Afremmen op de motor bij afdalingen niet mogelijk.

hemi24

Forumguru
ik heb de DSG toen manueel in 2e gehouden, laten uitbollen tot 5500 rpm en dan ff stevig remmen tot die terug op 2000-2500 rpm kwam..
zo kregen de remmen toch een beetje de kans om af te koelen tussendoor.
Soms kan het handig zijn om te observeren hoe de “locals” rijden; die rijden namelijk niet zo… :pieker:

gehaktbal

Forumguru
Heb nu inmiddels al een paar maanden een 1.0 TSI, weliswaar met handbak.
Maar afremmen op de motor gaat eigenlijk prima. Als in: 'normaal'. Een DSG wijkt in dat opzicht niet af van een handbak, als je berg af terugschakelt.

Echte praktijkervaring in gebergte heb ik nog niet, maar uitrollen richting een verkeerslicht geeft in elk geval niet het gevoel dat de motor minder afremt dan wat ik zelf verwacht na ervaring met andere auto's en motorisering.

Soms kan het handig zijn om te observeren hoe de “locals” rijden; die rijden namelijk niet zo… :pieker:
Dus de locals "remmen niet op de motor en gebruiken de voetrem enkel indien nodig"?
Goed om te weten, misschien hebben ze wel een retarder of Jake brake laten installeren...

Hoe een ander het doet is alsnog irrelevant, andere auto, andere gewichten, andere motorisaties....

Feit blijft dat de 1.5 TSI een 2ton Kodiaq niet geremd krijgt op de motor bij een lange steile afdaling. De vRS met 2L Bi-TDI heeft daar, naar mijn ervaring, géén probleem mee. Net zoals men o4 en vroegere Focus 1.5 tdci. Men '09 mazda 3 met 1.6i had dat probleem dan weer wel.

@gehaktbal

je hoeft niet naar de bergen om je motor rem te testen, stapvoets in 1e versnelling van een steile afdaling zoals een dakparking of ondergrondse parkeergarage werkt ook.

Tees

Donateur
Ik herken wel wat je zegt hoor @stuntevie. Ik heb een handgeschakelde 1.2 TSI in een O2, maar mijn aanpak is dezelfde: in z'n 2 naar beneden rollen, tot de snelheid te hoog wordt en dan af en toe (afhankelijk van de situatie, meer of minder stevig) terug remmen. Op die manier oververhitten de remmen iig niet.
De tip dat in D de bak in zeilstand kan gaan lijkt mij een goed punt. Ik heb zelf geen ervaring met DSGs, dus kan het niet over meepraten.

@hemi24 geen idee wat jij denkt dat de locals doen...in Oostenrijk heb ik van alles gezien: netjes remmen op de motor (zal dan een hogere compressie zijn dan de TSIs), continu doorremmen, en keihard de berg af raggen. Die laatste 2 opties ambieer ik niet, en de eerste lukt niet met een lage compressie-motor.

@Nooij is overigens al een maand niet meer hier geweest. Ben benieuwd hoe het er nu voor staat.

hemi24

Forumguru
@stuntevie : misschien laat je domweg de snelheid te ver oplopen?

Als je gaat jo-jo-en tussen 2000 en 5500 toeren zit je vermoedelijk ergens in een snelheidsbereik tussen 35 tot 100 km/h.
Van 100 naar 80 afremmen genereert veel meer warmte dan van 80 naar 60 afremmen.

@hemi24 , een DSG7 heeft niet dezelfde verhoudingen als een manuele zesbak hoor.
Zelfs een golf GTI mét DSG haalt geen 100km/h in 2e.
De Kodiaq zit rond de 70km/h aan 5500 toeren, Nog steeds te snel voor een haarspeldbocht:ROFLMAO:

NordicVolvo

Actief lid
Op de motor afremmen met de 1.0 is echt waardeloos. Ik heb de ervaring nu van meerdere keren in Noorwegen met onze Octavia. Er is gewoon niet veel compressie. Je zult altijd moeten bijremmen.

Wat ik ook merkte is dat bij teveel toeren de DSG zelf een hogere versnelling pakt. Dan moet je dus bijremmen om dat te voorkomen.

