Verlaagd en spoiler geplaatst

quorumz

Actief lid
@Superb-MH, ik reageer alleen op wat je tikte:) (ik zal vast wel eens het hele stuk gelezen hebben)
 

Skody

Actief lid
De hamvraag is echter: 'Wat zou PON niet onder de garantie laten vallen indien je je auto gewoon met Eibach's rondom 30 mm verlaagd?' De Eibach's zijn waarschijnlijk kwalitatief nog beter dan de veren die af fabriek worden gemonteerd, is uiteindelijk minder hoog dan de MAD's en tasten verder niet je onderstel o.i.d. aan waarbij zaken gemodificeerd moeten worden. Gewoon andere veertjes eronder, uitlijnen en sjeezen maar. Als je wat hebt, gewoon dan laten repareren, leasemaatschappij heeft de verlaging toch in je maandbedrag doorberekend dus die gaat niet koeren..
 
Jaja, ik heb inmiddels alle lijnen al uitgezocht via de dealer, M.A.D. en natuurlijk de leasemaatschappij.

Dit zijn hun antwoorden (even waar het op neer gaat komen):

Wanneer u kiest voor een verlaging op de auto binnen een leasecontract dan mag u uitsluitend kiezen voor de verlagingsset die door de importeur (lees: PON) is goedgekeurd. Deze verlagingsveren dienen door de dealer gemonteerd te worden wanneer u kiest voor : monteren buiten de fiscale waarde van uw auto.
(Ofwel : achteraf monteren/ niet fabriek-af.)
Wanneer u NIET gebruik maakt van de door uw importeur vastgestelde verlagingsveren zullen alle garantie kwesties door uw importeur (lees : PON) van de hand gewezen worden. Dit omdat uw importeur (schriftelijk) heeft vastgelegd met welke fabrikant (M.A.D. in dit geval) zij garantie- en inkoop afspraken hebben.
Wanneer er een ander merk verlagingsveren onder uw leaseauto wordt gemonteerd zullen de eventuele kosten bij schade aan uw leaseauto direct worden doorbelast aan uw werkgever, omdat dit niet in de garantie valt.
Het achteraf monteren van andere merken dan M.A.D. houdt in dat u wijzigingen aan een leaseauto doorvoert die niet zijn afgedekt door uw dealer/importeur en uiteindelijk ook niet door de leasemaatschappij. Deze regel geld tevens voor het tunen van uw motormanagement buiten uw dealer om.

Ofwel : zaken aan je leaseauto veranderen die niet door de importeur of dealer worden voorgeschreven betekend : schokken bij schade aan de auto.
Dus als in het ergste geval er een (niet erkende) veer afbreekt en door je wielkast gaat, mag je de euro's laten rollen.

(PS : bovenstaand zijn niet mijn woorden, maar is mij wel medegedeeld !)
 

___JC___

Forumguru
Ehh ik heb met mn (lease) Octavia 4 jaar met Apex veren rond gereden. Achteraf gemonteerd en niet bij de dealer. Nooit een centje pijn gehad. Sterker nog, hij is gewoon op die Apx veren ingeleverd want een Skodaforummer rijdt met mijn fabriek-af onderstel rond..
 

Race Eend

Forumguru
Precies, het risico dat er een veer breekt bij een beetje degelijk merk is wel heel klein. Zeker binnen 3 a 4 jaar van het leasecontract.
 
Yep, ben het alllllemaal met jullie eens, alleen ga ik het risico niet nemen.
Je zult altijd zien dat er juist iets gebeurd op het moment dat je denkt: laat ik het maar doen.

Ik laat het keurig netjes door de mannen van de dealer, PON en M.A.D. oplossen en dan zit ik gebeiteld en veilig.
Het zal mijn tijd wel duren.

Heel simpel :
Als PON beweerd dat M.A.D. met 3cm achter en 4cm voor absoluut goed is voor de Superb II, dan is de schade die hieruit voortkomt fijn voor PON en niet voor mij noch voor de leasemaatschappij.
Mijn leasemaatschappij is ingelicht dus de schade factuurtjes van deze erkende verlaging gaan van de dealer rechtstreeks door naar PON.
PON zegt dat het perfect gaat en de realiteit zegt : gaat net niet.
Dus wordt de schuldvraag vrij eenvoudig.
 

Skody

Actief lid
Ik zie een aantal advocaten al de penneveer likken en met de hand op de tijdknop :-)). Ready for action..GO !! Welles, Nietes, Welles, Nietes...
 

