Superb III 2.0 TSI 220PK Style HB Black Magic Metallic van Paultie

paultie

Forumguru
Nou even een resumé.
Binnenverlichting
In totaal in de binnen verlichting 4 x W5W lampjes T10 lampjes. (zitten nu blauwe (xenonlook) lampjes in)
Aan de voorzijde kun je het beste met een plastic tooltje het plastic glaasje voorzichtig weg trekken. Probeer rondom met beleid het plastic weg te halen dan gaat het goed. Leds vervangen testen of de polariteit goed is. (anders werken ze niet en moet je ze even omdraaien)
Dan kan het kapje er weer op.

Aan de achterzijde is het makkelijkst om de volledige module weg te halen. Dan kun je met beleid het plastic glaasje weghalen. (aangezien deze redelijk goed vast zit)
Je kunt de volledige module weghalen door vanaf de achterzijde van de auto de module weg te trekken.
De ledjes vervangen en even zonder het plastic glaasje te plaatsen de stekker weer aansluiten om de polariteit te testen.
Als alles brand het plastic glaasje terugplaatsen en dan de module weer in het dak terugplaatsen.

Voetverlichting, dashboard kastje en kofferbak
In totaal zitten hier 7 modules waarin een W5W T10 Lampje in geplaatst zit.
Met een platte schroevendraaier even in de uitsparing steken en het lampje loshalen.

De W5W steeklampjes LED passen wel maar mijn ervaring uit het verleden leert dat ze nogal gemakkelijk los kunnen trillen. Vandaar dat ik besloten heb om ze te solderen. Na even de polariteit van de stekkers door te hebben gemeten de plus en - polen ontdekt.
Het ijzeren (en voor de achterbak plastic) afdekkapjes even met een schroevendraaien voorzichtig loswrikken.

Ik heb voor het testen van de polariteit van de leds even een aantal 1,5 volt batterijen aan elkaar geschakeld (9V is voldoende) om de - en plus pool te ontdekken.

Zie hieronder voor een plaatje vanaf de achterzijde gezien met de polariteit.

IMG_0691.JPG


Wanneer je de pootjes over het bovenste beugeltje buigt kun je met een soldeerbout + tin heel snel en makkelijk het pootje fixeren.
Voordeel is dat je de module volledig in takt houdt en mocht je weer van de leds af willen en naar de traditionele peertjes willen. Je eenvoudig de lampjes weer er uit kunt halen.

Daarna eenvoudig weer het ijzeren kapje terug plaatsen. De stekker terug erin steken, even testen of je alles wel correct hebt aangesloten. en de modules weer terug plaatsen.

Alle lampjes dimmen mee binnen aangezien dit in voltage stappen wordt terug gedimmed. Ook de voetverlichting werkt daar op.
Enige wat ik kon opmerken is dat wanneer het start stop systeem de auto weer aan zet je een klein spannigsdipje ziet op de leds die ik tot 20% terug had gedimmed bij de voetverlichting. Dat vond ik overigens niet storend omdat het toch al erg gedimmed licht is.

Deurverlichting
Ik heb even op internet gezocht of er complete modules zijn voor de deur verlichting. Uiteraard kun je die op superskoda bestellen voor een aardige prijs maar ik denk dat ik even in china ga shoppen. Had daar deur verlichting gezien waarbij rode en witte leds werden gebruikt ipv de volle witte bak licht van de superskoda deurverlichting.
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? (de witte / rode led verlichting uiteraard)
Linkje

Nu nog even wachten op de overige 4 pakketjes voor het verder verLEDden van de Superb

Maandag bij @Antera langs voor de wimpers en wat vrijschakelingen.
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
Hierbij nog wat foto's van het resultaat bij nacht.
De kofferbak is niet zo licht als met die enorme lichtbronnen van superskoda maar het is in ieder geval meer dan de standaard lampjes.

(mocht je je afvragen wat er voor een plastic bak in licht (edit: ligt). Die is nog van de S2 kun je duidelijk zien dat de kofferbak nog groter is dan de S2)
IMG_0692.JPG

IMG_0694.JPG


IMG_0695.JPG


IMG_0696.JPG

Ik ben wel tevreden met het resultaat. Niet te fel of overheersend. De voet verlichting had ik nu voor de foto even naar 80% gezet.

Mooie mod voor 1,95 ;)
Al had ik natuurlijk wat ledjes over van de vorige wagen. In totaal heb ik 11 leds nodig. Voor 1,95 had ik er 10.
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
Toch maar even gezocht naar witte deur leds.
Zag ze ook wel met een rode reflector maar van de foto's af lijken me die toch niet zulk mooi licht uitstralen. Witte lamp achter een rode reflector.:arghh:

Dan maar volledig wit...
Zoek de verschillen......



