Dashboard lampjes koplampen/achterlichten

Skauda

Nieuw lid
Ben ik de enge die dit raar vindt: waarom heeft mijn Octavia 4 geen enkele aanwijzing op het dashboard over of mijn lichten aan of uit staan, groot of klein etc. Als het niet donker is buiten moet ik naar de knop linksonder kijken op welke stand mijn lichten staan. Of mis ik iets? Heb dit nog bij geen enkele auto gehad.
 

Rallye

Forumguru
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Bij mij staan de lampen op automaat. Dat functioneert prima - een apart lampje daarvoor in mijn gezichtsveld leidt wat mij betreft onnodig af. Bij mist zet ik ze zelf aan - dan kan ik ook bij de knop zien of hij niet per ongeluk niet toch automatisch aan gegaan is.
 

Pindasaus

Forumguru
Als het goed is, worden alleen dimlicht en parkeerlicht niet op het dashboard getoond. Bij groot licht, mistlicht voor, mistlicht achter zou op het dashboard een controlelampje zichtbaar moeten zijn. Dagrijlicht is een geval apart, want bij Skoda staat dat gelijk aan de stand 'uit'.

Mocht je je dimlicht vergeten, dan kan je je snelheidsmeter niet meer aflezen als het echt donker wordt. :D En parkeerlicht heeft maar een beperkte toepassing.

Gaat het je erom dat je wilt controleren of je zichtbaar bent voor ander verkeer? In dat geval zou je je achterlichten mee kunnen laten branden met het dagrijlicht, dan heb je altijd voor én achter lampen branden. Ook in de mist of regen, als de automaat de lampen niet (tijdig) inschakelt.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Mochten de achterlichten nog niet meebranden met de dagrijlichten, dan kun je dat laten regelen door de dealer. Laat je niet afbluffen door "Dat kan niet" of andere tegenwerpingen, want dat is volstrekte onzin. Al sinds 2015 is het simpelweg een typegoedkeuringseis dat de achterlichten met de DRL mee moeten kunnen branden.
Dat geregeld zijnde, betekent dit dat de achterlichten altijd branden als het contact aanstaat (sterk aanbevolen voorkeursoptie): hetzij met de DRL, dan wel met de ingeschakelde andere verlichting.

Ik ben zelf overigens helemaal géén voorstander van die lichtautomaat, want ik hou dat graag zelf onder controle.
Dat komt ook omdat ik vanaf de late jaren '60 altijd en onder alle omstandigheden minimaal dimlicht had aanstaan, dus ook overdag en bij felle zon. De dagrijverlichting van de voorafgaande Fabia vond ik maar matig van intensiteit, dus ook daarmee reed ik heel vaak met dimlicht en dan brandde er keurig een groen controlelampje in de tellerklok.
Goed werkende en in het zicht van de bestuurder zittende controlelampjes voor grootlicht, mistlichten voorzijde en mistachterlicht zijn overigens wettelijk vereist.

Bij mijn Seat ontbreekt dat niet (meer) vereiste groene dimlichtlampje ook en dat vind ik wel een gemis. Maar aan de stand van de schakelaar kan ik altijd zien welke verlichting is ingeschakeld: óf DRL (inclusief achterlichten uiteraard) óf dimlicht. Met stadslichten of liever standlichten rij ik nooit, die dienen hoogstens als parkeerlichten.
De huidige DRL is overigens van zodanige kwaliteit dat ik die nu veel meer gebruik dan voorheen. Wat mij daarbij opvalt is dat de dashboardverlichting in dat geval (DRL aan dus) een geheel eigen leven leidt, afhankelijk van de lichtomstandigheden buiten: naarmate het lichter wordt gloeit deze op, als het wat donkerder wordt, bv. door dikke schaduw van overhangende bomen, dan dimt de dashboardverlichting juist. Ik zie de logica niet, constateer het alleen met verbazing.
 

Pindasaus

Forumguru
Het idee is dat de dashboardverlichting zich aanpast aan wat er nodig is, zodat hij zichtbaar blijft, zonder hinderlijk fel te worden. In het menu kan je overigens kiezen hoe fel je hem wilt hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Skauda

Nieuw lid
Het is misschien iets specifieks voor mijzelf, maar ik rijd al jaren met automatische verlichting. Mijn Octavia 2 liet dat altijd zien in het dashboard. Maar dat betekent dus dat hij soms wel soms niet aan staat. Er zijn momenten dat ik me afvraag of hij aan staat (zeker als je de auto nog maar een paar maanden hebt), dat is (voor mij althans) niet altijd evident (wel als het helemaal donker is natuurlijk). Bij regen gaan de lichten automatisch aan (is zo ingesteld) maar ik rijd niet als enige in de auto dus daar kan ik niet vanuit gaan. Dan is de meest logische plek om dit te controleren (lijkt mij) het dashboard. Waarom niet in dat zwarte balkje er net boven? Nu moet ik links onder kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik heb dit ervaren als vervelend. Bij mij staat de knop ook altijd op automatisch, echter bij een beetje mistige weersomstandigheden gaan ze niet automatisch aan en dat vindt ik vervelend en gevaarlijk. Temeer dat je dan niet weet of de lichten aanstaan of niet. Met een snelle blik op het dashboard of voor mijn part links bij de knop zou een "licht aan" indicatie dan fijn zijn.
 

