Leon-cupra's BMW M3 touring aka "der Transporter"

LT83

Forumguru
Ik snap je punt, maar ook als ik rustig rij kan ik enorm van de auto genieten. Beetje toeren...V8 roffel....halfgas...beetje shortshiftend op het enorme koppel leunen... :D
En af en toe kun je hem echt wel een keer doorhalen hoor als je wil, ook jij kan dat in Belgie.
Wellicht nie op je dagelijkse woon-werk route, maar ga eens gewoon lekker een avond op pad en dan lukt het zeker wel.
Zonde om de M3 al zo snel te verkopen toch, niet doen joh.

leon-cupra

Forumguru
Wet van vraag en aanbod. Jij moet er vanaf, dat drukt de prijs :D
heb niet gezegd dat ik er vanaf moet. Heb gezegd dat ik met het idee speel om hem einde van het jaar te verkopen.
En voor die bedragen zet ik hem een dagje met de deuren open in een buitenwijk van Rijsel, heb ik binnen de 30dagen de aankoopsom terug op mijn rekening :tongue:

leon-cupra

Forumguru
Ik snap je punt, maar ook als ik rustig rij kan ik enorm van de auto genieten.
zo een type wagen straalt bij rustig rijden ook wel iets af, maar dat staat haaks op hetgeen dergelijke wagen voor gemaakt is. Zo een M3 of RS6 moet die hoge toeren kunnen pakken, tegen de limiet aan. Daar zit het kippenvelmoment en de kick. Rustig rijden heeft meer te maken met ego 'ik rij met een M3'. De luxe , de uitstraling binnenin kan je ook hebben in een 320d.
Beetje toeren...V8 roffel....halfgas...beetje shortshiftend op het enorme koppel leunen... :D
dat is het volgend probleem in een hedendaagse 'sportwagen'. Geluid. In de M3 gaat het meeste geluid over de boxen. Zet je die functie af is het muisstil. Rij je rustig, hoor je evenveel als in een hedendaagse 1.0 benzine ... niets. Daar zit je weer met dat die symfonie van de 6 cilinder pas hoorbaar wordt bij lekker doortrekken en dan ga je weer over de limieten. Bij mijn M2 had je dat allemaal niet nodig. Die 6 cilinder hoorde je veel beter. En dan was het eigenlijk nog te beperkt.
Isolatie eruit gooien ja ... maja, zelfs een M of RS6 wordt gekocht als pure daily en kilometervreter.
En af en toe kun je hem echt wel een keer doorhalen hoor als je wil, ook jij kan dat in Belgie.
Tuurlijk kan dat, maar tegenwoordig weet je absoluut niet meer waar en wanneer ze staan te flitsen. Onlangs heeft mijn broer eens gereden ... heeft snelheden van 190 op de autostrade gereden. Wagen doet dat met de twee vingers in de neus maja ... als ze er dan net staan ... Achter mijn hoek is daar ook een mooi baantje. Je zou daar perfect de wagen kunnen uitproberen zonder risico's maja, ... onze blauwe vrienden staan daar heel regelmatig.

Boerebaantjes ook ... rij maar eens op een zondag daar doorheen. Heb je veel minder last van controles maar dan heb je om de 5 min wel één of andere fietser. Ben daar vééél voorzichtiger in gekomen dan pakweg 5 jaar geleden.
Wellicht nie op je dagelijkse woon-werk route, maar ga eens gewoon lekker een avond op pad en dan lukt het zeker wel.
woon-werkroute heb ik al een "omleiding" ingebouwd om de wagen op temperatuur te krijgen en daar ook ... mooie banen ... 50
Tja, om gek van te worden.
Zonde om de M3 al zo snel te verkopen toch, niet doen joh.
Een M verkoop je niet binnen de week. Dus de dag dat ik de beslissing neem zal hij nog wel even te koop staan ;)

leon-cupra

Forumguru
als je weet waar, inderaad, maar onze blauwe vrienden beschikken tegenwoordig over andere apparaten en weten na een tijd ook dondersgoed waar een liefhebber denkt nog eens goed te kunnen doorduwen. Ken enorm veel banen waar je veilig nog eens kan doorduwen, maar raad eens waar ze staan ... op die wegen.

