Skoda Tuning ervaringen

tim_j

Senior Member
30 december stage 1 tune laten uitvoeren bij Vag Techniek. Laatste tune van 2021:yeah:
Heb een O3 greenline 1.6 TDI 110pk/250nm met 6-Bak, nu ongeveer 150pk/320nm.
Eerste impressie na 110km naar huis rijden:
het pedaal hoeft veel minder diep gedrukt te worden voor hetzelfde rijgedrag, ook met optrekken gaat het toch makkelijker. optrekken, acceleren gaat nu lekker vlot.
Tot 1800 rpm dezelfde vermogensopbouw als voor tuning. daarna duidelijk power koppel/pk's dan met standaard software. :D

Of het daad werkelijk zuinig rijd, merk ik wel met meer kilometers. in eerste instantie is het gelijk gebleven.
geen stotter of degelijke gemerkt op lage toeren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Probeer eens om bij ongeveer 80 de cruisecontrol "Set"knop in te drukken. Goeie kans dat hij dan meteen naar de 6 doorschakelt.
De mijne doet namelijk iets vergelijkbaars met de 6e/7e versnelling.
Dat heb ik natuurlijk wel geprobeerd, maar dan blijft hij gewoon in 5 staan
 

eriktv

Forumguru
@Thijs4motion als je in mijn verbruik over de laatste 144.000km aan kunt geven wanneer hij getuned is vind ik het knap :D.

3B8178BD-A4DC-46BB-AB91-3FD324DF4B65.jpeg

Niet op de pieken letten, dat was met caravan of met vermakelijke snelheden op de Autobahn. Indrukken: gelijk verbruik tot iets zuiniger; veel beter rijgedrag door aangepaste DSG; stukje sneller bij doortrekken op de Autobahn. In Nederland heb je er zelden iets aan.

TVS chip op maat (van 170pk/350Nm
naar 202pk/428Nm) met DSG-aanpassing.

Spoiler: tuning was in juni 2017. Zie jij het in het verbruik? :D
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
ik vind hem niet zo vlot terug schakelen,
en ik vind het niet fijn in ondertoeren te rijden.
Maar wat we nu nog niet weten is: hoeveel toeren draait die 2 liter diesel bij 60 in z'n 6?
Wanneer is de versnellingsbak de laatste keer ververst?
Bij de DSG 6 moet dan om de 60000 km omdat de koppelingen in de olie draaien.
 

Thijs4motion

Forumguru
olie is nog geen 500 km geleden ververst ook de koppeling is nieuw.
denk dat deze net onder de 1500 toeren zit zal vanmiddag eens kijken als ik tijd heb.
eerst de auto s en de voordeur uitgraven, er ligt nu zo 20 cm sneeuw
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Thijs4motion Begrijp me niet verkeerd, ik had zelf een (licht) getunede Fabia 1,2 met aangepaste DSG-7, dus ben zeker niet tegen tuning, maar een diesel heeft sowieso meer koppel bij lage toeren.
Die Fabia zou ik nog met veel plezier rijden, maar de E-Soul rijdt zo lekker dan de Fabia weg kon/mocht.
En als je dan de DSG laat aanpassen zou je het 'schakel-luie' en rustige karakter van je diesel kunnen gaan missen.
 

eriktv

Forumguru
Ik vond hem wel erg dreunen vóór de aanpassingen. En als ik dan ff wat harder gas gaf dan schakelde hij meteen twee terug (en zat ik binnen no time boven de gewenste snelheid :D). Rpm vóór weet ik zo niet meer. Hij schakelt nu, na aanpassing, op bij 1.700 en terug bij 1.200.
 

Eltjo

Forumguru
het gaat om een 2.0 CR 140PK, deze zou dus makkelijk naar 180Pk moeten kunnen graag hoor ik jullie ervaringen, niet dat het aan de rechtervoet ligt..
Al vaker geschreven, simpele tuning van mijn 140pk CFFB met handbak bij Tuning Service Huizen kostte me op 20-10-2018 €250 en ik ben dik tevreden. De motor is veel soepeler onder de 1500 t/min. en sleurt er harder aan als je hem doortrekt. Hoeveel pk's en Nm de motor had en nu heb - geen idee! Maakt ook niet uit, het ging mij om een soepelere motor.

Ik houd getankte liters en km's volgens BC enkele jaren bij en ook bij mij is geen echt ander verbruik te constateren. Gemiddelde berekend over ca. 30 tankbeurten (32dkm) voor tuning 1:18,9. Daarna over ca. 80 tankbeurten (72dkm) 1:19,0. Voor deze grafiek was het over 14dkm 1:18,5. Werk, huis en vakantielocaties zijn gelijk gebleven. Verbruik.jpg
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Tja, je kan een ander grafiektype kiezen, maar dit zijn gewoon de gemiddelden van de tankbeurten met elkaar verbonden.
Als je een meer ingedrukte Y-as verdeling kiest of je liters/100 km weergeeft, lijkt het minder nerveus met dezelfde meetwaarden.
Altijd goed kijken als een grafiek gepresenteerd wordt, de wijze van weergeven beïnvloed je eerste indruk.
Niets aan gelogen hoor!

De pieken naar beneden zijn de ritten door D en PL met max. 143 km/uur.
 

Thijs4motion

Forumguru
Dank voor de reacties.
Het verbruik zal dus niet veel veranderen. Maar wat extra's pk's is altijd handig

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan