Raar geluid snelweg

Hallo,

Ik hoor al een tijdje een gek geluid als ik op de snelweg in z'n 5 rijd. Ik heb er even een opname van gemaakt, want ik heb werkelijk geen idee wat het is :arghh:


Thanks

(PS: het is dat iets hogere zoemende geluid, soort elektrisch-achtig of zo..)
 

Joske

Forumguru
Ik hoor het wel. Lijkt je fan die overmatig hard (moet) draaien. Test die eens bij stilstand.
 

ougie

Forumguru
Ik even alles apart aan en uit zetten. Airco aan/uit, radio aan/uit, ventilator aan/uit, etc. Misschien is het een geluidje wat ergens meezingt of iets dat aanloopt. Bij mijn Citigo hoor je een zoemend geluidje als de airco aan staat, met name als je de auto laat uitrollen. Dit schijnt zo te horen trouwens.
 

Joske

Forumguru
Je spreekt over 5e versnelling, maar treedt het geluid niet op bij een bepaalde snelheid? Had zo ook dat probleem vanaf 140km per uur, bleek mijn radiatorbescherming te zijn die ik niet genoeg vastgezet had.
 

Cordoba

Forumguru
Gezien de woonplaats en snelweg gok ik dat de geluidsopname in de tunnelbak op de A4 onder de Oude Rijn door is gemaakt, maar je hoort veel bijgeluid (banden?), waardoor ik in elk geval niet weet welk geluid je bedoelt. Zoals Joske ook al aangeeft: kijk eens of je het ook hoort bij terugschakelen naar 4 in dezelfde versnelling (om te bepalen of het toerental gebonden is, of snelheidsgebonden). Verder voldoende suggesties in dit topic om verder op onderzoek te gaan naar de oorzaak.
 
Airco aan/uit heeft er geen invloed op. In de 4e versnelling hoor ik het niet. Ventilator aan/uit heeft er ook geen invloed op. Ik dacht wel te horen dat het uit het linker ventilator rooster kwam. Ik heb zelf ook al wat onderzoek gedaan en ik zat zelf te denken aan tandwielen die aanlopen in de versnellingsbak, al vraag ik me af of dat zo'n elektrisch bijgeluid zou hebben?
 
En @Joske ik vond het ook al lijken op een ventilator die overmatig moet werken, alleen het geluid treedt alleen op als je extra gas geeft. Als je geen gas meer geeft is het weg.
 

Joske

Forumguru
doet ie het stationair ook? en als je nu 80km/u in 5e rijdt, maakt ie dan ook dat geluid? en als je heel zachtjes de gaspedaal induwt, heb je het dan ook?
 

Cordoba

Forumguru
Probleem lijkt dus in elk geval niet snelheidsgebonden, gezien het feit dat ie het in 4 niet hoort, en in 5 wel. Probleem is dat de beschrijving van het geluid, en de omstandigheden niet echt een bepaalde richting op wijzen.

Ik begin nu te denken aan koppeling of aanverwante zaken. Als je een helling op moet, hoor je dan iets vergelijkbaars, of als je bij lagere snelheden de handrem ietsje aantrekt, krijg je dan hetzelfde effect (puur om te checken of de koppeling het boven een bepaald koppel af laat weten).
 

kloekloek

Actief lid
Ik hoop niet voor je dat je versnellingsbak aan het zingen is. Dit zou dan te maken kunnen hebben met een lager die op weg is er het bijltje bij neer te leggen.
 
Hallo allen,

Het zijn inderdaad de lagers in de versnellingsbak. Dit zou toch niet moeten mogen met nog geen 70.000(!) km? Kunnen we naar PON gaan, of iets anders doen? Wie kan helpen :(?
 

Joske

Forumguru
ai ai ai :thumbsdown:

het gaat om een PFL Octavia als ik naar je avatar kijk. Dus minstens 5 jaar oud? Maar het zou alleszins niet mogen natuurlijk! Een versnellingsbak wordt toch geacht langer mee te gaan dan 70K km.. Wordt er geen coulanceregeling aangeboden?
 

Joske

Forumguru
mmm, is weinig, misschien een magere troost maar hier in België is coulance een woord dat niet eens in de woordenboek van de dealers voorkomt hoor..

en wat zou dan het kostenplaatje voor jou bedragen? en 20% op alles? of enkel de werkuren of enkel het onderdeel?
 
Bovenaan Onderaan