muffe , rotte lucht uit airco

plaza

Forumguru
sinds een paar maanden af en toe bij het starten van de auto de
eerste minuut een muffe, vieze lucht uit de airco.
Na ongeveer een minuut is de lucht weer normaal.
Dit probleem is zeker niet constant elke dag aanwezig, maar vervelend is het wel.
Wie weet wat dit zou kunnen zijn ?
 

nemo

Senior Member
Voordat je de auto uitzet (dus als je de laatste straat in rijdt) airco uitzetten.
 

Rolle

Senior Member
Meen ergens gelezen te hebben dat dit iets te maken heeft met de neerslag van vochtige lucht op filter oid bij het uitschakelen van de airco, na enige tijd kan hierdoor een soort "rottingsproces" optreden waarbij deze vieze geur optreedt.
Normaal gezien worden de filters van de airco vervangen bij het onderhoud ervan en zou je deze geur dus niet meer mogen hebben.
Klopt dit ongeveer ervaringsdeskundigen hier op het forum?
 
Hebben wij ook. Vervelend, vooral als er iemand meerijdt. Het zou er aan liggen dat wij ook korte afstanden met airco rijden. En NEMO heeft gelijk, de laatste minuten de airco uit en laten blazen met gewone lucht om op te drogen.
Wij rijden nu al een hele met de airco af. Geen probleem zolang het niet regent of zo en het stinkt niet.
 
.
Normaal gezien worden de filters van de airco vervangen bij het onderhoud ervan en zou je deze geur dus niet meer mogen hebben.

De onze is pas geweest voor z'n 60K maar zolang je niets zegt in de garage doen ze niets volgens mij. Ik denk dat het pas op 90K standaard in het onderhoud zit..??..
 

Herbie

Lid
Airco uitzetten doe ik nooit.

Zou misschien ook wel kunnen liggen aan een verstropte pollenfilter.
 

911gt2

Actief lid
Meen ergens gelezen te hebben dat dit iets te maken heeft met de neerslag van vochtige lucht op filter oid bij het uitschakelen van de airco, na enige tijd kan hierdoor een soort "rottingsproces" optreden waarbij deze vieze geur optreedt.
Normaal gezien worden de filters van de airco vervangen bij het onderhoud ervan en zou je deze geur dus niet meer mogen hebben.
Klopt dit ongeveer ervaringsdeskundigen hier op het forum?
Klopt helemaal.

Er zit schimmel op het filter . Dat is ontstaan omdat het fuilter in een donker hok zit met een hoge luchtvochtigheid. Tenzij je van champignons houdt is het zaak de boel droog weg te zetten, en dat betekend idd airco uit 5 minuten voordat je thuis bent. Of niet met de airco op 18 rijden als het buiten 30 graden is.

Het vervangen van het filter is niet de enige oplossing aangezien de schimmels nog steeds in die box hangen. Vervangen filter en goed laten reinigen dus.
 

plaza

Forumguru
Klopt helemaal.

Er zit schimmel op het filter . Dat is ontstaan omdat het fuilter in een donker hok zit met een hoge luchtvochtigheid. Tenzij je van champignons houdt is het zaak de boel droog weg te zetten, en dat betekend idd airco uit 5 minuten voordat je thuis bent. Of niet met de airco op 18 rijden als het buiten 30 graden is.

Het vervangen van het filter is niet de enige oplossing aangezien de schimmels nog steeds in die box hangen. Vervangen filter en goed laten reinigen dus.

Bedankt voor de tips, ik ga er wat mee doen
 

Maarten

Forumguru
Die truc van vijf minuten voor je eindpunt airco uit werkt best goed. Op korte stukken geen airco en goed onderhoud doen ook veel!
 
Fijn he die climat control :(
Ik heb hetzelfde probleem en ga nu standaard 2x per jaar naar de dealer om de kanalen te reinigen.
Dan is alles weer fris en fruitig.
Ze spuiten de luchtkanalen dan ook schoon met iets.
Je ramen worden er ook erg vies van, maar dat is vrij makkelijk weg te poetsen.
Doe het wel als het mooi weer is, je ramen moeten echt wel even open staan nadien.
 

