OII 1.4 tsi getuned bij JD Engineering

ertromp

Forumguru
Heb mijn 1.4 CAXA destijds bij TVS in Varsseveld laten tunen en vooral vanaf 2000 t/m 4000 tpm kwam er een aanzienlijke hoeveelheid koppel en vermogen bij wat perfect was.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is mijn ervaring bij alle vakkundige tuningen met inmiddels 5 auto's (2 x 1.2, 2 x 1.0 en 1 x 2.0) . Meer koppel onderin met als groot voordeel dat je minder snel hoeft terug te schakelen. Met de huidige deed ik voor de tuning rotondes in zijn 2 en een enkele keer in zijn 3 als ik jolig wilde doen. Nu ga ik er regelmatig in zijn 3 en soms zelfs 4 doorheen. Licht gewicht en schroefset helpen daarbij ook natuurlijk
 
Bedankt voor jullie reactie mannen !

Ik was eigenlijk niet meer van plan om de mijne te laten chippen, maar misschien ga ik er toch werk van maken. Als volgende week de kop gereinigd is en olie en brandstoffilter zijn vervangen, kan ie er weer 15.000-20.000km tegen. Ik wil niet echt de service-interval afwachten, omdat ik verschillende tips heb gekregen dat deze blokjes wel baat hebben bij wat preventief onderhoud.

Gr. Mischa
 

Arjan1985

Senior Member
Wat een leuk en interessant toppic, gister ook alles doorgelezen. Wat ik mij afvroeg hebben jullie voor het chippen ook andere bougies en andere bobines erin gezet?
 

Tees

Donateur
In de TSI zitten al platina-iridium bougies, hogere kwaliteit is er niet. Vroegah was er nog wel wat te behalen door de nikkelbougies te vervangen door dit soort bougies icm prestatieverhogende zaken.

@Captain Hook er is een reden dat in de TSI deze bougies zitten en geen nikkel. De omstandigheden bij een TSI, met de hoge injectie- en turbodruk, vergen veel meer van een bougie. Nikkelbougies zouden onder die omstandigheden veel te vaak misfires hebben. Dus het heeft zeker wel effect, maar niet als enige maatregel.
 

Arjan1985

Senior Member
Mijn vraag was ontstaan omdat ik ergens las dat er (weet even niet of ik linkjes mag plaatsen) een upgrade met apr bobines en laser iridium bougies werden aangeboden.

Eerst dacht ik dat wellicht door het chippen kunnen de temperaturen wat hoger worden en zou een andere bougies vereist kunnen zijn

Nu ik net lees van Tees dat er al standaard iridium inzit zal het eerder gebakken lucht zijn hetgeen er aangeboden werd :ROFLMAO:
 

Okkie2017

Actief lid
2 februari jl. mijn O3 FL 1.4TSI 150pk bij JD Engineering onder handen laten nemen. Daarbij heeft de auto ook op de rollenbank gestaan.

Dynorun voor het tunen 150,1pk 277,1Nm
Dynorun na het tunen 188,7pk 336,6Nm

Tijdens deze run had ik Shell V-Power getankt. Dat schijnt de slechtste 98 te zijn die verkrijgbaar is.
De 98 van BP, Esso en Total zijn het beste. Dit weten ze uit ervaring bij JD.

Ik rij nu eerst mijn tank met Shell V-Power leeg en dan gaat er voortaan RON98 van BP, Esso of Total in.
JD geeft aan dan een extra vermogenswinst van 5/6pk te krijgen waarmee ik rond de 194pk uitkom.

Ik heb gewacht met tunen totdat de Octavia zijn inspectie met olie heeft gehad. toevallig waren ook de bougies aan vervanging toe.
Ik had idd ook ergens gelezen dat er vaak andere (koudere) bougies geplaatst moeten worden bij een getunede motor. Ik heb daar voor de inspectie beurt met JD contact over gehad of dat nodig was. JD gaf aan dat de originele bougies voldoende waren.

Nu ging het bij mij enkel om een stage 1 tuning. Ik denk als je verder gaat met een grotere turbo, brandstofpomp en open filter, dat er dan op een gegeven moment wel andere bougies nodig zijn.

Na het tunen heb ik (vanwege een week storingsdienst) helaas nog niet zo heel veel kilometers gereden maar ik kan wel zeggen dat de auto een stuk lekkerder rijdt. Hieronder mijn ervaringen tot nu toe:
- de motor loopt rustiger,
- de motor klinkt stiller,
- het schakelen gaat vloeiender,
- snellere respons op het gaspedaal,
- bij continue 120km/u in z'n 6, voel je, bij ineens vol gas geven, dat ik ligt in de stoel gedrukt wordt. Dat was voorheen een stuk minder.

V.w.b. het brandstofverbruik kan ik nog niks over zeggen. Dat is op dit moment nog niet realistisch aangezien het rechtervoetje zo nu en dan toch even wat naar beneden neigt te gaan :rolleyes::D:giggle:
 

Bijlagen

  • 20240217_163325[1].jpg
    20240217_163325[1].jpg
    759,9 KB · Weergaven: 17
Bovenaan Onderaan