Superb III 2.0 TSI 220PK Style HB Black Magic Metallic van Paultie

paultie

Forumguru
Wimpergate
Vandaag was het dan zo ver. Het ontrafelen van het wimper mysterie.
En ik denk dat het @Antera en Moi aardig is gelukt al koste het wat moeite.

Na het verwijderen van het voorwiel, de voorste kuip bescherming konden we de laatste twee boutjes losdraaien welke de bumper aan het zijscherm vastmaakte. uiteraard de overige schroeven uit de bumper al verwijdert te hebben. Met een beetje beleid hebben we de bumper zo ver weg kunnen halen dat we de koplamp konden verwijderen.

Zie hier de ravage... :D

IMG_4092.JPG


Maar het is gelukt
IMG_4093.JPG


We hebben de koplamp nauwkeurig bekeken en alle modules die er op zitten eens los gehad.
een van de belangrijkste om een beetje zicht te krijgen is de zilveren module aan de onderkant welke je toegang geeft tot het binnenwerk van de koplamp.
IMG_4096.JPG

De wimpers zijn met elkaar verbonden door middel van een plastic strip welke op een zevental punten de koplamp aan kan lichten.
De volgende foto laat twee van deze punten zien waarbij we vanaf de andere zijde met een wit ledje ze hebben aangelicht.
IMG_4091.JPG

Deze strip loopt in een bocht weg waarop waarschijnlijk de leds voor de wimper verlichting op gemonteerd kunnen worden.
het geheim zit hem volgens Mark en mij in het feit dat ze in de koplamp een module hebben geplaatst welke nergens op tekeningen staat. Deze module is verantwoordelijk voor verdere led aansturing.

Nu is de vraag kunnen we deze retro fitten.....
Ja wij zien wel mogelijkheden echter moeten we daarvoor een koplamp volledig demonteren om een pasklare strip te maken welke geplaatst kan worden op de 7 plekken. Daarnaast moeten we de interne koplamp module volledig doormeten om te zien welke output we moeten gebruiken.

Dan is het idee van de audi knipperlichten een optie maar ook de DRL wimpers alles icm met een arduino.

Voor het effect wat je krijgt heb ik even een blauw ledje in elkaar geknutseld en deze de wimpers aan laten lichten. Ergens wel een enorm gaaf gezicht dat blauw. De laatste foto is eigenlijk de mooiste van allen.

IMG_4095.JPG IMG_4098.JPG IMG_4094.JPG IMG_4097.JPG


Al met al weer wat wijzer geworden en de enige manier om dit verder doorgang te laten geven is om een donor koplamp uit elkaar te halen en de wimper led module te maken op basis van het wimper frontje in de koplamp.

Vrijschakelingen
Daarnaast met dank aan @Antera nog wat zaken vrij weten te schakelen. Wat enorm opvalt zijn de verschillen in coderingen tussen de superbs.
Lijkt wel of er heel wat superbs met verschillen in coderingen worden geleverd en heel wat VAG onderdelen uit gecodeerd worden t.o.v. andere VAG merken.

Helaas voor mij is het wachten op wat updates van Rosstech om een aantal features als smart light assistent en lane assist aan te zetten.
Wat wel is gelukt:
- DCC mode knopje van geel naar wit
- DCC mode weergave in maxidot
- VRS splash screen in de MIB columbus (heb uiteraard de O3 VRS motor in het vooronder) Helaas geen L&K splash screen beschikbaar.
- Tank vulinhoud weergave in maxidot
- 4 keer knipperen met comfort knipperverlichting
- Mistlampen voor geprogrammeerd als LED verlichting ivm een sporadische canbus melding van de China LEDS zonder aanpassing.
- DRL achterlichten aangeschakeld
- Bochten verlichting tot 60 km/h

Mark super bedankt voor je tijd het was ff gezellig knutselen. Top!
 

paultie

Forumguru
Gaaf project! Ga je hier nog verder mee?
Als we een donor koplamp kunnen vinden denk ik wel.
Het maken van de arduino setup en leds is het probleem wat mij betreft niet. Het gaat er om hoe je het geheel passend maakt en daar wringt de schoen een beetje.
Sterker nog Mark en ik hebben gezien dat je van onderaf eigenlijk de wimperset zou kunt plaatsen met wat moeite en gepriegel. Maar dan moet je hem wel passend kunnen maken.
 

RefleCs

Forumguru
Misschien eens een koplamp openen die al hiervan voorzien is en kijken hoe dat dan af fabriek zit. Wie o wie wil proefkonijn zijn? ;)
 

paultie

Forumguru
Vandaag pakketje nummer 3 en 4 uit China gekregen. Morgen maar even de achteruitrij leds installeren. :D
Post zal volgen.
 

paultie

Forumguru
AchteruitrijLEDs
Toch maar even snel de LEDs in de sup gedaan.
Benodigd handleiding van de auto (haha) T30 torx en het tooltje om een plasticje los te maken.
Pakketje uit china weer netjes verpakt. Helaas moest ik het wel weer bij het postkantoor ophalen waardoor het 3 dagen langer heeft geduurt voordat ik het in handen had. ach voor die centen.... Volgens de post mevrouw heeft postnl afspraken met al express / china over dit soort pakketten om de kosten te drukken.

Anyways...
Hieronder de LEDs.
IMG_4101.JPG

Hieronder de linkerachter lampunit al voorzien. Verschil in kleur is misschien wel een beetje te zien op de foto. Er is duidelijk meer licht.

IMG_4102.JPG
lampunit met LED van dichtbij

IMG_4103.JPG


Het eind resultaat met beide achteruitrij lampen vervangen voor LEDs.

IMG_4105.JPG

Verder geen meldingen op de boordcomputer.
De achteruitrijcamera heeft hier veel profijt van. Het beeld komt er in mijn ogen beter uit. Daar waar ik hiervoor extra contrast en helderheid moest toevoegen kon ik de instellingen weer terug zetten naar de standaard settings.

Nu is het nog wachten op de knipperLEDs en de deur verlichting.
Ohja ik moet nog de zonneklep lampjes bestellen..... Dan hebben we alles LED..... Behalve de wimpers.... haha.
 

Bijlagen

  • IMG_4104.JPG
    IMG_4104.JPG
    409,8 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

paultie

Forumguru
Net een pakketje van de dealer uit Duitsland ontvangen.
Ze weten daar ook wat service is!

image.jpeg

In dezelfde kleur en een 2.0tsi gezien de dubbele auspuff. :D

Daarnaast ook van Skoda Duitsland een verzoek om naar de Skoda dealer te rijden vanwege de terugroepactie met het bekende stekkertje.
 

Antera

Donateur
Was een gezellig klus avondje en op naar het vervolg

Iemand die met wimpers langs wilt wippen om deze koplamp even te verwijderen om te kijken is altijd welkom. Ons vermoeden is ook dat gezien bepaalde haakjes en andere pasgaatjes dat een strip is met een module erop die
erop geklikt word in de fabriek nagelang welke koplampen er besteld worden.

In ieder geval is het zeker een optie. We zijn dan ook druk op zoek naar een (schade) koplampen zonder alles erin om dit eens te gaan bekijken
 

paultie

Forumguru
Was een gezellig klus avondje en op naar het vervolg

Iemand die met wimpers langs wilt wippen om deze koplamp even te verwijderen om te kijken is altijd welkom. Ons vermoeden is ook dat gezien bepaalde haakjes en andere pasgaatjes dat een strip is met een module erop die
erop geklikt word in de fabriek nagelang welke koplampen er besteld worden.

In ieder geval is het zeker een optie. We zijn dan ook druk op zoek naar een (schade) koplampen zonder alles erin om dit eens te gaan bekijken

En als je er een langs krijgt ben ik ook graag van de partij! ;)
 
Let bij orders uit china er op dat je onder de 22 EUR blijft per bestelling incl verzendkosten. Dan betaal je geen invoerkosten achteraf. Anders word het wel erg duur. Dus losse bestellingen doen waarbij meestal de verzendkosten gratis zijn. Enige risico (maar dat weet ik niet zeker) is dat er soms bij controle verhandelingskosten worden berekend. Maar ik lees daar verschillende verhalen over en meestal alleen als de waarde boven de 22 EUR is.
We zullen zien.

Invoer rechten hoef je onder de €150 niet te betalen. BTW hoef je onder de €22 euro niet te betalen.

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/bibli...ngen-goederen_met_te_verwaarlozen_waarde.html
 

paultie

Forumguru
Invoer rechten hoef je onder de €150 niet te betalen. BTW hoef je onder de €22 euro niet te betalen.

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/bibli...ngen-goederen_met_te_verwaarlozen_waarde.html
ik bedoelde daar eigenlijk de handelingskosten die de vervoerders in Nederland rekenen wanneer het pakketje bij de dounae gecontroleerd moet worden. is vaak 12,50EUR en dan word een pakketje van 25 EUR wel erg duur.

daarom probeer onder de 22 EUR te blijven.... :D
 

paultie

Forumguru
Voor het vervolg van het wimper project alvast weer wat zaakjes besteld in de wereld. Dan kan ik alvast wat verder prototypen...

Oranje flat head LEDs 3mm
Witte flat head LEDs 3mm
Weerstanden voor bovenstaande leds
Een 3.3v en een 5v arduino mini pro
Set krimp kousjes

Voor het bevestigen is het denk ik mogelijk om gebruik te maken van 3D printen. Uiteraard moeten we dan eerst een defecte koplamp te pakken krijgen voor de afmetingen en het formaat.
 

MarsMars

Senior Member
Ik vraag me af of het allemaal zo simpel met een Arduino kan, of dat er nog een CAN bus ontvanger nodig is.
Geen idee nl waar de decodering zit. Als die al in de koplamp zit dan zou een Arduino mogelijk wel lukken...
 
Bovenaan Onderaan