60 of 80? En vanaf welk bouwjaar?

Daan078

Senior Member
Goedemiddag, hier een tevreden Skoda (Superb 2.0tdi) rijder. Ben in de fase aangekomen dat ik mij aan het oriënteren ben op een EV, alleen dat is al een leuk proces. Uiteraard staat de Enyaq hoog op de lijst, vooral ook vanwege de goede cw waarde van zowel de gewone als van de coupé.
Qua gebruikt aanbod is er meer keuze uit de 60 dan uit de 80. Is het echt noodzakelijk om voor een 80 te kiezen, of zou een 60 ook moeten kunnen? Mijn woon-werk is 130km, vooral over snelweg/100km wegen; rij dan gemiddeld met 105/110 op de cruisecontrol.

Is er een bouwjaar die de voorkeur zou moeten genieten? Ik wil op zoek gaan naar een Sportline uitvoering.

Hoor graag jullie ervaringen en adviezen.

Tees

Donateur
De vraag is vooral wat je er verder mee wilt gaan doen. 260 km op een acculading haal je ook met de 60 in de winter prima. Maar als je (ook) geregeld lange vakantieritten, al dan niet met aanhanger/dakkoffer/fietsendrager erop, dan is een 80 het overwegen waard.

Precies om die laatste reden ben ik nu op zoek naar een 80. Wij kamperen, waardoor we zowel dakkoffer als (vaak) fietsendrager erop hebben. Dan gaat t verbruik flink omhoog, en kies ik liever voor de extra inveatering van een 80 om wat minder laadstops te hoeven hebben.

hemi24

Donateur
Kun je op zowel woon- als werkadres laden, dan is het eigenlijk niet relevant welk type je neemt.
2x 130km haal je ook in de winter gemakkelijk wel op een volle accu met een 60.

Edit: @Tees was me net iets voor…

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In de praktijk van vakantieritten, of andere langere ritten (familiebezoek ed.) zal de '80' vaak ook wat sneller kunnen laden aan DC snelladers.

Captain Hook

Forumguru
Ook een dingetje:

Van een gebruikt exemplaar telt natuurlijk ook de SOH waarde van de HV-accu.
En (bijvoorbeeld) 90% van 60kW is natuurlijk ook al heel wat anders dan 90% van 80kW... ;)

Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tees verdere verschillen tussen die twee accu groottes zijn mij niet bekend.
Mijn opmerking over dat DC laden was ook in het algemeen, bij eenzelfde BMS levert het (heel vaak) snelladen een vergelijkbare slijtage.
Kernwaarde daarin is het BMS, in combinatie met de accukoeling.
Daar zal binnen VAG geen noemenswaard verschil in zitten bij gelijke bouwseries.

Grootste verschil in bouwjaren is het infotainment en al dan niet ondersteuning voor voorverwarmen van de batterij. Als dat voor jou niet uitmaakt en iets trager laden geen probleem is kan je hier je voordeel mee doen in aankoopprijs.

Tees

Donateur
Kan je daar wat verder over uitweiden @albatros? Voor zover ik kan vinden wordt de accu altijd verwarmt als de temperatuur te laag is, maar is vanaf modeljaar 2022 (dus productie na ~juli 2021) een software update doorgevoerd die de accu in de winter tot 0 graden verwarmt ipv tot 10 graden omdat dat laatste te veel energie kostte. Die softwareupdate (2.8) is volgens mij ook in de oudere modellen doorgevoerd.

JJ te G

Donateur
Als het budget het toelaat zou ik zoeken naar een 85: het rendement van de aandrijflijn is beter en de accu-voorverwarming is goed geregeld.

Backpacker

Senior Member
Van de andere kant, de modeljaren vanaf 2024 zijn voorzien van SFD2 - da's regelgeving vanuit de EU die ervoor zorgt dat een gewone gebruiker met een OBD dongle geen wijzigingen meer kan aanbrengen in veel van de parameters. Dat kan alleen via de dealer en die rekent daar dik geld voor, als ze het al doen.

Een Enyaq is voorzien van allerlei "veiligheids" dingetjes zoals waarschuwingen als de auto denkt dat je te hard rijdt. Maar dat soort systemen zijn niet onfeilbaar. Met een OBD dongle kon je die setting op "save last setting" zetten zodat hij bij het starten de instelling van de vorige rit oppikte (dus "uit"). Maar met SFD2 kan je die wijziging niet meer maken, dus de setting staat op "default on", waardoor je bij elke rit die functie weer moet uitzetten. Dat kan dan gelukkig wel weer met een sneltoets, in veel gevallen, maar toch...

@Antera kan je hier ongetwijfeld meer over vertellen. Of begin hier: https://obdeleven.com/what-is-sfd2-unlock

Tees

Donateur
Sowieso is een FL-model zo recent dat de prijzen daarvan significant hoger liggen dan de modellen van 4-5 jaar oud die nu massaal uit de lease komen. Gegeven de vraagstelling van TS leek een FL-model mij niet aan de orde.

Over SFD2: daar kan de dealer vaak ook al niet al te veel mee.

Kan je daar wat verder over uitweiden @albatros? Voor zover ik kan vinden wordt de accu altijd verwarmt als de temperatuur te laag is, maar is vanaf modeljaar 2022 (dus productie na ~juli 2021) een software update doorgevoerd die de accu in de winter tot 0 graden verwarmt ipv tot 10 graden omdat dat laatste te veel energie kostte. Die softwareupdate (2.8) is volgens mij ook in de oudere modellen doorgevoerd.
Manueel voorverwarmen kan maar vanaf software 4 dacht ik (voor snelladen). Dit is dacht ik vanaf modeljaar 24 mogelijk (productie vanaf juli 23). Het infotainment heeft in het algemeen vanaf dan een grote update gehad, ook qua snelheid.
Of dit belangrijk is beslis je uiteraard zelf.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ah OK, dat had ik ook gelezen idd, alleen wist ik niet vanaf welke datum dit was. Ook hier geldt wel dat de prijsklasse aardig omhoog loopt (en het aanbod flink terug) als je naar modellen van MY24 of nieuwer gaat. Is idd ieder voor zich een keuze.

Bovenaan Onderaan