Skoda fabia greenline b. chiptunen.

mzzls1

Senior Member
Goedemorgen allen,

Is er iemand die het al heeft laten doen, zijn greenline chiptunen?

Ik overweeg het ook te willen doen. De voornaamste reden zijn het zuiniger rijden en natuurlijk wat meer pk. Alleen bij wie moet je zijn. Abt tuning en jd staat veel over op internet.

Mijn auto wordt 3 in juli 2015.
Bedankt mensen!
 

mzzls1

Senior Member
Joske, bedankt.

Dat is idd correct.
Weet jij tot hoever het echt werkt en 'veilig' is? Er staag wel dat ze binnen de marge blijven, maar zij verkopen het.
 

Joske

Forumguru
Ik spreek niet uit eigen ervaring. Maar de gerenommeerde tuners zoals VAGtechniek, JD, etc. staan steeds 100% achter hun product en zullen een veilige tuning aan de motor uitvoeren. Het blijft altijd een risico maar bij deze bedrijven wordt dat risico geminimaliseerd :). En het is ook maar hoe je er nadien zelf mee omgaat natuurlijk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je een beetje normaal blijft rijden, is het risico te verwaarlozen. Het risico bij een ongetunede motor en iemand die nooit de motor de kans geeft rustig op te warmen en voortdurend aan het planken is, is vele malen groter.
Met het oog daarop (zo min mogelijk schade binnen de garantieperiode) is natuurlijk ook een zekere reserve ingebouwd door de fabrikant. En de gerenommeerde tuning bedrijven blijven daar ruimschoots binnen.
 

Cordoba

Forumguru
Iemand bekend met rica? Of gwn het ritje maken naar Nuenen.
Rica wás een goede tuner voor Volvo's, al is het ook afhankelijk over welke vestiging je het hebt. Ik heb ook zaken in een Rica vestiging zien gebeuren die je niet voor mogelijk houd (3-4 man die op een motorkap moeten gaan zitten, omdat ze versleten rollen op de rollenbank hebben). Tegenwoordig is Rica ook bij Volvo niet meer de nr. 1 tuner. Wat ABT betreft: dat is soms goed, maar soms ook desastreus voor je brandstofpomp en je koppeling doordat ze soms hele slechte tuning leveren met enorme pieken en hele diepe dips, waardoor de aandrijflijn steeds schoksgewijs wordt belast.

Vagtechniek is gewoon een goede tuner: mensen die daar niet 100% tevreden zijn, willen gaan voor het absolute maximum qua vermogen. De kwaliteit van de tuning bij Vagtechniek is altijd in orde (naar wat ik gehoord heb van mensen die daar hebben laten tunen), en levert een prettig rijdbare auto op, met een aardig stukje extra vermogen.
 

Cordoba

Forumguru
@Rosinfield het verschil met JD is, dat JD (op speciaal verzoek) ook voor het maximale vermogen wil gaan, en dan geen veiligheidsmarges meer inbouwt. Bij mijn weten doet Vagtechniek dat ook niet op speciaal verzoek, dat is qua tuning bij mijn weten het echte verschil tussen deze 2 tuners (afgezien van persoonlijke voorkeuren en prijzen).
 

Noord26

Forumguru
@Rosinfield het verschil met JD is, dat JD (op speciaal verzoek) ook voor het maximale vermogen wil gaan, en dan geen veiligheidsmarges meer inbouwt. .

Geen veiligheidsmarges meer inbouwt? Je hebt dat zelf vernomen van Jeroen of Mark? Zo ken ik beide heren namelijk totaal niet en de werkwijze evenmin. Zelfs niet als het om de eigen wagens gaat voor op de weg (oa S6 750pk/850Nm) en circuit.

Je naam verbinden aan een product waar ze niet achter staan en dan kans lopen op een geplofte turbo oid doordat er veiligheidsmarge meer in zit, serieus?
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Ik heb het zéker van één van hun klanten gehoord een paar jaar terug, en ik dacht dat Mark ook wel eens zoiets heeft aangegeven, maar dat zijn echte uitzonderingen en echt alleen op verzoek, dat is zeker geen standaard.

