Superb III 2.0 TSI 220PK Style HB Black Magic Metallic van Paultie

paultie

Forumguru
Simpel is een groot woord.
evt. Optocouplers om het vermogen zonder risico over te brengen op de arduino als input signaal. Hier zal de DRL en Knipperlichten aan worden gekoppeld. Dit kan 12 Volt of een lagere spanning krijgen. In de koplamp is en controle unit aanwezig waar de verdere aansturing plaatsvind. Als we een defecte koplamp kunnen vinden lukt het waarschijnlijk wel om de aansturing te vinden en deze af te tappen.
Het is mogelijk.....

Vandaag een pakketje binnen met weerstanden voor het wimper projectje. Nog even wachten op de overige zaken.

Na die kilo's zout op de auto van deze week de auto maar even in het mooie weer een turtle wax laagje gegeven. Had dat spul nog staan en moet zeggen dat het er wel aardig uit ziet na het poetsen. Eerst even in de was box helemaal schoon gemaakt.... (net als de rest van het dorp...)

Kreeg nog een opmerking naar mijn hoofd geslingert.....
Man met een mercedes AMG kwam naar me toe.
"Dat is echt wel een hele mooie auto!
:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Daarna noeste arbeid verricht.
Zie hier het resultaat.

IMG_4111.JPG
IMG_4112.JPG

IMG_4114.JPG
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
Vandaag aan het prototypen geslagen. Code is af en kan acteren op basis van een 5 volt spanning. Met een optocoupler kan ik evt een 12v spanning terugbrengen naar 5volt zodat als drl aan staat de wimpers aan gaan. En zodra deze uit gaan, gaan de wimpers ook uit. Zelfde principe geld ook voor het knipperlicht.

Is alleen even afwachten met welke spanning de leds worden aangestuurd maar dat weten we pas als iemand zijn S3 in de prak rijdt. :cry:

Fotootje van het prototype met een arduino r3 dat moet dan een pro mini worden. :D

image.jpeg

Wil nog kijken of ik de wimper verlichting bij het uit en aangaan kan dimmen. Maar dat word versie nr 3 van de code.
 

paultie

Forumguru
Versie nummer drie van de code is ook gereed. De wimpers faden in bij het aanschakelen en faden uit bij het uitschakelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

paultie

Forumguru
In het kader van u vraagt wij draaien.

Eerst reset ik de arduino waardoor hij het programma vanaf het begin draait. Als het goed is bij het omdraaien van het contact.
De blauwe leds moeten de witte wimper DRL voorstellen. (witte leds zijn nog onderweg)
Bij het starten krijg je een soort flash van links naar rechts in groepen van 2.

Bij het kort indrukken van de knop (welke de DRL aan zal zijn) zie je het lampje fade-in naar volledig aan.
Bij het losladen fade-out naar uit.

Daarna lang indrukken van de knop ook daar weer fade-in en een langer periode de lampen aan naar fade-out.

Evt tegelijkertijd (maar zo werkt het in de sup3 niet) kunnen ook de knipperlichten aan. De oranje leds. De echte oranje leds zijn ook nog onderweg alsmede een arduino pro mini.
 

paultie

Forumguru
Pakketje nummer 5 uit china ontvangen de KnipperLEDS. Na de ervaring met de achteruitrijLEDs was dit een fluitje van een cent.

Schermafbeelding 2016-03-02 om 14.16.54.png

Wederom met een T30 torx aan de slag. Verwijder het kapje volgens de gebruiksaanwijzing. Maak de schroeven los en haal de lamp module los.
Verwijder de knipperlampjes en plaats de nieuwe terug. Zorg er voor bij het terugplaatsen dat de kabel netjes achter het chassis weg glijd anders past de lampmodule niet terug op z'n plekkie.

