Ondanks dat Ekko de spaar-eekhoon nog lang niet vol genoeg was kwam er toch weer een project van de grond. Ik dacht; ik gun mezelf wat moois. En de financiën dan? Beetje creatief boekhouden.
Het projectje wat ik eigenlijk aanvankelijk eerst in gedachten had staat zodoende even in de koelkast, en het idee om mezelf te verwennen met een mooi Casio G-shock horloge (zoals ik had geschreven in het horloge topic) moet ook maar even wachten. Ik dacht; ‘Wat heb je nou liever? Een mooi horloge of een radio met bijbehorend inbouwprojectje voor de auto??’

Dat was niet moeilijk kiezen. Tel daar bij op dat ik onlangs jarig was en wat verjaardagsgeld heb gekregen …. en een beetje ongebruikt vakantiegeld erbij … ach, zo kwam ik er wel.
En het scheelde dat ik de benodigdheden kon spreiden over 3 bestellingen … dan voelt het ook minder duur.
En zodoende kwam er een eerste pakketje binnen uit Duitsland van Caraudio24.de (via Ebay) met de Connects2 aansluitmaterialen ….
Daarna kwam er een ander pakketje uit Duitsland van een firma die sommigen bekend voor zal komen in dit topic; ARS24. Daar had ik vorig jaar de DAB+U van Dension besteld, en ditmaal heb ik er het inbouwframe besteld. ARS24 was 1 van de zeer weinigen die een inbouwframe had voor de Yaris 2014-2020. Ik vond deze eigenlijk per toeval toen ik een filmpje zat te kijken van ARS24 over de inbouw van een
Kenwood DMX8021DABS in een VW Crafter 1. Hierbij werd o.a. een inbouwframe van de firma RTA gebruikt en in de omschrijving van de video stond ook een link naar de website van RTA. Het is op die website dat ik het inbouwframe voor de Yaris vond, en die bleek leverbaar te zijn via ARS24. Op basis van de afbeelding denk ik dat mbcaraudio.nl hem ook wel verkoopt, maar zij vermelden het artikelnummer van RTA en EAN-code niet, tevens betitelen zij dit als een frame voor een Yaris vanaf 2011 wat incorrect is. Reden temeer om ARS24 de order te gunnen, zonder hen zou ik dit frame ook niet gevonden hebben.
De radio zelf kwam iets later, ik heb nog een tijdje stevig getwijfeld over welke radio ik zou kiezen. Maar uiteindelijk kwam er een pakketje binnen met de radio die ik besteld had bij VenderParts. Door de naam VenderParts weten jullie nu al wat ik gekocht heb nietwaar?
Een
Blaupunkt London 500.
Huh? Blaupunkt??? Bestaat dat überhaupt nog? Ja, de merknaam bestaat nog, al is dit niet meer het Blaupunkt van vroegah. De naam is gelicenseerd en de radio’s zijn gewoon Chinees.
Maar nee, natuurlijk heb ik geen London 500 besteld.

Jullie weten wel beter. Het werd de
Zenec Z-N538 natuurlijk.
Nieuwsgierigheid naar het merk, de matte afwerking van de knoppen, updatevriendelijkheid & prijs deden me kiezen voor de Zenec. De toekomst moet uitwijzen of dit een goede keuze was of dat ik de volgende keer toch weer voor Kenwood ga.
Na het ontvangen van de pakketjes, en natuurlijk zo blij zijn als een kind om die allemaal te mogen uitpakken