Schermafbeelding 2016-02-17 om 20.54.46.png



Schermafbeelding 2016-02-17 om 20.58.27.png


Bovenste 12,90 incl verzendkosten
Onderste 39,99 excl verzendkosten.

dus maar gelijk besteld....
 

paultie

Forumguru
Gisteren getankt met de indicator op 0KM in totaal 72,3 liter in de Superb gegooid.

Onderstaande uit het boekje moet je dus anders interpreteren.
"De tankinhoud bedraagt circa 66 liter, waarvan 6 liter reserve"

Er zou moeten staan:
De tankinhoud bedraagt circa 66 liter plus 6 liter reserve.
 

Stinger

Actief lid
Met dank aan @andrehj voor zijn volhardendheid in de BTW regels (intramonuautaire verwerving)
Ik moest de Duitse BTW van 19% terugvorderen en in nederland de 21% BTW betalen. De Skoda dealer heeft voor mij een BTW nummer aangevraagd en stort (wanneer ik de nederlandse kentekencard heb) de duitse BTW aan mij terug. De Nederlandse BTW en BPM moet je hiervoor wel eerst betalen.

@paultie en @andrehj
Kan een van jullie dat misschien nader toelichten? Want ik sta op een punt om een auto te halen uit Duitsland.
 

paultie

Forumguru
@Stinger
Wat wil je weten? Misschien handig om de details van je auto even te posten. Kunnen we meedenken.

In essentie. Is de auto ouder dan 6 maanden en of heeft de auto meer dan 6000km gereden. (Beide voorwaarden gelden) Dan hoef je in nederland geen BTW te betalen.
Uiteraard wel de BPM en daarvoor kan je voor de voordeligste bpm bepaling autotelex gebruiken. Meest geaccepteerd door de douane ook.
 

paultie

Forumguru
Vandaag de H8 led-lampen binnen. Zometeen maar even onder de auto duiken. Het is netjes verpakt in hetzelfde plastic als waar xenon lamp in levert maar dan een ander insert. Haha

Zal zo de resultaten posten.
 

paultie

Forumguru
Mistlampen LED
Pakketje nummer 2 van de 6 de H8 LED mistlampen uit china voor 9,87EUR incl verzendkosten. Dit keer moest ik langs het postkantoor om ze te halen. Schijnbaar kon het pakket niet door de brievenbus dus dan wordt het daar afgeleverd. Levering binnen 8 dagen na bestellen.
Zien er exact hetzelfde uit als die van xenon lamp alleen met een andere insert zoals al gezegd.

IMG_0697.JPG

Gewapend met een T20 torx schroevendraaier, emmer met water en een spons de auto te lijf gegaan.

Met deze handleiding is het binnen 15 minuten gepiept.
fog light.jpg
Fig. 273 Remove the number plate light / replace the bulb

First read and observe the introductory information and safety warnings in Introduction.

Remove the protective grille and headlight
  • Insert your fingers into opening A.
  • Release the protection grill by pulling in the direction of arrow 1.
  • Remove the headlight in the direction of arrow 2.
Replacing the light bulb
  • Press the latch on the connector in the direction of arrow 3.
  • Remove the key in the direction of the arrow 4.
  • Pull the lamp holder until it stops in the arrow direction 5.
  • Remove the lamp holder in the direction of the arrow 6.
  • Insert the new bulb into the headlight and turn counter to the direction of arrow 5 as far as the stop.
  • Attach the connector.
Refit the headlight and grille
  • Replace the fog light by inserting it in the opposite direction of the arrow 2 Fig. 273 and tighten.
  • Insert the protective grille and carefully press it in.
The protective grille must engage firmly.


Alvorens het frontje A te verwijderen heb ik alle hoekjes even met de spons en wat water ontdaan van zand (thanks @Tuulster en @superbia nu heb ik geen krasjes op de bumper ;) )

Frontje los, twee torx scrhroeven los, lampen eruit draaien, led lampje erin, alles nog even aan de binnenzijde van de bumper schoon spoelen, mistlamp module terugplaatsen, schroeven terug, frontje terug en klaar is kees.

