Wagenparkuitbreiding: Octavia 1 1.8T RS (2003)

Kippie-style

Forumguru
Weet niet waar je vandaan komt maar ik heb evt een extractor om je interieur te doen.
Logo s is goed te doen zo fohn erop en dan met een visdraadje achterlangs en met een caramelschijf lijm eraf.
Wat voor velgen had je in gedachte?
 

eriktv

Forumguru
Dikke pret in de sneeuw hier hoor, @Mike (Skoda 1.8T) :yeehaa:

@Kippie-style logo's heb ik op de diesel al vervangen, dus moet goedkomen! Voor het interieur... Eerst eens kijken welke manieren goed werken en of ik dan iets koop/huur, Capelle is net de andere kant van het land. Maar dat is alles, vanuit Hoogezand, Groningen ;)

De velgen blijven zo, houd van originaliteit. Heb paar maanden terug een setje originele RS-velgen kunnen kopen. Zomerbanden zijn goed, velgen wat gekrast en geoxideerd, dus dat zijn de wintervelgen geworden.
 

eriktv

Forumguru
Vanochtend verrassing in de RS: spinnenweb weggehaald bij het instappen... Komen er tijdens het rijden tig kleine spinnetjes voor mijn ogen naar beneden zakken xD Heb er aardig wat weten plat te drukken, maar gaat vast nog even door...

Ondertussen verder nog zeer tevreden met de auto, bij de zomerbandenwissel is een lichte rammel verwijderd (bekend euvel, middelste steun uitlaat) en verder niets vervelends. Tapijt is weer aardig wit na reiniging met textielreiniger, nieuwe logo's rondom, dus ik ben weer tevreden. Verbruik onderweg naar het werk 6,0-6,5l/100km en intussen top bijna aangetikt op 226 km/h, @TimT flikte mij op de terugweg de 228km/h (gps) aan te tikken met V-Power 100 - dat moet dus nog eens over. 240km in 1:35 met gem. 13,6L/100km :D

Wishlist? Nieuw audiosysteem ipv de Symphony, roestrandje onder het achterraam aanpakken.
 

Kippie-style

Forumguru
Nice verbruik is wel goed van een rs. Ik heb momenteel de boordcomp aangepast dan doe km/ltr aangeeft. Rustig ritje van 150 kn heeft al een waarde van 15.4 km/ltr gehaald.
 

eriktv

Forumguru
Tussenstand to-dolist:
- nieuwe zomer-/winterbanden
- stelmotoren koplamphoogte
- nieuwe logo's

- parkeerkaartklemmetje was ernstig verweerd, €1,50 voor originele klem, deurstijlbekleding losklikken, één schroef erin en dit kleinigheidje is ook weer voor elkaar. Simply clever :D
- loszittend lamelletje ventilatierooster is verholpen door nieuwe unit te plaatsen

- witte binnenbekleding reinigen is aardig gelukt met spuitbus van Nigrin. Helaas liet ik een tijd terug de fles met lederreiniger uit mijn handen glijden (glad spul), waardoor er nu twee blauwige vlekken op stoel/deurbekleding zitten :(
- alarm: ik heb het probleem gevonden en alles behalve de hoorn werkt. Wordt aan gewerkt.


Voor de rest een probleemloze auto, niks op aan te merken! Hij staat op dit moment te koop, omdat onze huidige werksituatie eigenlijk niet twee Octavia's rechtvaardigt. Maar eigenlijk wil ik hem stiekem gewoon houden :tegek:

IMAG2647.jpg DSCN3778 (1280x960).jpg DSCN3810 (1280x960).jpg DSCN3811 (1280x960).jpg
 

eriktv

Forumguru
- nieuwe zomer-/winterbanden
- stelmotoren koplamphoogte
- nieuwe logo's
- parkeerkaartklemmetje
- loszittend lamelletje ventilatierooster

- alarm: hoorn vervangen - loeit weer als vanouds

Nog één puntje over, hopelijk vind ik een oplossing bij de poetsclinic 22 november:
- witte binnenbekleding reinigen is aardig gelukt met spuitbus van Nigrin. Helaas liet ik een tijd terug de fles met lederreiniger uit mijn handen glijden (glad spul), waardoor er nu twee blauwige vlekken op stoel/deurbekleding zitten :(
 

Kippie-style

Forumguru
Met apc of vanish inwrijven en met een extractor reinigen. Ben er niet bij die meeting maar miss hebben ze wel wat. Anders kan je me altijd x contacten.
 

eriktv

Forumguru
Aj, alweer een jaar verder zonder updates. Goed nieuws daarbij: veel om up te daten :). Alles van de oude checklist is afgevinkt. Tussentijds weer aardig wat reparaties/wensen bijgekomen, maar gelukkig grotendeels ook alweer opgelost. Belangrijkste nieuws is dat we de O1 diesel september 2014 verkocht hebben en nu dus alle kilometers in de RS maken. Niet ideaal, we hadden het i.v.m. de hoeveelheid kilometers liever andersom gezien. We konden familie (in Tsjechië) echter uit de brand helpen door hen de diesel voor een vriendenprijs te verkopen. De puntjes:

