VCDS of VAG-Com omgeving ?? vragen verzameld.

Kan iemand mij helpen om een te resetten / checken?

Heb het dashboardkastje losgehaald en de stekker van de airbagaansluiting losgehaald vanwege ventilatorproblemen.

Nu blijft alleen m'n airbaglampje branden...

En wellicht dat we dan ook gelijk kunnen kijken waarom de climatecontrol geen lucht meer blaast... Behalve in z'n achteruit....

Dealer kost zoals jullie weten belachelijk veel geld voor alleen het uitlezen / resetten...
 

Cordoba

Forumguru
@Schoffie1977 Oorzaak van de airbagstoring is waarschijnlijk dat je de sleutel in het contact had zitten, met airbagstekker los. Het is vreemd dat ie bij het inschakelen van de achteruit wel blaast. (de recirculatie hoort dan wel in te schakelen, om te voorkomen dat je je eigen uitlaatgassen naar binnen trekt.)
 
@Marcooctavia

Ik maak graag van je uitnodiging gebruik. Wanneer zou je evt kunnen? Hoor het wel van je.

@Cordoba
Vind het zelf ook erg vreemd. Het lijkt wel op een electronische storing ofzo... Is alleen erg lastig, de hele boel beslaat nu, tenzij ik de interne circulatie aanzet. Die werkt dan wel...
 

Cordoba

Forumguru
@Schoffie1977 Ik zit meer te denken aan de aansturing, maar om dat uit te zoeken daarvoor moet je weten om wat voor auto het precies gaat. Ik gok op basis van je avatar op een Octavia II, maar dat blijft een vraag en is onvoldoende om het juiste schema te zoeken. Wat nodig is, is: model, modeljaar en motorcode (andere motorcode heeft nog wel eens een andere kabelboom).

Mijn idee is, dat de fan in orde is, maar dat het signaal via de normale manier niet bij de fan komt, maar dat het signaal dat via de achteruitversnelling de recirculatieklep en de fan aanstuurt, wel aankomt bij de fan.
 
Klopt, ik heb een Octavia 2 uit 2006.
Het is een 2.0tdi 140pk dsg Elegance uitvoering.
Motorcode is de beroemde BDK als ik me niet vergis?

Je hoort de fan (zuigt lucht aan) wel aanslaan als je max qua ventilatie aan zet. Er komt alleen geen lucht uit.
Het gekke is dat bij low of high de ventilator wel lucht blaast....
 
@Marcooctavia

Thx voor de gedane arbeid!

Foutcodes gereset en erachter gekomen dat de V71 (air flow positioning flapmotor) stelmotor geen sjoege geeft!

Klusje voor binnenkort om te kijken of ik de luchtstroom weer werkend krijg.
 

Eltjo

Forumguru
Het kan een mechanisch probleem zijn met de klep. Is het elektrisch dan heb je misschien hier wat aan. Dit heb ik 3 jaar geleden geschreven voor een Passat 3B(G), maar geldt deels voor meer VAG auto's.

De V71 stelmotor zit achter het dashboardkastje en kan je zien als je dit demonteert met drie torx schroeven aan in de bovenrand en 2 schroeven onder achter de klep van het kastje en 2 schroeven onder het kastje (klep dicht dus). Daarna trek je het kastje er deels uit en verwijder je het stekertje van de lampje, waarna je het hele kastje verder naar achteren eruit trekt. Dan kan je met de hoofd op de bodem achter het luchtkanaal met ventilator het motortje zien zitten gemonteerd op een in wit kunststof houder met 2 Torx15 schroeven. In het werkplaatsboek staat dat deze T15's moet verwijderen en ook de steker. Dit dus niet uit eigen ervaring.

De stelmotortjes doen het vaak niet omdat de 5kOhm potmeter die erin zit slecht contact maakt. In de stekeraansluiting de 3 pinnen naast elkaar (links, loper, rechts), de 2 andere pinnen zijn de motor. Ik heb motorkastje open gemaakt door met schroevendraaiertjes onder de clipjes steeds verder te openen. Erin zit dus een motortje, een paar tandwieltjes en de (instel)potmeter met de stekeraansluiting. Let wel op de positie van de potmeter tov de as. Na het oplichten van het draaibare randje van de potmeter kan er met contactspray (met smerende werking) hierin gespoten/gespoeld worden. Dit zorgde bij mij dat de stelmotor weer jaren tot verkoop van de auto goed werkte. Als je alles eruit wilt halen moet je eerst het motortje verwijderen waarna de steker met potmeter eruit kan.

