkie:
 

Ralph

Lid
je pakt wat oude kranten, verfrommelt deze, en gaat hiermee over je voorruit wrijven!
Je hebt ze nog nooit zo schoon gezien! En geen last van vocht meer!!

Patent by Ralph!
 

cvegreen

Forumguru
Voorruit reinigen is inderdaad één van de moeilijkste zaken aan het poetsen van een auto. Sinds ik microvezel doekjes gebruik heb ik ook geen strepen meer , dat is zo goed en spotgoedkoop . Die kranten kan je achteraf ook nog doen als extra laat ons maar zeggen , maar het schoonmaken zelf doe ik met een sponsje met zuiver water en afdrogen met een microvezel doekje . Heb dan al een mooi resultaat vind ik , maar moet het nog mooier kan ja natuurlijk die truck met het krantenpapier ook doen , werkt perfect maar de ruit moet wel droog zijn daarvoor.
 

Captain Hook

Forumguru
Heel simpel en effectief:

Lekker goedkope glasreiniger van de Lidl en een schone, OUDE, VEEL GEWASSEN theedoek gebruiken.
Werkt uitstekend.

bijkomend voordeel; je auto ruikt er ook weer lekker fris van. :)

Krijg je al die vette kindervingertjes en autobahn aanslag mee weg.
Maar je interieur koolstoffilters schoon houden, scheelt ook een hoop...

Oh ja, Patented by Kapitein Haak
 

Gieliovd

Forumguru
Ik ga voor de Glassex behandeling.

Eerst het dashboard in de cockpitspray en dan de ramen goed schoonmaken. Bij voorkeur 2 keer. Ik gebruik gewoon papier.

Die van de krant was mij niet bekend. Ik twijfel dan ook aan de werkzaamheid. Tis droog op droog wrijven.
 
Even naar Autotaalglas, daar koop je professioneel spul, koop meteen 2 flessen ( iets van 5 euro per stuk) kan je de komende jaren voort. Ook handig voor in en rond het huis. Succes met alle tips.
 
Een ui in grote parten in lauw warm water gooien. Een schone microvezeldoek in het water dopen en soppen maar. Vervolgens drogen met een droge microvezeldoek en je hebt een streeploos en glashelder resultaat!
 

Pendragon

Forumguru
En een auto die van binnen stinkt naar uien :)
Echt, de manier met de krant is echt een hele goede. Eind 2000 waren wij in Nieuw Zeeland en toen wij de huurauto kwamen inleveren was daar iemand met kranten bezig de ramen aan het schoonmaken. Wij moesten er erg om lachen, maar die vrouw liet ons toen zien hoe goed het werkt.
 

Delight

Actief lid
Spiritus ontvet erg goed....
Lauw water...beetje spiritus erin...met spons op je ramen doen en droogwrijven met een theedoek...
Daarna met kranten napoetsen en schoon is je raam!
 

Vacaro

Senior Member
Was steeds wasstraat voor mij, en daar nam ik dan zo'n pakje met nat doekje en droog doekje om binnenkant van de ramen te doen.
Nu met de nieuwe "zwarte" Antara is car wash uitgesloten en zal ik dus ook andere manier moeten vinden.
Ik ga april een detailed-day doen bij Meguiar's, uiteraard worden daar de produkten van hunzelf aangeraden, maar zo'n dag is toch intressant om te leren poetsen zonder vegen.
Zal mijn ervaringen in ieder geval hier posten.
 

Gieliovd

Forumguru
@LenK: das een goeie ;) Maar dan krijgen we weer topics over vochtproblemen :)

@Mischa: oei, dat wist ik niet!
 

Steve

Senior Member
Skoda4x4 veel plezier in Baarn bij MTec.
Zal je veel van opsteken.

Nog een tip voor de microfiber gebruikers.
Was deze niet met een was verzachter in de machine want de was verzachter maakt de vezels kapot.
Tevens kan een normale microfiberdoek pluisjes op de ruit achterlaten, gebruik hiervoor een microfiberdoek voor glas.

Mochten jullie vragen hebben over hoe je bepaalde dingen kan doen kom naar de Skoda meeting en ik zal mijn truken doos open trekken :)
 

flip

Lid
En de goeie oude methode: azijn! Is ook veel gezonder dat al die middeltjes die een 'frisse' geur achterlaten, maar pure chemie zijn... èn goedkoper!
 
Bovenaan Onderaan