'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

nounou

Lid
1op 21! dan rijd je echt volgens "het nieuwe rijden", want bij mij zit het gemiddeld verbruik op 1 op 16.
 

hemi24

Forumguru
1ltr op 21km... ...

omgerekend ca 4.8ltr/100km

... als ik de tijd en het geduld ervoor had...! ;)
 

flip

Lid
Een (heel) laag verbruik is inderdaad mogelijk ... met de nodige zelfbeheersing! Zelf hang ik rond de 5.9l/100 km over nu 12.000 km (in Nederlands: 1 op 17), vooral dankzij mijn beide zonen die een iets zwaardere voet hebben. Al ontkennen ze dat in alle toonaarden. Rijden aan de wettelijke snelheden zonder veel vroemvroem levert volgens mij al een redelijke beloning op. Meer hoeft voor mij voorlopig niet, maar het is zoals met een grote SUV: als ik zou willen, dan zou ik kunnen. Hetzelfde psychologische gevoel, m.a.w., voor de helft van de prijs.
 

skodaboy

Forumguru
vandaag in Boskoop(NL) geweest... een rit van zo'n 190 km enkel richting vanuit Belgié.
over het hele traject dus heen en weer (380km) een verbruik van slechts 5.5l/100km met m'n 02 4X4. :smiley29:
ik heb me wel keurig aan de snelheidslimieten gehouden en praktische overal waar het kon de C.C aan..:xyxthumbs:
dit is de eerste keer dat ik het verbruik van de 02 zo laag krijg,meestal zit ik op een verbruik van zo'n 6.7l/100km of soms zelfs 7l/100km.
maja,ik rij dan ook voornamelijk secundaire wegen met druk verkeer en (veel) stoplichten...;)
 
E

Ex-lid 2926

Inderdaad erg zuinig. Mijn 1.9 TDI verbruikte de laatste volle tank precies 1:20. Dit met zoveel mogelijk inachtneming van de technieken van het nieuwe rijden. Er zaten echter ook een aantal korte ritjes met aanhangwagen tussen. Ik vind deze auto in ieder geval erg zuinig, zeker gezien het formaat. Het "nieuwe rijden" vergt wel een omschakeling. Maar met het flink stijgen van de brandstofprijzen is die stap snel gemaakt. Ik heb namelijk geen brandstofpasje van de baas, maar moet de diesel (zo duur en het stinkt ook nog) met eigen pinpas afrekenen.
 
1ltr op 21km... ...

omgerekend ca 4.8ltr/100km

... als ik de tijd en het geduld ervoor had...! ;)

Veel mensen denken dat, inclusief mezelf tot voor kort. Tot ik in de lesbussen van mijn werk (connexxion academy)brandstof verbruikmeters installeerde en van één van onze instructeurs het nieuwe rijden onderwezen kreeg. Resultaat was dat met het nieuwe rijden in mijn geval de gemiddelde snelheid omhoog ging. Het gemiddeld verbruik omlaag ging en de totaletijd hetzelfde bleef.

Inmiddels geven we deze training aan 7000 chauffeurs met gemiddeld genomen een besparing in brandstof van algauw een paar procent en in de meeste gevallen nauwelijks tijdverlies. sommige mensen zijn zelfs sneller met het nieuwe rijden.

Alleen rijd je gevoelsmatig als een oud wijf.

Dennis
 

flip

Lid
Hier zit misschien stof voor een nieuwe thread: hoe zuiniger rijden (zonder anderen teveel te hinderen)? Zijn er alvast tips?
Mijn bc leert me dat wat vroeger in de motorrem gaan ipv laat te remmen, een grote invloed heeft op je gemiddeld verbruik (en je slijtage van de remmen). De CR is IMHO ook gevoelig voor lage toeren, daar waar de PD dit niet was/is.
Wat jullie?
 

Mistraller

Senior Member
Tja, eerst alle open deuren maar eens opnoemen:
Niet onnodig optrekken als je al weet dat je later in de ankers moet
tijdig Uitrollen
Remmen op de motor
Bandenspanning controleren (iets te veel is beter dan iets te weinig)
Gewicht verlagen (fietsendrager dus niet altijd meezeulen)
Tijdig schakelen
airco uit
ramen dicht
niet te hard rijden
Bij keus tussen regionale weg en snelweg: regionaal, mits je gemiddelde snelheid hier dichter bij de 90 kan komen dan op de snelweg.
banden met lage rolweerstand gebruiken

