Wagenparkuitbreiding: Octavia 1 1.8T RS (2003)

eriktv

Forumguru
Waarom deze auto?
In 2011 hebben we, om onze Nissan Sunny benzine van 1995 wat te ontzien, een Octavia 1.9TDI (81kW) Elegance gekocht. De Sunny was nu bijna 19 jaar oud en na ruim vier jaar was het tijd voor iets nieuwers, groters, veiligers, leukers. Waarom nóg een Octavia? De andere bevalt erg goed en blijkt erg betrouwbaar, vrouwlief en ik houden beiden niet van kleine auto's en onze benzineauto moet niet een klasse groter zijn dan de diesel. Ik heb stiekem naar een S1 gekeken, maar de verleiding om dan duur dan met de benzineauto te rijden i.p.v. de diesel zou dan te groot zijn. Wellicht kopen we ooit een Superb diesel...

Waarom een RS?
Na het lezen van veel reviews (www.autoweek.nl, dit forum, diverse Tsjechische fora) ging mijn voorkeur sterk uit naar een 1.8T. In Nederland zijn er maar weinig van te koop, in Duitsland des te meer. Eisen: combi (vinden we mooier), max. 150.000km, climate control, dealeronderhouden. Er stonden eigenlijk maar twee kanshebbers te koop, beiden ver weg vanuit Groningen. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar een 150pk versie in Oudenbosch (staat nog te koop http://link.marktplaats.nl/750682850) maar deze RS stond in Dronten, toch een stuk dichterbij. Op een vrijdagmiddag in oktober de stoute schoenen aangetrokken en met een kameraad toch maar eens gaan kijken.

De auto zag er netjes uit, handelaar Flevomobiel maakte een nette indruk en de prijsstelling was schappelijk. Ik had van tevoren een afspraak gemaakt bij Skoda-dealer Holsch in Lelystad (zeer netjes geholpen) voor een diagnose, dit was allemaal geen probleem. Na 100m te hebben gereden keek ik mijn kameraad (TimT op dit forum) aan met een niet weg te wissen glimlach: "deze gaat mee naar huis". En zo geschiedde...

Over de auto
De auto is volgens mij nog helemaal standaard; wat mij opviel aan opties:
  • Sonniboys zonneschermpjes
  • zwarte dakbekleding, staat zeer chique
  • K&N luchtfilter
  • zilveren portierknopjes :shutup:
Wat moe(s)t eraan gebeuren?
  • De auto is door de eerste twee eigenaren (omg. Den Haag, Rijswijk, iemand hier?) volledig dealeronderhouden, maar had bij inruil april 2013 al een beurt moeten hebben. Heb ik al laten doen.
  • De banden waren gecupt, op Marktplaats kwam ik toevallig een origineel setje RS-velgen voorbij met goede zomerbanden. De velgen hebben wat krassen, maar doen nu dienst als winterwielen en zijn voorzien van nieuwe Michelin Alpin A4.
  • De koppelingspedaalsensor is kapot - merk hier eigenlijk niks van, maar kost geen €30 dus komt bij volgende beurt erbij.
  • Koplamphoogtestelmotor is defect - wil ik zelf proberen op te lossen. Is bij onze diesel ook al eens gerepareerd.
  • Uiteraard komen op deze Octavia ook nieuwe logo's rondom.
  • De witte binnenbekleding kan een stoombad gebruiken.
  • Er liggen standaard matten in - originele RS-matten kosten €130, dus dit laat ik eerst zo :nailbiting:
  • Er zit wat roest onder de achterruit - bekend euvel volgens mij, kijk nog even wat ik hiermee moet doen.
  • Last but not least: de auto heeft een DEFA-alarm (821 CAM-MGBS) dat nu niet werkt. Ik wil binnenkort eens kijken of ik dit met een nieuwe zekering tot leven kan wekken en of het alarm dan ook met de sleutel-ab werkt:pieker:
Komend voorjaar volgen wel wat foto's van de Oc1-broeders samen, als de diesel zijn winterwieldopjes weer mag uittrekken...:facepalm:

IMAG1505 (1280x722).jpg

IMAG1489 (1024x577).jpg IMAG1490 (1280x722).jpg IMAG1501 (1280x722).jpg IMAG1506 (1280x722).jpg IMAG1509 (1280x722).jpg IMAG1510 (1280x722).jpg
IMAG1512 (1280x722).jpg IMAG1312 (1280x722).jpg
 

Cordoba

Forumguru
Leuk om te zien: twee Octavia's van hetzelfde bouwjaar en ook nog dezelfde kleur, alleen totaal anders qua motorisering (en uitrusting waarschijnlijk ook).
In eerste instantie lijkt het alsof veel onderdelen onderling uitwisselbaar zijn, maar dat kon nog wel eens tegenvallen: kijk bijv. naar de uitsparing voor de uitlaat in de achterbumper van de RS, en het verschil in kofferklepspoiler.

