'Oude' 1.9TDI vs. 1.6TDI Greenline

Spaced

Senior Member
@ Hemi, hoeveel toeren loopt jouw 1.6TDI bij 100km/h (op de cruise)?

Omdat ik dus niet in de combi bak/motor heb gereden die ik heb uitgekozen kon ik dat niet vergelijken. Mijn huidige 1.9TDI doet precies 2.000 toeren...
 

hemi24

Forumguru
1.6 TDI heeft een versnellingsbak met langere overbrengingen: draait bij 100km/h ergens rond de 1.875 omw/min. (3.000 bij 160).

De DSG zal daar in stand 7 nog wel weer wat afsnoepen en zal de topsnelheid hoogstwaarschijnlijk in z'n 6 bereiken...
 

Spaced

Senior Member
Oeh dat is wel netjes weinig.

Wat betreft die 7e trap: Denk dat dit inderdaad zoals jij zegt een pure "overdrive" is.

Nouja. Nog een week of 8 wachten...
 

Mistraller

Senior Member
Gisteren een proefrit gemaakt. Huidig: 1.9TDI, gereden in een 1.6cr greenline.

Ik was eerlijk gezegd verrast, ik vond hem helemaal niet sloom overkomen. Ook het lompe stilvallen wat de 1.9 nog wel eens presteerde bij optrekken in de 2e, kon ik niet echt voor elkaar krijgen. Ik heb geprobeerd hoe ie trok vanuit stilstand in de 2e versnelling, en dat viel mij reuze mee.

Ik zag overigens dat ABT tuning zelfs in de accessoire lijst staat, met behoud van garantie. Bij onze leaseregeling is tuning verder gewoon toegestaan, maar ga je meer brandstoftoeslag betalen. (Ongeacht of je door tuning ook meer zou verbruiken :| )
 

cvegreen

Forumguru
Bizar dat je meer brandstof toeslag moet betalen als je auto getuned is , terwijl eentje met tuning globaal gezien minder verbruikt als eentje die standaard is . Kijk naar Marco 2 , zijn auto is merkelijk zuiniger geworden na de tuning . Klinkt een beetje bizar eerlijk gezegd . Het zal hun manier zijn van het te ontmoedigen waarschijnlijk . Een andere reden kan ik er niet over bedenken.
 

Gieliovd

Forumguru
Tja... duidelijk gevalletje generaliseren. Dat weten we al.

Tunen is voor hardrijders, dus dan ga je meer verbruiken.

Duidelijk toch?

Beetje jammer ;) De motieven voor tuning zijn wisselend. Maar over het algemeen gaan mensen toch voor meer vermogen. Bijkomend van goed tunen is soepeler motorgedrag, lager verbruik bij gelijke rijstijl, etc.
 

Spaced

Senior Member
Ik heb helaas nog niks vernomen van JDEngeneering. Van de week nog even mailen, anders eens aanspreken op de meet...
 

Mistraller

Senior Member
Het staat bij de losse accessoires in de catalogus van 2010. Of dat dus mogelijk is op een 1.6 weet ik niet, maar er staat geen voetnootje bij of zo.
 
Ik ben maar even naar de fabriek in Tsjechie gereden voor een paar foto's van mijn toekomstige auto :cheer:;

P3040069.jpg


P3040071.jpg


P3040074.jpg
 
Weet je zeker dat dit hem is ?
Bij de greenline versie zou ik verwachten dat er een plaatje met de tekst 'greenline' staat onder de letters OCTAVIA.
Dit lijkt me een normale station of ambition businessline. Geen elegance want dan zou de dakrails zilverkleurig zijn.

Wel leuk natuurlijk om even een kijkje te nemen :-)


Ps. is dat een kras op het rechter-voorportier ???
:tongue:
 

cvegreen

Forumguru
Dat vraag ik me ook af , ben je zeker dat het wel jou wagen betreft ?
Zag het al in een andere topic en vond het al straf dat je speciaal naar de fabriek bent gereden om je skoda van de band te zien rollen . Dacht , hij was daar misschien op vakantie of voor het werk en daar dan meteen ff langs de skoda fabriek gereden .
 
Ik verwachte dus zo'n achterkant : "zie plaatje"
Die zie ik dus echt niet op "jouw" auto.
 

Bijlagen

  • OctaviaGreenline(Small).jpg
    OctaviaGreenline(Small).jpg
    34,4 KB · Weergaven: 24

hemi24

Forumguru
Volgens mij komen uit de fabriek in Vrchlabi uitsluitend de niet standaard O2's zoals de 4x4.

Volgens de website:
Our subsidiary factory in Vrchlabí assembles the steadily popular Octavia Tour as well as some individual modifications and accessories (luxury L&K, Scout model, sports RS, 4x4 etc.).
 
Ah ok, thanx voor de uitleg. Ik heb nu mijn eerste Skoda, dus nog niet zo bekend met de oude benamingen.
Site is wel lekker up-to-date dus :-)
 
Was daar op wintersport en ben daar is langsgereden, hij lijkt wel erg veel op mijn toekomstige auto.
Vond het wel grappig.

Ik heb trouwens wel de typeaanduiding eraf laten halen.
 
Bovenaan Onderaan