Skody

Actief lid
Geloof mij maar, heb op meerdere forums gelezen wat je nu eigenlijk het beste kunt doen. H&R of toch MAD, of toch maar Eibach, wellicht Koni's ? Allemaal verlagen ze circa 3-4 cm en wat blijkt: gewoon té veel wanneer je met vakantie gaat, op slechtere wegen rijdt en vaak te stug (zeker als je meerdere mensen ook achterin zit. Met een beetje hobbel op de rijksweg met 140 heb je gelijk een deuk in je dak, maar dan van binnenuit :-)) en zitten je darmen achter je longen. De mensen die terug zijn gegaan van MAD / H&R of Eibach naar sportonderstel zijn hier 9 van de 10 keer zeer tevreden over. Ook geen gedoe met garantie etc.. Ik heb zelf ook de verlagingsveren van het sportonderstel er achteraf op laten monteren en ben hier dik tevreden over. Lekker sportief weggedrag, niet stoterig en toch super comfortabel i.c.m 17inch Trifids. Optisch zou 1 cm wellicht nog wat mooier staan, maar jammer dan. Vind comfort en goed weggedrag bij circa 40000 km per jaar belangrijker.
 

___JC___

Forumguru
Ahum...

Dat zei ik dus ook al. Een verlaging van 4cm is gewoon TE veel. Niet goed voor jezelf of je auto. Het kan wel, maar dan moet je niet veel km's maken..
 
nou ja...

Tje ben aan mijn 8ste auto toe oa: c-max altea mondeo vectra.
Allen zijn verlaagd geweets tussen de 4 en 6 cm .Ik rij 60.000 km p/j waarvan 85% op de autobahn. Ik heb nog nooit enkel problemen gehad met kappoten ingewanden gebroken veren ofzo iets.

Ga ook jaarlijks een paar keer met het gezin op vakantie, als je de auto een beetje goed belaad is het ook geen probleem....
 

Skody

Actief lid
Volgens mij moet je met een verlaging van 4-6 cm toch ook aan andere schokdempers toch? Als ik m'n auto 4-6 cm zou verlagen zouden de banden vastzitten in de wielkasten. Kan mij niet voorstellen dat dit ook maar enigszins comfortabel is.
 
verlagen

Nee kan ook niet zonder veren alleen onder de 3cm althans als je nog een beetje demping wil hebben.

Ik heb zelf altijd een schroefset er onder zitten van Duitser die ze zelf maakt ( hij maakt deze ook voor een paar rally teams, hij weet wat hij doet. Als hij ze er onderzet word hij daarna ook op de weegschaal gezet om de goede balans te vinden. beetje overdreven bij een o2 diesel..maar zit in de prijs)

maar heb ook H&R gehad onder mij Altea 140.000 Km mee gereden zonder enkel pijntje

ik ben dan ook van mening dat verlagen tot 3cm echt geen probleem is voor de auto's..waarom verlagen ze de eco auto tegenwoordig dan met 3cm...
 

___JC___

Forumguru
Dr zijn altijd mensen die het wel vinden kunnen uiteraard. Maar dr zijn ook mensen die een standaard sportonderstel al veel te hard vinden. Smaken verschillen. Belangrijk verschil is wel dat je dan ook de schokbrekers vervangen hebt. Dat scheelt wel natuurlijk net als het merk wat je kiest.
 

michelover

Forumguru
Proef gereden met het "sportonderstel" nou dat was geen topper. Kan je net zo goed geen verlaging nemen. Maakt voor het weggedrag namelijk niets uit. Alleen ziet het er iets mooier uit. Heb met mijn MAD set vijf man en bagage in de auto gehad en heb nog steeds een glad dak. Je kan natuurlijk altijd proberen met 100km/u over een drempel te gaan maar daar helpt geen veer of schokbreker bij. Gewoon normale snelheid over drempels en je nieren en andere ingewanden blijven op de juiste plek en het dak blijft ook heel. En de wielen lopen ook niet vast,kan nog steeds het stuur helemaal naar links/rechts doen zonder mijn spatbord te vernielen. En ik heb toch echt 18inch eronder liggen. Verder heb ik weinig last van de gaten in de weg. Het is allemaal maar net wat je wil en gewend ben. Rij al vanaf mijn eerste auto met grote velgen en verlagingen en ben daar aan gewend.
 
@Michelover :

Zoek jij nou eens een vlakke asfaltweg (zonder grote belasting in je auto) op en meet jij dan eens exact op :
- de afstand van de rand van je voorspatbord tot middenpunt vooras (L+R)
- de afstand van de rand van je achterspatbord tot middenpunt achteras (L+R)

Ik ben benieuwd......:crazy:
 

michelover

Forumguru
Heb even het meetlint erbij gepakt en gemeten.
Achterwiel van as tot voorkant spatbord 36cm.
Achterwiel van as tot achterkant spatbord 36cm.
Achterwiel van as tot bovenkant spatbord 36cm.
Heb ook de speling gemeten achter is dat ongeveer >3cm rondom.
Voorwiel van as tot voorkant spatbord 36cm.
Voorwiel van as tot achterkant spatbord 36cm.
Voorwiel van as tot bovenkant spatbord 35cm.
Speling voor ongeveer >2cm naar de bovenkant en >3cm naar voren en achteren.
Alles gemeten op een vlak stuk zonder inzittende of bagage.
Conclusie mijn wielen staan perfect in het midden, 1cm minder voor aan de bovenkant komt door de 4cm verlaging.
Heeft de dealer tochwel knap uitgelijnd na het plaatsen van de veren.
 
Bovenaan Onderaan