Aankoop EV, advies nodig!

Fmoon

Forumguru
Ik heb het eens bekeken. Maar die installateur zei mij dat alles verder goed was en het simpel was voor Liander. Maar zal als de offerte er is eens even nog vragen of alles nou goed was zodat die Liander kan langskomen. Neem aan dat die gozer dat wel goed aan me verteld heeft.

PizzaPieter

Donateur
Mss kun je opheldering geven wat je bij Liander aangevraagd hebt.

Ga je van 1x35A naar 3x25A?

En stuur anders óók een foto van je groepenkast mee met vnl een foto van de hoofdschakelaar

Fmoon

Forumguru
1x40a naar 3x25A ja.

Moet foto verkleinen dus is wat wazig.

Bijlagen

• e3669417-37eb-4fdc-9b8e-488fc8994710.jpeg
    e3669417-37eb-4fdc-9b8e-488fc8994710.jpeg
    96,7 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Oke, veel ruimte, weinig groepen.

Slimme meter lijkt wel van nieuwste (uitgegeven) generatie te zijn, maar de foto is te slecht om de rest te onderscheiden.

Ik zie dus niet wat de hoofdschakelaar is, maar ervanuitgaande dat het de onderste is lijkt dit geen 4 polige te zijn

Heb je een foto van de hoofdschakelaar?

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Als ik het goed zie van beneden naar boven.

Kastje onder je slimme meter: Holec met 1 fase (want 1 schakelaar)

Slimme meter

Groepenkast, met als onderste 2 schakelaars.

Een 3 fase hoofdschakelaar lijkt op/zijn 4 schakelaar met één grote hendel, die zie ik niet.
Als die er niet zit en je groepenkast is niet voorbereid op 3 fase, dan gaat de Liander monteur precies niets doen (mss koffie drinken en wel een rekening sturen)

Fmoon

Forumguru
Hahah ja ik heb er echt geen verstand van. Degene die langskwam voor de laadpaal zou me een offerte sturen, maar ik hoorde werkelijk van alles voorbij komen dus wellicht heeft die me het ook verteld hoor. Ik zal die offerte eens even afwachten want misschien heeft die wel gezegd dat die dat ook voorbereid voordat Liander komt. Ik heb eigenlijk slecht opgelet denk ik. Als de offerte komt kijk ik even of ik er wat over zie staan en anders vraag ik het even.

Sowieso bedankt voor de info, dan kan ik daar even op navragen. Dit bedrijf doet als ik de site bekijk uitdagendere dingen dan een simpel laadpaaltje dus vermoed dat het wel goed moet komen.

Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Heb die man nog even bericht, dat komt inderdaad bij de offerte erbij (morgen). Die maakt hem dus eerst gereed zodat Liander ook z’n werk kan doen. Thanks voor de tip! Want volgens mij was die dat niet in eerste instantie van plan :-p misschien toch maar even nog een adresje vragen.

EdK

Forumguru
en dan 3 voedingsdraden naar de meterkast trekken.
Bedoel je hiermee de kabel van buiten van hoofdkabel naar de hoofdzekeringen ?
Want vanaf meter naar jouw groepenkast moet jij aanbieden aan hun !
Dus je moet zo en zo een hoofdschakelaar 40A / 4polig in je groepenkast plaatsen en vandaar bied je dus 3 fase draden en 1 nul draad aan
En vloegel bood ik dan 6mm² aan , maar na een hele discussie bied ik tegenwoordig maar 10mm² aan met een 63A/4p hoofd schakelaar.
En je kunt dan meteen al de gehele groepenkast alvast verdelen zodat je de grote vermogens over de 3 fases verdeeld als dit 230V verbruikers zijn
Moet je nog apparatuur aanschaffen en je dus de 3 Fase krijgt dan kijken of die apparatuur er ook in 3 fase uitvoering is , zodat je de boel mooi over de 3 fases verdeeld.
En zet op en B40/30mA / 2P aardlekschakelaar een 3 tal afgaande groepen op die manier met 3 B40 creeër je 9 groepen !
En ja je mag onder één aardlekschakelaar 4 groepen plaatsen, maar zet er max altijd maar 3 achter.

Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik via de werkgever alles voor inkoopsprijs kan aanschaffen , dus dan pak je veel makkelijker van alles wat meer

EdK

Forumguru
Heb je een foto van de hoofdschakelaar?
Zover ik kan zien zit er GEEN hoofdschakelaar !
En die is zeker verplicht bij aantal groepen wat ik nu zie.
Maar als deze meterkast zou zien dan ging letterlijk alles er uit inclusief de kasten en kwam er compleet nieuw in !
En alles uitbedraad met VDS draad en geen enkele KAM , want dat zijn hopeloze probleem dingen...
Veel te veel ellende meegemaakt met die kammen en je bent meteen merk gebonden.....