Rallye

Forumguru
Die indicatie zit gewoon bij de knop. Voor iets dat je bijna nooit nodig hebt niet onlogisch wat mij betreft. Dat de automatische verlichting niet op mist gericht is is jammer, maar technisch verklaarbaar. Dan moet je gewoon zelf het licht aanzetten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het idee is dat de dashboardverlichting zich aanpast aan wat er nodig is, zodat hij zichtbaar blijft, zonder hinderlijk fel te worden. In het menu kan je overigens kiezen hoe fel je hem wilt hebben.
Dat klinkt logisch, maar het is precies wat in mijn Seat niet gebeurt: juist als het om me heen lichter wordt gaat ook de dashboardverllichting feller branden, om juist te dimmen als het donkerder wordt. Tegengesteld aan wat ik zou verwachten dus.
 

SuperBeeb

Forumguru
@Canon-Eye: dan doet jouw verlichting het toch goed? Het is logisch dat de dashboardverlichting 's nachts minder fel brandt dan overdag. Als ie in het donker voluit zou branden, zou dat verblindend werken. Een kaarsvlammetje zie je 's nachts toch ook beter dan overdag?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb het niet over 's nachts @SuperBeeb , want dan heb ik dimlicht of grootlicht aan en daarmee brandt de dashboardverlichting uiteraard continu en zonder te verblinden.
Het beschreven verschijnsel doet zich juist overdag voor bij wisselende lichtomstandigheden zoals tunnels, dik overhangend geboomte en zo. En dáár ontgaat mij de logica: als ik een tunnel inrij worden de tellers slecht leesbaar in de relatieve duisternis omdat de verlichting wegzakt, kom ik weer in het zonnetje dan gaat het tellerlicht weer aan terwijl het dan feitelijk niet nodig is.
Het primaire doel van die tellerverlichting is om de klokken goed afleesbaar te maken, niet om iets te signaleren - dáárvoor waren nou juist controlelampjes uitgevonden.
 

Alpha

Donateur
Ik check t altijd a.d.h.v. de kleur van de navigatie. Nacht thema betekent lampen zijn aan :LOL:. Als ik echt twijfel kijk ik even naar links onder op t Dashboard. AUTO groen =:cheer:
 

Cordoba

Forumguru
Ik vind het inderdaad ook vervelend dat het niet heel makkelijk te zien is welke verlichting de auto ingeschakeld heeft bij 'automatische verlichting', ik wil graag zien of de AUTO-stand goed werkt. Ik heb de verlichting daar normaal op staan, omdat anders Coming home/Leaving home niet werkt.

@witte raaf Onder mistige omstandigheden, laat ik de lichtschakelaar gewoon in de 'AUTO' stand staan, maar trek de schakelaar 1 standje uit om de mistlampen voor aan te hebben, voor de rest werkt de autostand dan nog steeds als normaal. Aangezien ik dan achter gewoon de achterverlichting aan heb (brandt altijd, ook met DRL of dimlicht) en aan de voorkant mistlampen gecombineerd met DRL of dimlicht, ben ik dan altijd goed zichtbaar. (Achtermistlicht gebruik ik maar heel zelden, omdat je bijna nooit minder dan 50 meter zicht hebt)

@Alpha Als je een audiounit zonder navigatie hebt, werkt dat dus niet.
 

CharlesTucker

Forumguru
Na 4.5 jaar blijf ik het een heel kleine irritatie vinden. Inderdaad, dit is niet nieuw voor de O4, bij de O3 (FL) is dat lampje in het dashboard ook verdwenen, bij de O2 zat het er nog wel. Ik heb 'm vrijwel altijd op "auto" staan, maar wil toch regelmatig even zeker weten dat de automaat doet wat ik op dat moment zou willen. Vrijwel altijd is dat zo, maar net niet altijd, Kleine moeite om even je hoofd te bewegen en naar de knop te kijken, maar zoals gezegd, na 4.5 jaar blijft het heeeeeel klein irritatiepuntje in een verder prima auto.
 

hemi24

Forumguru
Achterlichten laten bijprogrammeren, schakelaar op AUTO en verder No Worries!

