[O2] De beste autoband

Oli4

Actief lid
Voor die mensen , die nog even kunnen/willen wachten:
Uit een groot NL dagblad van vandaag:

"Autobanden worden 'groener'

STRAATSBURG (AFN) - Autobanden krijgen vanaf november 2012 een etiket met het brandstofverbruik, de geluidsoverlast en de wegligging bij nat weer. Autobezitters kunnen door dit 'ecolabel' kiezen voor milieuvriendelijker banden. Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met een compromis met de EU-landen daarover.


Zulke maatregelen lijken klein, maar het effect is groot'', zegt Europarlementslid Judith Merkies (PvdA). ,,Weer een voorbeeld hoe de consument met een bewuste keuze kan meewerken aan een beter klimaat.''
Net als bij het Europese energielabel voor elektronische apparaten worden de banden opgedeeld in klassen, waarvan de groene klasse A het beste resultaat oplevert en rood, klasse G, de slechtste.

Het etiket is deel van een EU-pakket aan maatregelen om in 2020 minstens 20 procent minder energie te verbruiken in de hele Europese Unie. Banden veroorzaken ongeveer 20 tot 30 procent van het totale energieverbruik van een auto".
 

LenK

Forumguru
Net als bij het Europese energielabel voor elektronische apparaten worden de banden opgedeeld in klassen, waarvan de groene klasse A het beste resultaat oplevert en rood, klasse G, de slechtste.
Het wordt eens tijd dat politici een label krijgen. Zou me niet verbazen als je dan voornamelijk G gaat zien :1439:
 

Porettuhcs

Senior Member
De exalto's liggen er onder.... wat een rust weer in de wagen... heb nog niet de nodige km gereden om er een oordeel over te geven maar die rust alleen al... :1761:
 

LenK

Forumguru
Lekker hè. Dat had ik met mijn gecupte Michelins toen ze getrimd waren. Heerlijk die stilte.
Nu maar hopen dat ze stil blijven.
 

Porettuhcs

Senior Member
Lekker hè. Dat had ik met mijn gecupte Michelins toen ze getrimd waren. Heerlijk die stilte.
Nu maar hopen dat ze stil blijven.

Heerlijk !!!! ... de bandenboer adviseerde mij om de banden om de 10.000 km te wisselen van voor naar achter en vice versa om het cuppen een beetje te voorkomen...
 

Porettuhcs

Senior Member
Cuppen is dus een verschijnsel dat zich onafhankelijk van bandenmerk en - type voordoet? Is daar niets aan te doen dan, via afstelling van de wielen of zo?

Bandenboer sprak over het hebben van een negatief camber en een lichte achteras wat het cuppen bevorderd...
 

skodaoctavia2

Actief lid
kan je vertellen dat het ene merk niet het andere is, met mijn polo station had ik avon banden er onder die begonnen na 1 maand te cuppen, daarna goodyear eronder en die hielden het een heel jaar uit voor dat die begonnen met cuppen. Avon is in de motorwereld een hele goede band maar autoband van dat merk was eenmalig voor mij.
Bij mij komen die van Falken eronder.
 

hemi24

Forumguru
Bandenboer sprak over het hebben van een negatief camber en een lichte achteras wat het cuppen bevorderd...

Met meer belading minder kans op cuppen?

Het is volgens mij wel een verschijnsel wat relatief vaak optreedt bij VAG-auto's: was al berucht bij Golf 2 en 3 en de Passat van voor '88 had er ook vaak last van...
 

Porettuhcs

Senior Member
Met meer belading minder kans op cuppen?

Het is volgens mij wel een verschijnsel wat relatief vaak optreedt bij VAG-auto's: was al berucht bij Golf 2 en 3 en de Passat van voor '88 had er ook vaak last van...

Ik ben een leek hier in maar dit is wat mij verteld is .... het is een combinatie van...een lichtgewicht achteras.... negatief camber... soort profiel van de band...
 
Voor nog slijtvaster moet je naar Michelin. Op mijn O2 had ik Primacy en die waren na 50K nog als nieuw.

Betekent dit dat je ze ook wilt adviseren aan anderen, of hadden de Michelins op je O2 ook aspecten, zoals geluid c.q. herrie, waarover je niet zo tevreden was? Ik overweeg deze banden namelijk voor de volgende set; momenteel liggen er Bridgestones Turanza ER300 onder. Ze zien er nog redelijk uit met ca 50.000 km erop.
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik heb de Michelins Exalto's er nog niet heel lang onder maar die stilte in de O2 nu.... heerlijk! :xyxthumbs:

Qua weggedrag merk ik (tot nu toe) weinig in het verschil met de Bridgestones Potenza's
 

Oli4

Actief lid

Oli4

Actief lid
Er zijn kennelijk nog géén ervaringen, dus zal ik maar de spits afbijten:945::
Ze zijn besteld en worden 02 april geplaatst.:bye:
 

VEEJAY

Forumguru
Echt wazig voor mijn vrouw haar 206 had ik Interstate genomen omdat deze heel goed uit een ANWB test kwamen vorig jaar. In de consumentengids van een maand geleden is dit juist de slechtste band....
 

Ted

Forumguru
Ik heb exalto's onder mijn skoda,: stil, veel grip en comfortabel. Voor na 58dkm versleten achter nog dik in orde. geen cuppen waargenomen.
 
Bovenaan Onderaan