Hieronder het resultaat. Moet zeggen dat ze kwa kleur de xenon lampen aardig benaderen. ik ben wel tevreden! Daarnaast geen foutmelding op de boordcomputer. En anders had ik ze om laten programeren aangezien ik maandag bij Mark lang ga.
IMG_0700.JPG

IMG_0699.JPG

Nu wachten op de overige 4 pakketjes... (knipperledjes(2x ivm verzendkosten ;) ), achteruitrij ledjes en de deur verledding) Mis dan trouwens nog de lampjes achter de zonneklep. Die had ik er nog niet uit gehaald om te kijken wat ik daarvoor nodig heb. Zal wel festoon leds worden.
 
Laatst bewerkt:

Stinger

Actief lid
@Stinger
Wat wil je weten? Misschien handig om de details van je auto even te posten. Kunnen we meedenken.

In essentie. Is de auto ouder dan 6 maanden en of heeft de auto meer dan 6000km gereden. (Beide voorwaarden gelden) Dan hoef je in nederland geen BTW te betalen.
Uiteraard wel de BPM en daarvoor kan je voor de voordeligste bpm bepaling autotelex gebruiken. Meest geaccepteerd door de douane ook.

Ik heb twee auto's op het oog in Duitsland. De eerste auto is van bouwjaar 06/2015 een heeft 13dkm op de teller en de tweede auto is van bouwjaar 01/2015 en heeft 20dkm. Hoe kan ik het beste aankaarten bij de Duitse verkoper dat ik de BTW (MwSt) terug wilt hebben. En BTW melden in Nederland. Ter info ik koop de auto particulier.
 
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
@Stinger in beide gevallen hoef je geen btw meer in nederland te betalen aan de belastingdienst vanwege de km stand en leeftijd van de auto.

Dus het terugvragen van btw hoeft niet. Dus je verdient eigenlijk 2% BtW verschil.

Rest dus alleen de bpm nog.
Daarnaast als tip vraag de dealer om (ga er vanuit dat je bij een dealer koopt vanwege de Europese garantie) je een funftagekenzeigen inclusief verzekering bij de auto te doen. (Gemiddeld 100 EUR) Dan kun je verzekert naar nederland rijden en door naar de Rdw keuring. Daarna de auto niet op de openbare weg parkeren. Totdat je de bpm hebt betaald en de kentekencard hebt ontvangen. Verzekeren, platen halen en klaar is Kees.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb twee auto's op het oog in Duitsland. De eerste auto is van bouwjaar 06/2015 een heeft 13dkm op de teller en de tweede auto is van bouwjaar 01/2015 en heeft 20dkm. Hoe kan ik het beste aankaarten bij de Duitse verkoper dat ik de BTW (MwSt) terug wilt hebben. En BTW melden in Nederland. Ter info ik koop de auto particulier.
Je koopt een tweedehands auto, die ook door de belastingdienst als tweedehands wordt gezien. Dus heb je niks met BTW te maken. Je moet alleen nog (rest)BPM betalen.
 

Stinger

Actief lid
@StingerDaarnaast als tip vraag de dealer om (ga er vanuit dat je bij een dealer koopt vanwege de Europese garantie) je een funftagekenzeigen inclusief verzekering bij de auto te doen. (Gemiddeld 100 EUR) Dan kun je verzekert naar nederland rijden en door naar de Rdw keuring. Daarna de auto niet op de openbare weg parkeren. Totdat je de bpm hebt betaald en de kentekencard hebt ontvangen. Verzekeren, platen halen en klaar is Kees.

Mag ik met een funftagekenzeigen ronden rijden in Nederland? Ik heb gehoord dat deze alleen geldig is tot aan de Duitse grens. Anders rij ik tot aan de grens en vraag meteen via de RDW site voor een 1 dags kenteken.
 

paultie

Forumguru
Mag ik met een funftagekenzeigen ronden rijden in Nederland? Ik heb gehoord dat deze alleen geldig is tot aan de Duitse grens. Anders rij ik tot aan de grens en vraag meteen via de RDW site voor een 1 dags kenteken.
Rondrijden is een groot woord. Kenteken is Europees en zou ik alleen van en naar rdw gebruiken. Lees de rdw site maar eens door daar staat als het goed is dat je het Duitse kenteken tot de keuring mag gebruiken. Erna moet je een dagkenteken hebben.
Maar de verzekering daarvoor is enorm hoog. Ik ben gewoon naar huis gereden en daar op mijn oprit gezet.
 

paultie

Forumguru
@RefleCs dat is denk ik wel een aardig idee. Vervuilt mijn topic zo. Haha.
Als laatste off-topic @Stinger correct. De gele is de tijdelijk kenteken. De rode is een dealer plaat en alleen in DE geldig en te rijden door Duitse kunden.
 
Bovenaan Onderaan