En natuurlijk veel plezier met de Octavia's.
 

turboturbo

Forumguru
Oei oei wat zou ik elke ochtend moeite hebben met de keuze maken welke te pakken.... Met de Senseo op pad of met de Nespresso (hmz slechte vergelijking)
:nailbiting: :D :)

En proberen goed op te blijven letten als je met de TDI bij het tankstation staat (niet tanken als je vermoeid bent, dan maar ;))
 
Laatst bewerkt:
Cool weer een RS erbij (Y). Ben wel benieuwd naar die combi, betreffende die sensor bij je koppeling, daar merk je idd niet veel van, tenzij je op de CC rijdt en je je koppeling intrapt. Normaal gesproken moet je CC er gelijk mee stoppen. Ziet er wel goed uit, ben ik niet meer de enigste zilvere RS hier :tongue:
 

Joske

Forumguru
dat de binnenkant van je dak zwart is natuurlijk :D
standaard heeft een wagen een lichte kleur van hemelbekleding, ik vind persoonlijk zwart ook zeer mooi indien toegepast op de juiste wagen. Een sportwagen is daar ideaal voor, geeft nog meer een "cocoon" of beter gezegd cockpitgevoel.
 

Kippie-style

Forumguru
dat de binnenkant van je dak zwart is natuurlijk :D
standaard heeft een wagen een lichte kleur van hemelbekleding, ik vind persoonlijk zwart ook zeer mooi indien toegepast op de juiste wagen. Een sportwagen is daar ideaal voor, geeft nog meer een "cocoon" of beter gezegd cockpitgevoel.


Dat snap ik maar op de foto zag het er als grijs uit vandaar mijn vraag. :-)
qage5uza.jpg
 

Joske

Forumguru
ahhh, zo bedoel je

**snel even naar foto's gaan kijken..**

ja inderdaad, de laatste foto is inderdaad toch precies een grijze hemelbekleding :jaja:

misschien eentje voor de "to do list" dan ;)
 

eriktv

Forumguru
Over de to-do's: dak/plafond/hemel vind ik mooi zo, ik houd de auto graag standaard. Bovenaan mijn lijst staat het alarm; gisteren eerste pogingen gedaan om de unit te vinden, viel nog niet mee. Als ik thuis kom heb ik nog een uurtje daglicht, dus het wordt een langer lopende onderneming vrees ik :)

Volgende week krijg ik de nieuwe logo's binnen - dat klusje heb ik eerder gedaan dus zal voorrang krijgen. Volgende is de koplampstelmotoren werkend krijgen. Hoop dat ik hierbij door ze uit te wisselen met die uit onze andere Oc1 het probleem kan vinden. Hopelijk alleen een nieuwe motor en geen elektronische ellende.
 

Canon-Eye

Forumguru
Net als bij "wit" zijn er ook bij zwarte stoffen meer variaties mogelijk dan je op zuiver natuurkundige gronden zou denken.
En vervolgens maakt de weergave op een foto (nog los van eventuele nabewerking) ook flink verschil, want de ene camerachip is de andere niet.
 

eriktv

Forumguru
Tussenstandje todo-list:
- nieuwe zomer-/winterbanden
- stelmotoren koplamphoogte; even getest met motortje van de diesel (handig, 2 dezelfde auto's :D en er zit gelukkig geen probleem in bedrading. Motortje kost in NL €40, in Tsjechië €14. Heb er twee nodig, dus ik wacht even tot we weer daar zijn:D Vervangen is overigens kinderlijk eenvoudig.
- witte binnenbekleding reinigen; na de winter - stoomreiniger kopen??
- alarm; na eerdere poging om dashboard los te halen laat ik dit eerst even zitten. Is volgens mij lastige klus.
- nieuwe logo's: zijn binnen - ook klusje voor bij warmer weer, dan laten de oude makkelijker los

Verder geen vuiltje aan de lucht, zeer tevreden en altijd met een dikke glimlach achter het stuur. Verbruik onder 8.0L/100km, dus blij verrast!

DSCN3353 (1280x960).jpg DSCN3318 (1280x960).jpg DSCN3360 (1280x960).jpg
 
Bovenaan Onderaan