ougie

Forumguru
Heb mij door de dealer laten vertellen dat dit temaken heeft met de plaatsing van een van de filters. Hij was van mening dat dit eigenlijk een tekentafel foutje is. Het climat control systeem maakt gebruik van meerdere filters waarbij er een op een vast plaats zit en niet vervangen kan worden. Hij rade mij aan hetzelfde te doen als EdRaT. Hierbij laten ze het geheel op volle toeren draaien en dan spuiten ze een soort van reinigings middel in de auto die dan via de afzuigingen en toezuigingen het hele handeltje een opfris beurt geeft. Hij was juist van mening niet steeds de climat control aan en uit te zetten, zou schadelijk kunnen zijn voor het systeem. Wel was het slim om vooral tijdens een lange rit het cc eens een groot gedeelte van de rit uit te zetten. Vooral als je wat langer op snelheid rijdt en alleen de ventilatie gebruikt wordt alles lekker droog geblazen. Vocht, en daardoor paddo's is namelijk het hele probleem. Als het vocht verminderd, verminderd de voedingsbodum voor schimmels.
Vergeef mij als dit allemaal onzin is, ik heb het ook maar van een 1e monteur van de Skodadealer.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik rijd al jaren in VAG auto's met climate control (VW Golf III, IV, Bora, Audi en nu Skoda). Heb climate control altijd op auto staan (zet 'm nooit uit) en nog NOOIT stankproblemen gehad. Rij wel altijd langere stukken.
Zowel zomer (koeling) en in de winter (ontwaseming) staat de climate control altijd op 'auto'. Alleen de temperatuur stel ik wel eens bij. In de winter staat de temperatuur meestal zo op 18 graden en in de zomer 21 a 22 graden.
Dus tja, hoe kan het dan dat ik daar nooit last van heb? Ik krijg ook altijd te horen (bij inruil/inleveren van de auto) dat er geen rare luchtjes in hangen.
Gebruik geen luchtverfrissers, er wordt niet gerookt, niet gegeten en er worden geen dieren in de auto vervoerd. :confused:
Moet wel toegeven dat de auto minstens 1 x per maand zeer zorgvuldig wordt uitgezogen, alle hoeken en gaten, alle stofjes, pluizen, motten d'ruit.
Misschien omdat de auto altijd buiten in de wind geparkeerd staat, en daardoor iedere nacht lekker doortocht? Wellicht kan bij autos die in garages geparkeerd worden, het vocht niet weg?
 

911gt2

Actief lid
Heb mij door de dealer laten vertellen dat dit temaken heeft met de plaatsing van een van de filters. Hij was van mening dat dit eigenlijk een tekentafel foutje is.
Nope het is namelijk een problematiek die bij meerdere merken, meerdere modellen en meerdere uitvoeringen voorkomt.

Het is idd gewoon een vochtig filter wat gaat schimmelen en uiteindelijk gaat rotten, dat ruik je...:1439:
 

Mr_McPhisto

Actief lid
In boekjes van auto staat.

Nope het is namelijk een problematiek die bij meerdere merken, meerdere modellen en meerdere uitvoeringen voorkomt.

Het is idd gewoon een vochtig filter wat gaat schimmelen en uiteindelijk gaat rotten, dat ruik je...:1439:

In de beschrijving staat dat als je airco uit heb staan deze in ieder geval 1x per maand vol aan zet om aanslag op de aircopomp e.d. te voorkomen en vieze luchtjes daardoor ook!
 

plasserke

Nieuw lid
Ook onlangs met dit probleem gezeten, dealer heeft een nieuwe pollenfilter gestoken en de airco behandeld met een product . Kostprijs 100 euro , na twee jaar eerste kosten buiten gewone smeerbeurten maar vraag me eigenlijk af waarom ze geen filters steken bij de aanbevolen smeerbeurten.
 

___JC___

Forumguru
Jullie laten gewoon af en toe een scheet in de auto. En dan zeker snel roepen: "Ow schat de airco stink weer zo!!"

:grin:
 
Het is niet alleen maar het pollenfilter en de behuizing waar schimmel afzetting is, ook, in het leiding werk zet dit zich af. Het is inderdaad raadzaam, om de laatste 5 minuten de airco uit te zetten, en het systeem op die manier droog te blazen. Nu is zo'n airco fris beurt best een prijzig iets, en veel mensen zeggen dan " ik zet de airco alleen maar aan, als het echt nodig is" dit is natuurlijk een optie, maar je moet eigenlijk een a 2 maal per week even de airo aanzetten, zo dat de o ringen, wat in het airco systeem zitten niet uitdrogen en hierdoor niet het systeem gaat lekken.

Mvg Mannic
 
Zo alles is weer fris en schoon.
Scheelt echt weer een boel.

Inderdaad, voordat je stopt met rijden eerst 5 a 10 minuten de airco uitzetten, kan natuurlijk ook onder het rijden al.
En zet de airco regelmatig aan, een keer of 2 per week een paar minuten is genoeg.

Wat de schoonmaakbeurt kost weet ik niet, ING klaagt als ik het wil want het gaat bij hun omzet af.
Maar ik heb mijn airco weer schoon :D
 
Bovenaan Onderaan