, kon ik aan de slag. Ik koos ervoor om als eerste de ‘headunit connection lead’ van Connects2 voor te bereiden voor de aansturing van een Zenec radio. Het mooie aan zo’n ‘multilead’ die ik had besteld is dat je er vrijwel elke radio mee kunt aansturen en hem eventueel later weer kunt aanpassen als je toch wisselt van radio. Maar ook als je niet wisselt van radio kan het handig zijn ….. daarover later meer.
Zenec .. alle gekleurde draadjes doorknippen en vervolgens weer 2 draden aan elkaar solderen. Appeltje eitje;
Vervolgens het dashboard maar eens even uit elkaar trekken en de Dension DAB+U en de oude radio demonteren.
Waarna ik een dashboard met een Grand Canyon overhield ...
Daarna de metalen beugels van de originele radio op de Zenec geschroefd en toen eens even kijken of het past, of het inbouwframe er goed bij past en hoe het lijkt.
Mooi om de radio in de auto te zien .. maar hij zit veel te diep in het dashboard. Ik had gehoopt de radio met de originele beugels te kunnen bevestigen, maar het lijkt erop dat ik de radio toch met de meegeleverde montagekooi en houders van RTA zal moeten monteren. Ik ben niet zo’n fan van montagekooien .. met hun scherpe randjes, en die stomme flimsy 'sleuteltjes' om de radio er weer uit te halen. Maar goed, ik ontkom er niet aan in dit geval.
Eerst alles dus maar weer even mee naar binnen en in huis de montagekooi in het inbouwframe monteren en de houders aan de radio. Je kunt diepte best mooi afstellen met dit systeem overigens, dat moet gezegd.

Maar het is wel wat priegelig werk. Hier heb ik geen foto’s van, maar in het filmpje van de Kenwood inbouw in de Crafter van ARS24 is goed te zien hoe het in z’n werk gaat.
Daarna natuurlijk de hele kabelspaghetti klaarmaken … wat een bende.
Dat kun je ook haast niet netjes doen wat er zijn zoveel verschillende stekkers, draden van verschillende lengtes, draden die je niet nodig hebt, etc. Maar goed, alle benodigde stekkers in elkaar geklikt en meegenomen naar de auto om een eerste testfit te doen om te zien of alles werkt.
Yeah! Radio start op, FM werkt, DAB werkt … lijkt mooi!

Ik zet de auto in de achteruit … geen beeld. Wat is dit nou?

Ik had de ‘Reverse’ kabel toch aangesloten aan de kabelboom van de radio? Als ik in het menu naar de camera-input ga krijg ik wel beeld te zien.
Euhm ... de camera doet het dus wel, dus de 12V naar 6V adapter uit de set van Connects2 doet het .. maar waarom snapt de radio niet dat hij het beeld moet weergeven als ik de auto in de achteruit zet?
Hup, alles er weer uit, beginnen bij het begin. Ontvangt de radio wel een reverse-signaal? Ik volg de draad, die loopt naar een stekker die weer inplugt op de originele stekker in de auto. …. Maar wacht eens even .. de betreffende pin van die connector is vanaf de kant van de Yaris helemaal niet bezet. K*t, er is geen reverse-signaal in de Yaris aanwezig. Ik had al wel eens gelezen dat het signaal via de CAN-bus zou gaan, maar ik dacht dat het kastje uit de Connects2-set dat signaal dan zou extraheren uit het CAN-bus systeem zodat dat beschikbaar zou zijn voor de radio. Op hun website staat immers dat deze set geschikt is voor mijn type Yaris. Maar niet dus.

Maar hoe los ik dit op? In het uiterste geval door een draad naar het achteruitrijlicht te trekken en hem daar aan te solderen. Maar dat is best veel werk waar ik niet op zit te wachten.
In een topic bij de Toyota Owners Club vind ik posts van een techneut dat er in de motorruimte ergens een bepaalde stekker zit waar op een zeker pin-nummer achteruitrijsignaal komt te staan. Dat is ook niet ideaal.
Maar in een ander topic van iemand die de in een eerdere post genoemde TAS500 radio wilde retrofitten kwam ik hetzelfde euvel tegen. Die radio is kennelijk ook niet in staat het achteruitrijsignaal uit de CAN-bus op te kunnen pikken en die heeft ook aansturing nodig. Die persoon had gelukkig een beter toegankelijke bron voor het signaal gevonden. Boven de voetenruimte van de bestuurder zitten een aantal centrale stekkers en 1 van de stekkers heeft een rood kabeltje met achteruitrijsignaal.
Dus … dan weet ik wat me te doen staat. Kabel er naartoe trekken, stekker loshalen, isolatie van de kabel verwijderen en er een kabeltje bij aan solderen en daarna weer dicht tapen. Ik blijft het toch maar wat eng vinden om te gaan lopen klootviolen in originele kabelbomen, maar wat moet dat moet …
Daarna een nieuwe test; Yes! Het werkt! En wat een geluk dat er al mensen mij voor zijn geweest met een soortgelijk project en die de moeite hebben genomen dit te delen op een forum.
Bij de uitbouw van de originele radio en de DAB-module kwam ook de originele USB-poort weer tevoorschijn die ik had weggewerkt in het dashboard. Zou ik daar nog iets meer kunnen???

