Afremmen op de motor bij afdalingen niet mogelijk.

amukar

Lid
Het gewicht van je wagen met de bagage speelt erg mee. Op vakantie gaan er toch vaak heel wat kilo's mee in de kofferbak.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Nooij

Nieuw lid
Lees even mee;
Ik ben in verschillende wagens meerdere keren de Grossglockner Alpenstrasse over geweest, maar als je daar je remmen verkloot, moet je het toch echter jezelf en je rijkunsten zoeken…!!!

En JA, een 1.5 TSI geeft minder afremmend vermogen als je het vergelijkt met een 528-er BMW.

@Captain Hook : wat zou die hellingshoeksensor precies moeten doen?

@Peter-036 : zeilfunctie werkt alleen bij zuivere vrijloop; zodra er afgeremd moet worden op de motor, koppelt de bak weer.
Of er is een defect ...

Nooij

Nieuw lid
Ook
2 weken geleden bij sterke afdalingen veelal de cruise control gebruikt. Mijn belevenis is dat die dan op de motor afremt en zo nu en dan even stevig remt met de remmen en niet continue.

Ik hoor graag anderen hun ervaring en kennis.
Ook geprobeerd

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook : wat zou die hellingshoeksensor precies moeten doen?
Normaliter schakelt een DSG steeds naar een hogere versnelling als je harder gaat rijden. Om het toerental een beetje beperkt te houden.
Maar als 'ie doorheeft dat je steil naar beneden gaat, merk je dat 'ie niet meer opschakelt, maar probeert de versnelling hetzelfde te laten c.q. het remmend vermogen van het motorblok te gebruiken.
En daarvoor heb je dus een functionerende hellingshoeksensor nodig...

Captain Hook

Forumguru
Ik ben in verschillende wagens meerdere keren de Grossglockner Alpenstrasse over geweest, maar als je daar je remmen verkloot, moet je het toch echter jezelf en je rijkunsten zoeken…!!!
Ik zeg niks, ik zeg niks... :shutup:

Had ooit een collega, die ging voor de tweede keer naar Oostenrijk. En die kreeg het voor elkaar om z'n, vrijwel nieuwe (lease) Ford Fiesta helemaal verrot te rijden op de Grossglockner.
Remblokjes in één vakantie weggeremd, en als absolute klapper, hij moest nog in Oostenrijk z'n blauw gestookte koppelingsplaten laten vervangen... Triest hoor, die auto had toen net 5kkm gereden... :cry:

Volgens eigen zeggen kwam dat door "ik ben een lekker sportieve rijder". Tuurlijk joh, je ken gewoon nie rije. :wavecry:
Oh ja, en hij vond het ook zo vreemd dat z'n vrouw en kind altijd misselijk werden bij hem in de auto. Goh, hoe zou dat nou toch komen?

Tman0961

Forumguru
Ik heb niet naast je gezeten in de auto, dus ik kan niet met zekerheid zeggen wat er precies gebeurt is. De hellingshoeksensor zoals geopperd door @Captain Hook zou misschien kunnen? Plakkende remblokken? Ik zou sowieso de wagen laten uitlezen op foutcodes, wellicht dat dit enig licht op situatie werpt danwel uitsluit.

Vanuit mijn boerenverstand geredeneerd zou je vrij simpel kunnen testen of de auto op de motor afremt of niet, door deze een klein stukje in de N te zetten. Je merkt dan snel genoeg verschil lijkt mij tov in de versnelling en gas los; afremmen op de motor.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij ook wel eens verbaasd heb over het verschil in afremmen op de motor wat er tussen verschillende wagens zit. Echter dit verschil verklaart niet de schade die aan jouw remmen zijn ontstaan.

Hi @Nooij,
Zou dat dan toch maar eens na laten kijken. Ik heb vorig jaar met de kodiaq+caravan erachter door Frankrijk heen gereden. Had bij afdaling zeker niet continu m’n voet op de rem. Het is wel vreemd dat je motor wel in toeren loopt zonder gas, dan zou je toch zeggen dat je weerstand moet voelen. Succes!
Gr Mick

Een hellingshoeksensor die je versnellingsbak stuurt / afremmend vermogen benut............dat heeft VAG niet.
Vorig jaar kreeg ik tijdens het afdalen op een bergpas de melding "afdaling herkend, rem heet, moterrem gebruiken!" op het display van de Caddy. Er zit dus toch een soort software op die afdalingen herkend. Vind het raar dat deze niet bij Skoda er op zou zitten? Het is toch allemaal van de VAG groep. Ik was trouwens vol op de moterrem aan het afremmen (handbak) maar moest steeds bij remmen voor een voor ligger die duidelijk niet gewend was om op berg wegen te rijden.

hemi24

Forumguru
En daarvoor heb je dus een functionerende hellingshoeksensor nodig...
Nee hoor; die info kun je gewoon uit het motormanagement halen…

Gaspedaal los icm oplopend motortooerental staat gelijk aan afdalen.
Is geen hoger wiskunde.

Zo’n sensor dient alleen maar bij functies als Hill Descent Control.

ertromp

Forumguru
Vorig jaar kreeg ik tijdens het afdalen op een bergpas de melding "afdaling herkend, rem heet, moterrem gebruiken!" op het display van de Caddy. Er zit dus toch een soort software op die afdalingen herkend. Vind het raar dat deze niet bij Skoda er op zou zitten?
Dit lijkt me zeer vreemd dat jij op je Caddy een dergelijke melding hebt gehad. Er zitten niet eens temperatuursensoren bij de remmen van je Caddy

Captain Hook

Forumguru
Zo’n sensor dient alleen maar bij functies als Hill Descent Control.
Dan was ik daarmee in verwarring.
Aangezien de Skoda waarin ik toen reed ook hill-hold had. Of is dat weer door een andere sensor aangestuurd?

Ach, ik ben helemaal abuis, veel te veel verwend met de Kuga PHEV. Doet dit allemaal automagisch, zonder verhitte remmen... ;)

Bovenaan Onderaan