Raar geluid snelweg

Cordoba

Forumguru
Ik zie nu pas de ontwikkelingen die er geweest zijn, maar zoals @lawewing terecht opmerkt: ook al heb je de auto 'zonder garantie' gekocht, dan nog is dit een gevalletje 'garantie'. Ik heb geen idee waar de auto is gekocht, maar krijg wel het idee dat hier mogelijk met minder goede intenties is gehandeld door de verkopende partij.
 
Niet onder garantie, ze hebben 25% betaald. Maar waarom zou het onder 'garantie' vallen als je geen garantie neemt? En waarom bestaat BOVAG garantie dan nog eigenlijk :bloos:?
 

Cordoba

Forumguru
Bovag is er voor de garagehouders, voor de consument stelt Bovag helemaal niets voor. Het valt onder garantie omdat het een transactie is tussen een bedrijf en een particulier (consument), en het een verborgen gebrek is, dat je niet bij aankoop is gemeld, maar dat gezien de korte tijd tussen optreden van de verschijnselen en de aankoop bij een deskundige (de garage) op had moeten vallen, maar voor een normale consument niet bij een korte inspectie en/of proefrit direct opvalt.

Als op je aankoopbon, én vermeld staat dat je geen garantie hebt, én er staat het mankement op vermeld, dan is het wat anders: dan wist je bij aankoop van dit mankement.

Overigens over Carma al een poos niets meer gehoord, maar uit het verleden zowel heel negatieve als heel positieve ervaringen gelezen.

Overigens als je stelt dat een versnellingsbak normaal toch zeker 150.000 km mee moet gaan (lijkt mij zelfs een vrij lage schatting), dan zou 70/150 deel voor jouw rekening zijn, en de 80/150 deel voor rekening van de garage: met een nieuwe/gereviseerde bak is de waarde van de auto toegenomen, dus vandaar dat wettelijk dan een deel van de kosten voor rekening van de consument komen. In dit voorbeeld zou de garage dus niet 25% maar 53% van de kosten moeten dragen.
 
Op de aankoopbon stond inderdaad dat er GEEN garantie bij zat, maar het mankement stond er natuurlijk niet op, omdat dit nog niet bekend was. Kunnen we nog stappen ondernemen of moeten we het er maar bij laten?
 

Cordoba

Forumguru
Met bijv. een goede rechtsbijstand kun je zeker stappen ondernemen, maar misschien dat een gesprek met de verkoper/betreffende garage ook een redelijker compromis oplevert. Als je de auto ergens anders hebt laten repareren wordt het overigens een stuk moeilijker: dan heb je de verkopende partij niet in staat gesteld om de zaak zelf te herstellen.
 

Cordoba

Forumguru
Als ze zelf de reparatie hebben gedaan, zou ik eerst proberen of je in gesprek kunt gaan. Begin eens met cijfer van 200.000 km als levensduur voor een versnellingsbak, maak de rekensom (dus 70/200 is het deel voor jouw rekening, 130/200 voor rekening garage) dan zullen ze daar wel niet voor 100% aan voldoen, maar als je in overleg tot een veel betere oplossing kunt komen, lijkt me dat de moeite waard.
 
@Cordoba Ze begonnen met 20(zij)/80(wij) procent, en wij hebben dat kunnen ophogen naar 25/75%. Hoger gingen ze niet, met als reden dat ze de auto al verkocht hadden zonder er winst op te maken (plausibel of niet?).
 

Cordoba

Forumguru
Wel/geen winst verhaal doet niet ter zake. Als zij teveel inruil op de auto gegeven hebben, is dat hun probleem, niet het jouwe. Als je met de informatie die ik je gegeven heb, laat blijken dat je wettelijk weet hoe het zit, en aangeeft dat je óf een betere oplossing wil, óf dat er een advocaat/rechtszaak aan te pas komt, dan trekken ze wel waarschijnlijk wel bij. Als je een rechtsbijstandsverzekering voor je auto hebt, die ook direct informeren en advies vragen.

Die verhoging van 20 naar 25% tegemoetkoming door de garage, kan heel goed toneel zijn, wat ze vooraf al bedacht hebben: dan heb jij het idee dat zij wat extra's gedaan hebben, en eerder tevreden. Een beetje onderhandelaar komt niet direct bij het eerste bod met wat ie maximaal wil doen, maar weet dat de tegenpartij meer zal vragen en dat ie moet bewegen in zijn standpunt.
 
Dat wat betreft hun winst vond ik ook zo, ja. We hebben geen rechtsbijstandsverzekering voor de auto. We wilden naar de BOVAG geschillencommissie stappen, maar volgens hen kost dat 600€
 

turboturbo

Forumguru
Feitelijk is het natuurlijk gewoon een verborgen gebrek. Het openbaart zich al na één maand na de aanschaf. Kan zelfs zijn dat het tijdens de koop al merkbaar was, maar dat jij het zelf nog niet opgemerkt had...

In zo'n geval boeit het niet of je garantie hebt, men heeft je een product met een (verborgen) defect verkocht. Nu omdat je de reparatie al hebt laten doen en betaald hebt, kun je beste proberen er samen zo redelijk mogelijk uit te komen adhv genoemde tips. Succes!
 

EdK

Forumguru
Om meer centen in je eigen portemonee te houden ben je mijn inziens nu te laat.
Je bent met de 25 / 75 regeling accoord gegaan, en dat je nu achteraf nog een 30 / 70 regeling wil hebben ( als voorbeeld ) had je op dat moment moeten behandelen.
Je kunt nu het alsnog uiteraard proberen maar ik geef je erggg weinig kans dat dit gaat lukken.
 

bobby45

Actief lid
Mijn bak was bij 60000 km stuk lagers waren uit gelopen hij was 2 jaar en 2 maand.
Na flink onder handelen was het 10 % ik en (90% pon/garage) dus was weer 250 euro kwijt.

Tip bel PON op helpt echt
 

Octavia32

Forumguru
Nou ja voor €250 is de schade nog te overzien lijkt mij zeker als je een nieuwe of gereviseerde bak terug krijgt. Kun je zowiezo 150000 km rijden.
 

Cordoba

Forumguru
Dat wat betreft hun winst vond ik ook zo, ja. We hebben geen rechtsbijstandsverzekering voor de auto. We wilden naar de BOVAG geschillencommissie stappen, maar volgens hen kost dat 600€

Ik heb het idee dat ze proberen om je bang te maken. Gewoon zelf informeren bij de geschillencommissie, die zullen zelf in elk geval de juiste informatie moeten geven. Zoals EdK ook al aangeeft, omdat je veel te snel akkoord gegaan bent, met hun voorstel, sta je wel zwakker. Tip: spreek niets mondeling/telefonisch af, maar leg alles vast per email of op papier, dan krijg je ook geen verschil over wat er is afgesproken, omdat het gewoon vast ligt.
 

Octavia32

Forumguru
Ik kan mij ook voorstellen dat je dit probleem zo snel mogelijk gefixt wilt hebben. Bijv een week wachten totdat iedereen het met elkaar eens is is ook niet alles, daarbij heb je meestal een leenauto nodig want niet iedereen heeft 2 auto's en de kosten die daar dan bij komen. Dat weet een garage natuurlijk ook en daardoor hebben ze bij de meeste een bepaalde machtspositie, zeker als je geen garantie heb bijgekocht.
 
Bovenaan Onderaan