Tot zover mijn open deuren. ;)
 

flip

Lid
Die automatische airco is alvast één van de geneugten die ik mezelf nooit meer (maar zeg nooit nooit) wil ontzeggen. Genoeg gepuft in een véél te warme auto, genoeg verkleumd als de verwarming nog niet werkte! Ik las trouwens ooit een test op auto motor und sport waar men aantoonde dat met open ramen rijden meer verbruik opleverde dan met de airco aan.
dus @mistraller: sorry, maar die deur gaat niet open (voor mij)
 

Neptukker

Forumguru
dus @mistraller: sorry, maar die deur gaat niet open (voor mij)
Climate control is inderdaad een luxe die je eenmaal aangewend niet meer wilt missen. Om hiervan te kunnen genieten hoeft de airco niet altijd aan te staan. Het lijkt me dat mistraller dat bedoelt. Ook is het handig om een aantal kilometer voor dat je op het reisdoel arriveert de airco uit te zetten zodat er geen vocht in het systeem blijft hangen (voorkomt muffe lucht).
Kortom: die deur mag je best openmaken want het kan brandstof besparen.
 

Mistraller

Senior Member
Tja. Als je wilt weten hoe je je verbruik moet verlagen met een O2, moet je niet op een ander onderwerp (comfort) overstappen.

Je vraagt: "Hoe zuiniger rijden zonder anderen te hinderen"

Airco uit is dan een van de meest voor de hand liggende antwoorden.

Aangezien ik ook actief ben in een duurzame-energie community hoor ik links en rechts mensen die hun verbruik tot onder de fabriekswaarden hebben gekregen.

Als de buitentemperatuur gewoon goed is, kan je ook even naar je auto lopen, ramen open zetten voor je wegrijdt, en dan pas vertrekken. Verbruik daarvan is 0, en zelfs nog meer comfort dan eerst in een hete auto gaan zitten, airco aan, koude lucht in je gezicht, en dan pas een lekker klimaat.
 
Van de week een ritje naar Terwolde gemaakt en bij elaar 350km gemaakt.

Denk 75% snelweg en 25% binnedoor en aardig doorrijden, zat ik op 4.4l/100km :bye:

ook geen storingen mee gemaakt en alweer 3000 km erbij met de box.
 

Logic

Actief lid
Als de buitentemperatuur gewoon goed is, kan je ook even naar je auto lopen, ramen open zetten voor je wegrijdt, en dan pas vertrekken.

Naar je auto lopen? Dat kan toch heerlijk comfortabel op afstand? Ook vandaag weer, auto staat in de zon, terwijl ik naar buiten loop met de afstandsbediening de raampjes open, en het waait meteen heerlijk door.
Even terugkomend op mijn verbruik, ik doe er weinig tot geen moeite voor. Ik ben al jaren gewend vlot door te schakelen, gebruik heel veel de CC, en heb mezelf aangewend geen haast te hebben. Ik rij wel heel veel snelweg, dat zeg ik er eerlijk bij.
Ik zie al 15 jaar lang automobilisten om me heen die denken tijd te besparen met harder rijden. Zeker in de spits heeft het geen effect(behalve op je verbruik....).
Ik heb in Friesland gewerkt vanuit de hoeksche waard, da's ruim 250 kilometer. Ja, als je continu 140 ipv 120 zou kunnen rijden dan bespaar je maar liefst 18 minuten. Het is alleen zo jammer dat je niet continu zo hard kan rijden. Een file, afremmen achter een paar vrachtwagens, en je zit weer snel dicht bij elkaar.
Ik rij vlot genoeg om niemand te ergeren, en ga echt wel eens flink op het gas staan als dat veiliger/nodig is. En het resultaat van dit alles: een laag verbruik, geen bekeuringen, en een volledig ontspannen berijder.
 
@TVL: ik veronderstel dat je die gegevens van de boordcomputer haalt. Nu onderschat de bc het verbruik zowiezo 10-15% en met een box ertussen wordt de meting nog eens extra vertekend (weet ik uit ervaring). Misschien is het beter om een paar keer na het tanken je reële verbruik na te rekenen en daarvan een gemiddelde te geven.
 

hemi24

Forumguru
Van de week een ritje naar Terwolde gemaakt en bij elaar 350km gemaakt.

Denk 75% snelweg en 25% binnedoor en aardig doorrijden, zat ik op 4.4l/100km

Heb het andere uiterste even uitgeprobeerd: 2 dagen op en neer van zuid-oost Groningen naar Eindhoven, via de A31 (D):

Planken met een volledige tankvulling geeft een verbruik van 6,87 l/100km over ruim 700km met een gem. snelheid volgens BC van 107 km/h... :tongue:

Even ter vergelijking: soortgelijke rit met de 1.9TDI leverde destijds een verbruik op van 7,43 l/100km (deze had wel een hogere topsnelheid en smallere banden).
 
Bovenaan Onderaan