Automatisch de kofferklep openen

LenK

Forumguru
Moet je dan niet aan de "klep gaan hangen" om hem weer dicht te krijgen?
Automatisch open is natuurlijk hardstikke handig, maar als het dichtdoen veel meer moeite gaat kosten dan is het geen verbetering.
 

Sand3r

Senior Member
Ik heb de oplossing gevonden op het http://www.skodatreff.de forum van de buren.
Het forum-lid Micha heeft daar eea getest en is tot de volgende conclusie gekomen.
De onderstaande veer is de oplossing.

SZ8020_1(2).jpg


De gasdempers even loshalen, 2 van deze kleine veertjes monteren en het spul terugplaatsen.


Nu deze veertjes maar eens tepakken zien te krijgen...
Type veer is de SZ 8020 in maat 20x051.
 

Sand3r

Senior Member
Inmiddels heb ik een Nederlandse aanbieder gevonden.
Voor een kleine 25 euro ben je klaar voor 2 veren. Hier zit dan wel 15 euro verzendkosten bij.

Wellicht een groepsaankoop organiseren om zo de verzendkosten te drukken?

Wie heeft er interesse?
 

Sand3r

Senior Member
Moet je dan niet aan de "klep gaan hangen" om hem weer dicht te krijgen?
Automatisch open is natuurlijk hardstikke handig, maar als het dichtdoen veel meer moeite gaat kosten dan is het geen verbetering.

Als ik het zo zie, hoef je niet aan de klep te hangen, aangezien de toegevoegde veertjes niet heel groot zijn. En pas gaan werken als de klep bijna sluit.

Maar om de klep echt dicht te krijgen, zal waarschijnlijk wel wat meer moeite kosten.
 
Inmiddels heb ik een Nederlandse aanbieder gevonden.
Voor een kleine 25 euro ben je klaar voor 2 veren. Hier zit dan wel 15 euro verzendkosten bij.

Wellicht een groepsaankoop organiseren om zo de verzendkosten te drukken?

Wie heeft er interesse?

Ik heb wel interesse... is het veel werk om te monteren.. ben helaas niet zo ontzettend technisch...
 
wow, dit moet ik ook hebben dus interesse heb ik zeker...

Wel uitkijken in lage parkeergarages trouwens...


Even een waarschuwing voor de knutselaars hier, om de gasveer los te maken van de achterklep (zie pdf van Sand3r) moet je een metalen beugeltje van de demper losmaken doe dit heel erg voorzichtig als dat beugeltje verbuigt en niet meer helemaal goed past kan de demper tijdens open gaan losschieten, gelukkig zitter er twee dempers op de achterklep dus hij zal niet naar beneden vallen maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

De reden dat ik dit weet is omdat tijdens mijn diensttijd ik een keer met mijn arm tussen een vallende motorkap gekomen ben waar dat beugeltje van verbogen was ondanks dat de demper goed vast leek te zitten schoot deze toch los toen ik er per ongeluk tegenaan stootte.
 

Octavia_II

Actief lid
wow, dit moet ik ook hebben dus interesse heb ik zeker...

Dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst zag, maar als je doorgaat lezen (op de duitse fora), dan zie je toch dat dit een aardige belastig op de ophangpunten van de gasveren met zich mee brengt (op het moment dat de klep gesloten is en dat is voor 99.99% van de tijd....).

Men is daarom ook bang voor het "afbreken" van de ophangpunten......

Ps. Er zijn mensen die zwaardere gasveren (die van de scirocco) hebben gemonteerd om de ophangpunten te ontlasten als de klep dicht is, maar of dit voldoende is .....

Groet,

Charlie
 
Ps. Er zijn mensen die zwaardere gasveren (die van de scirocco) hebben gemonteerd om de ophangpunten te ontlasten als de klep dicht is, maar of dit voldoende is .....

Hmm., interessant ik ga dit zeker een goed bekijken, die veerjes zullen niet duur zijn dus het testen waard en anders een kijken wat de Scirocco veren kosten.
 

Octavia_II

Actief lid
Heren,

veren zullen niet zo duur zijn, misschien een paar euro per stuk.
Gasdempers van een Scirocco kosten ook de wereld niet, denk ongeveer 50 euro.....

Groet,

Charlie
 
Dat dacht ik ook toen ik het voor het eerst zag, maar als je doorgaat lezen (op de duitse fora), dan zie je toch dat dit een aardige belastig op de ophangpunten van de gasveren met zich mee brengt (op het moment dat de klep gesloten is en dat is voor 99.99% van de tijd....).

Men is daarom ook bang voor het "afbreken" van de ophangpunten......

Ps. Er zijn mensen die zwaardere gasveren (die van de scirocco) hebben gemonteerd om de ophangpunten te ontlasten als de klep dicht is, maar of dit voldoende is .....

Groet,

Charlie

Mede forum leden, wat me opvalt is dat iedereen (inclusief mezelf) erg enthousiast is maar heeft OctaviaII geen punt... met de belasting van de ophangpunten.....???? Ik rij een lease auto en kan me voorstellen dat als er iets stuk gaat en men komt er achter dat ikzelf heb lopen knutselen dat ze niet zo blij zullen zijn...
 

MarcoO2

Forumguru
Daar zal men dan hoe dan ook niet blij mee zijn... ik ben benieuwd of het (ook op Duitse fora) alleen nog maar is gebleven bij "bang zijn voor", of zijn er daadwerkelijk ophangpunten afgebroken?
 

Neptukker

Forumguru
... wat me opvalt is dat iedereen (inclusief mezelf) erg enthousiast is ...
Ik ben niet enthousiast. :smirk: Omdat ik geen interesse heb in deze oplossing reageer ik (tot nu toe) ook niet over dit onderwerp.
Het nadeel lijkt mij dat je veel meer spanning op de techniek gaat zetten. Dit helpt bij het openen maar zal tegenwerken bij het sluiten. Persoonlijk vind ik het al irritant hoeveel kracht je moet zetten om een klep te sluiten, laat staan met zwaardere vering/dempers.
Juist mooi aan af fabriek systemen is mooi dat je bij het sluiten op een knopje drukt en dat vervolgens de boel keurig sluit. Op de IAA dit systeem bewonderd op BMW 7 serie, Mercedes S-klasse en Skoda Superb Combi (keurig rijtje dacht ik zo).
 
Bovenaan Onderaan