Ik rij sinds 2011 in auto's met start/stop systeem, maar ik kan mij geen enkel moment of omstandigheid herinneren dat ik behoefte had aan een had aan een werkend start/stopsysteem.
Dit is een beetje offtopic daar ik het meer aanhaalde als de compris regel in moderne auto's.
Eigenaren met een handbak, met een start/stop systeem, waren vaak niet eens bewust dat zij de auto eerst in neutraal moesten en op de handrem moesten zetten
Dat gezegd te hebben kan je deze auto's ook niet langer scharen onder "moderne auto's". Ik doel dan echt op Euronorm 6 tijdperk.
Ik had hiervoor een Audi A6 (model jaar 2020) met de 3.0 TFSI V6 Mild Hybride.
Niets is irritanter dan het "coasten" van de DSG bak in de bebouwde kom of afrit maar, als je veel lange stukken rijdt op de snelweg is het wel "praktisch". Het is naadloos en cruisecontrol doet verder alles voor je.
Los van het technische leed wat daarmee gepaard gaat op langere termijn, wilde ik het uit hebben in de stad, en op de snelweg en file was het praktisch. Om het te vermijden zet je de bak in S en opgelost. Daar had je die "optie" nog.
Dat te hebben gezegd, heb ik nu de Plugin Hybride (S)3v5 en mja, het is een collectie van compromissen. Je hebt gewoon weinig keuzes meer omdat de emissie norm strenger en strenger wordt en de "ondersteunende" opties als maar stricter en stricter worden. Dit is ook de reden waarom alles bij contact aan standaard weer aan staat en het irritante piepen en bleren vrijwel niet meer uit kan.
Als je technisch naar de meest moderne auto's kijkt moet je wel je pet afdoen voor de engineers die het blijvend mogelijk om alles maar in de auto's te blijven proppen...alleen interesseert het de consument niet wordt er vaak alleen maar geklaagd dat die veiligheid opties niet meer te overbruggen zijn. Dat was dus mijn punt. Je kan niet alles hebben, tijd staat niet stil en de spelregels veranderen steeds.