Kan de auto langer ‘aan’ blijven?

Fif

Lid
Ik zou graag willen dat als ik bijvoorbeeld bij de glasbak stop om even te dumpen, de auto gewoon ‘aan’ blijft.
Nu gaat hij binnen een halve minuut ofzo uit en moet je na het inschakelen weer de hele hulpsystemen-uitschakelen riedel door.
ik vergelijk met mijn vorige Volvo en die bleef gewoon netjes ‘lopen’
 

EdK

Forumguru
Wel de flessen op bijrijdersstoel leggen en strak tegen de glasbak aanrijden en na raam geopend te hebben de flessen dumpen.
Andere oplossing dan het sneller doen binnen de 30 sec zal er niet zijn..... :koffie:
 

unphoto

Nieuw lid
Probeer eens de versnellingsbak in neutraal te zetten en de handrem erop zetten.

De vraag is, wil je dit in alle scenarios?

Zie dat verhaal van die zanger waar zijn lopende wagen met 3 kids op de achterbank is gestolen, en dat is dan ook nog op zijn erf geweest.
 

EdwardP

Forumguru
Als ik de versnellingsbak in neutraal zet en m’n deur open doe, begint de S3 te blèren dat ik de pook in P moet zetten.
 

unphoto

Nieuw lid
EDIT, mijn onderstaande reactie was in veronderstelling dat de reactie van EdwarP, de reactie van OP was.

Blijft de wagen op contact? De deur moet dicht zijn uiteraard.
Als ik het goed begrijp wil je de auto niet steeds opnieuw aanzetten zodra de auto op contact staat maar niemand detecteert op de bestuurdersstoel en na 30 seconden het contact verbreekt, correct?

In deze moderne tijden kan je niet alles verwachten.
Vroeger komt nooit meer terug.
Vooruitgang komt ter opoffering van oude gemakken.
Ying/Yang.
Er bestaat geen scenario waar de auto aan blijft onder "normale" condities op MQB, tenzij men weet dit aan te passen met codering.

Vergelijkbaar scenario is het start/stop systeem; men wilt dat dit werkt wanneer het hen uitkomt, en niet wanneer de auto dit uitvoert op basis van voorgeprogrammeerde logica (met dank aan uitstoot norm etc etc).
Workaround hiervoor is om de auto te foppen om permanent de laag voltage drempel op nominale waarde in te stellen....maar dan werkt het start/stop systeem niet meer wanneer je het soms wel wilt.

Neutraal zonder bestuurder zou de auto zonder prerequisites/condities laten:
-Geen bestuurder aanwezig.
-Geen parkeerstand/Drive voor de bak gedetecteerd (auto kan rollen).
-Contact aan
Als dit niet werkt, weet ik geen alternatief te suggereren, anders dan codering te zoeken om het alarm van module 17 te vermijden (niet langer mogelijk zover ik weet) of om: "contact aan, zonder bestuurder" condities te negeren.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar dan werkt het start/stop systeem niet meer wanneer je het soms wel wilt.
Ik rij sinds 2011 in auto's met start/stop systeem, maar ik kan mij geen enkel moment of omstandigheid herinneren dat ik behoefte had aan een werkend start/stopsysteem.
Als ik de motor tijdelijk uit wil hebben (geopende brug of zo), dan kan ik dat heel goed zelf. Daar heb ik geen systeem voor nodig dat op ongelegen momenten net de voor mij verkeerde keuze maakt.
Met de handgeschakelde Fabia was dat natuurlijk geen probleem omdat daar twee handelingen bewust verricht dienden te worden om het te laten werken, en die twee handelingen (in vrij zetten en koppeling op) deed ik zo goed als nooit. En dan was er alsnog het knopje om de S/S te overrulen.
Met de huidige Leon (DSG) was het echter een absolute ramp, omdat het bv. bij het oprijden van een drukke rotonde vaak nét die fractie van een seconde te lang duurde voordat de motor weer aansloeg waardoor ik dus wéér niet het gaatje kon benutten. Dus heeft een van de monteurs bij de dealer destijds (na enig aandringen, dat wel) het systeem permanent uitgeschakeld, tot mijn grote voldoening.
 

unphoto

Nieuw lid
Ik rij sinds 2011 in auto's met start/stop systeem, maar ik kan mij geen enkel moment of omstandigheid herinneren dat ik behoefte had aan een had aan een werkend start/stopsysteem.
Dit is een beetje offtopic daar ik het meer aanhaalde als de compris regel in moderne auto's.