Uit een aantal instructies blijkt dat het slijpsel de storing veroorzaakt en dat schoonmaken/spoelen ook werkt.
De volgende informatie heb ik nu pas gevonden na "stellmotor reparatur" te googlen;
Zie voor een Passat 3B(G) ook http://www.pimpowski...ellmotoren.html
Zie voor een Golf IV: http://www.motor-tal... ... 16134.html (download Stellmotoren-Climatronic.pdf)
Zie voor een Polo: http://www.polo9n.in... ... n-tauschen


Succes!
 
Thx voor je uitgebreide uitleg!
Ik ga binnenkort met je handleiding aan de slag (weer moet beetje meewerken) en laat het je weten.

Groeten,
Johan
 

Eltjo

Forumguru
Tja, dat zijn geen karweitjes voor als het regent en je op de grond naast de auto moet zitten om onder het dashboard te kunnen kijken terwijl je je in bochten wringt. Of je alle ruiten onder hijgt in de kou...
 
Vandaag even gefreubeld op aanwijzingen van medeforummers.

Stelmotor gevonden die zorgt dat er frisse lucht in de auto komt. Losgehaald en blijkt dat er geen beweging in zit...

Klep open gezet en stekker losgelaten. Interne circulatie werkt dan niet meer, maar er komt wel weer lucht via climatecontrol.

Thx voor de tips.

Groeten,
Johan
 

Eltjo

Forumguru
Waar zit geen beweging in? Huisje van de stelmotor opengemaakt, motortje ontkoppeld en motorasje geprobeert rond te draaien met je vingers? Spanning op de aansluitingen van het motortje gezet?
Deze zijn dus uit de Passat 3BG. Ik heb nog meer foto's. Goeie tijdelijke oplossing trouwens.
upload_2016-3-6_19-17-3.png upload_2016-3-6_19-17-19.png
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vergeten er spanning op te zetten.
Met de hand ronddraaien lukte niet. Vanaf de buitenkant in ieder geval. het huisje van de stelmotor open gemaakt en alles los gehaald en getest, maar niks bijzonders kunnen ontdekken.

Is wel een andere stelmotor dan die jij op de foto aangeeft. Ik heb voorbeeldje erbij gedaan. Deze stelmotor zit achter de stelmotor van de interne circulatie, meteen achter je dashboardkastje

Voor nu in ieder geval "opgelost"...
Weer normale frisse lucht in de auto!
 

Bijlagen

  • mbXBRKgKYNdok3KdxXj77fg.jpg
    mbXBRKgKYNdok3KdxXj77fg.jpg
    6,6 KB · Weergaven: 13

Eltjo

Forumguru
Het is waarschijnlijk logisch dat je niet vanaf de buitenkant het motortje kan ronddraaien. Dat gaat veel te zwaar vanwege de vertraging van de tandwieltjes in het kastje. Probeer je auto maar eens te duwen in z'n 1e versnelling. Openen en direct het asje van het elektromotortje ronddraaien moet wel lukken. Zet eens wat spanning direct op het motortje. Misschien is er slecht contact van de stekker naar het motortje toe. Succes, ik hoor wel.
 
Had misschien wel verstandig geweest om het even te controleren. Helaas niet bij stil gestaan :(

Met de tijd maar eens weer freubelen, voorlopig geen tijd...

Nogmaals bedankt voor de tips!
 
D

Deleted member 20094

Medio volgende week mag ik mijn nieuwe O3 ophalen. :tegek::yeah:

Wil graag wat aanpassingen in VCDS.
Ik heb een aardig lijstje qua wensen, eigenlijk wil ik bijna alles aanpassen wat er aan te passen valt. :D

Wie o wie kan mij hiermee helpen?

Ik heb @ertromp al gevraagd, maar die heeft het helaas te druk....
 
Bovenaan Onderaan