Enkel bij sneeuwval of ernstige mist overdag, is voor mij reden om aan de lichtschakelaar te draaien.
En dat kun je over een jaar wel op één hand tellen…
 

Pindasaus

Forumguru
@Alpha Als je een audiounit zonder navigatie hebt, werkt dat dus niet.
Verlichte knopjes op het stuur mogen ook. :maakmegek:

Ik ben zelf overigens helemaal géén voorstander van die lichtautomaat, want ik hou dat graag zelf onder controle.
Dat komt ook omdat ik vanaf de late jaren '60 altijd en onder alle omstandigheden minimaal dimlicht had aanstaan, dus ook overdag en bij felle zon. De dagrijverlichting van de voorafgaande Fabia vond ik maar matig van intensiteit, dus ook daarmee reed ik heel vaak met dimlicht en dan brandde er keurig een groen controlelampje in de tellerklok.
Goed werkende en in het zicht van de bestuurder zittende controlelampjes voor grootlicht, mistlichten voorzijde en mistachterlicht zijn overigens wettelijk vereist.
Ik ben wel benieuwd waarom je graag zelf de controle houdt over welke verlichting brandt. Mag ik dit interpreteren als de reden waarom je graag wilt weten of het dimlicht brandt? Dat je weet of je voldoende zichtbaar bent?

Overigens heb ik me enige tijd ook geërgerd aan de lichtautomaat i.c.m. moeilijk te bepalen of het dimlicht nu brandt of niet. Dat was omdat de automaat wel erg laat het dimlicht inschakelde, terwijl de achterlichten tot die tijd niet meebrandden. Het gaat om een F3 met alleen een lichtsensor in het dashboard 6V0907451B en geen regensensor. Dit is gelukkig makkelijk op te lossen, door de sensorbehuizing te openen en een plakbandje op de sensor te plakken. Door daar met een zwarte stift op te kleuren en het deels weer weg te vegen, valt er minder licht op de sensor en denkt hij eerder dat het al donker is.
 

Bijlagen

  • 20221009_144535 verkleind.png
    20221009_144535 verkleind.png
    349 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

jongetje

Forumguru
Over verlichting. Het is een hele led kermis in mijn auto, alles is verlicht. MAAR als ik instap en de stoel in de juist stand wil zetten dan zijn die toetsen juist niet verlicht. En dat is juist net een donker hoekje zo aan de rand van de stoel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat je weet of je voldoende zichtbaar bent?
Ik wil (al zo'n dikke 50 jaar) altijd 100% zeker weten dat (dus niet óf) ik voldoende zichtbaar ben.
Dit na destijds een interessant artikel in de Autokampioen te hebben gelezen over de bevindingen met dimlicht overdag in Zweden: vanaf dat moment heb ik mij aangewend om altijd direct na het starten de verlichting aan te zetten. Dit gaf toen onderweg nog wel eens grappige momenten doordat medeweggebruikers zich soms in allerlei bochten wrongen (of bij een verkeerslicht zelfs uitstapten en op het raam tikten!) om me erop te wijzen dat ik "vergeten" was mijn licht uit te zetten...

Bij de introductie van de dagrijlichten had ik eventjes de hoop dat dit niet meer nodig zou zijn, maar voor de 2011-Fabia bleek die hoop ijdel, zoals hiervoor aangegeven. Daarvan konden de achterlichten ook nog niet apart bijgeschakeld worden, hetgeen de dealer vóór aflevering heeft opgelost door de complete stadslichten (voor+achter+kentekenlicht) via het contact te schakelen. Niet helemaal volgens de regels, want DRL mag immers niet tegelijk branden "met enige andere verlichting aan de voorzijde", maar dat heeft nooit problemen gegeven; ik wil simpelweg nooit zonder brandend achterlicht over straat.

Coming/leaving home heeft (voor mij) geen toegevoegde waarde. Naast het huis staat de auto altijd achterwaarts onder de carport, dus met de koplampen richting straat - en dáár zit mijn voordeur niet. Er gaan echter wel twee buitenlampen aan met bewegingssensor, dus ik heb vanzelf ruimschoots voldoende licht om te zien waar ik loop. Op andere locaties waar ik kom is ook vrijwel altijd wel iets van omgevingsverlichting aanwezig.

Dat was omdat de automaat wel erg laat het dimlicht inschakelde, terwijl de achterlichten tot die tijd niet meebrandden.
Dat is natuurlijk op te lossen door ze te laten bijschakelen bij de DRL. Die mogelijkheid is verplicht aanwezig bij alle auto's met een typegoedkeuring vanaf 2015, dus de dealer moet dat kunnen. En anders wel iemand met VCDS, VCP, OBD11.
 

jongetje

Forumguru
Naast het huis staat de auto altijd achterwaarts onder de carport, dus met de koplampen richting straat - en dáár zit mijn voordeur niet.
Je kunt beter je auto er vooruit inrijden, anders blaas je bij het starten een hoop ellende tegen je huis aan.
 
Bovenaan Onderaan