'veiligheidsmarges' is een begrip dat nog wel eens op verschillende manieren uitgelegd kan worden. Wat ik er in dit geval mee bedoelde, is dat je zonder die marges er eigenlijk geen pktje, of extra Nm meer uit kan persen, zonder dat je zeker bent dat er stukken van komen (dan blijft alleen de vraag wanneer).

Als technisch opgeleid persoon, weet je evengoed als ik, dat er geen keiharde grens is, waaronder je (vrijwel) geen risico loopt, en zodra je er maar een haarbreed overheen gaat, dat je op zeker in de problemen komt. Dergelijke grenzen zijn gewoon niet keihard, maar zijn eigenlijk een bandbreedte, waar je met het opschuiven automatisch meer of minder risico loopt, afhankelijk van welke kant je opschuift.
 

Noord26

Forumguru
Ik hecht geen waardes aan via-via-via uitspraken en zal er wel terecht vraagtekens bij zetten. Via een klant van, dacht ook ooit weleens zoiets, tja.. JD zal nooit zo maar hun naam verbinden aan iets waar ze niet achter staan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kan me er ook niets bij voorstellen hoor, dan zouden ze hun uitstekende reputatie n.l. op het spel zetten. En daarvoor is men daar te verstandig en professioneel.
 

CDK

Forumguru
@mzzls1 als je bij VAG Techniek, JD, TVS een stage 1 tuning laat uitvoeren dan blijf je gegarandeerd binnen de veilige marges, don't worry! Vooral de techniek respecteren en dus ook op tijd de servicebeurten laten uitvoeren en dan ga je er jarenlang plezier aan beleven :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Even voor de duidelijkheid: ik wil absoluut niet beweren dat JD (of een andere goede tuner) zomaar over grenzen gaat. Ik heb volgens mij heel duidelijk aangegeven, dat dit bij mijn weten alleen op uitdrukkelijk verzoek gebeurt (en ik heb inderdaad mijn info indirect). Mijn eerdere opmerking was ook absoluut niet bedoeld om welke tuner ook in diskrediet te brengen, alleen om het verschil tussen tuner X en tuner Y aan te geven.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat was allemaal reeds geheel duidelijk. Maar eigenlijk is er naar mijn mening dan ook geen enkele grond om uberhaupt te spreken over het verschil tussen de ene en de andere tuner. Vanwege de weinig robuuste info waarop dat, zoals je zelf onderkent, wordt gebaseerd
 

Gerke

Forumguru
Ik heb met mijn vorige fabia een ton gereden met de box van JD, nu inmiddels al weer 21K in de huidige. Voor de zuinigheid gaat het om tienden, vermogen is een genot en goed merkbaar. Zoals gezegd, je rechterviet, rustig op temp laten komen etc is belangrijk.

Voor mij ging het om de vakantie, 5 personen, dakkoffer en aanhanger. Zonder jd plankgas 75 km/h over de brennerpas, met jd, gewoon rustig 105 km/h in zijn 5 en genoeg over
 

mzzls1

Senior Member
Bedankt mensen!

Ik begrijp eruit dat het zeker extra rij genot oplevert en qua veiligheid zit het ook wel goed. Hoelang je zelf maar bewust bent van je rechter voet.

Welke tuner maakt weinig verschil alleen is het verstandig om niet op diesel ( afstand) te willen bezuinigen.

Tot nu toe rijdt Nuenen het prettigst aan. Is zo'n 1 uur en 45 minuten rijden.
 

CDK

Forumguru
Van een bezoek aan Nuenen ga je geen spijt krijgen!
Tip: probeer korting te krijgen, roep een paar keer skodaforum en of ze nog een voucher voor je hebben ;) Denk dat het wel goed komt!
We horen graag je bevindingen tzt :jaja:
 
Bovenaan Onderaan