  • Op weg naar de meeting in Ede eind 2014 ging het motormanagementlampje branden: temperatuursensor (iets van twee tientjes) vervangen, opgelost
  • In de diesel hadden we 8 gerepareerde sterretjes in de voorruit die maar niet voor een barst wilden zorgen. In de RS zat er één en bij 35gr. zat er opeens een barst van 25cm. Voor €75 eigen risico heel netjes geholpen bij Autotaalglas (en een dag een Mini mee gehad - wat een sloom klein driepittertje:uitlachen:)
  • Sinds de aanschaf vond ik al dat de linkerwang van de bestuurdersstoelzitting mij niet netjes genoeg was. Door het leer kon je het frame voelen en na veel topics te hebben gelezen heb ik besloten het kussen zelf te vervangen. Totdat ik bij de dealer kwam: €158 voor een stuk schuimrubber :banghead:. Ik heb flink wat adresjes in Tsjechië, maar daar is het helaas niet te leveren. Nu eerst opgelost met wat eigen vulling en wat verstevigingstape. Niet bijzonder chic, maar uiterst effectief en oogt prima.
  • Als je het klepje van de asbak van een O1 indrukt ontgrendelt die en schuift dan automatisch open. Behalve als het plastic tandwiel erachter breekt. Na een enorm gepriegel met veertjes en tandwieltjes had ik hem eruit en kon ik het serienummer bekijken. Ook hier een tegenvaller: €60 voor de RS-uitvoering. Je ziet er niks aan, dus hier had ik ook niet zoveel geld voor over. Zelf gelijmd en met een draadje verstevigd en het klepje hield het welgeteld een maand vol. Ik laat het hierbij :mad:
  • Antenne was vergaan, vervangen door een nieuwe spriet van een tientje. Dealer gaf aan dat ik een hele antenne nodig had a €100...
  • ik ga mijn achterklep vervangen i.v.m. roest, zie apart topic
Al met al vooral kleine cosmetische zaken die het rijplezier niet kunnen bederven. Dit jaar weinig naar de schoonfamilie in Tsjechië/Zwitserland geweest, waardoor het verbruik ook prima is (7,9L/100km, onder de fabrieksopgave, probeert dat eens met je TSI/TDI :deuk:).

Ik kijk al meer dan een jaar naar een diesel (weet al exact wat ik wil), maar voorlopig staat de RS er nog wel denk ik. En wie hem ooit koopt kan er vast nog jaren mee door!
 

turboturbo

Forumguru
Goed om de updates even te lezen van je RS. Het was alweer lang stil :)

Dat kapotte asbakje heb ik ook in 2 octavia's gezien die ik proef reed. De asbak stond dan continu open. Kennelijk een zwak systeem, net als bijv de klepsluiting van de middenarmsteun. Onderdelenlijn maar on de gaten houden dus voor een werkend 2e hands exemplaar?

Wat betreft de versleten wang van de stoel; destijds in mijn Fabia heb ik de zetels van de stoelen verwisseld met elkaar. De versleten wang is daarmee niet opgelost, maar je ziet het niet meer vanaf de zijkant. Plus de zitting van de bijrijdersstoel is doorgaans minder ingezakt. Misschien is dat een idee?
 
Fijn om te lezen dat je RS je bevalt @eriktv. Heb je hem al laten chiptunen? Of laat je hem motorisch liever origineel? Moet soms nog wel een beetje lachend terug denken aan de toertocht in de Veluwe ;)
 

eriktv

Forumguru
Haha nee alles blijft origineel, mooi zat. En nee ik kon je met geen mogelijkheid bijhouden... :mad: Blijft toch 'slechts' een standaard RS dan :arghh:
 

eriktv

Forumguru
Update sinds laatste keer: de achterklep is vervangen, het is erg netjes geworden! Gewoon handen uit de mouwen en niet bang zijn. Na het vervangen van de stabilisatorstangrubbers (onderstel rammelde op klinkers) bij de laatste beurt is de auto nu voor het eerst volledig naar mijn zin!

Verder de laatste tijd wat dingetjes buiten het reguliere onderhoud gehad, maar is allemaal prima te overzien:
  • veer LV vervangen
  • opeens gigantisch olieverbruik; bleek gelukkig slechts een flinke scheur in kachelventilatieslang te zijn. Ik vond ook een afgekloven bot onder de motorkap, dus ik verdenk een steenmarter of gelijksoortig gespuis.... :mad:
  • er zat mij te veel speling op de radiateur; rubbers vervangen
  • remblokken voor vervangen

Voor het eerst helemaal naar mijn zin dus... maar nu volgt de ironie. Van de week kwam er opeens een e-mailalert van Marktplaats. Er deed zich op nog geen 40km van mijn woonplaats een buitenkans voor van een SIIC die voor 99% aan mijn droombeeld voldoet. Komende week moet alles definitief worden en zal ik dus afscheid van de RS moeten nemen :wavecry:

Ik heb hem eerst in de bazaar geplaatst, ik hoop oprecht dat de auto bij een liefhebber van of via het forum terechtkomt! Gelukkig een waardige opvolger :yeah:, sneak preview:

$_85.JPG
 
Bovenaan Onderaan