Eigenaren met een handbak, met een start/stop systeem, waren vaak niet eens bewust dat zij de auto eerst in neutraal moesten en op de handrem moesten zetten
Dat gezegd te hebben kan je deze auto's ook niet langer scharen onder "moderne auto's". Ik doel dan echt op Euronorm 6 tijdperk.

Ik had hiervoor een Audi A6 (model jaar 2020) met de 3.0 TFSI V6 Mild Hybride.
Niets is irritanter dan het "coasten" van de DSG bak in de bebouwde kom of afrit maar, als je veel lange stukken rijdt op de snelweg is het wel "praktisch". Het is naadloos en cruisecontrol doet verder alles voor je.
Los van het technische leed wat daarmee gepaard gaat op langere termijn, wilde ik het uit hebben in de stad, en op de snelweg en file was het praktisch. Om het te vermijden zet je de bak in S en opgelost. Daar had je die "optie" nog.

Dat te hebben gezegd, heb ik nu de Plugin Hybride (S)3v5 en mja, het is een collectie van compromissen. Je hebt gewoon weinig keuzes meer omdat de emissie norm strenger en strenger wordt en de "ondersteunende" opties als maar stricter en stricter worden. Dit is ook de reden waarom alles bij contact aan standaard weer aan staat en het irritante piepen en bleren vrijwel niet meer uit kan.

Als je technisch naar de meest moderne auto's kijkt moet je wel je pet afdoen voor de engineers die het blijvend mogelijk om alles maar in de auto's te blijven proppen...alleen interesseert het de consument niet wordt er vaak alleen maar geklaagd dat die veiligheid opties niet meer te overbruggen zijn. Dat was dus mijn punt. Je kan niet alles hebben, tijd staat niet stil en de spelregels veranderen steeds.
 

EdK

Forumguru
Eigenaren met een handbak, met een start/stop systeem, waren vaak niet eens bewust dat zij de auto eerst in neutraal moesten en op de handrem moesten zetten
Ach als je als eigenaar van een handbak gewoon de manual leest die je bij de wagen geleverd krijgt , dan had je dat gewoon kunnen lezen en had je ook geweten dat hij echt niet op de handrem hoeft.......... :pieker:
 

unphoto

Nieuw lid
Ach als je als eigenaar van een handbak gewoon de manual leest die je bij de wagen geleverd krijgt , dan had je dat gewoon kunnen lezen en had je ook geweten dat hij echt niet op de handrem hoeft.......... :pieker:
Er zullen hier niet veel eigenaren zijn die auto uit de fabriek hebben laten rollen die dezelfde wagen nog rijden en daarnaast, hoeveel mensen lezen nu de handleiding, daar zijn forums voor toch.
Dat gezegd te hebben is onze fabia 2(met dezelfde 02T bak) ook bijna 300.000km in bezit (zit nu iets over 400.000km op).

Ik zei handrem omdat neutraal of koppeling in en waterpas niet echt altijd logisch bij iedereens verbeelding aanspreekt.
Koppeling in en stil staan zonder rol en binnen tilt sensor norm is ook zo een mond vol.

Terug naar OP.
Ben benieuwd of het bij zijn/haar auto het "probleem" heeft verholpen.
 
Laatst bewerkt:

unphoto

Nieuw lid
Mag ik zeggen dat ik het een "non-probleem" vind ?
Tuurlijk. Iedereen heeft zijn eigen verwachtingen.
Toch is het een valide vraag/opmerking van OP. Daar was het oorspronkelijke antwoord ook op.
Misschien dat het ook iets heeft gedaan voor @ESL.

Omwille van het irritant vinden en waarom dit soort dingen alleen maar zullen toenemen, zonder de mogelijkheid om iets te kunnen mitigeren en ervoor terug te krijgen..tja men zal ermee moeten leren leven en soms zijn er nog wel eens dingen die je kan inzetten zonder heftige aanpassingen.
 
Bovenaan Onderaan