Ring rond Roeselare is zo een baant waar ze tussen de lichten meestal niet staan want aan de lichten staan overal flitspalen, maja, de M3 is gewoon te krachtig. Als je doorduwt met een M3 zit je gewoon binnen een paar tellen over de 160. En dat is dan een baan waar je 90 mag ... leg het maar uit aan de rechter. Onlangs nog gedaan met mijn broer, dat baantje. Heel geestig , maar veel te kort telkens.

Ach ... de M3 staat nog niet op autoscout. We zien wel. Misschien krijg ik binnenkort nog wel de klik met de wagen.

sitechris

Donateur
Wat je ook kunt doen - heb ik van horen zeggen - dat je de route eerst even rustig rijdt om even te kijken of er geflitst wordt, zodat je bij poging 2 wel wat meer tempo kunt maken. Dan verklein je de pakkans enorm. Ik ben het wel met @LT83 eens. Ook in B of NL kun je heus wel eens een keer gas geven op een verantwoorde manier. Even iets hoger tempo aantikken en dan weer afremmen. Kan prima. En anders moet je mss een SEAT Ibiza 1.0 MPI overwegen. Dan loop je weinig risico op een bekeuring ;).

leon-cupra

Forumguru
@sitechris als je met jouw M2 even het gas volledig induwt om de begrenzer even te laten aantikken en je doet dit met twee versnellingen (laat ons uitgaan dat je 60 rijdt), wat is dan de snelheid dat je op dat moment rijd ?? +200??

sitechris

Donateur
Heb jij ook ZF8 of de handbak?

De ZF8 in de M2 en M3/M4 hebben zeker bij lagere versnellingen enorm korte bakverhoudingen. Versnelling 2 loopt tot circa 85, versnelling 3 loopt tot ca 130 km/h, versnelling 4 tot 166 oid. Maw....de BMW M2/M3/M4 met ZF-8 lonen zich juist perfect om nog even door de toeren te lopen zonder dat je meteen je rijbewijs op het spel zet.

(M3 Touring)

(M2)

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
in dat eerste filmpje zie je goed wat ik bedoel. 90 starten in 3de, volgas, bij 5de 160 ,op het einde van versnelling 5 zit hij op 220. Dat is uiteraard waanzinnig maar dat is 3-6 maanden rijbewijs kwijt en gans de boel herdoen (theorie, praktijk, psychologische testen) om dat papiertje terug te krijgen.

M3 touring is altijd automaat. Kan je niet in handbak krijgen.

sitechris

Donateur
Uitlopen in 5 is dan wat je niet moet doen. Maar je kunt op de snelweg (of op die tweebaans wegen waar je bij jullie 120 mag) prima even als het rustig is afremmen tot 65/70 en dan in 2, 3 en optioneel 4 (als je een boete riskeert) door de toeren rammen. Versnelling 3 is juist perfect om even door de toeren te rammen zonder dat het geld kost. Ik reageerde even op je argument dat je dat met deze auto niet kunt doen. Door de ultrakorte bakverhoudingen is dat in de M2/M3 juist prima te doen. Als geen ander zelfs. Als je een Porsche 718 handbak koopt, dan draai je in 2 al ruim 120 en in 3 al ruim 170. Dan wordt het lastig idd.

leon-cupra

Forumguru
2,3 en eventueel 4 is 10-15 sec plezier .. denk dat jouw vrouw ook niet content zou zijn met 10-15sec plezier :deuk:;)

Met mijn Cayman 718 (was een handbak) had ik veel minder het gevoel van er niet alles uit te kunnen halen dan met de M3. 300pk tov 530 kan je gewoon niet vergelijken. Zeker ook handbak vs automaat. Met de handbak heb je sowieso nog een beetje vertraging doordat niemand perfect kan schakelen.

Kunnen er nog uren over palaveren, het gedacht al om de M3 te verkopen is voor mezelf gewoon geen goed teken.

JeSko

Forumguru
Zelfs met mijn 355 pk´speel je zo je rijbewijs kwijt, het is maar net hoe je ze gebruikt, ik laat soms de auto terugzakken naar 40-50 als ik bv een oprit autosnelweg pak zonder achterliggend verkeer, om daarna eens goed door te jagen, zo zit je ook zo op 150 zonder kans dat ze je zwaar straffen, daarna laten zakken en je hebt je pleziertje weer gehad :D

Bovenaan Onderaan