Opgehaald: Skoda Octavia Combi RS Race Blue

Rallye

Forumguru
Ik had nog een paar fotootjes beloofd. Hierbij dan:

De oude velg:
20131207_140652b.jpg


De beschadiging op de oude velg: 20131207_140707b.jpg


De nieuwe velg, met nieuwe Conti TS850:
20131207_140832b.jpg

Mogelijk was de velg nog te repareren geweest. Ik wilde dat niet, dus heb ik het niet uitgezocht.

Ik heb nu nog liggen: een Continental TS830P 225/45 R 17 94V (van de onbeschadigde velg, omdat ik niet met twee verschillende banden op één as wil rijden) met volgens de bandenhandelaar nog 6mm profiel. Ik zal de goede band en de velg op Marktplaats zetten.
 

Antera

Donateur
@Rallye Misschien kun je hem bewaren voor het volgende ongelukje....

Er is overigens niets mis met twee verschillende banden om dezelfde as, daar is in Nederland niets op tegen.


Op de aangedreven as ga je dit niet willen. De auto gaat zeker trekken bij accelereren. Daarnaast verschillende banden op 1 as of op de auto vind ik persoonlijk een no go. De eigenschappen van elke band is anders.
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij geldt 'geen verschillende' banden op 1 as alleen voor de afmetingen en evt. max snelheidsindex? En niet voor type band (normaal, 4-seizoen, winter) slijtage, of voor merk?
Edit: bovenstaande klopt niet

Ik zie op de foto niet zo'n heel grote beschadiging, was vervanging (of reparatie) echt onvermijdelijk?

Die band die je nu over hebt, zou je misschien als band voor je reservewiel kunnen gebruiken, of is dat een andere maatvoering?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Volgens mij geldt 'geen verschillende' banden op 1 as alleen voor de afmetingen en evt. max snelheidsindex? En niet voor type band (normaal, 4-seizoen, winter) slijtage, of voor merk?
I

Juist soort band (winterband, zomerband, 4-seizoenenband enz) is óók in Nederland volgens de wet verboden om verschillende soorten op één as te hebben. Bijvoorbeeld een winterband van merk A en een winterband van merk B is wettelijk gezien geen probleem, maar zoals Antera al aangeeft, die hebben wel iets andere eigenschappen.

Wat mij verbaasd gezien de schade op de velg, dat de band blijkbaar ook onherstelbare schade had opgelopen. Overigens heeft één nieuwe band, en één redelijk gesleten band ook vervelend effect: behalve verschil in eigenschappen (bijv. waterafvoer, of grip bij sneeuw) door de slijtage, ook verschil in omtrek, dus ABS systeem dat soms onnodig vroeg ingrijpt, soms eigenlijk net te laat. Verschil in slijtage op aangedreven wielen wil je al helemaal niet, maar neem aan dat je ze dan altijd op de niet aangedreven as plaatst.
 

Rallye

Forumguru
Ik hou mij wellicht wat streng aan de regel (lijkt overigens geen wettelijke regel te zijn): geen andere band (merk, maar in mijn geval dus enkel type) op dezelfde as. Ik wil gewoon geen mogelijkheid tot vreemd weggedrag door verschil in grip etc. Daarom heb ik voor deze oplossing gekozen.

Over de ernst van de beschadiging van de velg heb ik mij niet gebogen. Ik had nu een thuiskomer op de vooras liggen en wilde zo snel mogelijk de auto weer ter beschikking hebben. Velgenreparateurs hebben in Nederland (volgens mij in Engeland bijvoorbeeld wel) helaas geen thuisservice, dus heb ik een nieuwe velg besteld. Mijn reservewiel is dus die thuiskomer (vorig jaar een extra van €60, anders had ik de ANWB moeten bellen), daar past de band niet om.

De velg staat (as is) op Marktplaats (de goede band ook), dus ik laat de reparatie aan een ander over.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Ik weet niet hoe hard het is gegaan, maar er wordt wel geadviseerd om een band te vervangen als deze een klap heeft gehad omdat er een onzichtbare karkasbreuk kan ontstaan die weer een klapband tot gevolg kan hebben. Prijzig maar wel een verstandig besluit.
 