Het is gewoon het nadeel van de motoren van tegenwoordig die hebben weinig weerstand ten gunste van het verbruik.

Vroeger gebruikte ik de remmen bijna niet in een afdaling. Nu rem ik eigenlijk zo min mogelijk op de motor af.

Tees

Donateur
Even de bakratios erbij gepakt van de MQ200 (6-bak 0AJ) / DQ200 / DQ250 / DQ381
1st 3.769 / 3.765 / 3.462 / 3.190
2nd 1.955 / 2.273 / 2.050 / 2.750
3rd 1.281 / 1.531 / 1.300 / 1.897
4th 0.973 / 1.133 / 0.902 / 1.040
5th 0.778 / 1.176 / 0.914 / 0.793
6th 0.642 / 0.956 / 0.756 /0.860
7th --- / 0.795 / --- / 0.661
Eind 4.056 / 4.438 - 3.227 / 4.118 - 3.043 / 4.813 - 3.667

Laatst bewerkt:
@Tees de Kodiaq is (zover ik weet) de enige 1.5TSI die door zijn gewicht de DQ381 heeft.
Maar ik veronderstel dat die verhoudingen niet veel zullen schelen met de DQ250

Tees

Donateur
Je hebt gelijk, de Kodiaq heeft met de 1.4 een DQ250, met de 1.5 een DQ381 en met de 2.0 een DQ500. Zie dat ik hierboven ook een foutje heb gemaakt, de DQ250 is natuurlijk een 6-bak, wat ik vermeld heb voor de DQ250 is de DQ381 ratios. Ik pas m even aan.

Canon-Eye

Forumguru
Heb nu inmiddels al een paar maanden een 1.0 TSI, weliswaar met handbak.
Maar afremmen op de motor gaat eigenlijk prima. Als in: 'normaal'.
Op de motor afremmen met de 1.0 is echt waardeloos.
Het is maar wat je 'normaal' vindt...
Naar mijn ervaring is er met mijn 1.0tsi/DSG geen sprake van een redelijke vertraging. Als ik op een N-weg hier in de buurt (met tot voor kort een Vmax van 100) op zo'n 750 à 800 meter vóór een rotonde het gas losliet, moest ik op het laatst alsnog de rem er even stevig bij pakken om te voorkomen dat ik met bijna 70 km/u die rotonde opstormde.

Ik heb ook al geprobeerd om manueel zo snel als ik durf terug te schakelen zonder 'm al te hoog in de toeren te jagen, maar dat scheelt nauwelijks - zonder bijremmen op het laatste moment zat ik alsnog tegen de 60 op diezelfde rotonde. Inmiddels is de maximum snelheid ter plekke overigens verlaagd naar 80. Dat scheelt natuurlijk in absolute zin wel iets, maar alsnog kun je het eigenlijk niet met goed fatsoen omschrijven als "afremmen". Hooguit als "zeer matig snelheidsverlies". Zowel mijn 1200cc kever van 1970 als onze Citroëns AZU en AK van eind jaren '60 (besteleenden) deden dat destijds een stuk beter.
Ik ben het dus geheel eens met @NordicVolvo...

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ach, tis maar net wat je gewend bent...in de bergen is t zeker wel onhandig dat je weinig motorrem hebt, maar in Nederland ondervind ik er heel weinig last van. In tegendeel, als je er eenmaal aangewend bent (en dat mag ondertussen wel een keer hoor @Canon-Eye ;)), dan heb ik er wel lol in om te zien hoe lang je kan uitrollen zonder dus brandstof te verbruiken. Allemaal gratis meters! (I know, alleen de zon gaat voor niets op...)

Canon-Eye

Forumguru
@Tees, als er niemand achter me zit, laat ik 'm meestal ook wel rustig uitrollen. Maar als er wel achterliggers zijn, dan wordt het toch door heel veel mensen niet begrepen (en vaak duidelijk ook niet gewaardeerd!) als ik een kleine kilometer voor de rotonde al aan die excercitie begin. Dus dan zoek ik maar een beetje de gulden middenweg.
Zodoende wordt er dan toch iétsje minder duurbetaalde kinetische energie als warmte afgevoerd naar de atmosfeer... :pardon:

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan