Skoda Tuning ervaringen

tim_j

Senior Member
Voorbeeld: In de 3 de rotonde over, Terwijl je dat normaal gesproken in de 2 ‘moet’ doen. Dan ben je lui.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Een schakelluier is vochtabsorberend ondergoed dat kan schakelen tussen de opname van ontlasting en urine om deze op een later moment te verschonen.
In de krachtpoepsport is dit een no-go vanwege onvoldoende bergcapaciteit die deze modellen biedt. Bovendien beoefend men deze sport gewoon met de broek op de schoenen, waardoor deze in dit kader totaal overbodig, nee, zelfs onwenselijk is.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Briljant idee ! Dan is er tenminste voldoende brandbaar materiaal aan boord voor een goed vuurtje als het mis gaat.
Niet van dat halve werk!
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Zoals eerder geschreven ben ik erg tevreden over de tuning van motor en DSG bij VAG techniek.
Maar helaas ben ook ik nu aan de beurt met mijn DSG (de beruchte DQ200).

Ineens wilde de bak niet meer schakelen: pook kon van P naar D, maar motor bleef gewoon stationair draaien.
Op het display verscheen “storing versnellingsbak”. Uiteindelijk afgesleept met dank aan de VW pechhulpdienst.
Diagnose: hydropomp defect, en dus mechatronica vervangen :(

Alle details (foutcodes etc.) staan reeds in een andere post: https://www.skodaforum.nl/forum/i/mechatronic-vervangen-advies-voor-specialist.33303/#post-967639
Maar wat ik me afvraag specifiek over de tuning: kan het zijn dat de levensduur van hydropomp is aangetast door de DSG tuning? Onderdeel hiervan is namelijk het verhogen van de koppelingsdruk, om het hogere motorkoppel aan te kunnen. En ik kan me voorstellen dat een hogere druk een negatieve invloed heeft op de levensduur.

Ik weet dat VAG Techniek een uitstekende reputatie heeft, dus ze zullen wel weten wat ze doen. Bovendien denk ik zelf dat ik een redelijk voorzichtiger/rustige rijder ben (alhoewel ik ook weleens stevig doortrap).
Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Vriendelijke groet,
Bas
 

JeSko

Forumguru
Tuning is altijd meer belastend voor een auto, je zoekt de uiteindes van vastgestelde marges op, het kan natuurlijk allemaal, en er is zeker zoiets als veilige tuning, maar je kan simpelweg niet vragen van een motor/koppeling/overbrenging dat deze met minder marge even lang zijn ding blijft doen. Chippen is allemaal mooi en wel, maar ik zou het niet alleen doen, wel in combinatie met mechanisch aanpassingen indien mogelijk. Een Turbo bv zal na tuning wat zwaarder belast worden, een overbrenging ook.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hallo Bas,
Ik ben technisch onvoldoende onderlegd om er iets zinnigs over te zeggen. Maar zoals je zelf ook zegt, ik denk dat ze wel weten wat ze doen en als het echt een reeel risico zou zijn, dan zou je er denk ik veel vaker iets van moeten horen.
 

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Maar wat word net aangepast? Er komt zowiezo meer druk op de bak, meer NM is meer druk, meer druk is meer slijtage, mag je aanpassen wat je wil lijkt mij.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zie het antwoord van @Cordoba in het andere topic. Zoals ik het begrijp wordt de druk juist verhoogd (binnen acceptabele grenzen) om slijtage (door slippen) te voorkomen. In theorie klopt het verhaal van hoe meer druk, vermogen, hoe meer slijtage. Ik denk dat dit echter bij goede tuning zodanig binnen bepaalde limieten wordt gedaan, dat het niet meer dan dat is, een theoretisch verhaal. In de praktijk zal men (mits verstandig wordt gereden) nooit op dat punt van eerdere slijtage komen, omdat de auto dan al lang de geest heeft gegeven. Als het wel problemen in de praktijk zou opleveren, zou je daar veel vaker dingen over moeten lezen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@JeSko In dit geval wordt de druk waarmee de koppeling aangedrukt blijft licht verhoogd om slip tegen te gaan. En wat hier vermeld wordt als kapot is de mechatronic.
Dat is het 'brein' van de DSG bak, en krijgt zelf geen krachten te verwerken.
@VW Golf 1.4 tsi DSG-7 Zou het niet simpelweg een sensor kunnen zijn die zulke onwaarschijnlijke waarden doorgeeft aan de mechatronic, dat die 'denkt' dat er zoveel mis is, dat er helemaal niet meer geschakeld wordt?
Dit omdat er snelheden en drukken werden uitgelezen die volkomen zot zijn, zoals in je andere topic te lezen is.
 
Bovenaan Onderaan