Tees

Donateur
Dank voor de aanvulling @EdK. Ik had niet helemaal scherp meer wat de electricien bij mij had gedaan om de meterkast gereed te maken voor 3 fasen. Iig herverdeling van de groepen (op mijn voorstel van welke groepen op welke fase, ik had zelf m'n verbruikers in kaart gebracht en welke ik normaliter gelijktijdig gebruik), nieuwe hoofdschakelaar en 3 aardlekschakelaars (plus een losse aardlekautomaat voor de PV). Hoe het van de hoofdschakelaar naar de hoofdzekering(en) ging weet ik niet meer precies of die 3 draden nou door de elektricien of de monteur van Stedin gedaan waren. Maar een elektricien weet meestal wel wat de netbeheerder doet en wat hij (soms zij) moet doen.

EdK

Forumguru
Ach eerste wat ik leerde toen ik begon met werken was !!
Gasten van Nuon ( heden Liander ) hebben ALTIJD gelijk en ga er nooit tegenin !!
Als ze komen dan Koffie en Thee klaar hebben staan !
Dan heb je de eerste slag al gewonnen , en mocht er dan toch een dingetje fout of verkeerd zitten dan vertellen ze je dat MAAR passen het wel even aan.
En zorg dat die hele meterkast LEEG is !
Want als ze motten wachten omdat jij nog wat boekenplanken en stofzuiger en noem maar op moet verwijderen..... tsja dan sta je al 1-0 achter...

Fmoon

Forumguru
Ik ben dan benieuwd naar de offerte van de elektricien. Die zegt me dat het helemaal goed gaat komen. Haha, tegen welke prijs hea.

PizzaPieter

Donateur
Bedoel je hiermee de kabel van buiten van hoofdkabel naar de hoofdzekeringen ?
Want vanaf meter naar jouw groepenkast moet jij aanbieden aan hun !
Dus je moet zo en zo een hoofdschakelaar 40A / 4polig in je groepenkast plaatsen en vandaar bied je dus 3 fase draden en 1 nul draad aan

De draden van de slimme meter naar de hoofdschakelaar in de stoppenkast legt Liander zelf aan, zolang er een geschikte hoofdschakelaar is.

Zij openen de groepenkast en vervangen de 1 fase aansluiting tussen slimme meter en groepenkast voor een 3 fase aansluiting, verwijderen de overbrugging en hotsa.... 3 fase in je groepenkast.
Kost een paar centen, heb je ook wat.

Zou beetje raar zijn als je tijdelijk losse kabels uit je groepenkast hebt hangen.

EdK

Forumguru
Zou beetje raar zijn als je tijdelijk losse kabels uit je groepenkast hebt hangen.
Ik heb een tijdelijke draad met doorlus gemonteerd zitten voor het bestaande met 4p HS
En lever dan altijd de nieuwe stukken draad in VDS (soepel) met adereind hulsen erbij met een oude goede aderhulstang erbij in meterkast.
Zie liever alles in VDS uitgevoerd dan dat stugge VD liander draad/kabel
En nog nooit een monteur gehad die het niet gebruikte !!
Maar krijg ook nog vaak te horen , van dat ze het zo nog maar zelden zien !

In meterkast zelf zal ik in principe nooit flex gebruiken , is altijd gewoon vaste pijp 16mm of 19mm (5/8"of 3/4")
Kabels die vanuit kruipruimte komen gaan altijd langs zijkant eerst geheel boven waar plafond komt en dan pas weer naar beneden naar groepenkast.
Het moet er strak uitzien ! En aan één 330x220 kast niet voldoende dan komt er exact zelfde naast en niet een 220x220
Ja is paar euro goedkoper maar ziet er niet uit... plus je houd ruimte over voor toekomst !
Want in toekomst komt er geheid wel een uitbreiding bij !

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Maar even iets zijdelings hiervan !

Vloegel moest je altijd een aardpen laten slaan toen als de koperen waterleidingen in de grond verdwenen.
Maar 2 jaar terug een woning van neef geheel voorzien van elektra ( full electric ) in Almere.
En ik dus tegen me neef dat hij een aardpen moest laten slaan !
Maar hij twijfelde daar aan omdat buren in die wijk dat ook niet hadden laten doen.
Toen ze kwamen schouwen en de vraag werd gesteld kregen we te horen dat Liander de aarde nu ook levert !!
Dit is (was) voor mij even geheel nieuw en toen we hier in mijn woonwijk van gas afgingen en van 1 fase naar 3 fase gingen werden alle kabels vernieuwd en werd er ook door Liander de aarde geleverd !
Alleen de aarde die van aardpen kwam die sloten ze evengoed ook aan !!

Maar is dit nu standaard dat Liander de aarding ook gaat leveren bij woningen ?

Bovenaan Onderaan