Dan uiteraard even testen. De lampjes gaven geen error op de boordcomputer.
Weer een mooie vervanging. (Had de lamp nog even doorgemeten en voor zover ik kon zien trokken de lampjes 0,5A getest op 9Volt)


Daarnaast ook nog witte leds ontvangen voor het wimper project en een duurtest met de arduino opgestart. Dit om te kijken of het ook voor een langere tijd goed blijft functioneren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik ben heel benieuwd als het arduino bordje er straks in zit...Ben zelf programmeur en heb weleens gedacht "iets" te gaan maken met een arduino bordje maar nooit een echt doel gevonden. Jij wel!
 

paultie

Forumguru
Ik ben heel benieuwd als het arduino bordje er straks in zit...Ben zelf programmeur en heb weleens gedacht "iets" te gaan maken met een arduino bordje maar nooit een echt doel gevonden. Jij wel!
Tjah en het kost echt geen ene drop meer tegenwoordig..... En het is zo groot als een postzegel (althans dat is nog onderweg die postzegels)

Ik probeer in het dagelijks werk ook IT ers aan te sturen. Heb zelf o.a. een bachelor in ICT en heb in een ver verleden wel eens wat java code moeten schrijven. Maar dit is echt wel heel erg leuk om te doen en je hebt het redelijk snel onder de knie. Zeker met een breadboardje kun je gelijk de code testen. Daarnaast is er echt enorm veel te vinden op het arduino forum. Heb inmiddels versie nummer 5 met wat optimalisaties in de code en inmiddels de witte leds erop. Daar komt een redelijke bak licht vanaf.

Weet iemand hoe dat zit met die wimpers in de O3? is dat ook een aparte module zoals ze dat met de S3 hebben gedaan?
Kan wel wat retro fitten als we dan toch bezig zijn :D
 

paultie

Forumguru
Pakketje nummer 6 uit China is vandaag gearriveerd. De deur LED's.
Netjes verpakt in bubbel plastic in een doosje.
Wat nog rest is wat C5W LED's te bestellen voor onder de zonneklep en dan is ook deze superb volledig LED!


IMG_4195.JPG

Dat was me het wachten wel waard. Net in de auto geklikt en alles past prima. Komt toch een aardige bundel licht uit kan ik je vertellen.
En dat voor 13 EUR :D

Daarnaast wat verder gegaan met het prototype wimper.
Deze heeft een duurtest van 48 uur continue, volbracht. Nog niet op 12Volt accu spanning daarvoor moet ik nog een ander arduino boardje ontvangen.
Ook heb ik een andere testopsteling gemaakt met witte en amber leds naast elkaar om op basis daarvan de wimpers aan te lichten. Dat is aardig gelukt. Deze draait nu ook een duurtest om te zien of alle componenten zich goed gedragen en niet te warm worden. Mocht het zover komen dat iemand zijn neusje van de S3 in de poeiers duwt en deze wil doneren kunnen we in ieder geval naar een echte prototype voor in de koplamp toe werken......

IMG_4196.JPG
IMG_4198.JPG
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
nog even een foto van het eind resultaat.
Wat een bundel licht...
Overigens waren er wat vraagtekens bij de rode reflector in de deur.
In de voorste deuren is het eigenlijk geen reflector als je het materiaal bekijkt. Slechts een geribbelt stukje rood plastic wat voor rood diffuus licht zorgt.
In de achterste deuren (behalve bij de 4x4 dacht ik) zit een reflector.


IMG_4199.JPG
 
Zit er niet een rode reflector in zodat je "naar achteren" altijd rood licht uitstraalt? Deze heb jij nu vervangen voor wit licht en zo lijkt het misschien van een afstand net of er een fietser aan komt rijden ipv dat jij je deuren open hebt staan?
 

paultie

Forumguru
Of een brommer, auto, etc....
In essentie is het verlicht en is de deur zichtbaar zodat er niemand op kan knallen. ;)

De achterste deuren daarentegen hebben alleen een reflector. Toch maar eens kijken of daar ook niet lampjes in te krijgen valt.
 

andrehj

Forumguru
Zit er niet een rode reflector in zodat je "naar achteren" altijd rood licht uitstraalt? Deze heb jij nu vervangen voor wit licht en zo lijkt het misschien van een afstand net of er een fietser aan komt rijden ipv dat jij je deuren open hebt staan?
Helemaal mee eens. Die lampjes zijn niet voor niets rood.
 

Tuulster

Forumguru
Come on....... :banghead:
Wat is in verdesnaam nou de kans dat jij toevallig net je portier open maakt en dat er net op dat moment iemand aankomt die dat lage witte lampje in de deur aanziet voor een tegenligger............... omdat het pikkedonker is en hij je portier niet herkent.......... Guys please! :arghh:
 
Bovenaan Onderaan