Mochten de achterlichten nog niet meebranden met de dagrijlichten, dan kun je dat laten regelen door de dealer. Laat je niet afbluffen door "Dat kan niet" of andere tegenwerpingen, want dat is volstrekte onzin. Al sinds 2015 is het simpelweg een typegoedkeuringseis dat de achterlichten met de DRL mee moeten kunnen branden.
Dat geregeld zijnde, betekent dit dat de achterlichten altijd branden als het contact aanstaat (sterk aanbevolen voorkeursoptie): hetzij met de DRL, dan wel met de ingeschakelde andere verlichting.
Ik ben zelf overigens helemaal géén voorstander van die lichtautomaat, want ik hou dat graag zelf onder controle.
Dat komt ook omdat ik vanaf de late jaren '60 altijd en onder alle omstandigheden minimaal dimlicht had aanstaan, dus ook overdag en bij felle zon. De dagrijverlichting van de voorafgaande Fabia vond ik maar matig van intensiteit, dus ook daarmee reed ik heel vaak met dimlicht en dan brandde er keurig een groen controlelampje in de tellerklok.
Goed werkende en in het zicht van de bestuurder zittende controlelampjes voor grootlicht, mistlichten voorzijde en mistachterlicht zijn overigens wettelijk vereist.
Bij mijn Seat ontbreekt dat niet (meer) vereiste groene dimlichtlampje ook en dat vind ik wel een gemis. Maar aan de stand van de schakelaar kan ik altijd zien welke verlichting is ingeschakeld: óf DRL (inclusief achterlichten uiteraard) óf dimlicht. Met stadslichten of liever standlichten rij ik nooit, die dienen hoogstens als parkeerlichten.
De huidige DRL is overigens van zodanige kwaliteit dat ik die nu veel meer gebruik dan voorheen. Wat mij daarbij opvalt is dat de dashboardverlichting in dat geval (DRL aan dus) een geheel eigen leven leidt, afhankelijk van de lichtomstandigheden buiten: naarmate het lichter wordt gloeit deze op, als het wat donkerder wordt, bv. door dikke schaduw van overhangende bomen, dan dimt de dashboardverlichting juist. Ik zie de logica niet, constateer het alleen met verbazing.