Rallye

Forumguru
Daarom heb ik ook een nieuwe band gekocht. In de zijwand van de band zat een gat. Daarvan kon ik zelfs zien dat hij niet te repareren was......
 

Cordoba

Forumguru
Gat in de wang van de band is altijd vervangen, geen (zinnige) discussie mogelijk. @Rallye ik begrijp je beslissing al is ie misschien wat duurder dan nodig, maar veel mensen denken ten onrechte dat zoiets bij wet verboden is. Overigens de velg met goede band als reserve is geen optie? (zo te zien is de velg alleen uiterlijk beschadigd, met andere band en opnieuw balanceren ziet ie er niet fraai uit, maar heb je bij een lekke band wel dezelfde maat eronder liggen en geen thuiskomertje. Overigens wordt aangeraden om thuiskomer altijd aan de achterkant te monteren en bij probleem met voorwiel, een normaal achterwiel naar voren te verplaatsen.
 

Desperado

Forumguru
Even bij de garage of bandenboer langs, die heeft vast nog wel een versleten band liggen die als reserve dienst kan doen. Is het toch nog een geluk bij een ongeluk :)
 

Rallye

Forumguru
Overigens wordt aangeraden om thuiskomer altijd aan de achterkant te monteren en bij probleem met voorwiel, een normaal achterwiel naar voren te verplaatsen.

Ik zag het maandagavond om half twaalf langs de kant van de weg niet meer zitten om er ook nog een achterwiel af te halen. ;)
Indien het nog langer geduurd had, of wij de auto deze week meer nodig hadden gehad, had ik dat inderdaad nog wel gewijzigd, want dat is inderdaad ook een advies dat ik vaker gehoord heb. Heeft iets met de werking van het differentieel te maken, waarbij je je zo verhoogde slijtage oproept; mogelijk ook met weggedrag. Wel gek dat de handleiding het er niet over heeft...... Deze week hebben we de auto enkel voor wat korte ritjes gebruikt.
 

Rallye

Forumguru
Iets anders.

1) Al heel lang heb ik een rammel achterin de auto, die met name bij langzaam rijden (zoals in de 30km-zones in mijn woonplaats) goed hoorbaar is. Mijn garage slaagt er niet in om het op te lossen; ze hebben er een nieuwe rollo ingezet, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Als ik de rollo er uithaal is het geluid weg; volgens mij ook als hij is opgerold. Ik heb geprobeerd om het geluid op te wekken. Op bijgaand filmpje lijkt dat gelukt:
https://www.dropbox.com/s/lzq2x5qac536v22/20140103_163401.mp4

Wat lijkt het geval: als je de greep van de rollo beweegt komt er spanning op de rollo, die geluid gaat maken in het deel waarin hij oprolt. Weet iemand een oplossing?

Edit: ik weet niet of het geluid in de film zo goed overkomt. Wat je vooral hoort is het rammelen van de twee uitsteeksel in hun rails. Dat is het dus niet.

2) Vorig jaar heb ik nieuwe parkeersensoren gekregen onder garantie, de oude gaven vals alarm bij nat weer. Deze week gaven ook twee van de nieuwe sensoren na een regenbui vals alarm. Weet iemand hier een oplossing voor? Zou je andere sensoren dan die van Skoda in kunnen bouwen, of zijn die bij alle VW's gelijk?
 

Michelv.

Forumguru
Bij mijn O2 kwam het rammeltje van de achterbank, bevestiging aan de bovenzijde(beugeltjes) zat iets ruimte op, klein beetje tape op de beugeltjes(autodeel) gedaan en weg was het rammeltje.
 

Rallye

Forumguru
Die rammel ken ik van mijn vorige Octavia (de garage heeft die wel opgelost). Maar dat is het in dit geval niet: het is echt de rollo.
 

Rallye

Forumguru
Tja. Wat een vos al niet kan doen. Op de Autobahn zat hij er 's avonds opeens voor. Koeling kapot. Auto staat voorlopig in Duitsland, mag nu rijden met een Suzuki SX4.

20140201_000645.jpg
 
Bovenaan Onderaan