Bingo! .. ik heb een idee! Maar daarvoor moest ik wel eerst eens die usb-kabel voorzichtig uit de bestaande kabelboom in het dashboard zien te krijgen en dat was geen lolletje! Het heeft heel wat zweetdruppels gekost … maar de inspanning loonde en ik kreeg hem uiteindelijk uit de kabelboom. Bij het aanleggen van de kabel voor het achteruitrijsignaal kon ik deze mooi direct meeleggen want deze moest ook naar de linkerkant van het stuur, achter de tellerklok langs.
Daar is namelijk nog een blank-kapje! Hoe mooi zou het zijn om die te vervangen voor iets functioneels? Niet dat ik muziek afspeel van USB-sticks ofzo, maar updaten van de software van de Dension gaat via een USB-stick, het toch mooi zijn als ik dit poortje daarvoor kan gebruiken ipv een losse USB-kabel die ik laat uitkomen in het dashboardkastje. Dus zo geschiedde!
En daarna kwam ik dan bij het punt dat eindelijk alles écht gemonteerd gaat worden, maar niet nadat ik het microfoontje een plekje had gegeven bij de hemelbekleding.
En de GPS-antenne kreeg een plekje binnenin het dashboard. Hij zit gesandwiched tussen de luchtkanalen van de middelste ventilatieroosters en de bovenkant van het dashboard. En ja, hij ontvangt daar gewoon signaal. Vervolgens de hele kabelspaghetti in het dashboard kwijt zien te raken en niet vergeten alles aan te sluiten. Dashboard weer helemaal netjes dichtbouwen … wauw! Ziet er allemaal strak uit zeg!
FM werkt, DAB werkt, Android Auto even instellen; werkt.

Alleen de stuurwielbediening … die werkt niet. Hoe kan dat nou weer?
Ik zag dat je de stuurwielbediening ook kunt inleren in het instellingen menu; dat maar eens proberen .. maar dat lukt ook niet. De radio reageert heel vreemd op in indrukken van de knoppen. En dat terwijl ik alles toch echt precies heb aangesloten zoals Connect2 voorschrijft! De juist pin-combi en enkel de draad ‘Key1’ aansluiten aan de radio. Wat gaat hier fout?

Nou had ik bij het in elkaar zetten van de kabelboom wel gezien dat de kabelboom van de radio ook nog de aansluitingen ‘Key2’ en ‘GND’ heeft. Die heeft de multilead ook .. die dan maar eens aansluiten?
Je snapt het al .. dashboard open, radio er weer uit .. kabelspaghetti er weer uit, de ingetapete multilead weer ontdoen van tape.

Vervolgens een passende connector aan de Key2 en GND kabel maken, en weer provisorisch aansluiten.
Uitkomst; weer geen succes, wat is dit nou toch!? Moet ik het dan maar doen zonder stuurwielbediening? Dat kan toch niet de bedoeling zijn!?
Maar toen ik opnieuw naar het schema van Connects2 keek zag ik dat je eigenlijk alleen bij de ‘Chinese learning brands’ Key1, Key2 en GND gebruikt wordt. Op de Zenec-unit staat ook vermeld ‘Made in China’ en je kunt de stuurwielbediening inleren … het zal toch niet??? …
Multilead weer uit de auto gehaald en binnen in huis alle kleurtjes die ik aanvankelijk had doorgeknipt weer aan elkaar gesoldeerd en vervolgens geïsoleerd. Vervolgens opnieuw monteren in de auto en terug naar de inleertool in de instellingen …
Doet ie het of doet ie het niet? Verrek! Ja, het werkt! Alle knopjes van m’n stuur succesvol ingeleerd.

De Zenec gedraagt zich dus als een Chinees .. wat ie eigenlijk ook is

… enfin …
Daarna kon alles voor de laatste keer in het dashboard gemonteerd worden … dacht ik ….
In de volgende post gaat het verder .... ik zit aan het maximale aantal bijlages per post.